سراب‌یا آب؟

آرمان: انتخابات عرصه‌ای است که دلسوزان کشور وظیفه خود می‌دانند به آن وارد شوند، که البته نحوه حضور متفاوت است، چنان‌که برخی کاندیدا می‌شوند، برخی به بیان دلایلی برای لزوم حضور در پای صندوق‌های رأی می‌پردازند و برخی هم به تکذیب و تهمت‌هایی مشغول می‌شوند که از سوی رقیب مطرح می‌شود. برخی نیز مانند حجت‌الاسلام عبدا... نوری آگاه‌سازی مردم را تکلیفی برای خود می‌دانند، مانند آن‌روزی که جمعی از جانبازان و ایثارگران جهاد سازندگی به دیدار وزیر کشور دولت اصلاحات آمده بودند و او در این دیدار گفت: «اگر در ایران انقلاب هم نمی‌شد، ایران سرنوشتی داشت و برخی کارها در آن انجام می‌شد و این‌طور نبود که کشور در 40 سال پیش متوقف شود. ما گفتیم می‌خواهیم اسلام پیاده شود و قرآن و اخلاق حاکم شود. از منظر حاکمیت اخلاق و صداقت، به کجا رسیده‌ایم؟ آیا پاسخ قانع‌کننده‌ای برای بی‌اخلاقی‌ها، تهمت‌هایی که زده و خلاف‌هایی که گفته می‌شود، در برابر شهدا داریم؟» نوری با اشاره به وعده‌های انتخاباتی برخی کاندیداهای ریاست‌جمهوری، گفت: «برای اداره یک خانه، براساس درآمدها، روی هزینه‌ها، فکر و اولویت‌بندی می‌شود؛ یعنی مبنای هر هزینه‌ای، درآمد است. حالا شما شاهد هستید هیچ‌ بحثی از درآمد کشور نمی‌شود و در مورد ایجاد اشتغال و پرداخت یارانه و تامین مسکن و موارد دیگر صحبت می‌کنند.» وی تاکید کرد: «یک‌وقتی می‌گفتند اگر کاندیدایی پول دهد که به او رأی دهند، تخلف است یا اگر کسی بگوید 50‌هزار تومان می‌دهم تا به من رأی بدهی تخلف است. حال اگر کسی بگوید به من رأی دهید تا از ماه آینده ماهانه 150‌هزار تومان به شما بدهم هیچ‌ اشکالی ندارد؟ مجلس و رئیس مجلس می‌گویند که این حرف‌ها را نزنید؛ چنین بودجه‌ای وجود ندارد، ولی می‌گویند. خوب است یکی از کاندیداها بگوید این پول را از کجا می‌آورد؟ مثلا بگوید من بنا دارم بنزین ‌هزارتومانی را سه‌هزار تومان کنم و همه بدانند قرار است از اینجا برداشته و آنجا هزینه شود.»
به کدام کاندیدا رأی بدهیم؟
وزیر کشور دولت اصلاحات گفت: «به ذهنم رسید اگر از من بپرسند به چه کسی باید رأی داد، بگویم به کسی که دروغ نگوید یا کمتر دروغ بگوید و کسی که احساس کند مردم شعور دارند. چطور می‌شود برای اینکه رئیس‌جمهور شد، به‌گونه‌ای حرف زد که اگر در شرایط غیرانتخاباتی کسی این‌گونه حرف بزند، ممکن است به اتهام سیاهنمایی و تشویش اذهان عمومی او را مجازات کنند؟» عبدا... نوری افزود: «مگر فردی در کشور هست که از بودن فقر خوشحال شود؟ کسی که کاندیدای ریاست‌جمهوری می‌شود باید برنامه و راه‌حل ارائه دهد و بگوید من برای رفع فقر این کار را می‌کنم؛ نه اینکه بگوید من بنا دارم فقر نباشد! همه بنا دارند فقر نباشد.» وی بیان کرد: «چه دلیلی دارد که بگوییم موفقیت برجام ارتباطی به دیپلماسی کشور ندارد؟ مگر قبل از این دولت، مجاهدان ملت و مقاومتِ ملت نبوده است؟ تحریم‌ها آمد و ما را به وضعیتی انداخت که تا چهار سال پیش دچار آن بودیم. لابد این چهار سال اتفاقی افتاده است؛ چرا بخواهیم آن را نادیده بگیریم؟» وی با بیان اینکه برجام یک حرکت ملموس است، تصریح کرد: «این درست نیست که چون من با این دولت مخالف هستم، بگویم هر کاری این دولت انجام داده بد است.» وی تاکید کرد: «خدمات وزارت امورخارجه بسیار باارزش است؛ نباید تقدیر شود؟ چرا دوگانگی ایجاد می‌کنیم و اینها را مقابل هم می‌گذاریم؟ باید بگوییم ملتی دست به دست هم داده و همه مجموعه کشوری و لشکری آن در جهت پیشبرد اهداف نظام کار می‌کنند.» نوری در بخش دیگری تصریح کرد: «نمی‌شود به خاطر اینکه بگوییم این دولت خوب نیست یا به این دولت رأی ندهید، کار مثبت آن را زیر سوال ببریم. فرض بگیرید که این برجام پرافتخار را یک گروه دیگر انجام داده بودند، همین برخورد می‌شد؟ برجام یکی از کارهای افتخارآفرین ایران است. باید به آن افتخار کنیم و همان‌قدر که دشمنان افراطی خارجی ایران از آن عصبانی هستند، ما باید از آن خوشحال باشیم و به آن مباهات کنیم. الان هم خود ملت باید انتخاب کنند که می‌خواهند همان مسیر تحریم‌ها و تهدیدها ادامه یابد یا مسیر بهبود روابط و تعامل با دنیا و تنش‌زدایی با جهان؟»
وعده‌دهندگان برنامه ارائه کنند


عبدا... نوری ضمن تاکید بر نگرانی خود، گفت: «شخصی می‌گوید یارانه دهک‌های پایین را سه برابر می‌کنم. سال 89 قانون یارانه وضع شده و از آغاز سال 90 یارانه پرداخت شده است. در آن زمان دلار از 1500 تومان به 3400 تومان رسید. این کاهش ارزش پول متعلق به همان زمان است. چرا آن وقت این افزایش یارانه اتفاق نیفتاد؟ چون منبع نداشته است. آن دولت با آن همه درآمد، منبع نداشته است. چرا به این دولت با درآمد محدودش نقد می‌کنید؟ چرا آن‌وقت اعتراض نکردید و نگفتید که یارانه نقدی باید سه برابر شود؟» وی ادامه داد: «فردی می‌گوید 5‌میلیون شغل ایجاد می‌کنیم و تا زمانی که شاغل نشدند، ماهانه 250‌هزار تومان بیمه بیکاری می‌دهیم. این رقم‌ها را بنویسید و حساب کنید که چه رقم‌هایی از این اعداد حاصل می‌شود. برنامه و بودجه یعنی اینکه دولت مجموعه برنامه‌ها را جلوی خود می‌گذارد و براساس درآمدها و محدودیت‌ها اولویت‌بندی می‌کند. قانون بودجه از درآمدها شروع می‌شود و بعد می‌گوید از محل این درآمدها این هزینه‌ها صورت می‌گیرد. اول درآمدها را بگویید. از سوی دیگر هم، شما که می‌گویید می‌خواهیم از یک قشر مالیات نگیریم. پس چگونه بدون محاسبه درآمد هزینه، این‌گونه بی‌محابا وعده‌هایی می‌دهید که هیچ ‌دولتی قادر به انجام آن نخواهد بود و تنها باعث تشویش خواهد شد؟» عبدا...نوری گفت: «خودمان را در جایگاهی که چهار سال قبل بودیم بگذاریم و احساسمان این نباشد که یک‌روزه مسائل حل می‌شود. هرکس ادعا کند یک روزه مسائل حل می‌شود خلاف گفته است. به نظر من یا باید بگوییم دانسته حرف خلاف می‌زند یا باید بگوییم که نمی‌داند. وقتی با درآمدتان، نمی‌توانید همه خریدهای یک خانه را انجام دهید، درآمد را در نظر می‌گیرید و اولویت‌بندی می‌کنید.» وی افزود: «الان هم آقای کاندیدایی که قرار است از مردم رأی بگیرد، باید بگوید قرار است این‌گونه درآمدها را تأمین کنیم. مثلا بگوید می‌خواهم درآمد نفت را به 70‌میلیارد دلار برسانم و نحوه انجام این کار را توضیح و برنامه ارائه دهد. بعد جمع بزند که درآمد آینده کشور دو برابر می‌شود و از محل این دو برابر شدن می‌خواهم این کارها را انجام دهم.» عبدا... نوری در پایان سخنان خود گفت: «مجددا عرض می‌کنم، مردم عزیز، باید بین این دو سیستم اداره حکومت یکی را برگزینند، سراب یا آب. امید که کشور ایران بیش از این آسیب نبیند و مسیر رشد و پیشرفت ادامه یابد.»