به کسی رای دهید که دروغ نمی‌گوید

نماینده حضرت امام (ره) در جهاد سازندگی، در دیدار با جمعی از جانبازان و ایثارگران جهادسازندگی که به مناسبت روز پاسدار و جانباز صورت گرفت، ضمن گرامیداشت یاد و نام شهدا و ایثارگران جهادسازندگی و با تاکید بر اینکه اهدافی که برای آنها انقلاب شد را از دست ندهیم، گفت: "اگر در ایران انقلاب هم نمی‌شد، ایران سرنوشتی داشت و یک سری کارها در آن انجام می‌شد و این طور نبود که کشور در 40 سال پیش متوقف شود. ما گفتیم می‌خواهیم اسلام پیاده شود و قرآن و اخلاق حاکم شود. از منظر حاکمیتِ اخلاق و صداقت، به کجا رسیده ایم؟ آیا پاسخ قانع کننده‌ای برای بی‌اخلاقی‌ها‌، تهمت‌ها‌یی که زده و خلاف‌ها‌یی که گفته می‌شود، دربرابر شهدا داریم؟"
وی با اشاره به وعده‌ها‌ی انتخاباتی برخی کاندیداهای ریاست جمهوری، گفت: "برای اداره یک خانه، بر اساس درآمدها، روی هزینه‌ها‌ فکر و اولویت بندی می‌شود؛ یعنی مبنای هر هزینه ای، درآمد است. حالا شما شاهد هستید هیچ بحثی از درآمد کشور نمی‌شود و در مورد ایجاد اشتغال و پرداخت یارانه و تامین مسکن و موارد دیگر صحبت می‌کنند. پتروشیمی اعلام کرده است که هر یک میلیون تن تولید، 16 هزار شغل ایجاد می‌کند، اما کاندیدایی می‌گوید هر یک میلیون تن تولید، دویست هزار شغل ایجاد می‌کند و من هشت میلیون تن اضافه می‌کنم. اگر این طور بود با 51 میلیون تن فعلی باید 10 میلیون نفر در پتروشیمی مشغول به کار می‌بودند. وقتی فقط در پتروشیمی 10 میلیون نفر بر سر کار باشد، چرا بیکار وجود دارد؟ دیگری می‌گوید من بنا دارم تولید پتروشیمی را از دو میلیون تن به 12 میلیون تن برسانم در حالی که الان تولید پتروشیمی 51میلیون تن است."
وی تاکید کرد: "یک وقتی می‌گفتند اگر کاندیدایی پول دهد که به او رای دهند، تخلف است ویا اگر کسی بگوید 50 هزار تومان می‌دهم تا به من رای بدهی تخلف است. حال اگر کسی بگوید به من رای دهید تا از ماه آینده ماهانه 150 هزار تومان به شما بدهم هیچ اشکالی ندارد؟ مجلس و رئیس مجلس می‌گویند که این حرف‌ها‌ را نزنید؛ چنین بودجه‌ای وجود ندارد، ولی می‌گویند. خوب است یکی از کاندیداها بگوید این پول را از کجا می‌آورد؟ مثلا بگوید من بنا دارم بنزین هزار تومانی را سه‌هزار تومان کنم و همه بدانند قرار است از اینجا برداشته و آنجا هزینه شود."
وزیر کشور دولت اصلاحات گفت: "به ذهنم رسید اگر از من بپرسند به چه کسی باید رای داد، بگویم به کسی که دروغ نگوید و یا کمتر دروغ بگوید و کسی که احساس کند مردم شعور دارند. چطور می‌شود برای اینکه رئیس جمهورشد، بگونه‌ای حرف زد که اگر در شرایط غیر انتخاباتی کسی اینگونه حرف بزند، ممکن است به اتهام سیاه نمایی و تشویش اذهان عمومی او را مجازات کنند؟"عبدالله نوری افزود: "مگر فردی در کشور هست که از بودن فقر خوشحال شود؟ همه مسئولان می‌خواهند که فقر، بیکاری، تورم، رکود، ناهنجاری‌ها‌ی اجتماعی و مشکلات اقتصادی در کشور نباشد. کسی که کاندیدای ریاست جمهوری می‌شود باید برنامه و راه حل ارائه دهد و بگوید من برای رفع فقر این کار را می‌کنم؛ نه اینکه بگوید من بنا دارم فقر نباشد! همه بنا دارند فقر نباشد."وی بیان کرد: "چه دلیلی دارد که بگوییم موفقیت برجام ارتباطی به دیپلماسی کشور ندارد؟ تحریم‌ها‌ آمد و وضعیت ما را به فلاکتی انداخت که تا چهار سال پیش دچار آن بودیم. لابد این چهار سال اتفاقی افتاده است؛ چرا بخواهیم آن را نادیده بگیریم؟"وی با بیان اینکه برجام یک حرکت ملموس است، تصریح کرد: "کشور با مجموعه‌ای از تهدیدها و تحریم‌ها‌ مواجه بوده که آثار خود را در سیستم‌ها‌ی بانکی، اقتصادی، بازرگانی، واردات، صادرات، دارو و درمان،کشتی رانی و ده‌ها‌ مورد دیگر گذاشته است. این برای همه ملموس است که مذاکره‌ای شده، به توافقی رسیده اند و بعد از آن گفته اند که تحریم‌ها‌ ی هسته‌ای به این شکل، یک یک برداشته شود. این درست نیست که چون من با این دولت مخالف هستم، بگویم هر کاری این دولت انجام داده بد است."


