اختلال در اینترنت چه تاثیری بر فروش گروه‌های نمایشی داشته است؟ تَرکی بر شیشه گیشه‌های اینترنتی

گروه فرهنگ و ادب - زندگی انسان امروز با اینترنت گره خورده و نبودن آن تمام جوانب زندگی فردی و اجتماعی افراد را دچار اختلال می‌کند. چه بسیار کسب و کارهایی که بر بستر فضای مجازی مشغول به کارند یا اطلاع‌رسانی‌شان را بر همین مبنا پایه‌گذاری کرده‌اند. یکی از زیرساخت‌های اطلاع‌رسانی در حوزه تئاتر هم شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی است و حالا این هنر رنجور تن، به دلیل قطعی اینترنت در چند روز اخیر متحمل خسارت‌های بسیاری شده و فروش بسیاری از این نمایش‌ها افت چشمگیری داشته است.چند سالی است که با گسترش فضای مجازی و سهولت در اطلاع‌رسانی، در کنار عواملی دیگر، جانی تازه در کالبد تئاتر دمیده شده است. بسیاری از گروه‌های نمایشی برای تبلیغ و معرفی اثرشان از ظرفیت مولتی مدیای شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. خرید و فروش بلیت هم بیشتر بر بستر اینترنت شکل می‌گیرد تا به صورت حضوری و گیشه‌ای. حالا اگر اینترنت نباشد، همه چیز در هم می‌پیچد. دیگر نه امکانی برای اطلاع‌رسانی می‌ماند و نه فروش اینترنتی به راحتی میسر خواهد بود؛ اتفاقی که در چند روز اخیر گروه‌های مختلف نمایشی را دچار دردسرهای بسیاری کرده است. گرچه اینترنت به صورت تدریجی در حال اتصال است اما همچنان تئاتر با پیامدهای قطع شدن شبکه جهانی دست‌وپنجه نرم می‌کند.
کاهش 60 تا 70 درصدی فروش بلیت اینترنتی تئاتر
محمد عمروآبادی، مدیرعامل سایت تیوال که یکی از سایت‌های فروش اینترنتی تئاتر در ایران است درباره تاثیر اختلال در شبکه جهانی بر فروش بلیت‌ تئاترهای روی صحنه گفته است: این تاثیر از دو محور بوده است؛ نخست اینکه امکانات تبلیغاتی هنر به‌ شدت کاهش یافته است چون مخاطب‌یابی بسیاری از پروژه‌های نمایشی و موسیقایی و حتی سینمایی به‌صورت جدی به فضای مجازی مثل اینستاگرام وابسته است که با قطعی اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، این امکان را از دست داده‌اند. محور دوم هم در رابطه با اثرگذاری در سرویس‌های خدمات‌دهی است. در روز اول بروز ناآرامی‌ها، قطعی گسترده اینترنت بر شبکه پرداخت فنی تاثیر گذاشت که البته این اختلال در روز دوم تا حدی برطرف شد.
او افزود: موضوع دیگر این است که بسیاری از مخاطبان بر اساس موتورهای جست‌وجو به سایت یا محصول مورد نظر می‌رسیدند، یا خیلی با زبان انگلیسی آشنایی نداشتند و در نتیجه نام سایت فروش بلیت یا صفحه نمایش مورد نظرشان را گوگل می‌کردند که با این وضعیت، آن هم از دست رفته و تنها کسانی که آدرس سایت را به‌طور دقیق حفظ هستند می‌توانند برای خرید به تیوال و سایر سایت‌های فروش بلیت مراجعه کنند. به همین دلیل بسیاری از کسب و کارها شروع به ارسال پیامک به مخاطبان‌شان کرده‌اند تا آدرس سایت را به آنها یادآوری کنند. همه اینها دست به دست هم داد تا درنهایت فروش بلیت تئاترها در سایت تیوال، در روز اول ۷۰ درصد و در روز دوم تا ۶۰ درصد کاهش پیدا کند.


محمد عمروآبادی با تاکید بر اینکه «جامعه هنری در این سال‌ها با تلاش بسیار زیاد از مشکلات بسیاری که گریبانگیرش بوده، عبور کرده و خود را زنده نگه داشته است و هر روز رشد می‌کند»، گفت: اینگونه وزنه‌ها و معضل‌ها چیزهایی نیستند که تئاتر بتواند به راحتی از پس‌شان بربیاید و اگر خدای ناکرده این اختلال‌ها، به درازا بکشد می‌تواند آثار جبران‌ناپذیری را برای این شبکه‌ها و جامعه شریف و تلاشگر هنری به جا بگذارد.
