اصلاح طلبان با توجه به شرایط اقتصادی موجود در قبال حسن روحانی و دولت‌اش چه موضعی بگیرند

سردرگمی
علی نظری: وقتی آقای روحانی با اصلاح‌طلبان آنگونه برخورد کرد از سویی رئیس دفترش نیز گفته است که اصلاح‌طلبان نقشی در انتخابات نداشتند و ما هم هیچ قولی به اصلاح‌طلبان ندادیم، الان چه تکلیفی بر دوش اصلاح‌طلبان است که بخواهند خودشان را تبدیل به مرغ عزا و عروسی کنند؟ در حال حاضر هم اگر آقای واعظی و نوبخت معتقدند که خودشان و حزبشان رای آوردند و اصلاح‌طلبان کاره‌ای نبودند، حضور اصلاح‌طلبان در شرایط خاص امروز در ردیف حامیان دولت نیز بلااثر است
آفتاب یزد- گروه سیاسی: شرایط این روزهای حسن روحانی و دولت، هیچ گاه تا به این حد خاص نبوده است. بخصوص نزد افکار عمومی. روحانی این روزها در اوج فشارها قرار دارد. دیگر این اصولگرایان نیستند که به او حمله می‌کنند. در چنین شرایطی اما بزرگترین حامیان وی یعنی اصلاح‌طلبان و موضعشان در قبال این شرایط برای بسیاری جای پرسش دارد، آن‌ها باید در برابر این روزهای رئیس دولت چه واکنشی نشان دهند؟ آیا همچنان می‌توانند حامی روحانی در چنین شرایطی باشند؟ اگر چنین موضعی را اتخاذ کنند چه ثمری دارد؟
و یا اینکه باید تمام شعارها و حمایت‌های از روحانی در سال‌ها 92 و 96 را فراموش کنند و خود یکی از منتقدان البته منصف دولت شوند و به جمع مخالفان روحانی افزون شوند؟ اینکه اصلاح‌طلبان در شرایط فعلی باید با دولت روحانی چگونه تا کنند و روزگار را سر، سوال اساسی است که سعی کردیم تا از چند نفر از اصلاح‌طلبان در موردش بپرسیم. به راستی بهترین راه امروز اصلاح‌طلبان چیست؟


>منتظر تصمیم جمعی
اسماعیل گرامی مقدم سخنگوی حزب اعتماد ملی پاسخگویی به این سوال آفتاب یزد را به بعد از جلسه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان و تصمیم گیری آن‌ها دراینباره موکول می‌کند.
این در حالی است که فاطمه راکعی نماینده مجلس ششم و دبیر جمعیت زنان مسلمان نو اندیش هم ظاهرا با گرامی مقدم هم عقیده است. او به آفتاب‌یزد گفت: اوضاع خیلی عجیب‌تر از آن است که فردی بخواهیم در مورد این سوالتان سخن بگوییم. در چنین شرایطی فقط باید با خرد جمعی تصمیم گرفت و بعد حرف زد. امروز مسائل به گونه‌ای است که به نفع مملکت است که گروهی حرف بزنیم و باید منتظر جلسات شورایعالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان و سایر جلسات اصلاح‌طلبان بایکدیگر و تصمیم کلی این جناح در این باره باشیم که واقعا باید در چنین حالتی چه موضعی بگیریم، چگونه با مردم حرف بزنیم. واقعا در حال حاضر نوع رفتاری که باید داشته باشیم مشخص نیست.
>آقای واعظی پاسخ دهد
علی نظری دیگر چهره اصلاح‌طلب اما در اینباره به آفتاب یزد می‌گوید: واقعا درباره اینکه باید اصلاح‌طلبان چه موضعی نسبت به روحانی بگیرند نظری ندارم، اما اگر برگردیم به گفته‌های چند ماه پیش آقای واعظی که اظهار داشتند اصلاح‌طلبان متحد ما نبودند بلکه در کارزار انتخاباتی به ما پیوستند، پاسخ شما مشخص تر می‌شود. وقتی شخصیتی مثل آقای واعظی که همه کاره دولت و روحانی است به این شکل اصلاح‌طلبان را خلع ید می‌کند اصلاح‌طلبان تکلیفشان معلوم است. امروز آقای واعظی و نوبخت وبه قول خودشان میلیون‌ها نفر طرفدار حزب اعتدال و توسعه که واعظی از آن سخن می‌گفت باید پاسخگو باشند. بنابراین اگر اصلاح‌طلبان در پیروزی روحانی هیچ نقشی ندارند امروز هم نباید پاسخگو و یا نگران حمایت یا عدم حمایت از روحانی باشند.
