پول های کثیف سهم زیادی در سینمای ایران ندارند

مریم سادات گوشه    
خبرنگار
ورود پول‌های کثیف به سینما که وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی هم واکنش‌هایی نسبت به آن داشته، مسأله‌ای دامنه‌دار است و ریشه‌ آن به سال‌ها قبل بر می‌گردد؛ به زمانی که بابک زنجانی با تأسیس شرکت «سورینت فیلم» سرمایه‌گذار فیلم‌هایی همچون «نقش نگار»،» سیزده» و «هیچ کجا هیچ کس» شد. بعد از دستگیری زنجانی بحث بودجه‌های سؤال‌برانگیز بیشتر از گذشته خبرساز شد اما آنچه رسانه‌ها را به‌صورت جدی‌تر متوجه این معضل کرد بازداشت یکی دیگر از سرمایه‌گذاران مطرح سینما و شبکه نمایش خانگی بود. درپرونده تخلفات بانک سرمایه نام محمد امامی و محمد هادی رضوی تهیه‌کنندگان سریال پرطرفدار شهرزاد به‌عنوان متخلف اقتصادی مطرح شد.
ورود پول‌های کثیف به سینما تبعات زیادی برای سینماگران دارد بخصوص کسانی که ازفیلمسازان مستقل هستند. در دنیا فعالیت‌های خیریه یکی از مهم‌ترین کارها برای پولشویی و فرار از مالیات است. در کشور ما هم چون فعالیت‌های فرهنگی از پرداخت مالیات معافند، به نظر می‌رسد صنعت سینما به‌عنوان یکی از این فعالیت‌های فرهنگی محل خوبی برای فرار از مالیات و پولشویی و محملی برای ورود پول‌های کثیف شده و حتی مسأله‌ای چون نجومی شدن دستمزد بازیگران را به همراه داشته است.


حالا سؤالی که مطرح می‌شود این است که آیا وقت آن نرسیده است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد این قانون بازنگری کند تا جلوی ورود اینگونه پول‌ها گرفته شود؟
علی اصغر کاراندیش معاون حقوقی و پارلمانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سؤال به «ایران» می‌گوید:«اکنون موضوع بر سر این است که معافیت‌هایی که در حوزه فرهنگ وهنر است در لایحه‌ای با عنوان اصلاح قانون مالیات های مستقیم تقدیم دولت و مجلس شود تا برخی از آنها حذف شوند و مشمول مالیات قرار بگیرند. این بحث‌هایی است که فقط در حد صحبت است و چیزی به‌صورت قطع انجام نشده است. هم ما و هم اصحاب فرهنگ وهنر در حال پیگیری هستیم اما هنوز جلساتی که یک طرف آن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد برگزار نشده است.»
عصر شنبه هم سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه جلسه هیأت دولت بر اینکه ورود پول‌های نامشروع و نامعلوم قطعاً فضا را آلوده و تیره و تار می‌کند، تأکید کرد و گفت:«باید توجه داشت که حوزه فرهنگ و هنر حتماً نیازمند کمک‌ها و حمایت‌های بخش خصوصی است و به همین دلیل، داده وسیعی از نیازهای زیرساختی، تولیدات و خدمات فرهنگی وارد حوزه سینما می‌شود. در عین اینکه ورود پول مردم به عرصه فرهنگ و هنر موجب تداوم، پایداری و تأثیرگذاری بیشتر تولیدات در حوزه فرهنگ و هنر می‌شود؛ باید مراقبت کافی وجود داشته باشد که حوزه‌های فرهنگی و هنری که حساسیت‌های خاص خود را دارد به مسائلی که فضا را تیره و تار می‌کند، گرفتار نشود.» البته وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی تأکید کرده که براساس برآورد آنها این ارقام، سهم بالایی در سینما ندارند. اوایل مهرماه سال گذشته هم شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران نسبت به ورود پول‌های مشکوک به سینمای ایران و بالا رفتن دستمزدهای برخی از بازیگران به شکل نجومی‌هشدار داد و از این روند انتقاد کرد.
مدتی پیش هم سیاوش حقیقی یکی از تهیه‌کنندگان سینمای ایران در مورد ورود پول‌های کثیف به سینما گفته بود: «با افزایش بی‌قاعده دستمزدها دیگر سینماگران مستقل قادر به پرداخت این رقم‌ها نخواهند بود و در نتیجه بخشی از تنوع تولیدات سینمایی هم از بین می‌رود.  در حال حاضر تعداد محدودی بازیگر رقم دستمزدها را تغییر می‌دهند که اتفاقاً همان‌ها دائماً مشغول کار هستند و سالی سه چهار فیلم بازی و دستمزدهای کلانی دریافت می‌کنند ولی با جا افتادن این روند، بازیگران درجه دو و سه هم به همان میزان دستمزدهای خود را افزایش می‌دهند برای مثال بازیگر درجه دو و سه‌ که باید تنها ۳۰ میلیون تومان بگیرد دستمزد ۲۰۰ میلیون تومانی طلب می‌کند.»