قطع اینترنت ازبین بردن حق‌الناس است

آرمان ملي: بسياري از مسئولان گفتند اينترنت به زودي وصل مي‌شود اما اين به‌زودي هنوز معلوم نيست چه زماني خواهد بود. بي‌ترديد قطع ارتباط ايران با ساير کشورها از طريق شبکه‌هاي مجازي خسارات زيادي را به عرصه اقتصادي و اجتماعي وارد کرده است البته. از سوي ديگر بايد در نظر داشت که در شرايط بحراني امکان سوءاستفاده از فضاي مجازي براي تحريک معترضان وجود دارد. به هر حال در اين روزها سوال اصلي مردم اين است که محدوديت دسترسي به اينترنت چه زماني برداشته خواهد شد؟
بازگشت اينترنت؛ خيلي زود
روز گذشته رئيس دفتر رئيس‌جمهور در پاسخ به اينکه قطع دسترسي به اينترنت به تشخيص کدام نهاد بوده است، اظهار کرد: در شوراي امنيت کشور تصميمات مشخصي براي امنيت کشور اتخاذ شده و در جايي هم مجبور شدند تصميم قطع دسترسي به اينترنت را بگيرند. محمود واعظي درباره زمان وصل شدن اينترنت خاطرنشان کرد: ان‌شاءا... اگر آرامش همين گونه باشد در آينده خيلي نزديک اينترنت وصل مي‌شود. علي ربيعي سخنگوي دولت هم با اشاره به اين که گزارش شبکه ملي اطلاعات در دولت اعلام شد، اظهار کرد: از کارهاي وزير ارتباطات سپاسگزاري شد. بحث اينترنت هم مطرح شد که به شوراي امنيت محول شده که با در نظر گرفتن آرامش وصل خواهد شد، بايد برخي هزينه سوءاستفاده از تکنولوژي را بپردازيم. وي درباره زمان وصل مجدد اينترنت گفت: اين مساله به شوراي امنيت کشور محول شده است و با ملاحظه‌هاي لازم، وصل اينترنت در استان‌ها به‌زودي انجام مي‌شود.
در حال پيگيري هستم


وزير ارتباطات گفت: من شخصا به صورت مستمر در حال پيگيري هستم که با صلاح‌ديد مراجع امنيتي و شوراي امنيت کشور بتوانيم ارتباطات را مثل قبل برقرار کنيم. محمدجواد آذري جهرمي اظهارکرد: به خاطر سوءاستفاده‌هايي که رخ داد، شوراي امنيت کشور تشخيص داد محدوديت‌هايي در اينترنت بين‌الملل اعمال شود که به اپراتورها ابلاغ شد. البته خود شوراي امنيت دغدغه مشکلات ناشي از اين محدوديت‌ها را دارد و ما هم به طور مستمر گزارش شکايت‌هاي مردم و پيگيري‌هاي نمايندگان مجلس در اين خصوص را به شورا منعکس مي‌کنيم. وي ادامه داد: من درباره وصل‌شدن دوباره اينترنت برآورد زماني ندارم اما اين اميدواري وجود دارد که هرچه سريع‌تر مشکلات برطرف شود و به نظر من صددرصد اينترنت به‌زودي وصل خواهد شد. وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با بيان اين‌که زندگي امروز مردم به فضاي مجازي وابسته است، افزود: امروزه حدود دو سه ميليون نفر راننده در تاکسي‌هاي اينترنتي مشغول کار هستند. در حال حاضر حدود 10 ميليون ايراني از تاکسي‌هاي اينترنتي استفاده مي‌کنند. ما هم بر اين اساس زيرساخت شبکه ملي اطلاعات را به شکلي طراحي و برنامه‌ريزي کرديم که فعاليت‌هاي اينترنتي داخلي وابسته به اينترنت بين‌الملل نباشد تا زيان مردم به کمترين ميزان خود برسد. مثلا همين مسيرياب‌هاي داخلي کاملا وابسته به نقشه هستند و در سال‌هاي اخير توانسته‌اند به خوبي فعاليت و با نمونه‌هاي مشابه خارجي خود رقابت کنند و امروز هم پاسخگوي نياز کاربرانند. البته ضعف‌هايي هم وجود دارد. وي ادامه داد: به عنوان مثال در خصوص موتور جست‌وجو بايد بپذيريم که دستاوردهاي ما در اين حوزه از آنچه پيش‌بيني مي‌کرديم و گزارش شده بود، عقب‌تر است و ما در اين حوزه بايد توجه و سرمايه‌گذاري بيشتري انجام بدهيم. آذري جهرمي تاکيد کرد: مي‌دانم که مسئولان ذي‌ربط خودشان از محدوديت‌هاي فعلي ناراضي‌اند و من شخصا به صورت مستمر در حال پيگيري هستم که با صلاح‌ديد مراجع امنيتي و شوراي امنيت کشور بتوانيم ارتباطات را مثل قبل برقرار کنيم. اما بايد قبول کنيم که امنيت فاکتور بسيار مهمي است که در صورت فقدان آن، هيچ فعاليتي در کشور قابل انجام نيست. در اين شرايط که عده‌اي دنبال سوءاستفاده‌اند و ممکن است به امنيت کشور خدشه وارد کنند، بايد ملاحظات دستگاه‌هاي امنيتي را مدنظر قرار داد.
