معاون اقتصادی وزارت خارجه: حجم تجارت ایران و اروپا، بالغ بر 3 میلیارد و 800 میلیون دلار است

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه، گفت: حجم تجارت ایران و اروپا به بیش از سه میلیارد و 800 میلیون دلار رسیده است.
غلامرضا انصاری در حاشیه برگزاری شانزدهمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی که با حضور معاونان وزارت خانه‌های اقتصادی افزود: باوجود فشار‌ها و تحریم‌های حداکثری، حجم تجارت ایران با اروپا در 9 ماهه ابتدایی سال جاری میلادی به بیش از 3 میلیارد و 800 میلیون دلار رسیده که 500 میلیون دلار حجم صادرات ایران به اروپا است.
معاون وزیر امور خارجه، گفت: موضوع شانزدهمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی در سال 98، همکاری‌های اقتصادی ایران با اتحادیه اروپا و تجارت با کشور‌های عضو اتحادیه بود.
وی با بیان اینکه کار تجارت با اروپا برای ما دو جنبه دارد، اظهار داشت: جنبه اول، بخش بازاری برای صادرات ایران است و بخش دوم، نیز تجارت با اتحادیه اروپاست که استاندارد‌های تجارت ایران را افزایش می‌دهد و این یعنی وقتی در بخش‌هایی امکان تجارت با اروپا وجود داشته باشد هم استاندارد‌های صادرات آن کالا به اروپا را داریم و هم اینکه می‌توانیم آن کالا را با کمترین موانع به دیگر کشور‌های جهان صادر کنیم.


معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه درباره کالا‌های صادراتی به اروپا گفت: محصولات کشاورزی یکی از ظرفیت‌های بسیار خوب صادراتی ایران به اروپا است.
انصاری افزود: این موضوع به ما فرصت می‌دهد نه تنها استاندارد‌ها را افزایش دهیم بلکه می‌تواند حوزه بسیار خوبی در زمینه اشتغال زایی باشد.
وی تصریح کرد: خوشبختانه در زمینه همکاری‌های وزارت کشاورزی با اتحادیه اروپا، پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم و فکر می‌کنیم ظرفیت‌های بسیار بالاتری نیز وجود دارد.
معاون وزیر امور خارجه در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد حجم تجارت ایران با سازمان‌های منطقه‌ای گفت:: یکی از اقدامات بسیار خوب دولت گسترش تجارت با همسایگان بوده به گونه‌ای که درحال حاضر بیش از 55 درصد تجارت کشور با همسایگان است.
وی افزود: تجارت با همسایگان رو به رشد است و ما باید به سمت تثبیت، تنظیم و پایدارتر کردن این روابط حرکت کنیم که این اقدام نیز از طریق موافقتنامه‌های تجاری بین ایران و این کشور‌ها انجام می‌شود.
انصاری با بیان اینکه روابط خوب با همسایگان قطعا تضمین‌کننده تجارت خوب خارجی ایران با این مجموعه‌ها خواهد بود اظهارداشت: این روابط تضمین‌کننده بازار‌های صادراتی برای تولید کنندگان ایرانی خواهد بود.
معاون وزیر امور خارجه همچنین با بیان اینکه ادامه مذاکرات ایران و اروپا درباره اینستکس؛ هفته‌های آینده انجام خواهد شد، گفت: با توجه به اهمیت اینستکس، وزارت امور خارجه ایران یک بخش تخصصی را به موضوع اینستکس اختصاص داده است. وی تصریح کرد: به گفته مسئولان در آینده‌ای بسیار نزدیک قرار است، مذاکرات در خصوص اینستکس ادامه پیدا کند و بخشی از آن احتمالا نهایی شود. نهایی و اجرایی شدن اینستکس می‌تواند یک فضای جدیدی را در حوزه تجارت بین ایران و اروپا باز کند.