مایکل بلومبرگ میلیاردر مشهور آمریکایی نامزد انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا شد

رقیبی از جنس ترامپ
محمدرضا ستاری
مایکل بلومبرگ شهردار پیشین نیویورک و از جمله بزرگ‌ترین سرمایه‌داران جهان آمادگی خود را جهت ورود به رقابت‌های انتخاباتی از طرف حزب دموکرات اعلام کرد.
بلومبرگ که از سال 2002 تا 2013 شهردار نیویورک بوده از جمله ثروتمندترین افراد جهان است که سابقه عضویت در حزب جمهوری‌خواه آمریکا را در کارنامه دارد، اما در سال 2018 و در چرخشی عجیب به اردوی دموکرات‌ها پیوسته است. پیش از این نیز برخی از رسانه‌های آمریکایی از احتمال حضور بلومبرگ در رقابت‌های انتخاباتی خبر داده بودند و حتی در این میان اعلام شده بود که وی ساختمانی را نیز در نیویورک به منظور فعالیت‌های انتخاباتی آماده کرده است. در همین راستا او روز یکشنبه به صورت رسمی ورود به عرصه رقابت‌های درون حزبی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری 2020 را اعلام کرد. او در بیانیه شدید‌اللحن خود ضمن حمله تند و تیز به دونالد ترامپ اعلام کرد که برای بازسازی مجدد آمریکا پا به عرصه انتخاباتی گذاشته است. بلومبرگ همچنین با بیان اینکه دونالد ترامپ تهدیدی برای کشور و ارزش‌های ما محسوب می‌شود گفت که دیگر نمی‌توانیم اقدامات غیر‌اخلاقی و بی‌پروای او را برای چهار سال دیگر تحمل کنیم.


یکی از مهم‌ترین مسائلی که اکنون پیرامون حضور بلومبرگ در عرصه انتخاباتی آمریکا مطرح شده است به میزان سرمایه‌گذاری او جهت تبلیغات انتخاباتی باز می‌گردد. طبق گزارش‌ها او 37 میلیون دلار برای تبلیغات تلویزیونی و نیز 100 میلیون دلار برای تبلیغات در فضای مجازی در همین ابتدای کار اختصاص داده است. در چنین شرایطی بلومبرگ 77 ساله که پیش از ورود ترامپ به سیاست گاهی رقیب او و گاهی نیز تحسین کننده وی به شمار می‌رفت، حالا با در اختیار داشتن خبرگزاری معتبر بلومبرگ و شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری به عنوان پنجاه و یکمین فرد ثروتمند جهان و با سرمایه‌ای 17 برابر بیشتر از ترامپ به جنگ انتخاباتی با او برخاسته است.
تمام ابزار دموکرات‌ها برای مقابله با ترامپ
انتخابات سال آینده ریاست جمهوری در آمریکا شاید یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین رقابت‌های سیاسی در عرصه داخلی و همچنین بین‌المللی باشد. در این میان و به فاصله یک سال مانده به شروع این رقابت‌ها، تحولات به گونه‌ای رقم می‌خورد که سبب پیچیدگی بیش از پیش معادلات شده است.
در این میان اردوگاه دموکرات‌ها برای رقابت با ترامپ در دو مسیر سرنوشت‌ساز حرکت می‌کند. نخست اینکه نامزدهای درون‌حزبی دموکرات در بحبوحه رقابت هستند و هنوز مشخص نیست که کدام یک از آنها نامزد نهایی این حزب خواهد بود. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد هر‌چند برنی سندرز پایگاه مردمی قابل توجهی دارد و به گفته برخی از ناظران مهم‌ترین شخصی است که می‌تواند جلوی ترامپ قرار بگیرد، اما روند دموکرات‌ها بر این سمت و سو است که وی را به کناری نهاده و به جایش احتمالاً جو بایدن را به عنوان نامزد نهایی مطرح کنند. بایدنی که به نظر می‌رسد با توجه به حاشیه‌های ایجاد شده و نیز پایگاه اجتماعی‌اش توان چندانی را برای مقابله با ترامپ نداشته باشد. همان مسئله‌ای که به گفته تحلیلگران اشتباه استراتژیک دموکرات‌ها در کنار زدن سندرز و معرفی هیلاری کلینتون در انتخابات سال 2016 بود.
از سوی دیگر دموکرات‌های آمریکا اکنون به رهبری نانسی پلوسی رئیس دموکرات کنگره تصمیمی جدی در به استیضاح کشاندن ترامپ دارند. ماجرای اوکراین گیت و پیشنهاد ترامپ به ولادیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین مبنی بر تداوم کمک‌های مالی و نظامی به شرط قرار دادن اطلاعاتی از فعالیت‌های تجاری هانتر بایدن (‌پسر جو بایدن در اوکراین) اکنون بهانه لازم را برای دموکرات‌ها فراهم کرده و تاکنون نیز شهود این جریان همگی بر علیه ترامپ رای داده‌اند. از سوی دیگر گفته می‌شود که با توجه به شهادت معاون مایک پنس در این خصوص پای معاون رئیس‌جمهوری آمریکا نیز به ماجرای اوکراین گیت باز شده و این مسئله با پیوند خوردن به موضوع کناره‌گیری مایک پمپئو برای شرکت در رقابت‌های انتخاباتی سنا کار را برای ترامپ بسیار دشوار ساخته است.