حق دسترسي؛ حق‌الناس
نمايندگان مجلس که از برطرف نشدن محدوديت‌هاي اينترنتي گلايه داشتند به نقد تداوم اجراي اين تصميم پرداختند. طيبه سياوشي عضو فراکسيون اميد مجلس از تذکر 11 نماينده به عبدالرضا رحماني فضلي وزير کشور براي قطع اينترنت خبرداد. فاطمه سعيدي سخنگوي فراکسيون اميد مجلس شوراي اسلامي با تاکيد بر اينکه «حق دسترسي به اينترنت همچون حق‌الناس است»، گفت که بايد به محض ايجاد ثبات و آرامش محدوديت‌هاي اعمال شده در دسترسي به اينترنت برطرف شود. حميده زرآبادي عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس هم از شوراي عالي امنيت ملي و وزارت کشور خواست ضمن حفظ آرامش و امنيت، رفع محدوديت اينترنت را هم مورد توجه قرار دهند. حشمت‌ا... فلاحت‌پيشه عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نيز تاکيد کرد که بايد اجازه دسترسي هوشمند به اينترنت براي مردم فراهم شود تا آنها بتواند حداقل براي مباحث اجتماعي و پژوهشي از ارتباطات اينترنت استفاده کنند؛ وظيفه‌اي که زمينه‌سازي آن بر عهده وزارت ارتباطات است. ابوالفضل حسن‌بيگي عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با بيان اينکه «اغتشاشگران از اينترنت براي پيشبرد کارهايشان استفاده مي‌کردند»، گفت: با توجه به دستگيري عناصر اصلي اغتشاشات ان‌شاءا... در چند روز آينده مجددا اينترنت وصل خواهد شد.
يک توضيح مهم
با توجه به اينکه وزير ارتباطات و ديگر مسئولان اعلام کرده بودند محدود کردن دسترسي به اينترنت تصميم شوراي امنيت کشور است، ديروز يک عضو شوراي امنيت کشور تاکيد کرد که برقراري مجدد اينترنت نيازمند يک تصميم جمعي است و با توجه به گزارش‌ها از وضعيت ثبات در کشور در اين زمينه به زودي تصميم‌گيري خواهد شد. محمدجواد کوليوند در پاسخ به اين پرسش که اينترنت چه زماني مجددا وصل خواهد شد، گفت: بحث امنيت در اولويت کشور قرار دارد و از هر موضوع ديگري مهم‌تر است. اگر لازم باشد بايد همه چيز فدا شود تا مردم در فضايي امن زندگي کنند. وي در ادامه با بيان اينکه «نبايد اجازه داد تا هيچ چيزي مخل آرامش مردم در زندگي روزمره آنان شود» اظهار کرد: در جلسه شوراي امنيت کشور تصميم بر قطعي اينترنت گرفته شد. البته در اين زمينه رتبه‌بندي انجام شده و شرکت‌ها و کسب و کار‌هايي که با اينترنت سر و کار دارند، براي دسترسي به اينترنت در اولويت هستند. رئيس کميسيون امور داخلي کشور و شوراها در مجلس تصريح کرد: زماني اينترنت به طور سراسري برقرار مي‌شود که آرامش به کشور بازگردد. شبکه ملي اطلاعات داخلي نيز اکنون برقرار است و بخشي از اپليکيشن‌ها نظير اسنپ با آن به کار خود ادامه مي‌دهند. کوليوند در ادامه تاکيد کرد: تصميم قطع اينترنت يک تصميم جمعي بود و تصميم‌گيري براي برقراري مجدد آن نيز به تصميم جمع و وضعيت کشور باز مي‌گردد. قطعا به زودي با توجه به گزارش‌هاي واصله از نقاط مختلف در شوراي امنيت در اين زمينه تصميم‌گيري خواهد شد.