وی اظهار کرد: وقتی آقای روحانی با اصلاح‌طلبان آنگونه برخورد کرد از سویی رئیس دفترش نیز گفته است که اصلاح‌طلبان نقشی در انتخابات نداشتند و ما هم هیچ قولی به اصلاح‌طلبان ندادیم، الان چه تکلیفی بر دوش اصلاح‌طلبان است که بخواهند خودشان را تبدیل به مرغ عزا و عروسی کنند؟ در حال حاضر هم اگر آقای واعظی و نوبخت معتقدند که خودشان و حزبشان رای آوردند و اصلاح‌طلبان کاره‌ای نبودند، حضور اصلاح‌طلبان در شرایط خاص امروز در ردیف حامیان دولت نیز بلااثر است.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: واقعا چرا در چنین موقعیتی وقتی که پیشتر واعظی به نفی اصلاح‌طلبان به عنوان حامیان رای آور روحانی پرداخته است باید همچنان اصلاح‌طلبان هزینه دهند؟ در چنین شرایطی که روزهای سخت روحانی رسیده خود آقای واعظی و دوستانش پاسخگو باشند.
این نماینده مجلس ششم اظهار داشت: خود روحانی نیز بارها سخنان واعظی را تایید ضمنی کرده است دیگر چه دلیلی می‌ماند که امروز اصلاح‌طلبان پشت او باشند؟ مگر آقای روحانی در این مدت در کجا با اصلاح‌طلبان مشورت کرده است؟ باید تناسب بین مسئولیت و پاسخگویی را در نظر بگیریم. من از شما سوال می‌کنم اصلاح‌طلبان چه مسئولیتی در این دولت داشتند؟ در کجا تعیین کننده بودند؟ ما در کل کابینه دولت روحانی یک اسحاق جهانگیری را داریم که ایشان هم آنقدر محدود شده بود که گفت من حتی منشی خودم را هم نمی‌توانم عوض کنم. شما این موارد را به عنوان پازل کنار هم بگذارید چرا باید امروز اصلاح‌طلبان مسئول وضع فعلی باشند یا بار به زمین مانده روحانی را به دوش بکشند. از اینجا به بعد آن راهم واعظی و نوبخت و خود روحانی و جناح اعتدالیون پیش ببرند!
>چیز تازه‌ای نیست
در این میان اما به سراغ صادق زیبا کلام استاد دانشگاه رفتیم تا نظر او را درباره موضع‌گیری‌اش در خصوص شرایط فعلی نسبت به دولت و حسن روحانی بپرسیم. او به آفتاب یزد می‌گوید: بی‌تردید امروز خود اصلاح‌طلبان نیز سردر گم‌اند که باید چه کنند اما این سردرگمی چیز تازه‌ای برای آن‌ها نیست. بارها حتی پیش ازاین وقایع من اعلام کردم که این مسیر اصلاح‌طلبی تنها سردرگمی‌ها را بیشتر و بیشتر می‌کند و نمونه امروزش همین که نمی‌دانند باید از این پس نسبت به دولت چگونه رفتار کنند. دلیل این مشکل اصلاح‌طلبان اما خیلی ریشه‌ای تر از حوادث چند روز اخیر است. بلکه معتقدم به بیست و دوسال پیش برمی‌گردد یعنی به دوم خرداد 76.
وی اضافه کرد: من در این ماه‌ها چندین بار نامه سرگشاده نوشتم و هشدار دادم، چند بار در سخنرانی‌هایم این سوال را مطرح کردم که اصلاح‌طلبان در شرایط فعلی جامعه ایران خودشان هم نمی‌دانند باید چه کنند و در کجای ماجرا قرار گرفته‌اند. در این نامه‌ها چند سوال را مطرح کردم مثلا اینکه آنها هنوز نمی‌دانند باید در انتخابات چگونه رفتار کنند و این سوال را هم مطرح کردم که آن‌ها دیگر نمی‌دانند باید از دولت روحانی حمایت کنند یا نکنند و... دسته‌ای از پرسش‌ها مطرح است. اما در عین حال من بحث اساسی تر و بنیادی‌تری را با اصلاح‌طلبان مطرح کردم. تا وقتی این بحث بنیادی‌تر مطرح نشود این سوال شما که اصلاح‌طلبان باید از دولت روحانی حمایت کنند یانه، پاسخ داده نخواهد شد. مشکل اصلاح‌طلبان از دوم خرداد هفتاد و شش تا امروز که دوم آذر نود و هشت است در طی این بیست دو سال این بوده که فاقد یک استراتژی منظم، منضبط و واضح برای اصلاحات و اصلاح‌طلبی بودند.
