«ابتکار» از ساماندهی اخذ مالیات از املاک اجاره‌ای مسکونی و تجاری گزارش می‌دهد املاک اجاره‌ای در ایست بازرسی مالیات!

کیمیا نجفی
مالیات‌ستانی یکی از منابع درآمدی دولت‌ها به حساب می‌آید و این منبع هنگامی که کشور دچار مشکلات تامین درآمد می‌شود از اهمیت بالایی برخوردار خواهد شد. نمونه این مسئله را می‌توان در شرایط کنونی کشور ملاحظه کرد. این روزها که درآمدهای ناشی از صادرات نفت کاهش پیدا کرده و تحریم در تمام بدنه اقتصادی کشور ریشه دوانده، نقش ابزار مالیات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده است و دولت و سازمان امور مالیاتی همواره در تلاشند تا از اقشار مختلف مالیات دریافت کنند.
کاهش درآمدهای نفتی باعث افزایش تمرکز بر روی اخذ مالیات از بخش‌های مختلف شده و نمی‌توان منکر آن شد. بنابراین دولت تمام تلاش خود را به کار گرفته تا بتواند با مالیات‌ستانی کاهش درآمدهای ناشی از صادرات نفت را جبران کند. در ابتدای ماجرای مالیات‌ستانی به سراغ پردرآمدهایی همچون پزشکان و وکلا رفت. هرچند که با مقاومت برای نپرداختن مالیات از سوی آنها روبه‌رو شد اما سرانجام پس از کش‌وقوس‌های فراوان بسیاری از پردرآمدهایی که تا کنون فرار مالیاتی داشتند مجبور به نصب دستگاه کارتخوان و ارائه گزارش مالی شدند و همین اقدام، پایانی برای فرارهای مالیاتی‌شان شد. حالا آنطور که گفته و شنیده می‌شود پس از تعیین‌تکلیف نحوه اخذ مالیات از گروه‌های پردرآمدی مانند پزشکان و وکلا، اکنون نوبت ساماندهی اخذ مالیات از املاک اجاره‌ای مسکونی و تجاری شده است. همچنین گفته می‌شود که قرار بر این است در گام‌های بعدی، بخش‌های دیگری که بر اساس قانون باید از آنها مالیات اخذ شود، ساماندهی شده و هر‌چه زودتر تکلیف بخش‌هایی که مالیات نمی‌پردازند روشن شود. در این راستا وصول مالیات بر اجاره املاک تجاری، اداری و مسکونی روز به روز از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود و نظرهای بیشتری را به خود جلب می‌کند. به عنوان نمونه اخیرا ایرانا در گزارشی از ورود قطار مالیاتی به ایستگاه املاک اجاره‌ای مسکونی و تجاری خبر داده است. بر‌اساس این گزارش، سازمان امور مالیاتی معتقد است، املاکی که در اختیار غیرمالک باشند اعم از مسکونی، تجاری و اداری، اجاره‌ای تلقی می‌شوند. قوانین و دستورالعمل‌های موجود تاکید دارد که معافیت در این زمینه فقط شامل املاک اجاره مسکونی شده و املاک تجاری و اداری معافیت مالیاتی ندارند. براساس سیاست‌های جدید مالی، سازمان امور مالیاتی کشور به شکل جدی به دنبال وصول این مالیات است و برای نمونه در تهران اعلام کرده که همه‌ مالکان املاک اجاره (اعم از مسکونی، تجاری و اداری) برپایه شرایط اعلامی باید اظهارنامه مالیاتی پرکنند. در بخش دیگری از این گزارش به نبود معافیت برای املاک تجاری پرداخته و گفته شده است که قوانین و دستورالعمل‌های موجود تاکید دارد معافیت در این زمینه فقط شامل املاک اجاره مسکونی شده و املاک تجاری و اداری معافیت مالیاتی ندارند. این در حالی است که برپایه شرایط اعلامی، در تهران مالکان املاک مسکونی اجاری تا ۱۵۰ متر مربع از پرداخت مالیات معافیت دارند. چنانچه مستاجر، شخصیت حقوقی باشد، در پرداخت مالیات به شیوه علی‌الحساب مالیات اجاره محاسبه و آن را از مبلغ اجاره کم کرده و به نظام مالیاتی پرداخت می‌کند، اما در هر صورت، موجر باید اظهارنامه مالیاتی را در پایان سال مالیاتی ارائه دهد.