عبدالله نوری تاکید کرد: "خدمات وزارت امور خارجه بسیار با ارزش است؛ نباید تقدیر شود؟آنها هم خادم ملت ایران هستند و دارند به این کشور خدمت می‌کنند؛ چه اشکالی دارد که از آنها هم تجلیل شود؟ شما تجلیل کنید یا نکنید چیز روشنی است که همه آن را می‌بینند. مردم می‌بینند که چهار سال پیش چه وضعیتی داشتیم و الآن وضعیت دیگری پیدا شده است. اگر ما در صحبت‌ها‌ی خود طوری وانمود کردیم که این مسائل به دیپلماسی ارتباط ندارد، به نظر من بیشتر به ضرر خود ماست چون مردم دارند می‌بینند که ارتباط دارد."
وی افزود: "مردم نقش خودشان را دارند، نیروهای مسلح نقش خودش را دارد، وزارت خارجه نقش خودش را دارد و هر دستگاهی جایگاه خودش را دارد و مکمل هم هستند. نمی‌شود به خاطر اینکه بگوییم این دولت خوب نیست یا به این دولت رای ندهید کار مثبت آن را زیر سوال ببریم. فرض بگیرید که این برجام پر افتخار را یک گروه دیگر انجام داده بودند، همین برخورد می‌شد؟ برجام یکی از کارهای افتخار آفرین ایران است که ما باید به آن افتخار کنیم و همانقدر که اسرائیل و دشمنانِ افراطیِ خارجی ایران از آن عصبانی هستند، ما باید از آن خوشحال باشیم و به آن مباهات کنیم. به نظر من، الآن هم خود ملت باید انتخاب کنند که می‌خواهند همان مسیر تحریم‌ها‌ و تهدیدها ادامه یابد و یا مسیر بهبود روابط و تعامل با دنیا و تنش زدایی با جهان؟"
عبدالله نوری ضمن تاکید بر نگرانی خود، گفت: "شخصی می‌گوید من یارانه دهک‌ها‌ی پایین را سه برابر می‌کنم. برای اینکه ارزشِ پولی 45هزار تومان، 15هزار تومان شده است. دقت کنید سال89 قانون یارانه وضع شده و از آغاز سال90 یارانه پرداخت شده است. در آن زمان دلار از هزار و پنجاه تومان به سه هزار و چهارصد تومان رسید. این کاهش ارزش پول متعلق به همان زمان است. چرا آن وقت این افزایش یارانه اتفاق نیفتاد؟ چون منبع نداشته است. آن دولت با آن همه درآمد، منبع نداشته است. چرا به این دولت با درآمد محدودش نقد می‌کنید؟ چرا آن وقت اعتراض نکردید و نگفتید که یارانه نقدی باید سه برابر شود؟"
وی ادامه داد: "فردی می‌گوید ما پنج میلیون شغل ایجاد می‌کنیم و تا زمانی که شاغل نشدند، ماهانه 250 هزار تومان بیمه بیکاری می‌دهیم. این رقم‌ها‌ را بنویسید و حساب کنید که چه رقم‌ها‌یی از این اعداد حاصل می‌شود. برنامه و بودجه یعنی اینکه دولت مجموعه برنامه‌ها‌ را جلوی خود می‌گذارد و بر اساس در آمدها و محدودیت‌ها‌ اولویت بندی می‌کند. قانون بودجه از درآمدها شروع می‌شود و بعد می‌گوید از محل این درآمدها این هزینه‌ها‌ صورت می‌گیرد. اول درآمدها را بگویید. مثلا بگویید سال آینده قرار است کاری کنیم که قیمت نفت سه برابر شود یا بگویید می‌خواهیم کاری کنیم که مالیات سه برابر شود. از سوی دیگر هم، شما که می‌گویید می‌خواهیم از یک قشر مالیات نگیریم. پس چگونه بدون محاسبه درآمد و هزینه، اینگونه بی محابا وعده‌ها‌یی می‌دهید که هیچ دولتی قادر به انجام آن نخواهد بود و تنها باعث تشویش خواهد شد؟"