شکست تجاری برخی گروه‌های نمایشی در اثر قطعی اینترنت
داود نامور، مدیر عمارت نوفل‌لوشاتو هم درباره بحران تماشاگر و فروش بلیت در چند روز اخیر گفت: از روز شنبه سایت‌های فروش بلیت بسته شد و تمام تبلیغات تئاتر که به شکل مجازی انجام می‌شد از بین رفت. یادمان باشد دیگر فضای تبلیغات مثل چند سال پیش نیست که گروه‌ها از طریق پیامک یا به شکل دهان به دهان به تبلیغ نمایش‌شان بپردازند. چند سال است این تبلیغات به شکل مجازی انجام می‌شود بنابراین با قطعی اینترنت که از روز جمعه اتفاق افتاد، گروه‌ها نه توانسته‌اند تبلیغ کنند و نه ارتباطی با مخاطب بگیرند. حتی در بعضی از سالن‌ها، کارگردان‌ها نمایش‌هایشان را تعطیل کرده‌اند و گفته‌اند حتی درصورت بازگشت اوضاع به شرایط عادی هم دوباره اجرا نمی‌کنند چون دچار شکست تجاری شدید شده‌اند و نمی‌توانند جبرانش کنند.
نامور با تاکید بر این‌که تاوان افت شدید مخاطب در این سه روز بسیار سنگین بوده است، تاکید کرد: نمایشی که تا قبل از این، شبی ۱۰۰ نفر مخاطب داشت الان مخاطبش به ۱۰ نفر رسیده که آن هم فامیل و دوست‌های عوامل اجرایی هستند که با تلفن و هزار خواهش می‌آیند تا تئاتر ببینند.
داود نامور هم با اشاره به اینکه اگر وضعیت به همین منوال تا چند روز آینده ادامه یابد، اتفاق‌های بسیار بدی برای اقتصاد سست خانواده تئاتر می‌افتد و شاید به تعطیلی گسترده‌تری در سالن‌های نمایش منجر شود، افزود: اگر قطعی و اختلال اینترنت بیش از این طولانی شود، شاید ما هم در مجموعه خودمان اعلام تعطیلی کنیم اما اگر اینترنت و تبلیغات فضای مجازی برگردد شاید بتوانیم به گروه‌ها کمک و این یک هفته را جبران کنیم. در هر صورت اتفاق‌های رخ داده بسیار ناگوار بوده و از تبعاتش بسیار احساس نگرانی می‌کنیم.
هیچ پایگاهی جز اینترنت برای اطلاع‌رسانی نداریم
مصطفی کوشکی، مدیر مجموعه تئاتر مستقل تهران هم درباره تاثیر قطعی اینترنت در این چند روز گفت: خوشبختانه نمایش‌های این مجموعه تا هفته بعد پیش‌فروش کرده بودند اما چند روز تعطیلی سایت‌ها و عدم امکان خرید بلیت باعث شد تا فروش کلی همین نمایش‌ها برای روزهای آتی به صفر برسد.
کوشکی بسته شدن سایت فروش بلیت را اتفاقی عجیب ‌خواند که می‌تواند تلنگر خوبی هم برای خانواده تئاتر باشد تا «بدانیم همه چیز به اینترنت منتهی می‌شود و هر اتفاقی باعث چنین بحران‌هایی می‌شود» و ادامه داد: وقتی چنین مشکلی به وجود می‌آید و اینترنت قطع می‌شود، جدای از بلیت‌فروشی، هیچ پایگاه دیگری برای تبلیغات یا حتی اطلاع‌رسانی درمورد وضعیت تئاتر کشور وجود ندارد. فارغ از ابعاد سیاسی و اجتماعی این وقایع، از منظر تئاتری، اتفاقی که افتاده نشان می‌دهد هیچ پایگاه یا تمهیدات گسترده و پیوسته‌ای برای اطلاع‌رسانی در حوزه تئاتر نداریم و این مسئله عجیبی است. تئاترها خود را وابسته به فروش اینترنتی بلیت کرده‌اند و تبلیغات‌شان صرفا در فضای مجازی اتفاق می‌افتد و در چنین شرایطی همه اینها ناگهان از دست می‌رود.