>اصلاح‌طلبی چه می‌گوید؟
وی افزود: اگر از جوانی که خرداد 76 به دنیا آمده و امروز 22 سالش است بپرسید اصلاح‌طلبی یعنی چه؟ و چه چیزی اصلاح‌طلبی را از سایر جریانات مطرح سیاسی در کشور متمایز می‌کند متاسفانه نمی‌تواند جوابی بدهد. حتی اگر او تحصیل کرده علوم سیاسی و جامع شناسی و... باشد نمی‌تواند جوابی به شما بدهد. برای آنکه اصلاح‌طلبان در این بیست و دوسال هرگز نتوانستند به شما بگویند که هستند و برای چه می‌خواهند فعالیت کنند و تفاوتشان با اصولگرایی چیست؟ بخش عمده‌ای از آنچه که اصلاح‌طلبان در این بیست و دو سال می‌گویند همان چیزی است که اصولگرایان نیز می‌گویند. اصلاح‌طلبان می‌گویند ما به رای مردم احترام می‌گذاریم مگر اصولگرایان می‌گویند ما به رای مردم احترام نمی‌گذاریم؟ اصلاح‌طلبان می‌گویند باید قانون رعایت شود مگر اصولگرایان می‌گویند ضد قانون عمل کنیم؟ اصلاح‌طلبان مدام از این می‌گویند که باید در سیاست خارجه تنش زدایی شود، اصولگرایان هم می‌گویند ما دخالتی در کشورهای دیگر نداریم و آن‌ها را تهدید نمی‌کنیم. همه چیزهایی که اصلاح‌طلبان می‌گویند همانی است که اصولگرایان هم می‌گویند. پس چه چیزی است که اصلاح‌طلبی را از اصولگرایی متمایز می‌کند؟ من بارها به اصلاح‌طلبان التماس کردم که به جای این تعارفات و کلی گویی‌های بی نتیجه؛ اصلی‌ترین شعار و خط مشی اصلاح‌طلبان را تعیین کنند. اگر آن‌ها شعار اصلی خود را سرلوحه استراتژی شان قرار می‌دادند آن موقع حسب این شعار استراتژیک، تکلیف خیلی چیزهای دیگر مثل آن چه که شما امروز درباره موضع اصلاح‌طلبان نسبت به حسن روحانی می‌پرسید مشخص می‌شد. مهمترین کاری که اصلاح‌طلبان باید کنند این است. آن موقع وظیفه اصلاحات این بود تا شعار در نحوه برگزاری انتخابات، در نحوه حکومتداری، در ساختار دولت، در مجلس، در نوع تصمیم‌گیری‌های کلان کشور، در سایر بخش‌ها و نهادهای کشور، در نحوه برخورد با مطالبات مردم به درستی پیاده‌سازی شود و درغیر اینصورت وظیفه اصلاح‌طلبان مبارزه و ایستادگی با عدم پیاده سازی شعارهای اصلی بود. آن موقع نام‌ها و اسامی، چهره‌ها و افراد و مواضع سیاسی و جناح و... برای اصلاح‌طلبان فرقی نداشت. آن‌ها استراتژی شان مشخص بود و می‌دانستند ترازویی که نوع رفتار آن‌ها را در همه زمینه‌ها تعیین می‌کند چیست؟
او ادامه می‌دهد: اما آنچه اصلاح‌طلبان در طی این بیست و دو سال تا به امروز انجام دادند چه بود؟ صرفا اعلام یکسری شعارهای کلی و تصمیماتی موضعی و آنی. یکبار می‌گویند چون ما در شرایط بحرانی به سر می‌بریم، یکبار می‌گویند چون ما خطر حضور تندروها را در مجلس و فلان جا حس می‌کنیم، یکبار می‌گویند چون خطر حضور دشمن وجود دارد فعلا تصمیم می‌گیریم که مثلا باید به فلان کسی رای بدهیم یا فقط در انتخابات شرکت کنیم، نتیجه این نوع عمل آنی می‌شود که امروز در شعارهای مردم می‌شنویم شعارهایی که نشان از دلسردی و ناامیدی مردم نه فقط از دولت بلکه از اصلاح‌طلبان دارد.