اما در این میان با توجه به فشاری که اکنون دونالد ترامپ از سوی دموکرات‌ها متحمل می‌شود هنوز مشخص نیست که فرایند استیضاح او چه نتیجه‌ای را به دنبال خواهد داشت. موضوع استیضاح یک رئیس‌جمهوری در آمریکا بسیار پیچیده بوده و لزوماً نیز باعث برکناری آن نمی‌شود. در واقع مراحل استیضاح ترامپ اینگونه رقم می‌خورد که باید شش کمیسیون مجلس نمایندگان نتیجه تحقیقات خود را به کمیسیون قضایی ارسال کنند. اگر مدارک کافی علیه ترامپ وجود داشته باشد، کنگره استیضاح را به رای خواهد گذاشت و درصورتی که 51 درصد از قانون‌گذاران به آن رای مثبت دهند، درنهایت سنای آمریکا باید جلسه محاکمه نهایی را برگزار کند. در همین رابطه دو سوم اعضای سنا باید رای به محکومیت ترامپ بدهند تا او از مقامش برکنار شود؛ امری که با توجه به اکثریت جمهوری‌خواهان در سنای آمریکا بعید به نظر می‌رسد که سناتورها به آن رای مثبت دهند.
در همین راستا کارشناسان معتقدند اگر دموکرات‌ها در استیضاح ترامپ شکست بخورند، این مسئله عامل مهمی در جهت بهره‌برداری او و جمهوری‌خواهان از شکست مجددشان در مقابل ترامپ خواهد بود. دموکرات‌ها یک بار در مسئله روسیه گیت (موضوع دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016) از ترامپ شکست خورده‌اند؛ موضوعی که نوام چامسکی فیلسوف و زبان‌شناس آمریکایی طی مصاحبه‌ای در‌خصوص آن گفته بود: احتمالاً دموکرات‌ها در انتخابات 2020 حریف ترامپ نباشند، زیرا استراتژی آنها اکنون واقعاً کمک به ترامپ است. این همه جنجال و هیاهو بر سر موضوع روسیه گیت برای چه بود؟ دموکرات‌ها از اول هم می‌دانستند که نمی‌توانند مدارک جدی در‌خصوص دخالت روسیه در انتخابات ارائه کنند. اگر هم روس‌ها دخالتی کردند این دخالت بسیار کمتر از دخالت اسرائیلی‌ها در انتخابات آمریکاست. دموکرات‌ها همه چیز را در این مسئله گذاشتند و در آخر یک هدیه بزرگ را به ترامپ تقدیم کردند. آنها به جای موضوعات مهمی چون تغییرات آب و هوایی، مقررات زدایی و بازبینی هسته‌ای به حواشی ورود کردند و نشان دادند که تمایلی برای پرداختن به مسائل اساسی ندارند.
به همین دلیل ناظران معتقدند دموکرات‌ها با توجه به وضعیت نامزدهای انتخاباتی خودشان اکنون به فکر استراتژی جدیدی برای مقابله با ترامپ هستند. یعنی به میدان آوردن شخصی مانند او و به کار گرفتن سرمایه‌ عظیمش برای عبور کردن از دیوار سخت نئوکان‌های مستقر در کاخ سفید. هر چند طبق برآوردها ترامپ اکنون علاوه بر حمایت صاحبان صنایع بزرگ آرای کشاورزان و حتی طبقه زیر متوسط را دارد، بلومبرگ نیز می‌تواند با به میدان آوردن سرمایه‌داران مناطق غربی و شرقی و نیز جامعه روشن‌فکری آمریکا از لحاظ وعده‌های پوپولیستی نیم نگاهی به اقشار متوسط و زیر متوسط آمریکایی در مناطق مرکزی و جنوبی این کشور داشته باشد. هر چند هنوز مشخص نیست که میزان اقبال و موفقیت بلومبرگ برای رسیدن به ایستگاه نهایی مبارزه انتخاباتی با ترامپ چقدر است، اما او اکنون در نخستین استراتژی خود برخلاف سایر نامزدهای دموکرات به صورت غیرمستقیم چهار ایالت آیووا، نیوهمپشایر، نوادا و کارولینای جنوبی را برای آغاز کارزار انتخاباتی خود انتخاب کرده است.
سایر اخبار این روزنامه
در طول یک هفته گذشته 15 نفر به دلیل ابتلا به بیماری وﻳﺮوﺳﻲ ﺣﺎد دﺳﺘﮕﺎه ﺗﻨﻔﺴﻲ جان باخته‌اند جلال خوش‌چهره جاماندگان از تحولات مایکل بلومبرگ میلیاردر مشهور آمریکایی نامزد انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا شد «ابتکار» اهمیت حضور عکاسان حرفه‌ای برای ثبت وقایع اجتماعی را بررسی کرد قابی برای قضاوت آیندگان «ابتکار» از ساماندهی اخذ مالیات از املاک اجاره‌ای مسکونی و تجاری گزارش می‌دهد املاک اجاره‌ای در ایست بازرسی مالیات! سردار سلامی در اجتماع مردم در حمایت از اقتدار و امنیت: مردم به سیاست‌های تجاوزکارانه دشمن تیر خلاص زدند رئیس شورای اسلامی شهرستان ری: امکانات زندان فشافویه جوابگوی این حجم از بازداشتی‌ها نیست رئیس‌جمهوری با استعفای محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی موافقت کرد فرار از استیضاح معاون اول رئیس‌جمهوری: صادرات مهم‌ترین پیشران اقتصاد کشور است آیا فدراسیون فوتبال «استراتژی» برای تغییر دارد؟ خوب و بدهای حضور برانکو در تیم ملی رئیس قوه قضائیه: افرادی که موجب اغتشاش شدند در دادگاه به جرم‌شان رسیدگی می‌شود ناممکن‏های سیاست