احضار پیمانکار معدن زمستان یورت

هنوز مدت زمان زیادی از فاجعه پلاسکو نمی‌گذرد که هفته پیش خبر کشته و محبوس شدن معدنکاران آزادشهری بار دیگر ایران را عزادار کرد. تصاویر بازماندگان این حادثه آن‌چنان دلخراش بود که با دست به دست شدن در فضای مجازی عمق فاجعه را نشان ‌داد. با وجود این، حالا همگان چشم دوخته اند تا سرنوشت افراد محبوس شده در معدن مشخص شود، چرا که خانواده‌هایی چشم انتظار عزیزان خود هستند، عزیزانی که با شغل سخت معدنکاری نان آور خانواده‌هایشان بوده و اکنون در شرایط بحرانی به سر می‌برند. از سوی دیگر، کمیته حقیقت یاب نیز در حال بررسی تمام زوایای این انفجار است و به گفته مسئولان تا هفته آینده گزارش حادثه اعلام می‌شود. معدن زغال سنگ زمستان یورت آزادشهر در فاصله 90 کیلومتری شرق گرگان، مرکز استان گلستان و در منطقه‌ای به همین نام در 25 کیلومتری جنوب شرق شهر آزادشهر قرار دارد. بر اساس گزارش سرپرست اورژانس کشور این حادثه 72 مصدوم داشته است که به مراکز درمانی منتقل شده اند و تحت درمان هستند. روز گذشته مسئول گروه‌های امداد و نجات اعزامی معدن‌های استان‌ها به معدن زمستان یورت آزادشهر، با اشاره به اینکه عملیات آواربرداری در دو جبهه در حال انجام است، گفت: از هر دو جبهه در حال نزدیک شدن به اتاق استخراج هستیم و امیدواریم بتوانیم زودتر به محل قرارگیری معدنچیان برسیم. کرامت قنبری اظهار کرد: در مسیر و جبهه اول از 120 متر آوار پیش‌بینی شده، در حال حاضر 30 متر آواربرداری انجام شده و در مسیر دوم که مسیر فرعی است، از 100متر مسیر آوار، 30 متر آواربرداری انجام شده است. او خاطرنشان کرد: هم اکنون شش تیم 10‌نفره از معدنکاران و متخصصان معدن از استان‌های کرمان، مازندران، یزد، سمنان، خراسان جنوبی و گلستان کار آواربرداری را انجام می‌‌دهند.
تایید فرض اولیه علت انفجار معدن
وزیر صنعت، معدن و تجارت بعد از جلسه با کمیته حقیقت‌یاب حادثه انفجار معدن زغال سنگ زمستان یورت آزادشهر که باعث مرگ تعدادی از معدنکاران شد، با بیان اینکه فرض اولیه درباره علت وقوع این حادثه تایید شده، از فرصت یک هفته‌ای کمیته حقیقت‌ یاب برای اعلام علت اصلی انفجار در معدن خبر داد. محمدرضا نعمت‌زاده با اشاره به اینکه حدس اولیه علت حادثه درست بوده است، گفت: در این جلسه آنچه دریافتیم باتری به باتری کردن لکوموتیو حمل زغال سنگ و جرقه ناشی از آن عامل حادثه بوده است، ولی آنچه واضح است، معدن زمستان یورت عاری از گاز متان بوده است و ذرات ریز زغال سنگ به خودی خود آتش‌زاست. او افزود: صدور احکام کارگزینی برای خانواده‌های بازماندگان، اعطای بیمه بیکاری به کارگران معدن تا زمان بازگشایی مجدد معدن یاد شده، همچنین پرداخت هزینه تدفین کشته‌شدگان حادثه و در نهایت توافق با شرکت بیمه آسیا برای پرداخت دیه را در دستور کار این کمیته قرار دادیم.