کوشکی با اشاره به این‌که سینما به خاطر تبلیغات تلویزیونی و بیلبوردهای شهری و شرایط فروش بلیت حضوری که همیشه آن را حفظ ‌می‌کنند، کمتر از این وضعیت آسیب‌دیده است، تصریح می‌کند: در این چند روز فروش و تماشاگر برخی از تئاترها به صفر رسیده و این آسیب بزرگی برای گروه نمایشی است اما کسی هم به فکر جبرانش نیست. من فکر می‌کنم باید کمی به خودمان نگاه کنیم و‌ باید فکر کنیم چطور می‌توانیم جایگزین‌های مناسبی برایش داشته باشیم که فردا روز درصورت تکرار چنین اتفاقی، تئاتر به‌طور کلی تعطیل نشود.
شهرداری وارد می‌شود
حالا با توجه به عدم توانایی گروه‌هایی تئاتری در پرداخت هزینه‌های هنگفت بیلبوردهای تبلیغاتی دایر در سطح شهر یا تیزرهای تلویزیونی، شهرداری تهران بر آن شده تا کمکی به این هنر با اصالت کند. محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران دراین‌باره گفته است: با توجه به شرایط این روزها، قطع بودن شبکه‌های اجتماعی و ضرر و زیان مادی و معنوی تئاترها، شورای شهر و شهرداری تهران آماده مساعدت برای بهبود شرایط هنرهای نمایشی هستند تا دست‌کم به لحاظ تبلیغات شهری، موقعیت مناسبی برای گروه‌های تئاتری فراهم شود.
او با اشاره به اینکه «قبلا هم تلاش کردیم امکان استفاده از فضای شهری برای تبلیغات تئاتر به خصوص در منطقه ۱۱ تهران که تمرکز بیشتری از نظر سازه‌های تئاتری وجود دارد،‌ فراهم شود»، گفت: اما اگر بتوانیم این خواسته را تبدیل به چارچوبی کنیم که ابعادش روشن باشد و بتوانیم رویکرد حمایتی ضابطه‌مندی را تعریف کنیم، شاید بیشتر و بهتر ما را به مقصود برساند. اگر این خواسته توسط خود اهالی تئاتر، خانه تئاتر و مجموعه‌های دیگر به‌صورت مشخص‌تر منعکس و ارائه شود و ما امکان مطالعه دقیق‌تری داشته باشیم، می‌توانیم زودتر به نتیجه برسیم.
حق‌شناس درباره دسترسی عادلانه همه گروه‌های تئاتری به امکان تبلیغ شهری نیز گفت: می‌توانیم با کمک خود صنف تئاتر، سازمان زیباسازی شهرداری تهران و سایر ذی‌نفعان به طرحی مشترک برسیم که هم ضابطه‌مند بوده و تبعیض‌آمیز نباشد و هم اینکه قابلیت نظارت دقیقی داشته باشد تا جای گلایه برای کسی باقی نماند.
سایر اخبار این روزنامه
اختلال در اینترنت چه تاثیری بر فروش گروه‌های نمایشی داشته است؟ تَرکی بر شیشه گیشه‌های اینترنتی علیرضا صدقی تجربه‌اندوزی یا خاطره‌بازی «ابتکار» از تاثیر طرح وام مستاجران گزارش می‌دهد خط پایان خانه‌‏به‏دوشی؟! نواقص واریز کمک‌های نقدی معیشتی دولت در ازای گرانی بنزین، صدای بسیاری را درآورد نارضایتی از سناریوی جلب رضایت «‌ابتکار» اقدامات و پیامدهای کنفرانس امنیتی بحرین را بررسی می‌کند سایه سنگین ایران در منامه راهکارهای مقابله با شوک افزایش قیمت بنزین چیست؟ فرمانده مرزبانی ناجا عنوان کرد افزایش ۳۵ درصدی کشف سوخت و ۵۹ درصدی مواد مخدر در مرزها آیا نواصولگرایی لیدری اصولگرایان در انتخابات مجلس را به‌دست می‌گیرد؟ عبور قالیباف از جلیلی رئیس قوه قضائیه: کارهای خوبی در این چهل سال شده است رئیس سازمان زندان‌ها: خانواده‌های بازداشت‌شدگان به مراجع قضایی مراجعه کنند یازدهمین جلسه رسیدگی به اتهامات ۹ متهم اقتصادی برگزار شد