زیباکلام اضافه کرد: اصلاح‌طلبان در برهه‌ای تصمیم گرفتند که از روحانی حمایت کنند 80 تا 90 درصد آن 24 میلیون رای روحانی به اعتبار اصلاح‌طلبان بود. در حال حاضر هم از هر 100 نفری که به من ناسزا می‌گویند یک نفر به روحانی ناسزا نمی‌دهد چرا که می‌گویند تو و امثال تو باعث شدید به روحانی رای بدهیم. اصلاح‌طلبان صرفا مردم را دعوت کردند تا به پای صندوق رای بروند اما اصلاح‌طلبان هیچ گاه مسئولیت انتخاب روحانی را حاضر نشدند بپذیرند و این توهین به مردم است. مردم بازیچه ما نیستند ما نمی‌توانیم بگوییم به روحانی یا لیست امید رای بدهید اما نتیجه این انتخاب و این شرایط کشور را نپذیریم. ما باید پاسخگوی مردم باشیم. این‌ها همه به این برمی‌گردد که اصلاح‌طلبان آن شعار استراتژیک آزادی خواهی را نداشتند تا با کمک آن ترازو در شرایط مختلف بتوانند عکس العمل درخور نشان دهند. نتیجه‌اش این می‌شود که می‌بینید.
اصلاح‌طلبان نباید به کلیشه‌ها تن بدهند
غلامعلی رجایی- فعال سیاسی اصلاح‌طلب: امروز با کاهش پایگاه اجتماعی حسن روحانی نزد افکار عمومی این سوال مطرح است که اصلاح‌طلبان به عنوان حامیان اصلی او باید چه موضعی بگیرند؟آیا در حمایت از دولت بربیایند یا می‌باست به منتقد دولت تبدیل شوند؟ پاسخ خیلی واضح است؛ اصلاح‌طلبان بی تردید بیش از هرکسی باید پشت مردم باشند.
چه بخواهیم چه نخواهیم باید بگوییم که دولت و باقی، در برخی موضوعات معیشتی مردم مرتکب خطا شدند. حمایت اصلاح‌طلبان از دولت نیز از همان روز اول مشروط بود. این طور نیست که اصلاح‌طلبان ملزم به حمایت بی درو پیکر از حسن روحانی و یا هیچ دولت دیگری باشند.
اعلام بی برنامه، بدون توجیه افکار عمومی و بی توجهی رسانه‌ها در مورد افزایش برخی قیمت‌ها قاعدتا یک گناه نابخشودنی بوده است. اگر قرار بود این کار را انجام دهند باید زمینه سازی‌ها صورت می‌گرفت. اینکه می‌گویند اگر برای یک کار غلط، صد دلیل بیاورید می‌شود
صد و یک خطا، نمونه بارزی است از آنچه که امروز نه تنها دولت، بلکه سایر بخش‌ها و افراد و صداو سیما و... در حال انجام آن‌ها هستند. اظهارات کلیشه ای، نمایش‌های کلیشه‌ای و اقدامات کلیشه‌ای چاره کار امروز نیست. امروز اصلاح‌طلبان نباید به کلیشه‌ها تن بدهند و باید صدای مردم را بشنوند.
مردم دیگر با برخی اظهارات و اقدامات رسانه‌ای توجیه نمی‌شوند. متاسفانه تمام مسئولین دراین روزها ضعیف عمل کردند و باید فکری دیگر کرد. امروز همه مسئولین دارند خام و نپخته عمل می‌کنند ولی قاعدتا اصلاح‌طلبان نباید این شیوه را دنبال کنند و چشم‌ها را به حقایق ببندند. مطمئنا روش غلطی است. این درست که خود اصلاح‌طلبان حامی روحانی در سال 92 و 96 بودند. اما امروز تنها مردم هستند که باید ملاک قرار بگیرند. به نظر من خط قرمز همه جریانات سیاسی باید مردم باشد. اصلاح‌طلبان باید صادقانه بگویند که پشت مردمند.