حضور پیمانکار معدن آزادشهر در دادسرا


«پیمانکار معدن زمستان یورت آزادشهر به همراه وکیل خود در دادسرا حضور یافت و به منظور بررسی زوایای حادثه به دادسرای عمومی و انقلاب آزادشهر احضار شد.» این اظهارنظر روز گذشته توسط رئیس کل دادگستری استان گلستان انجام شد. هادی هاشمیان با تاکید بر اینکه پیمانکار بازداشت نشده است، تصریح کرد: در اولین جلسه بازپرسی، پیمانکار به همراه وکیل خود در دادسرا حاضر شد و به سوالات بازپرس پاسخ داد. رئیس کل دادگستری استان گلستان به مردم به ویژه بازماندگان این حادثه دلخراش اطمینان داد که در روند رسیدگی به پرونده با متخلفان، چه از عوامل و دست‌اندرکاران معدن باشند، چه از مدیران اجرایی که تخلف یا اهمال کرده باشند، برخورد قانونی خواهد شد. هاشمیان با بیان اینکه کار ثبت و تشکیل پرونده شاکیان این حادثه با سرعت انجام می‌شود، گفت: تاکنون تعدادی از اولیای ‌دم و کارگران مجروح این حادثه به دادسرای آزادشهر مراجعه و شکایت خود را ثبت کرده‌اند.
حادثه معدن قابل مقایسه با پلاسکو نیست
همزمان رئیس سازمان مدیریت بحران کشور آخرین وضعیت معدن آزادشهر را تشریح کرد و از خروج جسد بیست و دومین جانباخته از زیر آوار خبر داد. اسماعیل نجار اظهار کرد: برابر آخرین گزارش‌های رسمی جسد بیست و دومین جانباخته از زیر آوار خارج شد و همچنان عملیات برای یافتن 13 نفری که گفته می‌شود در معدن محبوسند، ادامه دارد. رئیس سازمان مدیریت بحران کشور درباره احتمال زنده ماندن 13 نفر اظهار کرد: امیدواریم که این افراد زنده باشند، ولی به هر حال با توجه به ابعاد حادثه احتمال زنده ماندن این افراد کم است. نجار درباره تعداد مصدومان حادثه نیز بیان کرد: حدود 80 نفر در این حادثه مصدوم شدند که آخرین گزارش‌ها حاکی از این است که تنها یک نفرشان در بیمارستان بستری است. نجار درباره قیاس دو حادثه معدن و پلاسکو با یکدیگر از سوی برخی از افراد که با اغراض سیاسی انجام می‌شود نیز گفت: این دو حادثه به هیچ‌عنوان قابل مقایسه با یکدیگر نیستند و دو مقوله جداگانه به حساب می‌‌آیند. البته ممکن است در عامل انسانی بروز حادثه و عدم رعایت ایمنی شباهت‌‌هایی بین دو حادثه باشد، اما در کل و با توجه به ابعاد حادثه آنها دو مقوله جدای از یکدیگر است.
برقراری مستمری خانواده‌های جانباختگان
روز گذشته معاون حقوقی و امور مجلس سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد که احکام مستمری تمام خانواده‌‌های جانباختگان حادثه معدن یورت آزادشهر از صبح دیروز 16 اردیبهشت برقرار می‌شود. به گفته عبدالرحمان تاج‌ الدین، تمام کسانی که در این حادثه در حین کار دچار مصدومیت شدند، جزو مصدومان حوادث ناشی از کار محسوب خواهند شد. همچنین وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شامگاه چهارشنبه درپی حادثه انفجار این معدن و به دستور رئیس‌جمهوری وارد استان گلستان شد و از مجروحان این حادثه در مراکز درمانی شرق استان عیادت کرد. بنا به گفته علی ربیعی، باتری کشنده واگن‌ها در عمق 700 متری تونل معدن دچار مشکل شده که به جای اینکه آن را به خارج از تونل انتقال دهند و عملیات تعویض انجام گیرد، باتری به داخل تونل انتقال یافته و جرقه ناشی از آن باعث انفجار شده است.