كرسنت روي ميز مناظره

جمعه گذشته و درجريان دومین مناظره تلویزیونی كانديداهاي رياست جمهوري، برخی از نامزدها زبان به انتقاد از سیاست‌های نفتی دولت گشودند و حتی این موضوع مطرح شد که باوجود اجرایی شدن برجام، ایران هنوز هم در دریافت پول حاصل از صادرات نفت خود مشکل دارد. در همين زمينه یکی از نامزدهای ریاست جمهوری در مناظره دوم تلاش كرد تا با پيش كشيدن مساله كرسنت دستاوردهاي نفتي كه به جرات مي توان گفت از مهم‌ترين نقاط قوت و موفقيت‌هاي دولت در طول اين چهار سال بوده است، دولت را مورد هدف قرار دهد و گفت: « ما قرارداد کرسنت داشتیم که به خاطر آن 14.5 میلیارد دلار جریمه شدیم؛ می گوییم به خاطر کرسنت جریمه شدیم، کرسنت بد است اما به دلیل عدم اجرای آن دردولت نهم و دهم جریمه شدیم».
در مورد کرسنت هیچ جریمه‌ای نشده‌ایم
اين در حالي بود كه گفته اين نامزد رياست جمهوري نه‌تنها واكنش شخص رييس‌جمهور را در همان جريان مناظره روز جمعه به همراه داشت و آمار و ارقام ارائه شده را در حد شايعه خواند بلكه وزير نفت نيز در واکنش به اين صحبت در كانال تلگرام خود نوشت: «ما در مورد کرسنت هیچ جریمه‌ای نشده‌ایم و قاطعانه و قدرتمندانه در حال دفاعیم؛ البته به دلیل ضعف دولت گذشته ما به عدم اجرای قرارداد محکوم شدیم». وي همچنين در حاشیه بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در جمع خبرنگاران در مورد موضوع کرسنت، اظهار کرد: همان‌طور که رییس‌جمهور گفتند ایران هیچ جریمه‌ای نشده است و اصلا خبری از این اعداد نجومی و فوق‌ نجومی نیست. ما در موضوع کرسنت مدعی هستیم که چرا یک عده‌ای با بی‌تدبیری این‌قدر کشور را در معرض خطر قرار دادند.
كرسنت در مرحله داوري است


در این رابطه حسن روحانی، دیگر نامزد ریاست جمهوری در این مناظره تلویزیونی تاکید کرد: «پرونده کرسنت در مرحله داوری است و هنوز به پایان نرسیده است و رقم‌ها نیز این ارقامی که در شایعات گفته می‌شود، نیست».
هیچ مشکلی در دریافت پول نفت وجود ندارد
از سوي ديگر امیرحسین زمانی نیا - معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل – نيز در گفت‌وگويي با ایسنا اظهار کرد: روزانه به طور میانگین ۲.۵ میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی صادر می شود که تمام عواید این کار بدون مشکل به خزانه دولت واریز می‌شود. میزان صادرات نفت کشور به طور میانگین ۲.۵ میلیون بشکه در روز است كه این رقم میانگین است و ممکن است گاهی بالاتر یا پایین تر برود اما هیچ مشکلی در دریافت پول نفت وجود ندارد. به هیچ وجه ادعاهای مطرح شده درباره عدم دریافت وجه فروش نفت مورد تایید نیست و بانک مرکزی بارها تایید کرده که هیچ مشکلی در دریافت عواید ناشی از فروش نفت وجود ندارد و برای ما روشن نیست برخی کاندیداها اطلاعات خود را از کجا به دست می‌آورند که به این شکل مطرح می کنند. این اظهارات فقط به قصد تخریب دولت و نادیده گرفتن عواید برجام برای کشور مطرح می شود. برخی ازکاندیداهایی که در این مناظره شرکت داشتند از ابتدا با برجام مخالفت داشتند و الان نيز چشم خود را روی عواید و گشایش‌های برجام بسته‌اند ولی مردم به وضوح می‌فهمند که اگر برجام نبود، الان قطعا فروش نفت ایران در این وضعیت قرار نداشت و در سطح ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار بشکه و حتی به صفر رسیده بود.
دستاوردهاي نفتي برجام
اين ادعاها از سوي برخي از كانديداها به خوبي نشان مي‌دهد كه عده‌اي به هر بهانه‌اي به دنبال تخريب دولت هستند و از هر حربه‌اي براي هدف خود استفاده مي‌كنند. كدام چشم بيناست كه دستاوردهاي برجام را در حوزه نفت نبيند؟ طبق آنچه كه وزير نفت گزارش داده است، مشاهده مي‌كنيم كه در دولت یازدهم برداشت از میادین نفتی مشترک چهار برابر شده است ، علاوه بر آن بازارهای از دست رفته در دوران تحریم‌ها را نيز بازپس گرفتیم. همچنين 11 فاز پارس جنوبی در دولت یازدهم افتتاح شد و ظرفیت تولید گاز از این میدان گازی دو برابر شده است. بازگشت به بازارهای بین‌المللی نفت در پسابرجام نيز، از دیگر کارهای انجام ‌شده است؛ به گونه‌ای که تولید نفت یک میلیون بشکه افزایش یافته و به تبع آن شاهد رشد صادرات و بازپس‌گرفتن بازارهای از دست رفته در دوران تحریم بوده‌ایم. در يك دوره چهار ساله، ۱۰.۵میلیون تن به ظرفیت نهایی پتروشیمی اضافه شده است. سازندگان و پیمانکاران داخلی صنعت نفت امروز در جایگاهی متفاوت نسبت به گذشته ایستاده‌اند و می توانند در منطقه نیز نقش ایفا کنند. در بخش بالادستی صنعت نفت باید میزان برداشت نفت و همچنین ضریب بازیافت نفت افزایش یابد به علاوه باید بخشی از تجهیزات صنعت نفت که فرسوده شده به صورت کامل بازسازی شود.