راهکارهای مقابله با شوک افزایش قیمت بنزین چیست؟

ضرورت تلاش برای مهار قیمت‌ها
با افزایش قیمت بنزین، فعالان اقتصادی در یک مورد هم‌نظرند: «اصلاح قیمت بنزین باید اجرایی می‌شد اما قبل از آن باید شرایط به طور شفاف بازگو و برنامه‌های جلوگیری از شوک قیمت کالایی تبیین و اجرا می‌شد» هرچند وزارت صنعت با تدابیر ویژه در راستای کنترل قیمت‌ها عزم خود را جزم کرده است و شاید دیگر نباید منتظر تورم انتظاری بود.
به گزارش اقتصاد۲۴، تلاش برای برقراری آرامش در بازار پس از افزایش قیمت بنزین آغاز شد. حرکت زیرپوستی افزایش قیمت‌ها در برخی از موارد مشهود است اما قاطعیت ایستادگی متولیان در مقابل برهم‏خوردگی قیمت کالاها تا چه اندازه‏ای قابل دوام است؟ این سوالی است که پاسخ آن در ادوار گذشته منفی بوده است اما انتظار می‏رود این‏بار با توجه به اینکه خود دولتمردان تصمیم بر اجرای طرح بهینه‌سازی مصرف سوخت داشته‌اند و هیچ غافلگیری در میان نبوده است، تدبیری برای حفظ قیمت‌ها اتخاذ کنند.
صبح یکشنبه ۲۶ آبان‏ماه ۹۸ رهبر انقلاب در درس خارج فقه درباره‌ طرح مدیریت مصرف سوخت و مسائل به‌وجودآمده پیرامون آن بیاناتی داشتند. تاکید ویژه‌ ایشان به مسئولان در زمینه‌ توجه و رسیدگی به دغدغه‌ها، نگرانی‌ها و مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم برمی‌گشت. در این زمینه، ایشان تلاش و اهتمام مسئولان نسبت به کم‏کردن مشکلاتِ این طرح و مشخصا مراقبت نسبت به مقوله‌ «گرانی کالاها» را مطالبه کردند: «مسئولان هم البتّه دقّت کنند، مواظبت کنند، هرچه ممکن است از مشکلات این کار کم کنند، چون الان گرانی هست، بنا باشد باز اضافه بشود گرانی، خب این برای مردم خیلی مشکلات درست می‌کند؛ باید مراقبت کنند. این مراقبت‌ها را اینها بکنند».


این مطالبه و تذکر مهم نیز از دغدغه‌ها و نکات مورد تاکید رهبری به‌خصوص در سال‌های اخیر بوده است. از جمله در مردادماه ۹۷ و طی یک سخنرانی عمومی، رهبر انقلاب بر این موضوع به‌صورت مشخص و محسوس دست گذاشته بودند: «مسئله‌ اقتصاد؛ مشکلات معیشتی، امروز چیزی است که آحاد مردم، همه آن را احساس می‌کنند».
قیمت کالاها قابل کنترل است
وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز از اولین روزهای افزایش قیمت بنزین این وعده را به مردم داد که باید با نظارت، از تورم انتظاری جلوگیری کند تا فضای روانی تاثیری بر گرانی کالا‌ها نداشته باشد. رضا رحمانی درباره تنظیم بازار و کنترل قیمت‌ها معتقد است بر اساس گزارش‌ها، مشکلی در تامین کالا‌های موردنیاز کشور وجود ندارد و واردات بیش از میزان موردنیاز است و این کالا‌ها در بنادر دپو شده و مقرر است به مراکز موردنظر منتقل شود. به گفته وزیر صنعت، با توجه به نظر کارشناسان امر، افزایش قیمت بنزین سهم ناچیزی در افزایش قیمت تمام‏شده کالاها دارد، لذا هیچ‏گونه افزایش قیمت در خصوص هیچ کالایی قابل پذیرش نیست. با توجه به شرایط حاضر و برای جلوگیری از برخی سوء‌استفاده‌ها افزایش قیمت هیچ کالا و خدماتی حتی در مواردی که مجوز آن دارای مصوبه لازم است؛ مجاز نبوده و حتما با متخلفان برخورد قانونی انجام می‌دهیم.
نگرانی مردم از افزایش قیمت‌ها را دریابید
یکی از نگرانی‌های موجود در افزایش قیمت بنزین ، افزایش تورم است. در این‌باره عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، با اشاره به تاثیر اصلاح قیمت بنزین در نرخ تورم اعلام کرد: محاسبات اداره بررسی‌های اقتصادی بانک مرکزی نشان می‌دهد که تاثیر افزایش امروز قیمت بنزین در تورم، در حدود چهار واحد درصد در سال خواهد بود.
اما فعالان اقتصادی با اینکه با تغییر در یارانه بنزین موافق هستند، ورود شوک قیمتی و تورم به جامعه را رد می‌کنند. به گفته رئیس خانه اقتصاد ایران، افزایش قیمت بنزین جایی اثرگذار است که تا حدودی کنترل آن سخت و یا تا حدودی غیرممکن است. این درحالی است که تمام اقشار برای معیشت خود، قیمت بنزین را با نرخ آزاد محاسبه می‏کنند.
مسعود دانشمند با تاکید بر این مطلب گفت: راه‌‏حل اجرایی طرح کاهش یارانه بنزین و افزایش قیمت آن، این نیست که باید برای مهار قیمت‌ها تلاش شود.
