در طول یک هفته گذشته 15 نفر به دلیل ابتلا به بیماری وﻳﺮوﺳﻲ ﺣﺎد دﺳﺘﮕﺎه ﺗﻨﻔﺴﻲ جان باخته‌اند

این «آنفلوآنزا»ی مرگبار
گروه جامعه: حدود سه هفته از آغاز موج اول آنفلوآنزا در کشور می‌گذرد و طبق گزارش‌های وزارت بهداشت بر اثر ابتلا به این بیماری ویروسی 15 نفر در ایران جان باخته‌اند.
ابتدای آبان ماه سال جاری بود که مسئولان وزارت بهداشت از آغاز شیوع ویروس آنفلوآنزا در ایران خبر دادند. بیماری‌ای که در عرض 2 هفته از آغاز آن 2 فوتی در استان گیلان برجای گذاشت. محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت که خبر موارد فوتی ناشی از این بیماری ویروسی حاد دستگاه تنفسی را اعلام کرده، گفته است: «امسال بیماری آنفلوآنزا شرایطی حادتر نسبت به سال‌های گذشته دارد. حالا با گذشت نزدیک به یک ماه از آغاز این بیماری واگیردار در ایران، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت، از فوت ۱۵ نفر به دلیل ابتلا به آنفلوآنزا تنها در یک هفته گذشته خبر داده است. او که در نشست خبری در وزارت بهداشت این آمار را اعلام کرده، با اشاره به اینکه امسال نسبت به سال گذشته ویروس آنفلوآنزا با شدت بیشتری فعال است، علت فوت این ۱۵ نفر را همراه شدن آنفلوآنزا با بیماری زمینه‌ای یا سن بالای افراد، عدم تزریق واکسن آنفلوآنزا و مراجعه دیرهنگام به مراکز درمانی عنوان کرده است.
وضعیت بروز بیماری در استان‌های ایران


از زمانی که آنفلوآنزا در ایران با شدت هرچه تمام‌تر شیوع پیدا کرده، منطقه خاورمیانه و حتی در کشورهای اروپایی نیز گستره زیادی داشته است. در ایران اما به گفته گویا، رئیس بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت، «تقریبا از تمام استان‌ها گزارش‌هایی از بروز این بیماری به وزارت بهداشت اعلام شده است، اما استان‌های قزوین، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، گلستان، سمنان، اصفهان، کرمانشاه و تهران بیشترین درگیری را با این ویروس داشته‌اند.» براساس گزارشی که این مقام مسئول اعلام کرده است، طی هفته گذشته ۳۹۱۵ نفر انواع مختلف بیماری تنفسی گزارش شد که ۳۴۲ مورد آن آنفلوآنزا بود، از این تعداد ۱۵ نفر فوت کردند که بیشترین تعداد فوتی‌ها از استان‌های تهران، مازندران و آذربایجان شرقی بوده است.
آنفلوآنزا یا سرماخوردگی؟
با شروع فصل سرما یکی از بیماری‌های شایع در میان انسان‌ها سرماخوردگی است. بیماری‌ای که شباهت بسیاری با آنفلوآنزا دارد. اما مقامات مسئول در وزارت بهداشت می‌گویند نباید این بیماری را با سرماخوردگی اشتباه گرفت و البته نباید آن را به آنفلوآنزای پرندگان ربط داد. پس آنفلوآنزایی که تا این لحظه در سال 98 جان 15 نفر را در ایران گرفته چیست؟ گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفته است: «ویروس آنفلوآنزا امسال بر دو نوع H1N1 و H3N2 بوده است که طبق بررسی‌های ما نوع‌ H1N1 گسترش بیشتری داشته و قدرت آن نیز نسبت به نوع دیگر قوی‌تر است.» گویا ادامه داده است: «نکته‌ قابل توجه این است که این نوع از ویروس آنفلوآنزا هیچ ارتباطی با آنفلوآنزای پرندگان ندارد و هر سال در موعد مقرری این آنفلوآنزا در جهان سرازیر می‌شود که با توجه به شروع زودتر گستره آن در سال جاری پیش‌بینی می‌کنیم فعالیت این ویروس نسبت به سالیان گذشته به بالاترین حد خود برسد تا جایی که ظرف هفته گذشته ویروس آنفلوآنزا در استان‌های گلستان و مازندران نسبت به سایر استان‌ها فعالیت بسیار زیادی داشته است.» گویا با اشاره به این‌که هفته گذشته نشستی درمورد بیماری آنفلوآنزا در کشور مراکش برگزار شد که نمایندگان کشور ما نیز در آن حضور داشتند، تصریح کرده: «با توجه به آخرین مطالعات بیان شده در این جلسات و شواهد آزمایشگاهی موجود ما دریافتیم که این ویروس دچار تغییراتی شده که همین مورد باعث تشدید آن شده است.»
