برانکو به ایران بازمی‌گردد؟

گروه ورزش / دو شکست اخیر تیم ملی مقابل بحرین و عراق، سخت شدن صعود تیم‌ملی از مرحله مقدماتی انتخابی جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر، ادامه همکاری با مارک ویلموتس را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است. این در حالی است که به جز مسئولان ارشد فدراسیون فوتبال، کسی از مفاد قرارداد سرمربی بلژیکی تیم ملی خبر ندارد ولی به نظر می‌رسد رقم قرارداد بالای ویلموتس که از سوی رسانه‌های بلژیکی نزدیک به 3 میلیون دلار عنوان می‌شود، چالش جدی سئول‌نشینان است. البته عنوان می‌شود مبلغ ۹۰۰ هزار یورو در استانبول به مارک ویلموتس پرداخت شد که شامل حقوق 3 ماه آینده ویلموتس هم می‌شود و باعث شد او به اردوی پیش از دیدار تیم‌ملی مقابل عراق ملحق شود اما درباره چگونگی ادامه قرارداد با او هم سؤالات زیادی وجود دارد.
در این میان نام برانکو ایوانکوویچ هم به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی جانشینی ویلموتس مطرح شده است. اگر چه شاید فسخ قرارداد سرمربی تیم ملی دور از ذهن نباشد اما نام برانکو هم در شرایطی مطرح شده که آمدن او هم با چالش‌های مختلفی روبه‌روست؛ از مالیات حدود ۶۰۰ هزار یورویی گرفته تا دستمزد نزدیک به یک میلیون یورویی او و دستیارانش که کماکان از سوی باشگاه پرسپولیس پرداخت نشده است. با این حال، دیدار برانکو و سفیر ایران در کرواسی در برهه زمانی کنونی و انتشار تصویر آن از سوی سرمربی کروات پیشین تیم‌ملی و پرسپولیس، گمانه‌زنی‌ها در ارتباط با بازگشت او به فوتبال ایران را قوت بخشیده است. شنیده‌ها حاکی از این است که قرار سفیر ایران و برانکو، با هماهنگی وزارت ورزش و جوانان و جهت مذاکره برای بازگشت پروفسور به تهران برای نشستن روی صندلی تیم ملی صورت گرفته و قرار است نشست دیگری اواسط هفته جاری در زاگرب برگزار شود تا مذاکرات شکل رسمی‌تری پیدا کند. گرچه تمام این موارد گمانه‌زنی است و تأیید رسمی به همراه خود ندارد. در این بین مازیار ناظمی، مدیرکل روابط عمومی وزارت ورزش و جوانان گفت: «برای ابقا یا تغییر سرمربی تیم ملی، فدراسیون مسئولیت کامل دارد و تصمیم نهایی و فنی با فدراسیون است.» از سویی فدراسیون فوتبال در بیانیه‌ای که روی خروجی سایت خود قرار داد، به مطرح شدن نام برانکو واکنش نشان داد: «با توجه به انتشار برخی مطالب درباره نیمکت تیم ملی، فدراسیون با تأکید بر سیاست خود مبنی بر ضرورت برنامه‌ریزی‌ همه‌جانبه و تداوم پشتیبانی به اطلاع می‌رساند که انتظارات فدراسیون از سرمربی تیم ملی در مذاکرات اخیر میان طرفین مورد تأکید دوباره قرار گرفته است. فدراسیون در حال حاضر در موقعیت تأیید یا تکذیب گمانه‌زنی‌های مطرح شده قرار ندارد و نتایج پیگیری‌ها و مذاکرات صورت گرفته در آینده به اطلاع عموم خواهد رسید.» در این شرایط، برانکو در مورد اینکه آیا مذاکره‌ای با او از سوی فدراسیون ایران انجام گرفته، به تسنیم گفت: «مذاکره‌ای با مسئولان فدراسیون نداشته‌ام و هیچ‌گونه تماسی وجود نداشته است.» برانکو همچنین درباره اینکه دیدار او با سفیر ایران احتمال حضور او روی نیمکت تیم ملی را تقویت کرده، به فارس گفت: «من و آقای سفیر با هم رابطه خوبی داریم و فقط با هم یک ناهار خوردیم. دیدار ما برای سه‌شنبه گذشته بود. من به هیچ عنوان با هیچ مقام مسئولی از ایران صحبت نکرده‌ام.»
واکنش رسانه‌های اروپایی
گفتنی است سایت روزنامه ‌«اش‌وبیشه» آلمان براساس اطلاعاتی که در گزارش خبرگزاری د.پ.آ و همچنین رسانه‌های ایرانی انتشار یافته،‌ نوشت: «فدراسیون فوتبال ایران مذاکرات جدی با برانکو انجام داده که پس از عزل ویلموتس، مربی کروات را جانشین او کند.» سایت «میتل هسن» آلمان هم گزارشی کوتاه در مورد احتمال تغییر و تحول در کادر فنی تیم ملی ایران منتشر و عنوان کرد: «فدراسیون فوتبال ایران از عملکرد سرمربی بلژیکی راضی نیست و به فکر برکناری اوست.» در این میان، سایت «siol» کرواسی هم خبر داد: «فدراسیون فوتبال ایران قصد دارد با ویلموتس، سرمربی بلژیکی خود قطع همکاری کند. انتظار می‌رود برانکو سرمربی 65 ساله و سابق تیم ملی ایران دوباره هدایت این تیم را برعهده بگیرد. او از سال 2003 تا 2006 روی نیمکت تیم ملی ایران نشست.»


مذاکره پرسپولیسی‌ها با برانکو
خبرهای حضور احتمالی برانکو در تیم ملی در شرایطی منتشر شده که گفته می‌شود بعد از باخت اخیر پرسپولیس به نفت مسجدسلیمان، نمایندگان محمدحسن انصاری‌‌فرد با برانکو تماس تلفنی برقرار کرده‌اند تا بتوانند او را برای بازگشت به پرسپولیس متقاعد کنند. برانکو هم گفته که تا پایان هفته جاری پاسخ پیشنهاد آنها را خواهد داد چراکه پیشنهاد‌های دیگری هم دارد. برانکو در مصاحبه‌های دیروز خود با رسانه‌های داخلی که بالاتر به آنها اشاره شد، در مورد اینکه آیا از سوی پرسپولیس پیشنهادی دریافت کرده، گفت: «من پیام‌های زیادی از سوی پرسپولیسی‌ها دریافت کردم. فقط این را می‌توانم بگویم.»

تاج: فرقی بین امیدها و بزرگسالان نمی‌گذاریم
مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال در نشستی با مسئولان فنی و اجرایی تیم ملی امید گفت که نهاد متبوعش تفاوتی بین تیم ملی بزرگسالان و امیدها نمی‌گذارد و خود را متعهد به حمایت همه‌جانبه از تیم تحت هدایت حمید استیلی می‌داند. سرمربی امیدها هم  تأیید کرد که با وجود تمام مشکلات مالی اخیر در فوتبال، فدراسیون در حمایت از تیم وی فعال بوده است.