با توجه به این مسائل مهم‌ترین پرسش این است که ساماندهی اخذ مالیات از املاک اجاره‌ای مسکونی و تجاری و شرایط اعلام شده چه تاثیری بر قیمت و نرخ اجاره‌بها در بازار مسکن خواهد گذاشت؟ آیا می‌تواند تنشی در قیمت مسکن و یا اجاره‌بها ایجاد کند یا خیر؟ در این راستا مصطفی‌قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با اشاره به ساماندهی اخذ مالیات از املاک اجاره‌ای مسکونی و تجاری به «ابتکار» گفت: در ابتدا باید اشاره کنم که مالیات می‌تواند تعدیل و تنظیم ثروت‌ها را به دنبال داشته باشد، از این نظر هیچ بحثی باقی نمی‌ماند. اما اینکه با سرعتی اینچنینی بخواهند در حوزه‌های مختلف مسکن مالیات‌ستانی کنند، ممکن است مشکلاتی ایجاد شود. ما باید توجه داشته باشیم که این سرعت و اعلام خبر مالیات‌ستانی می‌تواند بر بازار مسکن اثرگذار باشد.


رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در ادامه اظهار کرد: ما باید آرام آرام سیستم‌های مالیاتی‌مان را قوی کنیم، نه اینگونه به سرعت. هنگامی که اینچنین با عجله رفتار می‌شود، قطعا بر روی قیمت‌ها و همچنین کسادی بازار تاثیرگذار خواهد بود.
خسروی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به چگونگی اعلام اخبار و تاثیر آن بر قیمت‌ها اشاره کرد و دراین‌باره گفت: در گذشته برای افزایش قیمت هر کالایی از قبل آن را به مردم اعلام می‌کردند. به عنوان مثال گفته می‌شد که تصمیم دارند قیمت بنزین را در ماه‌های آتی افزایش دهند. به محض اعلام این خبر قیمت‌ کالاها و خدمات مختلف 20 تا 30 درصد افزایش پیدا می‌کرد، پس از آن می‌گفتند که فلان روز افزایش می‌یابد، باز در آن شرایط هم 20 درصد دیگر افزایش قیمت کالاها را داشتیم و پس از تمام این مراحل قانون اجرا می‌شد و ما شاهد بودیم که اعلام زودهنگام خبر باعث تغییر قیمت کالاهای دیگر می‌شد.
وی در ادامه به نوع اعلام خبر افزایش قیمت بنزین اشاره کرد و گفت: این بار دولت هنر به خرج داد و یک‌شبه خبر گرانی بنزین را داد و دیگر مانند گذشته خبری از افزایش قیمت یکباره کالاهای مختلف نشد. در این میان عده‌ای معتقدند که دولت باید قبل از افزایش قیمت بنزین افکار عمومی را آماده می‌کرد، اما من معتقدم که این اقدام مناسب بود و باعث هرج و‌ مرج در قیمت‌ها نشد.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با اشاره به ماجرای افزایش قیمت بنزین، ماجرای اعلام خبر مالیات‌ستانی را دارای اهمیت دانست و در این خصوص ادامه داد: در بخش مالیات باید بگویم که اعلام خبر دریافت مالیات در ماه‌های آینده، می‌تواند در هر بخشی تنش ایجاد کند. من معتقدم نیازی نیست که در این زمینه اینگونه رفتار شود. دریافت مالیات ضرورت دارد و باید از مسکن‌های خالی، مستغلات، املاک تجاری، املاک مسکونی و... مالیات دریافت شود. این امر جزو بایدها بوده و در آن شکی نیست اما اطلاع‌رسانی کردن آن به نظر بنده می‌تواند اثر نامطلوبی را بر بازار مسکن چه در بحث اجاره و چه قیمت بگذارد.
سایر اخبار این روزنامه
در طول یک هفته گذشته 15 نفر به دلیل ابتلا به بیماری وﻳﺮوﺳﻲ ﺣﺎد دﺳﺘﮕﺎه ﺗﻨﻔﺴﻲ جان باخته‌اند جلال خوش‌چهره جاماندگان از تحولات مایکل بلومبرگ میلیاردر مشهور آمریکایی نامزد انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا شد «ابتکار» اهمیت حضور عکاسان حرفه‌ای برای ثبت وقایع اجتماعی را بررسی کرد قابی برای قضاوت آیندگان «ابتکار» از ساماندهی اخذ مالیات از املاک اجاره‌ای مسکونی و تجاری گزارش می‌دهد املاک اجاره‌ای در ایست بازرسی مالیات! سردار سلامی در اجتماع مردم در حمایت از اقتدار و امنیت: مردم به سیاست‌های تجاوزکارانه دشمن تیر خلاص زدند رئیس شورای اسلامی شهرستان ری: امکانات زندان فشافویه جوابگوی این حجم از بازداشتی‌ها نیست رئیس‌جمهوری با استعفای محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی موافقت کرد فرار از استیضاح معاون اول رئیس‌جمهوری: صادرات مهم‌ترین پیشران اقتصاد کشور است آیا فدراسیون فوتبال «استراتژی» برای تغییر دارد؟ خوب و بدهای حضور برانکو در تیم ملی رئیس قوه قضائیه: افرادی که موجب اغتشاش شدند در دادگاه به جرم‌شان رسیدگی می‌شود ناممکن‏های سیاست