مطالبات مردم و بهره‌برداری دشمن

اینکه چگونه می‌توان برای مردم زمینه‌ای فراهم کرد که مطالبات خود را به گوش مسئولین برسانند و در عین حال، دشمن نتواند از آن سوءاستفاده کند، سوالی است که هنوز جوابی به آن داده نشده.
مردم به هر دلیل اعتراضاتی دارند که گاه مربوط به یک صنف و گروه خاص می‌شود و گاه وسعت بیشتری دارد و حتی همانند ماجرای اخیر بنزین قهرا کل جامعه را درگیر می‌کند و بطور طبیعی وادار می‌شوند مشکل خود را فریاد بزنند و عصبانی هم باشند. نمی‌توان به چند میلیون انسان فرمان داد که احساسات خود را بروز ندهند، آن هم به مردمی که در شرایط فشار طاقت‌فرسای تورم، کم‌ارزش شدن نقدینگی، فسادهای کلان مالی، جنگ قدرت سیاسی تمام‌نشدنی، انزوای بین‌المللی، بیکاری و مشکلات دیگر هم قرار دارند. این مردم آزرده، وقتی به چیزی اعتراض می‌کنند، آیا امکان دارد دشمن از این فرصت استفاده ننماید؟ نتیجه چه می‌شود؟ به محاق رفتن هر حرکت مردمی به‌خاطر موج‌سواری ضدانقلاب! در این میان، وقتی غبارها فرو نشست، مردم می‌بینند نه‌تنها به خواسته‌های خود نرسیده‌اند بلکه ابزار دشمن هم لقب گرفته‌اند.‌ آش نخورده و دهان سوخته!
براستی این روال تا چه زمانی قابل دوام است؟ قطعاً این روش‌ها در شان یک نظام مردمی و ارزشی نیست. پس چه باید کرد که هم مردم بتوانند حرف خود را بزنند و برایشان عقده نشود و هم دشمن بهره‌برداری ننماید؟
قانون اساسی به مردم حق اعتراض داده است و باید شرایط تحقق آن را مسئولین فراهم نمایند که متاسفانه به هر دلیل تاکنون راه‌حلی ارائه نشده است. گاه سخن از تجمع در محل‌های خاص با مجوز وزارت کشور و امثال آن به میان آمده ولی هیچ‌گاه عملی نشده است و ناچار سیاست‌های تداخلی مثل قطع اینترنت و فضای مجازی و... که علامت ضعف است، اتخاذ می‌شود. برخوردهای قهری هم که عوارض منفی دیگری دارد. پس چه باید کرد؟


پاسخ دادن به این سوال دشواری‌های خاص خود را دارد آنهم پس از گذشت چهل سال. ولی از آنجا که پس از این احتمال تکرار این اعتراضات باتوجه به مشکلات کشور و تغییر نسل‌ها وجود دارد باید بطور جدی راجع به آن فکر کرد. اتاق فکر که فقط برای مهندسی انتخابات نیست! حل مشکلات مردم باید در اولویت باشد.
برای روشن‌تر شدن مسیر تصمیم‌گیری، چند نکته مطرح می‌شود.
1- تقویت اعتماد دو طرفه میان حاکمیت و مردم لازمه اصلی موفقیت هر تصمیم است
2- زمینه‌سازی و توجیه منطقی و اطلاع‌رسانی بموقع برای آمادگی افکار عمومی
3- یکپارچگی ارکان نظام در دفاع از تصمیمات اینچنینی و پرهیز از تضعیف و انتقام‌جویی سیاسی (که اگر اعلام نظر صریح رهبری نبود جریانی به سمت انتقام‌جویی از دولت پیش می‌رفت)
4- نظر‌خواهی از نخبگان جامعه و مشارکت دادن آنان در هدایت این اعتراضات که متاسفانه مورد بی‌مهری هستند
5- مطالعه و تجربه جوامع دیگر در مواجهه با شرایط مشابه
6- تمرکز و آمادگی نیروهای اطلاعاتی و امنیتی بر پیشگیری از بروز حوادث و جدا کردن صف نفوذی‌ها از مردم قبل از وقوع حوادث
7- تقویت سازوکار و نقش احزاب
8- کمک گرفتن از قدرت رسانه‌های مستقل و پرهیز از یک سویه کردن اخبار و تحلیل‌های رسانه ملی که تنش را افزایش می‌دهد.
البته اگر عزم ملی و اراده استواری برای حل این معضل، که در آینده بیشتر با آن مواجه خواهیم بود، وجود نداشته باشد و برخی صاحبان افکار تاریک، همچنان دشمن‌تراشی و ناراضی کردن مردم، هدف راهبردیشان باشد، هرگونه راه‌حلی بی‌فایده است.
احمد حسینی
سایر اخبار این روزنامه
حجتی: سوخت کشاورزان طبق سهمیه در اختیارشان قرار می‌گیرد رهبر انقلاب اسلامی در دیدار تولیدکنندگان، کارآفرینان و فعالان اقتصادی: دشمن را در همه عرصه‌ها عقب زدیم؛ در جنگ اقتصادی نیز عقب خواهیم زد رئیس جمهور مردم نمی گذارند آب به آسیاب دشمن ریخته شود وزیر ارتباطات: اینترنت بین الملل بزودی وصل خواهد شد گسترش اعلام انزجار مردم از اغتشاشگران پرداخت کمک حمایت معیشتی دولت به مشمولان تا پایان روز شنبه سفیر سوئیس در ایران به وزارت خارجه احضار شد تشییع پیکر 3 تن از شهدای مدافع نظم و امنیت در شهرهای شهریار، ملارد و شوش ادامه اعلام انزجار مردم ایران از آشوبگران و محکومیت اغتشاشات ایندیپندنت در گزارشی نوشت: آمریکا در اعلام حمایت از مردم ایران صادق نیست مطالبات مردم و بهره‌برداری دشمن در جلسه هیات دولت انجام شد؛ گزارش سه وزیر به هیات دولت درباره تنظیم بازار، آشوب‌های اخیر و شناسایی مشمولان طرح کمک معیشتی توضیح یک عضو شورای امنیت کشور درباره زمان برقراری اینترنت وزیر آموزش و پرورش: 120 لیتر بنزین ماهیانه برای سرویس مدارس در نظر گرفته شد تحلیل سیاسی هفته