فرافکنی مدعیان اصلاحات درباره علت اغتشاشات اخیر

سرویس سیاسی-
روزنامه آرمان روز گذشته در مطلبی با عنوان «نهادینه کردن پرهیز از خشونت» نوشت : «هر شورشي اگر کوتاه و محدود باشد جز خسارت‌هاي مادي و انساني هيچ خسارتي دربر نخواهد داشت و اتفاقا آمريکا را در ادامه تحريم‌ها و براندازان را در ادامه تحريک‌ها تشويق مي‌کند. اگر بلوا و ناامني طولاني و گسترده شود ظرفيت آن را خواهد داشت تا يک ملت را به اضمحلال نزديک سازد. بسياري از مردم از عملکردهاي برخي مسئولان ناراحت و ناراضي هستند. بسياري از جوانان عدم رضايتشان به عصبانيت و خشم مبدل شده است. اختلاس و رانت‌ها و همچنين ريخت و پاش‌هاي مفصل که بعضا با افتخار از تلويزيون پخش و هر روز در قالب سمينارها و همايش‌ها نمايش داده مي‌شوند و بسياري از بي‌خردي‌ها و ناکارآمدي‌ها صبر مردم را لبريز کرده است. اين همه خودش را در گراني بنزين نشان مي‌دهد.»
گفتنی است طی ماه‌های اخیر قوه قضائیه در اقدامی قابل تحسین برخورد با مفسدان اقتصادی آن‌هم بدون ملاحظه و فارغ از اینکه مربوط به کدام نهاد یا جریان سیاسی باشد را در دستور کار خود قرار داده و بسیاری از آنان را به پای میز محاکمه کشانده است.از سوی دیگر در شرایطی که مستندات متعدد از نقش دولت‌های متخاصم در آشوب‌ها به دست آمده و اوباش دستگیر شده اعتراف کرده‌اند که در خارج از کشور آموزش دیده‌اند، رسانه‌های اصلاح‌طلب مدعی شده‌اند که ریشه اصلی اغتشاشات، اقدامات قوه قضائیه در مبارزه با فساد است.
این ادعای مضحک در حالی است که اتفاقا مبارزه جدی با فساد و به خصوص فساد دانه درشت‌ها، نه تنها مردم را عصبانی نکرده ، بلکه به دلیل اجرای عدالت، استقبال افکارعمومی جامعه را در پی داشته است.


اروپایی‌ها از برجام خارج نمی‌شوند!
روزنامه آرمان در مطلبی نوشت:«اروپا هيچ‌گاه از برجام خارج نخواهد شد، مگر آنکه قبل از آن ايران از آن خارج شود و در اين صورت تهران و واشنگتن مقصر مرگ توافق هسته‌اي قلمداد مي‌شوند؛ اين همان برنامه نهايي اروپايي‌هاست. اروپايي‌ها باهوش‌تر از ترامپ هستند که بخواهند دچار خطاهاي راهبردي حقوقي و ديپلماتيک کاخ سفيد در توافق هسته‌اي شوند. در اين رابطه اروپا با صبر راهبردي و سياسي در تقابل با گام‌هاي کاهش تعهدات برجامي در نهايت پرونده گام کاهش تعهدات برجامي را به شوراي امنيت برده و از آن طريق عمل مي‌کند و با بردن ايران ذيل فصل هفت، مسئله اجماع جهاني را پيش مي‌کشد، بدون آنکه خروج از برجام و مرگ آن صورت گيرد».
این روزنامه زنجیره‌ای مدعی شده است که اروپا از برجام خارج نمی‌شود. این در حالی است که در اردیبهشت 97، همزمان با خروج رسمی آمریکا از برجام، اروپا نیز به صورت عملی از توافق خارج شد.
چندی پیش ظریف صراحتا اعلام کرد که طرف اروپایی فقط حدود یک درصد تعهدات خود را انجام داده است. این یعنی اروپا از اجرای 99 درصد تعهدات برجامی خود شانه خالی کرده است.
به عقیده کارشناسان، تنها راه احقاق حقوق برجامی ایران، اقدام متقابل و شوک‌آور و در ادامه وادارکردن طرف مقابل به اجرای تعهدات است. کارشناسان، اقدامات دولت در کاهش تعهدات برجامی را کم‌اثر و میلیمتری نامیدند اما با این‌حال مدعیان اصلاحات به همین اقدامات کم‌اثر نیز انتقاد کرده و آن را تنش‌زا جا می‌زند!
