بودجه بیمارستان حاشیه مشهد ردیف می شود؟

گره بیمارستان 540 تخت خوابی حاشیه مشهد را بودجه و اعتبار باز می کند؛ بودجه و اعتباری که سه سال ساخت این بیمارستان مهم و کلیدی در منطقه شهرک شهید رجایی را معطل و روز به روز گره آن را کورتر کرده است. سه سال پیش در مراسمی با دستور رئیس جمهور از طریق ویدئوکنفرانس، کلنگ ساخت بیمارستان حاشیه مشهد به زمین خورد و تا امروز جز خاک و علف هرز چیزی در محل کلنگ زنی آن خودنمایی نمی کند. مشکلات و دلایل بلاتکلیفی برای ساخت این بیمارستان بسیار بود اما همه راه ها به بودجه ختم می شد؛ بودجه ای که حالا زمزمه ها برای درنظرگرفتن آن و قرار دادن ردیفی مشخص در لایحه بودجه سال 99 جدی شده است و آن طور که رئیس مجمع نمایندگان استان به «خراسان رضوی» می گوید پیگیری جدی برای اختصاص اعتبار ساخت این بیمارستان در بودجه 99 انجام شده و مذاکراتی نیز با وزیر بهداشت و سازمان برنامه وبودجه در این زمینه در حال انجام است.
پیگیری بودجه بیمارستان حاشیه مشهد
حجت الاسلام والمسلمین پژمانفر از پیگیری جدی برای اختصاص اعتبار ساخت بیمارستان 540 تخت خوابی حاشیه مشهد در بودجه 99 خبر می دهد و در پاسخ به سوال ما درباره اقدامات مجمع نمایندگان استان برای پیگیری اختصاص ردیف بودجه مشخص در بودجه 99 برای این بیمارستان به «خراسان رضوی» می گوید: ما حتما این موضوع را پیگیری می کنیم چون پروژه بیمارستان حاشیه مشهد یک پروژه ملی است زیرا خدماتی که اکنون در حوزه درمان در مشهد ارائه می شود صرفا مختص افراد ساکن در مشهد یا استان نیست، اگر بگوییم مشهد شهری ملی و بین المللی است گزافه گویی نکردیم چون جمعیت زیادی از زائران، از نقاط مختلف ایران و جهان در مشهد حضور پیدا می کنند و ما هم طبیعتا باید زیرساخت های لازم برای حضور زائران را در مشهد فراهم کنیم. وی تاکید می کند: بیمارستان حاشیه مشهد و زیرساخت های دیگری که نیاز به آماده کردن دارد در راستای همین است که خدمات بهتری را به زائران ارائه کند بنابراین ما حتما باید از اعتبارات ملی برای این موضوع استفاده کنیم. وی می افزاید: تعداد تخت های بیمارستانی که اکنون در مشهد فعال است، در مقایسه با کل کشور کم است  ضمن این که با مشکلاتی نیز مواجه ایم که اقتضا می کند بیمارستان ها را راه اندازی کنیم و توسعه دهیم.
مذاکره با وزیر بهداشت و سازمان برنامه و بودجه


نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی تصریح می کند: برای بودجه ساخت بیمارستان حاشیه مشهد هم با وزیر بهداشت و هم با سازمان برنامه و بودجه مذاکره و پیگیری کردیم که در اعتبارات سال 99 یک جایگاه محکم برای بیمارستان حاشیه مشهد وجود داشته باشد.
پژمانفر در پاسخ به این سوال که آیا امیدی به اختصاص ردیف بودجه در سال 99 برای بیمارستان حاشیه مشهد وجود دارد؟ می گوید: ما تمام تلاش مان را می کنیم که ان شاءا... این موضوع محقق شود.
 
پیشینه
اولین گام برای ساخت بیمارستان حاشیه مشهد، 26 فروردین سال 95 در جلسه ستاد راهبردی مدیریت شهری با حضور استاندار وقت برداشته شد و زمینی 5 هکتاری در ابتدای جاده سرخس یا همان شهرک شهید رجایی مشهد از طرف آستان قدس رضوی به صورت رایگان اهدا و قرار شد با پروانه رایگان شهرداری ساخته شود. حتی در آن جلسه برای مشارکت دستگاه های متولی ساخت این بیمارستان نیز برنامه ریزی و قرار شد 50 درصد هزینه ساخت را وزارت بهداشت و نیمی دیگر را وزارت راه و شهرسازی بر عهده بگیرد. سال گذشته روزنامه «خراسان رضوی» پرونده خاک گرفته این پروژه را که هنوز شروع نشده و مدت دو سال به کما رفته بود، از بایگانی «وعده ها» بیرون آورد و در گزارشی با عنوان «علف هرز به جای بیمارستان»، به چرایی بلاتکلیف ماندن آن پرداخت.اختلاف نظرها و عمل نکردن به وعده ها و مسئولیت ها، این پروژه را زمین گیر کرده است. آذرماه سال گذشته قاضی زاده هاشمی وزیر سابق بهداشت که برای افتتاح چند پروژه عمرانی به مشهد سفر کرده بود، در گفت و گو با «خراسان رضوی» اعلام کرد که وزارت بهداشت هیچ پولی برای ساخت بیمارستان در حاشیه شهر مشهد ندارد. در آخرین پیگیری ها نیز علی رحیمی مدیر فنی معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی مشهد به «خراسان رضوی»  اعلام کرد: «مطالعات اولیه ساخت این بیمارستان انجام و درخواست تامین اعتبار آن به سازمان برنامه و بودجه ارسال شده است.» همچنین 9 شهریورماه امسال نیز دکتر نمکی وزیربهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سفر به مشهد و در پاسخ به مطالبه ما درباره تعیین تکلیف بیمارستان 540 تخت خوابی حاشیه مشهد اعلام کرد: این وزارتخانه برای ساخت بیمارستان بالای 500 تخت خوابی در مشهد برنامه دارد و استفاده از فاینانس چینی یکی از راه های تامین منابع ساخت این بیمارستان ها در کشور است.