نمره قبولی «خدمات» در خودداری از گران‌فروشی بنزینی

فرزانه غروبی -  حسام مسلمی
در کنار رصد قیمت کالاها و اقــلام گوناگون و برخـورد با گران‌فروشی‌های کاذبِ ناشی از افزایش قیمت بنزین، مهم است از هزینه خدماتی که روزانه به وسیله اصناف مختلف و در زمینه‌های متنوع به مردم ارائه می‌شود، غافـل نشد. بخش زیـادی از گزارش‌های گران‌فروشی که در قالب پیام‌های مردمی به دست پویش «گران نمی‌خریم»ِ روزنامه خراسان می‌رسد، گله از افزایش هزینه سرویس‌های خدماتی است. روی همین حساب، خبرنگاران این پویش، امروز را به بررسی هزینه برخی خدمات اختصاص دادنــد. علامت تیک، خبر از افزایش نیافتن و علامت اخطار کنار هر گزینه، نشانه افزایش هزینه آن خدمات، بعد از افزایش قیمت بنزین است.
 
 خدمات پستی
مراجعه به چندین دفتر پستی و دفاتر خدمات امور مشترکین در سطح شهر برای پرس و جو و بررسی تغییر قیمت خدمات پستی، نشان می‌دهد در این زمینه و در روزهای اخیـر، افزایش قیمتی اتفاق نیفتــاده. مسئول و مراجعان یکی از این مراکز، توضیح می‌دهند خدمات ارسال بسته‌های پستی در ماه‌های اخیر، از آن‌جا که به شکل هوایی انجـام می‌شود، افزایش قیمتی نداشته است.
 
خدمات خشک شویی
اهالی صنف خشک شویی و تعدادی از مشتریانی که موفق به صحبت با آن‌ها می‌شویم، می‌گویند چون هنوز افزایش قیمتی در زمینه مواد شوینده اتفاق نیفتاده، خدمات خشک شویی هم افزایش قیمتی نداشته. هم اکنون هزینه شست وشوی یک پتوی یک نفره 12 هزارتومان و پتوی مسافرتیِ ظریف، 10 هزار تومان است و حتی یک ریال، بیشتر از نرخ نامه مصوب اتحادیه از  شهروندان دریافت نمی‌کنیم.
 


خدمات نصب و سرویس پکیج و رادیاتـور
در سطح شهر، فروشندگان و مشتریــان مراکز ارائه کالاهای گرمایشی و خدمات نصب و سرویــس پکیج و رادیاتور، متفق‌القول هستند پکیج و رادیاتور افزایش قیمت نداشته و حتی برخی برندهای معتبر مثل ایران‌رادیاتور، جشنواره و تخفیف‌های پاییزه هم برای کالاهای خود در نظر گرفته‌اند. هزینه نصب و راه‌اندازی و سرویس برای پکیج و رادیاتور ایرانی، از 50 هزار تومان شروع می‌شود و برای خارجی‌ها، از 150 هزار تومان. منتها روی مبلغ اجرت، کرایه مسیری که سرویس کار می‌رود و برمی گردد هم، حساب می‌شود. مقدار اضافه شده بر اجرت، به گفته یکی از سرویس‌کارها: «بستگی به آدرس مشتری دارد و مهم است این مسیری که برای نصب یا سرویس می‌رود، برایش صرفه اقتصادی داشته باشد!»
 
خدمات باربری
باربری یکی از خدماتی است که به تازگی افزایش قیمت داشته و گله‌های پیامکی زیادی درباره‌اش به دست ما رسیده. کارکنان باربری پیمان بار، واقع در خیابان 17 شهریور، مدعی‌اند نرخ‌ها از تهران افزایش قیمت داشته و از آن جا که بارهایی که از تهران می‌آید، به خاطر گرانی بنزین، اضافه کرایه خورده‌اند، آن‌ها هم ناچار از افزایش قیمت هستند. متصدیان باربری نور، واقع در خیابان کوشش هم بیان می‌کنند بعد از افزایش قیمت بنزین، هزینه خدماتشان اضافه شده و مثلا بسته‌ای که قبلا هزینه حملش 25 هزار تومان بود، الان 40 هزار تومان شده. کمی جلوتر به باربری دیگری مراجعه می‌کنیم که اصولا مایل به حمل و نقل چیزی نیست و توضیح می‌دهد به دلیل افزایش قیمت بنزین، خیلی از دارندگان خودروهای کامیون و خاور مایل به بردن بار برای مسافت‌های طولانی نیستند.
 
خدمات نصب کاغذدیــواری و پارکت
از آن جا که این روزها، زوج‌های زیادی مشغول تجهیز خانه برای شروع زندگی مشترک‌شان هستند، مقصد بعدی‌مان برای ارزیابی افزایش قیمت خدمات، بازار فروش و نصب کاغذدیواری و پارکت است. بررسی‌ها و پرس و جوها نشان می‌دهد همان‌طور که پیش از افزایش قیمت، هزینه ورودی و اجرت نصب کاغذدیواری، از 100 تا 150هزارتومان شروع می‌شد، الان هم به همان شکل است. هزینه نصب پارکت هم، روی خودِ جنس حساب می‌شود. فروشندگان و مشتریان بازار کاغذدیواری می‌گویند: گرانی بنزینی در این زمینه تاثیری نداشته و حتی در مناطقی که بورس ارائه کاغذدیواری است مثل خیابان فلسطین و کلاهدوز، چون بازار رقابتی است، همه سعی می‌کنند کالا و خدمات‌شان را با قیمت مناسب‌تری ارائه دهند. این موضوع اما درباره پارکت متفاوت است و فروشندگان توضیح می‌دهند: در پارکت‌های خارجی دچار افزایش قیمت هستیم، چون دلار هر روز یک قیمت است و کالای مدنظر ما، با دلار وارد می‌شود. هم اکنون قیمت هر مترمربع پارکت ایرانی از 85 هزار تومان و هر مترمربع پارکت خارجی از 120 هزار تومان شروع می‌شود.
 