با مردم «به موقع » گفت‌وگو کنید
روزنامه دولتی ایران دیروز تیتر یک «با مردم گفت‌وگو کنید» را روی صفحه اول خود نشاند و نوشت: «معاون اول رئیس‌جمهوری با ارسال بخشنامه‌ای به اعضای هیئت دولت و استانداران سراسر کشور به آنان دستور داد حداقل یک روز در ماه را برای ملاقات مردمی تعیین کنند. به گزارش ایرنا، اسحاق جهانگیری در این بخشنامه تأکید کرد که وزرا و استانداران، روز تعیین شده را از طریق رسانه‌های عمومی به مردم اعلام کنند و در نهایت گزارش اقدامات انجام شده برای حل و فصل مشکلات مردم را هر سه ماه یک بار به دفتر او و مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست‌جمهوری ارائه کنند. معاون اول رئیس‌جمهوری، این دستور را در راستای تأکیدات مقام معظم رهبری به اعضای دولت مبنی بر ارتباط نزدیک با مردم برای آگاهی از مشکلات و تلاش برای رفع آنها و نیز در اجرای تکالیف دستگاه‌های دولتی بر اساس نظامنامه مدیریت ارتباطات مردمی در بستر سامانه الکترونیکی ارتباط مردم و دولت (سامد) عنوان کرد.»
تأکید بر گفت‌وگو با مردم به ویژه اینکه ارگان دولت در ادامه گزارش خود، آن را رویه دارای سابقه و مستمر در دولت دانسته است، در حالی است که در یادداشت روز این روزنامه بر ضرورت گفت‌وگو و اقناع سازی پیش از اجرای تغییرات گسترده تأکید شده است. در این مطلب آمده است: «تصمیم بنزینی سران سه قوه تا اینجا باعث تبعات و واکنش‌هایی در کشور شده که شاید کمتر در سطح تصمیم‌گیری درباره آن پیش‌بینی وجود داشت. چرا که با وجود پیش‌بینی دقیق در این مورد، چه بسا تصمیم سران قوا سر و شکل دیگری پیدا می‌کرد. یک اصل مهم و معروف در مدیریت می‌گوید شما اگر درصدد ایجاد تغییری در یک سیستم هستید، حتی اگر آن تغییر مورد بررسی دقیق کارشناسی قرار گرفته باشد باید قبل از اجرا با اجزایی که مشمول تغییر می‌شوند در این رابطه گفت‌وگو و آنها را اقناع کنید. این اصل اگر درخصوص تصمیم اخیر رعایت شده بود، به احتمال زیاد هم‌آکنون شرایط کشور قدری متفاوت بود.»
«بی‌اعتمادی به دولت» و «لزوم شفافیت» در درآمدهای حاصله از
افزایش قیمت بنزین
روزنامه سازندگی در یادداشتی با عنوان «جامعه‌شناسی بنزین» به قلم یک جامعه‌شناس و استاد دانشگاه نوشت: «با افزایش دفعی قیمت بنزین نوعی فردگرایی گسترش خواهد یافت که آسیب‌زاست»
وی نوشت: «نکته‌ای که باید مورد توجه قرار بگیرد مسئله شفافیت است. تاریخ بعد از انقلاب به‌ویژه پر است از خاطرات جمعی که در آنها دولت قیمتی را افزایش داده یا سوبسیدی را حذف کرده و به دنبال آن وعده‌های مختلفی داده است؛ مثلاً یکی از این نمونه‌ها مربوط به دورانی بود که سوبسید مرغ و تخم‌مرغ حذف شد و به دنبال آن گفته شد که مبالغ تأمین‌شده از این محل را به‌صورت نقدی به‌حساب افراد واریز خواهیم کرد ولی بعد از مدتی این کار متوقف شد. چنین مواردی در حافظه بلندمدت ایرانی‌ها در کنار بی‌اعتمادی تاریخی میان دولت و ملت در ایران شرایط را بغرنج‌تر می‌کند. شاید تعبیه یک سازوکار بسیار شفاف برای اجرایی شدن این وعده دولت تا حدی از نگرانی‌ها کم کند؛ سازوکار شفافی که خیال مردم را راحت کند که درآمدهای حاصل از افزایش قیمت بنزین مستقیماً به حساب مردم و به‌ویژه گروه‌های کمدرآمد منتقل خواهد شد و این حمایت‌ها تا زمانی که لازم باشد ادامه خواهند یافت.»
فارغ از اینکه بایستی به این استاد دانشگاه یادآور شد که «فردگرایی» و اصالت دادن به «فرد» در علوم جامعه‌شناختی تعریف مشخص خود را دارد و هر سفرنرفتن و تنها شدن و غیره به آن منجر نمی‌شود! یادداشت فوق از منظر دیگری قابل‌تأمل است. اینکه مدعیان اصلاحات هم به دولت موردحمایت خود شک کرده و از ترس خرج شدن درآمدهای حاصله از افزایش بنزین از «بی‌اعتمادی به دولت» و «لزوم شفافیت» سخن می‌گویند.