کمبود دارو از شایعه تا واقعیت
26 آبان ماه سال جاری بود که با انتشار گزارش‌هایی از آغاز شیوع بیماری آنفلوآنزا در ایران خبرهایی از کمبود دارو برای درمان این بیماری در رسانه‌ها منتشر شد. این خبر به سرعت از سوی غلامحسین مهرعلیان، مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو تایید شد. او در گفت‌وگو با ایسنا، علت کمبود مقطعی این دارو را بدعهدی شرکت تولیدکننده داروی آنفلوآنزا خبر داد. او با توجه به سیر تامین دارو گفت: «داروهای معاونت بهداشتی چرخه‌ای برای تهیه دارد، طبق فرآیند در نظر گرفته شده پیش از شروع سال، در سازمان غذا و دارو فراخوان اعلام می‌شود و تولیدکنندگان یا واردکنندگان دارو، داروهای معاونت بهداشتی را تامین می‌کنند. برای داروی استامینوویر یا داروی درمان آنفلوآنزا یک شرکت تولیدکننده دارو در رقابت با سایر تولیدکنندگان در فراخوان پیروز شده بود و قرارداد تامین برای سال ۹۸ بسته شد.» وی ادامه داد: «متاسفانه تولیدکننده داخلی داروی درمان آنفلوآنزا ناگهان در نزدیکی فصل پاییز اعلام کرد که با وجود تامین ماده اولیه شرایط تولید این دارو را ندارد و ما با شرایط غیر مترقبه‌ای مواجه شدیم، چرا که در نزدیکی فصل پاییز تامین دارو مشکل است و بلافاصله از منابع فوریتی دارو برای تامین نیاز داروی درمان آنفلوآنزا در کشور کمک گرفتیم.» مهرعلیان اما در همین مصاحبه اعلام کرد که علی‌رغم مشکلات پیش آمده در تامین دارو، داروی درمان آنفلوآنزا از منابع خارجی و فوریتی به سختی تامین شده و واکسن آنفلوآنزا به وفور در کشور توزیع شده است. او گفت: «باید توجه داشت که همه دنیا در فصل پاییز به دنبال داروی درمان آنفلوآنزا هستند و سهمیه‌های مورد نیاز خود را از قبل اعلام و تامین می‌کنند و ما در این شرایط با چالش بسیاری برای تامین داروی مورد نیاز کشور مواجه بودیم، اما با این وجود توانستیم نیاز کشور را تامین کنیم.» او همچنین از ورود یک میلیون و ۵۰۰ هزار بسته ۱۰ تایی داروی درمان آنفلوآنزا به کشور خبر داده است.
گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز در نشست خبری دیروز خود نیز به این موضوع اشاره کرده و گفته است: «هیچ‌گونه کمبود داروی آنفلوآنزا در کشور گزارش نشده است.» او اعلام کرده: «از زمستان سال گذشته تمام مجموعه وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو تمام همت خود را به کار بسته است تا با هیچ چالشی در زمینه‌ داروهای آنفلوآنزا روبه‌رو نباشیم. همچنین واکسن آنفلوآنزا نیز در کشور وجود دارد و موردی از کمبود آن گزارش نشده است.» وی افزود: «علی‌رغم آنکه عده‌ای تبلیغات منفی علیه این واکسن می‌کنند اما واکسن آنفلوآنزای‌ تولید شده در کشورمان از بهترین نوع واکسن‌های آنفلوآنزا است که توصیه می‌کنیم گروه‌های در معرض خطر و آسیب‌پذیر حتما نسبت به تزریق این واکسن اقدام کنند. همچنین برخی گروه‌های حساس مانند کادر بیمارستانی که با بیماران ارتباط بیشتر دارند باید نسبت به این بیماری واکسینه شوند که وزارت بهداشت تمام این افراد را تحت پوشش قرار داده است.»