 
 
زنگ نظارت در بازار تلفن‌همراه به‌صدا درآمد
پلمب موبایل‌فروشی معروف شهر به دلیل گران‌فروشی
گزارش: محمد بهبودی‌نیا، نوید زنده‌روحیان   
 عکس: خراسان    

یکی از نگرانی‌ها در خصوص افزایش قیمت بنزین و سهمیه بندی آن، تاثیر این‌ گرانی بر قیمت سایر اجناس بود و روی همین حساب، تا امروز تلاش شده با افزایش نظارت و بازرسی ها، با هرگونه گران‌فروشی بنزینی برخورد قاطع شود. از جمله بازارهای مهمی که نظارت بر آن مطالبه بخش عمده‌ای از مردم بوده و هست، بازار فروش گوشی‌های تلفن همراه است. درست است که بازار موبایل کشورمان، ارتباط تنگاتنگی با نرخ دلار دارد اما این که برخی بخواهند به بهانه افزایش قیمت بنزین، این بازار را دچار تلاطم کنند، اقدامی غیرقانونی است. بررسی‌های روز گذشته خبرنگار پویش گران‌نمی‌خریم در بازار موبایل مشهد، حکایت از این دارد که عمده گوشی‌های پرطرفدار و محبوب برندهای شناخته شده، طی یک هفته گذشته بین ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش قیمت داشته است. یکی از فروشندگان موبایل در بازار موبایل خیابان احمد آباد می‌گوید: «قیمت‌ها در چند روز اخیر افزایش یافته؛ گوشی‌های متوسط و پرفروش بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان اما گوشی‌های خاص، تا یک میلیون تومان» فروشنده دیگری هم ادامه می‌دهد: «افزایش قیمت در بازار موبایل به سختی قابل ردیابی است و نمی‌شود آن را به طور کامل مدیریت کرد. اما بر اساس اطلاعات ما در بازار، حدود ۲۰۰ تا 300 هزار تومان روی برخی مدل‌ها افزایش داشتیم.»
 
بیشترین گران فروشی در زمینه لوازم جانبی تلفن‌همراه
در ششمین روز از طرح مقابله با گران‌فروشی بنزینی، به همراه قاضی شعبه یک تعزیرات حکومتی استان و «حجت فرخنده» و «جمال قربانی» دو نفر از بازرسان اتاق اصناف مشهد به چند بازار پر رفت و آمد موبایل در خیابان احمد آباد مشهد می‌رویم. باز هم داستان تکراری درج نکردن قیمت که بنا به اعلام بازرسان صمت، یکی از راه‌های فرار از قیمت‌های قانونی و مصوب و روشی برای گران فروشی است، در بسیاری از فروشگاه‌ها به چشم می‌خورد. پس از بررسی‌های دقیق، «حجت فرخنده» می‌گوید: «بیشترین گران فروشی در زمینه لوازم جانبی تلفن همراه اتفاق افتاده که گاهی بیش از دوبرابر قیمت واقعی است.»


پلمب یک موبایل‌فروشی بزرگ و تعهد از 2 فروشگاه دیگر
در ادامه به مشتری شاکی و گلایه‌مندی برمی‌خوریــم که قصد برگرداندنِ تلفن همراهی که گران‌تر از قیمت واقعی خریده را داشت.  برای بررسی شرایط و قیمت‌های فروشگاه مذکور، با او همراه می‌شویم. ارزیابی‌های بازرسان صمت و تعزیرات، منجر به محرز شدن تخلف و گران‌فروشی این فروشگاه و در ادامه، پلمب آن برای رسیدگی دقیق به تخلفاتش می‌شود. «جلیلی» قاضی شعبه سیار  تعزیرات درگفت‌وگو با خراسان، در این باره توضیح می‌دهد: «در بررسی‌های انجام شده که به صورت مشترک با سازمان صمت و اتاق اصناف مشهد برگزار شد، در دو فروشگاه بعد از بررسی‌های صورت گرفته، برخی تخلفات از قبیل درج نشدن قیمت و ارائه نکردن فاکتور که مقدماتی برای بررسی تغییرات قیمت در هفته‌های اخیر است رویت شد که از متصدیان تعهد گرفته شد و در صورت رفع نکردن تخلفات، در مراجعه بعدی روز بعد توسط بازرسان، این دو فروشگاه پلمب خواهند شد. این واحد هم بعد از انجام بررسی‌ها و محرز شدن گران فروشی، بنا به دستور قاضی دشتی فدکی، جانشین معاون دادستان عمومی و انقلاب ،  پلمب شد.»