انتخابات فرانسه زیرسایه حمله سایبری

گروه بین‌الملل: طبق برنامه ریزی قبلی ، امروز(یکشنبه) دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه میان «مارین لوپن» و « امانوئل مکرون» برگزار خواهد شد. انتخابات پیش‌روی ریاست‌جمهوری فرانسه از بسیاری جهات نقطه عطفی در تحولات جهان به ویژه در قاره سبز و اتحادیه اروپا ارزیابی می‌شود؛ چراکه نتیجه این رقابت که در نقطه پایانی آن دو نامزد از دو طیف متضاد با تفکرات و برنامه‌های متفاوت ایستاده‌اند، چشم‌انداز سیاسی یکی از قدرتمندرین کشورهای اروپا و به تبع آن آینده سیاسی و اقتصادی این قاره را رقم می‌زند.
اگر تا دو هفته پیش تضادها بین 11 نامزد دور نخست، تنور انتخاباتی فرانسه را گرم می‌کرد، اینک اتهاماتی که لوپن و مکرون به ویژه در آخرین مناظره تلویزیونی به یکدیگر وارد کردند نیز بر گرمای فضای انتخاباتی فرانسه افزوده است؛ مناظره‌ای که کارشناسان و رسانه‌ها از آن به عنوان تلاش برای اعتبارزدایی حریف یاد می‌کنند.
 اگرچه تا دیروز همه از ترس دختریاغی کت آبی‌ها به خود می‌پیچیدند امروز همه از حمله هکری به مکرون سخن می‌گویند.
به گزارش دویچه وله، ستاد انتخاباتی امانوئل مکرون، نامزد لیبرال انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه اعلام کرد، هزاران «سند واقعی» این ستاد به سرقت رفته و همراه با اطلاعات جعلی در اینترنت منتشر شده است.ستاد مکرون گفت، با این اقدام اطلاعات نادرست در مورد این نامزد میانه‌روی انتخابات پخش شده است. ستاد می‌گوید، این موردی «جدی» و غیرقابل تحمل است، زیرا به دمکراسی آسیب می‌زند. 


بیم آن می‌رود که هک صورت گرفته بر روی ایمیل‌های ستاد انتخاباتی مکرون، برنتیجه آرا نهایی روز یکشنبه (فردا) تاثیر گذارد چراکه انتظار می‌رود مکرون در این دور از انتخابات به راحتی «مارین لوپن»  نامزد راست افراطی را شکست دهد.جنبش «به پیش» (ان مارشه) به رهبری امانوئل مکرون می‌گوید، این ایمیل‌ها که حجمی‌بالغ بر 9 گیگابایت دارد، توسط کاربری به نام EMLEAKS روی تارنمای Pastebin قرار گرفت.
هدف هکرهای این حمله که هویت آن‌ها هنوز روشن نشده ایمیل‌ها، قراردادها و دیگر اسناد داخلی بوده است که اینک در اینترنت منتشر شده‌اند.
نهاد دولتی نظارت بر مبارزات انتخابات ریاست جمهوری فرانسه به رسانه‌ها در مورد انتشار محتوای اسناد هک‌شده این جنبش سیاسی به رهبری امانوئل مکرون هشدار داد. 
کمیته ملی کنترل بر مبارزات انتخاباتی صبح شنبه ۶ مه (۱۶ اردیبهشت) در پایگاه اینترنتی خود اعلام کرد، چاپ اخبار نادرست می‌تواند مجازات به دنبال داشته باشد. این کمیته می‌گوید، روز جمعه از طریق جنبش «به پیش» مکرون از این حمله سایبری مطلع شده است. 
روزنامه «زوددویچه» آلمان چاپ شنبه نوشته است، ویکی‌لیکس بی‌توجه به این هشدار داده‌های یادشده را در صفحه اینترنتی خود منتشر کرده است. این روزنامه در توییتر اعلام کرده است، این افشاگری «‌قابل توجه» بزرگ‌تر از آن است که بتواند به‌تمامی‌توسط یک فرد انجام شده باشد.
حدود یک ماه پیش کارشناسان امنیتی از «حمله هکرهای روسیه به ستاد انتخاباتی مکرون» خبر داده بودند. ظن آن می‌رود که کرملین درصدد کمک به مارین لوپن، نامزد حزب راستگرای جبهه ملی باشد.گفته شده که این حزب در سیاست خارجی حامی‌کرملین است.
روز پنج‌شنبه ۴ مه نیز مکرون در رابطه با شایعات پخش‌شده در اینترنت مبنی بر این که او حساب بانکی محرمانه در کارائیب دارد شکایتی تنظیم کرد. 
بر اساس قانون انتخابات فرانسه، تبلیغات دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور ساعت 22 جمعه شب خاتمه یافت و تا ساعت 20 امروز (یکشنبه) رسانه‌ها اجازه انتشار نظرسنجی، اخبار تبلیغاتی نامزدها و نتایج اولیه انتخابات را ندارند و تخطی از این قانون، جریمه 75 هزار یورویی به دنبال دارد.
در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه که یکشنبه هفته گذشته 3 اردیبهشت برگزار شد، «امانوئل مَکرون» و «مارین لوپن» به ترتیب 75/23 و 53/21 درصد آرا را کسب کردند و به دور دوم انتخابات که امروز (یکشنبه) برگزار می‌شود، راه یافتند.
کار رای گیری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری 2017 فرانسه ساعت هشت صبح امروز به وقت فرانسه (10:30 به وقت تهران) بین امانوئل مکرون پیشتاز نظرسنجی‌ها و مارین لوپن از حزب راست افراطی جبهه ملی، آغاز می‌شود. این درحالی است که فرایند رای گیری انتخابات ریاست جمهوری 2017 فرانسه، در خارج از این کشور و مناطق ماوراءبحار (فرادریایی) که زیر نظر کاخ الیزه اداره می‌شود، آغاز شد.