رئیس قوه قضائیه: کارهای خوبی در این چهل سال شده است

رئیس قوه قضائیه گفت: کارهای خوبی در این چهل سال شده است اما جامع‌ترین نسخه در گام دوم است که رهبری آن را فرمودند و تحولی که در بستر گام دوم باید صورت گیرد.
به گزارش ایسنا، سیدابراهیم رئیسی در پنجمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی-اسلامی گفت: مسئله اجرای عدالت در جامعه، پیوند بین حقوق و جامعه‌شناسی بسیار مهم است.
رئیسی با بیان این‌که اینجا جمع شده‌ایم تا چند کار عمده انجام دهیم، گفت: نخستین آن مسئله‌یابی است. باید نظام مسئله تنظیم شود. دومین آن اولویت‌بندی است. همچنان مسائل جامعه روی میز است که باید راهکارهایی برای آن پیدا شود.
رئیسی با اشاره به تلاش فقهای گذشته در زمینه تبیین علوم اسلامی گفت: این‌که آنها چنین اقدامات مهمی انجام داده‌اند بدون حضور در نظام اسلامی بوده است. اکنون که در نظام اسلامی قرار داریم، باید موثرتر و گسترده‌تر در این زمینه فعالیت شود. به طور مثال در موضوع قضا هزاران مورد وجود دارد که باید مبتنی بر تفکر تمدن‌ساز مورد بررسی قرار بگیرند و محافل علمی باید این موارد را برای قضات بررسی و تبیین کنند که این تنها به این مورد ختم نمی‌شود، بلکه باید در علوم دیگر از جمله اقتصاد، اجتماع، سیاست و فرهنگ به آن توجه شود.


وی افزود: باید علوم انسانی-اسلامی به دو مسئله عدالت و مبارزه با فساد ورود پیدا کند. چه کنیم که در جامعه جرم و جنایت کاهش پیدا کند؟ این مسئله را باید علم و دانش به کمک اجرا آمده و حل کند. چه کنیم که دیگر انگیزه و اندیشه جرم به وجود نیاید؟
وی تاکید کرد: ما باید بین تخریب و نقد عالمانه تفاوت قائل باشیم. نقد عالمانه ارزشمند است اما تخریبی که ناشی از مسائل سیاسی باشد قابل قبول نیست.
رئیس قوه قضائیه با بیان این‌که بحث در حوزه علوم انسانی اسلامی جسارت می‌خواهد، گفت: برای آنچه که براساس نوآوری و نوگرایی به این حوزه وجود دارد، خسارت لازم است که این خسارت و نوآوری باعث نشاط در این محیط‌ها می‌شود. البته این نوآوری باید مبتنی بر یک بنیاد محکم و استوار باشد.
رئیسی گفت: اولین موضوعی که باید مورد بررسی قرار بگیرد مسئله متون آموزشی است که باید بازنگری شوند تا ببینیم چقدر علوم انسانی-اسلامی در آنها بروز و ظهور دارند. دومین موضوع مهم این است که برای پژوهشگران سرمایه‌گذاری شود. همان‌طور که در حوزه‌های دیگر این سرمایه‌گذاری انجام شده و نتایج آن را دیده‌ایم، باید در این حوزه نیز سرمایه‌گذاری انجام شده و منتظر نتایج آن باشیم. رئیس قوه قضائیه سومین مسئله مهم در حوزه علوم انسانی اسلامی را سپردن مباحث این حوزه به نخبگان و فرهیختگان دانست و گفت: این حوزه به واسطه سختی‌ها و پیچیدگی‌هایی که دارد باید به افراد باهوش سپرده شود.
وی افزود: چهارمین نکته این است که حتما علوم انسانی-اسلامی مبتنی بر علوم اسلامی است اما آیا کافی است؟ نه؛ چه لازم است؟ لازم است ریل‌گذاری‌هایی در این زمینه انجام شود که نمونه آن تاسیس دانشگاه‌ها و موسسه‌های تخصصی در این حوزه است. پنجمین موضوع درمورد علوم انسانی-اسلامی پیوند اداره جامعه اسلامی به این علوم بود. تا این علوم در بطن جامعه و در صنعت، آموزش، فناوری و غیره اجرا نشود، اهداف محقق نخواهد شد.
سایر اخبار این روزنامه
اختلال در اینترنت چه تاثیری بر فروش گروه‌های نمایشی داشته است؟ تَرکی بر شیشه گیشه‌های اینترنتی علیرضا صدقی تجربه‌اندوزی یا خاطره‌بازی «ابتکار» از تاثیر طرح وام مستاجران گزارش می‌دهد خط پایان خانه‌‏به‏دوشی؟! نواقص واریز کمک‌های نقدی معیشتی دولت در ازای گرانی بنزین، صدای بسیاری را درآورد نارضایتی از سناریوی جلب رضایت «‌ابتکار» اقدامات و پیامدهای کنفرانس امنیتی بحرین را بررسی می‌کند سایه سنگین ایران در منامه راهکارهای مقابله با شوک افزایش قیمت بنزین چیست؟ فرمانده مرزبانی ناجا عنوان کرد افزایش ۳۵ درصدی کشف سوخت و ۵۹ درصدی مواد مخدر در مرزها آیا نواصولگرایی لیدری اصولگرایان در انتخابات مجلس را به‌دست می‌گیرد؟ عبور قالیباف از جلیلی رئیس قوه قضائیه: کارهای خوبی در این چهل سال شده است رئیس سازمان زندان‌ها: خانواده‌های بازداشت‌شدگان به مراجع قضایی مراجعه کنند یازدهمین جلسه رسیدگی به اتهامات ۹ متهم اقتصادی برگزار شد