چگونه با آنفلوآنزا مقابله کنیم؟
اگر مبتلا به آنفلوآنزا شده‌اید به توصیه رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت به این نکات توجه کنید: «شست‌وشوی دست‌ها در وهله‌ اول کمک بسیار زیادی به کنترل بیماری می‌کند. همچنین رعایت آداب تنفسی به شیوه‌ای که فرد هنگام عطسه و سرفه دستمال جلوی دهان خود بگیرد سپس آن دستمال را درون کیسه کوچکی قرار دهد و در سطل زباله بیندازد.» نکته مهم‌تر از دیدگاه این مقام مسئول در وزارت بهداشت این است که «بیماران باید از خوددرمانی پرهیز کنند.» گویا در‌این‌باره گفته است: «خوددرمانی نگران‌کننده است چرا که می‌تواند باعث تشدید بیماری شود. اگر نکات بهداشتی به درستی رعایت می‌شد و مراجعه به پزشک نیز در زمان مناسبی صورت می‌گرفت بیماری تا آن شدت پیشرفت نمی‌کرد. مصرف آنتی‌بیوتیک برای بیماران مبتلا به بیماری آنفلوآنزا منطقی نیست. این بیماری یک عفونت ویروسی است که با استفاده از استامینوفن‌های ساده، مایعات گرم و استراحت در خانه بهبود پیدا می‌کند. در این زمینه علاوه بر نهی از مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، مصرف داروهای کورتون‌دار نیز در طول دوره بیماری توصیه نمی‌شود.»
به توصیه رئیس مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، هنگامی که پزشک به بیمار توصیه می‌کند که بیمار در بیمارستان بستری شود، بهتر است که به توصیه او گوش دهد. همچنین رعایت نکات بهداشتی و مصرف داروهای تجویز شده در طول دوره بیماری بسیار ضروری است. هنگامی که کودکی به این بیماری مبتلا می‌شود پس از مصرف دارو تا حد زیادی از بیماری‌اش بهبود پیدا می‌کند و با همین تصور والدین علی‌رغم توصیه پزشک او را به مدرسه می‌فرستند که این عمل درست نیست چرا که طول دوره بیماری به اتمام نرسیده و فرزندشان مستعد مریض کردن سایر دانش‌آموزان نیز است. رعایت تمام این نکات منجر می‌شود آنفلوآنزا سریع‌تر فروکش کند و مبتلایان مجبور به بستری شدن در بیمارستان نشوند.
براساس آنچه مسئولان وزارت بهداشت درباره این ویروس خطرناک می‌گویند، افراد بالای ۶۵ سال، مادران باردار، بیماران قلبی و ریوی، مبتلایان به سرطان که تحت درمان قرار دارند، کسانی که داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند، افراد دارای نارسایی کلیه و کبد و کسانی که دیابت کنترل نشده دارند بیش از سایر افراد در معرض خطر ابتلا به بیماری آنفلوآنزا قرار دارند. به همین دلیل تزریق واکسن برای این افراد توصیه می‌شود.
سایر اخبار این روزنامه
در طول یک هفته گذشته 15 نفر به دلیل ابتلا به بیماری وﻳﺮوﺳﻲ ﺣﺎد دﺳﺘﮕﺎه ﺗﻨﻔﺴﻲ جان باخته‌اند جلال خوش‌چهره جاماندگان از تحولات مایکل بلومبرگ میلیاردر مشهور آمریکایی نامزد انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا شد «ابتکار» اهمیت حضور عکاسان حرفه‌ای برای ثبت وقایع اجتماعی را بررسی کرد قابی برای قضاوت آیندگان «ابتکار» از ساماندهی اخذ مالیات از املاک اجاره‌ای مسکونی و تجاری گزارش می‌دهد املاک اجاره‌ای در ایست بازرسی مالیات! سردار سلامی در اجتماع مردم در حمایت از اقتدار و امنیت: مردم به سیاست‌های تجاوزکارانه دشمن تیر خلاص زدند رئیس شورای اسلامی شهرستان ری: امکانات زندان فشافویه جوابگوی این حجم از بازداشتی‌ها نیست رئیس‌جمهوری با استعفای محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی موافقت کرد فرار از استیضاح معاون اول رئیس‌جمهوری: صادرات مهم‌ترین پیشران اقتصاد کشور است آیا فدراسیون فوتبال «استراتژی» برای تغییر دارد؟ خوب و بدهای حضور برانکو در تیم ملی رئیس قوه قضائیه: افرادی که موجب اغتشاش شدند در دادگاه به جرم‌شان رسیدگی می‌شود ناممکن‏های سیاست