به گفته عضو سابق اتاق بازرگانی ایران، تعدیل قیمت بنزین درست بوده است. ما نیز با حذف کامل یارانه بنزین موافق هستیم اما شوک افزایش قیمت بنزین مدنظر ما نیست. نحوه حذف یارانه بنزین به مراتب مهم‌تر از حذف آن است چرا که قرار نیست با هر اقدام اصلاحی شوک جدید به مردم و جامعه وارد شود، شوکی که اثرات مخربی بر جای می‌گذارد .
راهکارهای مقابله با شوک افزایش قیمت بنزین
به گفته دانشمند، این نیاز وجود داشت که دولت و کارشناسان قبل از اجرای طرح، مدت‌ها با مردم گفت‌وگو می‌کردند. ضرورت آماده‌سازی مردم قبل از اجرای این طرح حائز اهمیت است و اینکه یکباره به مردم بگوییم بنزین گران شد اما نگران نباشید خیلی قابل اعتماد نیست. حداقل امروز که این طرح پیاده‌سازی شد مردم باید بدانند برای ادامه راه چه باید بکنند. لااقل از کارشناسان و صاحب‏نظران در این مرحله کمک بگیرند و راهکارهای کاهش شوک افزایش قیمت بنزین و کاهش تشدید آثار طرح بهینه‌سازی سوخت را اجرایی کنند. شرایط رکود اقتصادی بر هیچ کسی پوشیده نیست و زمانی که رکود بر اقتصاد کشور حاکم است بسیاری از طرح‌ها باید با احتیاط بیشتری اجرا شود. امروز موضوع معیشت مردم، تولید و تجارت وابستگی زیادی به اقداماتی دارد که از سوی دولتمردان انجام می‌گیرد. در زمانی که افزایش قیمت بنزین کلید خورد، گرانی در تمامی بخش‌ها وجود داشت. حالا با تشدید نظارت و کنترل بر قیمت‌ها به چه چیزی می‌خواهند برسند؟ هرچند این نظارت همواره در بخش‌های مختلف بازار جای خالی داشت و همه در تمام امور توقع نظارت از دولت را داشته‌ایم، اما این واقعیت که تنها کنترل قیمت‌ها می‌تواند شدت تورم انتظاری را کاهش دهد غیرمنطقی است.
وی تصریح کرد: ازاین‌رو باید سیاست‌های جدید در قالب حمایت از مردم و تولید طراحی و اجرایی شود. قبل از افزایش قیمت بنزین باید تدبیرهای لازم برای کنترل قیمت‌ها اندیشیده می‌شد. این طرح اجرا شد اما دولتمردان باید بدانند که در راستای آن تمهیداتی باید اتخاذ شود تا فشار به معیشت مردم کاهش یابد.
قیمت‌ها را با راهکارهای لازم مهار کنید
مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین نیز اظهار کرد: مردم طی سال‌های گذشته تجربه افزایش قیمت بنزین را داشته‌اند. در دولت اصلاحات به صورت پلکانی قیمت بنزین افزایش یافت و خیلی تاثیرگذار نبود اما در دولت احمدی‏نژاد این تجربه برعکس اتفاق افتاد یعنی در این دوره با جهش چند برابری قیمت بنزین به یکباره مواجه شدیم که تبعات سنگینی بر جنبه‌های اقتصادی زندگی مردم داشت.
رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین افزود: امروز نیز مردم با شوک افزایش قیمت بنزین مواجه شده‌اند. هرچند در کل همه موافق کاهش یارانه بنزین هستیم، اما باید با بسترسازی برای ورود به این عرصه، شرایط را از حالت عادی خارج نمی‌کردیم.
عضو اتاق بازرگانی تصریح کرد: شاید امروز از شوک افزایش قیمت بنزین کاسته شده باشد اما این موضوع باید برای دولتمردان یک بحث جدی باشد چرا که احتمال افزایش تورم در آینده بسیار قوی است.
سایر اخبار این روزنامه
اختلال در اینترنت چه تاثیری بر فروش گروه‌های نمایشی داشته است؟ تَرکی بر شیشه گیشه‌های اینترنتی علیرضا صدقی تجربه‌اندوزی یا خاطره‌بازی «ابتکار» از تاثیر طرح وام مستاجران گزارش می‌دهد خط پایان خانه‌‏به‏دوشی؟! نواقص واریز کمک‌های نقدی معیشتی دولت در ازای گرانی بنزین، صدای بسیاری را درآورد نارضایتی از سناریوی جلب رضایت «‌ابتکار» اقدامات و پیامدهای کنفرانس امنیتی بحرین را بررسی می‌کند سایه سنگین ایران در منامه راهکارهای مقابله با شوک افزایش قیمت بنزین چیست؟ فرمانده مرزبانی ناجا عنوان کرد افزایش ۳۵ درصدی کشف سوخت و ۵۹ درصدی مواد مخدر در مرزها آیا نواصولگرایی لیدری اصولگرایان در انتخابات مجلس را به‌دست می‌گیرد؟ عبور قالیباف از جلیلی رئیس قوه قضائیه: کارهای خوبی در این چهل سال شده است رئیس سازمان زندان‌ها: خانواده‌های بازداشت‌شدگان به مراجع قضایی مراجعه کنند یازدهمین جلسه رسیدگی به اتهامات ۹ متهم اقتصادی برگزار شد