پيشرفت اعتدال فرانسوي

داستان انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه به ایستگاه پایانی رسیده است. یک‌شنبه شب، سرانجام انتظارها به پایان خواهد رسید. امروز شاید سیاه‌ترین یک‌شنبه فرانسه باشد و شاید هم سپیدترین!
مرگ تدریجی احزاب در مهد آزادی!
تمام تاریخ اروپای مدرن را که مرور کنی، در جای‌جایش، افتخار به حزب‌گرایی موج می‌زند. هر چه قدمت یک حزب بیشتر باشد، در صحنه سیاسی فخرفروشی بیشتری می‌کند. در فرانسه که به مهد دموکراسی و آزادی مشهور است، داستان احزاب، تفاوت زيادي با سایر کشورها دارد.
پشت سر گذاشتن پنج جمهوری و انقلاب‌های بنام، سرزمین ناپلئون بناپارت را به یک مجموعه سیاسی خاص تبدیل کرده است. اما سال 2017، پایان تحزب در فرانسه مدرن بود. انتخابات دو هفته پیش در حالی برگزار شد که برای نخستین بار در تاریخ سیاسی فرانسه، هیچ یک از حزب های اصلی یعنی سوسیالیست‌ها و جمهوریخواهان، کاندیدایی در دور پایانی ندارند و در همان دور اول، کلاه شان رفت پس معرکه!


مکرون، نماد رها شدن از تکلف‌هاي حزبی!
جوانی خوش‌پوش و البته کاربلد، جنبشی راه انداخته که طومار احزاب بزرگ فرانسوی را در هم پیچیده است. او اولین کاندیدایی است که بدون حمایت یک حزب بزرگ مثل جمهوریخواه یا سوسیالیست تا اینجای کار بالا آمده و جای پای بزرگان گذاشته است. جنبش تحت رهبری او یعنی به پیش (En Marche) در انتخابات فرانسه غوغایی به پا کرده است. مکرون که تا پیش از انتخابات، امید چندانی به پیروزی او نمی‌رفت، رقبایی چون فرانسوا فیون را کنار زد و حال ÷در دور دوم، رودرروی زنی قرار گرفته که او نيز رهبر جبهه‌اي غیرحزبی است!
مصاف «به پیش» و «جبهه ملی فرانسه» درست مثل انتخابات ایران و به قول دکتر حسن روحانی، داستان انتخاب بین بد و بدتر نیست بلکه دوراهی دو تفکر متفاوت است.
راست افراطی به رهبری مارین لوپن بر طبل ملی‌گرایی و ضدیت با دنیا و اتحادیه اروپا می‌کوبد اما مکرون و جنبش «به پیش» به دنبال تعامل با دنیا و پایبندی به آرمان های اروپای واحد است.
تا همین جا، البته مکرون پیروز بزرگ کارزار انتخابات ریاست جمهوری فرانسه است. او بدون حمایت هیچ حزبی و تنها با هواداران پرشور خود «به پیش» آمده است! این یعنی مرگ تدریجی تحزب در فرانسه و شاید نقطه پایان دو حزب قدیمی.
ماجرای هک ایمیل های مکرون
دیروز خبری منتشر شد مبني بر اينکه هکرها، به ایمیل‌های جنبش «به پیش» نفوذ کرده‌اند و با بالا و پایین کردن گذرواژه‌ها، توانسته‌اند به محتوای پیام‌های اعضا و کارگزاران جنبش «به پیش»، دست پیدا کنند. محتوای هک شده نيز بدون تاخير در سایت‌های راست افراطی، دست به دست شد تا مشخص شود که دست چه کسانی در کار بوده است.
در نگاه اول با توجه به رفاقت پررنگ پوتین با لوپن، انگشت اتهام به سوی روسیه نشان مي‌رود و احتمال می‌دهند که تزارها به دلیل هموار کردن راه پیروزی مارین لوپن، به هک روی آ ورده‌اند. باید تا روشن شدن نتیجه تحقیقات صبور باشیم!
شباهت مناظره آخر با یک مناظره ایرانی!
آخرین مناظره برگزار شده بین مکرون و لوپن که به یک دوئل تمام عیار می‌ماند، هر کسی را در ایران به یاد یکی از مناظره‌های چند سال اخیر می‌انداخت. جایی كه یک کاندیدای بی‌اخلاق با بی‌شرمی تمام، پا را از دایره اخلاق بیرون گذاشت و با ادبیات و حتی زبان بدن نامحترمانه ای، به رقیب خود حمله کرد.
در مناظره آخر چه گذشت؟
مناظره زنده تلویزیونی میان امانوئل مکرون و مارین لوپن، در فضایی پرتنش و با حملات مستقیم و تند دو کاندیدا علیه یکدیگر برگزار شد. مبارزه با تروریسم و اتحادیه اروپا از محورهای اصلی این دوئل تلویزیونی بود.
به گزارش یورو نیوز، کاندیدای جبهه ملی در موضوع مبارزه با تروریسم گفت: «باید تمام مظنونان خطرناک خارجی را فوري از کشورمان اخراج کنیم. تمام خارجی‌هایی که با بنیادگرایان افراطی ارتباط دارند، بیرون بروند، بیرون. ما تابعیت فرانسوی تمام آن‌هایی که دو تابعیتی هستند را پس خواهیم گرفت. می‌دانم که شما مخالف این سیاست هستید.شما با تمام افکار ولنگارانه موافقید و با هرچه نشانگر سختگیری و جدیت است، مخالف هستید».
