فضل‌الله رضا درگذشت


پروفسور فضل‌الله رضا دانشمند ایرانی و رئیس پیشین دانشگاه تهران دیروز و در ۱۰۵ سالگی در اتاوای کانادا چشم از جهان فرو بست. فضل‌الله رضا سال‌ها به تحقیق و پژوهش در حوزه نظریه اطلاعات و مخابرات پرداخت. او به‌عنوان یکی از پایه‌گذاران این دانش در جهان، سمت‌هایی همچون دومین نایب‌التولیه دانشگاه صنعتی شریف، سفیر سابق ایران در یونسکو و کانادا را نیز داشت و برادر بزرگتر عنایت‌الله رضا فلسفه‌دان، نویسنده و مترجم و محقق تاریخ و جغرافیای تاریخ ایرانی بود.
او طی سال‌های ۱۳۲۹ تا ۱۳۳۴ عضو گروه مهندسی برق دانشکده مهندسی دانشگاه کاتولیک امریکا و سپس دانشگاه‌MIT در بوستون امریکا بود و سال ۱۹۶۵ به‌دلیل مشارکت در نظریه شبکه و اطلاعات، به‌عنوان عضو پیوسته مادام‌العمر IEEE برگزیده شد که از اعضای پیوسته AAAS به‌حساب می‌آید. در کنار همه این‌ها «رضا» عضو افتخاری فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز بود. این فعالیت‌ها تنها فعالیت‌های رضا نبود و او از سال ۱۳۵۷ تاکنون استاد دانشگاه‌های کنکوردیا در مونترال در کبک کانادا و دانشگاه مک‌گیل مونترال بوده و در سمت‌های استاد افتخاری دانشگاه تربیت مدرس، رئیس انجمن علمی ایرانیان در امریکای شمالی، رئیس گسترش زبان و ادب فارسی و مشاور و همکار فعال مؤسسات علمی و ادبی فراوانی ‌بوده‌ است. دیروز صبح و بعد از درگذشت پروفسور رضا، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان پیام تسلیتی صادر کرد. ظریف در این پیام با اشاره به جنبه‌های علمی و شخصیتی رضا او را از تبار پاکان روزگار و از سلسله مشاهیر ایران دانست و نوشت: حیات پربرکت این فرزند اصیل ایرانی سراسر افتخار، پویش و کاوش در سپهر خیال‌انگیز دانش و ادب است. ظریف دربخش‌های دیگری از این پیام می‌نویسد: «میراث ایشان معرف کارنامه مفاخر ایرانی است. از حضور درخشان در یونسکو به‌عنوان سفیر ایران و استادی دانشگاه‌ها و مجامع علمی‌شناخته شده جهان گرفته تا نظریات علمی ماندگار در حوزه‌های دانش و ادب. این استاد وطن پرست و بی‌بدیل علاوه بر صعود به قله‌های دانش متخلق به اخلاق و صفات نیک بودند و فقدان ایشان برای جامعه ایرانی و مراکز علمی خسران بزرگی است. درگذشت زنده یاد پروفسور رضا را به خانواده، دوستان، استادان، دانشجویان و عموم مردم ایران تسلیت عرض می‌کنم و برای آن استاد ارجمند شادی روح و علودرجات از خداوند متعال مسألت می‌نمایم.»
پروفسور رضا چهره مستقل علمی داشت و شهید مطهری جایی گفته بود در اوایل استخدام در دانشکده الهیات دانشگاه تهران، در ایستگاه اتوبوس منتظر ایستاده بوده که ناگاه می‌بیند اتومبیل مجللی در مقابل او توقف می‌کند و از او می‌خواهد سوار شود و درمی یابد او کسی نیست جز رئیس دانشگاه تهران. پس از آن پروفسور رضا دستور می‌دهد ترتیبی اتخاذ شود که استاد دانشگاه بتواند اتومبیل خوب سوار شود. وقتی گفته می‌شود مرتضی مطهری مدرک دانشگاهی ندارد و امکان ارتقا به لحاظ اداری نیست، او دستور ویژه صادر می‌کند و یادآور می‌شود در تراز دکتر زرین‌کوب با او رفتار شود و استاد مطهری اندک زمانی پس از آن با اتومبیل بنز دیده شد.