لوپن همچنین خواستار اخراج تمام کسانی شد که تابعیت فرانسوی آن‌ها سلب می شود.
امانوئل مکرون در پاسخ با اشاره به قدیمی بودن و بی‌فایده بودن این بحث گفت: «تهدید به پس گرفتن تابعیت، برای کسی که خودش را منفجر می‌کند، نگران‌کننده نیست. رییس‌جمهور نيز می‌خواست این کار را بکند، اما نشد».
کاندیدای اعتدال‌گرای فرانسه 2017 افزود: «منتظر حمله بعدی نمی‌نشینم. فقط بدانید کسی که برای حمله آماده است، هیچ ترس و لرزی از سلب تابعیت نخواهد داشت. خانم لوپن، باید به قلب موضوع رفت».
مارین لوپن با حمله دوباره به صاحبان سرمایه گفت: «یورو، پول بانکداران است. پول مردم نیست. به همین دلیل نيز باید از این واحد پولی دل بکنیم».
آقای مکرون که دو سال در کابینه فرانسوا اولاند، وزیر اقتصاد و دارایی بود، در پاسخ گفت: «با تمام حرف‌های خانم لوپن مخالفم. وحشتی که از همان اول با آن بازی می‌کنید، خود شمایید. شمایید که با ترس و نگرانی هم‌وطنان‌مان از تروریسم، بازی می‌کنید. شما خود وحشت هستید. الهه ترس و وحشت در مقابل من نشسته است».
۶۳ درصد بینندگان این مناظره معتقدند امانوئل ماکرون، کاندیدای پیروز این دوئل انتخاباتی بود.
حمایت اوباما از مکرون
جالب است که بدانید، طی شباهتی دیگر، درست مانند انتخابات چند سال پیش در ایران، یک رییس‌جمهور پیشین از مکرون حمایت کرده است؛ البته این فقط اولاند و سارکوزی نبوده‌اند که پشت مکرون در آمده‌اند بلکه، از آن‌سوی اقیانوس آتلانتیک یعنی در آمریکا، باراک اوباما نيز از کاندیدای راست افراطی یعنی لوپن، احساس خطر کرده و از فرانسویان خواسته است که هرگز به او رای ندهند و آرای خود را در سبد مکرون بریزند.
آقای اوباما در پیامی ویديویی خطاب به مردم فرانسه گفت: «همیشه قدردان دوستی با مردم فرانسه بوده‌ام و کارهایی که‌یکدیگر در دوران ریاست جمهوری من کردیم.اکنون بحث رقابت برای کاخ سفید، برایم منتفی است و قصد ندارم تا درباره انتخابات، نظر بدهم. اما اهمیت انتخابات فرانسه، در نقش آن در آینده فرانسه و ارزش‌هایی که برای‌مان بسيار مهم هستند نفهته است؛ چرا که پیروزی فرانسه بر تمام دنیا تاثیرگذار است.
فضای امنیتی در فرانسه؛ 50 هزار ژاندارم
پس از یک‌شنبه دو هفته پیش، فضایی امنیتی بر فرانسه حاکم بود اما از دیشب (شنبه شب) مسائل امنیتی به اوج خود رسیده است. حدود ۵۰ هزار پلیس و ژاندارم در فرانسه برای تضمین امنیت برگزاري انتخابات در حوزه های رای گیری و همچنین اعتراضات احتمالی بعد از انتخابات بسیج شده اند.
حمله تروریستی ۲۰ آوریل در خیابان شانزه لیزه که به جان باختن یک پلیس منجر شد و همچنین دستگیری یک مرد در نزدیکی یک منطقه نظامی، روز جمعه در نورماندی که شاید به دنبال انجام یک حمله بوده است، مقامات فرانسوی را نگران تهدیدهاي تروریستی در آستانه انتخابات کرده است.
مقامات فرانسوی گفته‌اند که تهدیدهاي تروریستی هرگز تا این اندازه شدید نبوده‌اند. این نخستین بار است که انتخابات ریاست‌جمهوری در فرانسه تحت سیطره وضعیت اضطراری انجام می‌شود که از حملات تروریستی نوامبر سال ۲۰۱۵ در فرانسه حاکم است.امروز یک‌شنبه از ساعت هشت صبح حوزه‌های انتخاباتی در فرانسه باز مي‌شوند و رای‌گیری از حدود ۴۷ میلیون فرانسوی تا ساعت ۱۹ و در برخی حوزه‌ها تا ساعت ۲۰ ادامه خواهد داشت. بر اساس قانون، انتشار نتایج پیش از ساعت هشت شب ممنوع است.
چه کسی پیروز می شود؟
با وجود اینکه راست افراطی با تندروی های خود، موج‌سواری روی آرای مردمی را به خوبي مدیریت می‌کند، به احتمال فراوان فرانسوی‌ها، مکرون اعتدال‌گرا و میانه‌رو را برای ریاست جمهوری انتخاب خواهند کرد و او با 65 درصد آرا، رییس جمهور بعدی فرانسه خواهد شد.