ارتباط متهم اصلی با اتباع بیگانه

سومین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده قاچاق کلان ارز و پول‌شویی در دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلال گران در نظام اقتصادی در مشهد به ریاست قاضی منصوری برگزار شد. به گزارش خبرگزاری میزان، با قرائت کیفرخواست متهم «حمید خالقی» فرزند محمدحسین توسط نماینده مدعی‌العموم، نامبرده به دستور رئیس جلسه در جایگاه متهم قرارگرفت و به دفاع از خود پرداخت. متهم حمید خالقی مطابق کیفرخواست صادر شده توسط دادستانی مرکز خراسان رضوی، با مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق قاچاق شبکه‌ای و سازمان‌یافته ارز و پول شویی از سند مجعول استفاده کرده است.
پس از بیان بخشی از اظهارات متهم سوم، نماینده مدعی‌العموم از متهم حمید خالقی خواست تا با توجه به مستندات موجود در پرونده از اتهامات منتسب به خود دفاع کند و حقایق را بگوید.
دریافت ارز از صرافی ها و تحویل به عوامل خارجی
در این جلسه نماینده مدعی‌العموم گفت: همدستان نامبرده، وی را به‌عنوان سرباند تلقی و حتی برای وی گذرنامه خارجی تهیه می کردند، همچنین ارتباط وی با اتباع بیگانه محرزشده است. وی ادامه داد: نامبرده ارز‌ها را از صرافی‌های داخلی تهیه کرده و به عوامل خارجی تحویل می‌داده است. با توجه به مطالب منتشرشده و مستندات ارائه‌شده توسط نماینده مدعی‌العموم درخصوص متهم سوم پرونده، با اجازه رئیس جلسه، فیلم اظهارات و اقاریر متهم در صحن علنی دادگاه پخش شد. پس از اظهارات متهم سوم و پخش فیلم اظهارات وی، وکیل مدافع متهم حمید خالقی به دفاع از موکل خودپرداخت. رئیس دادگاه در این هنگام از متهم و وکیل وی خواست تا ضمن رعایت نظم و قانون، از اتهامات منتسبه دفاع و از ورود به حاشیه خودداری کنند.


پس از اتمام اظهارات و مدافعات متهم سوم و وکیل مدافع وی، رئیس دادگاه از امیر طلوع شیخ‌زاده یزد فرزند علی‌اصغر خواست تا ضمن قرار گرفتن در جایگاه متهم از خود دفاع کند.
همزمان با قرائت کیفرخواست متهم چهارم، نماینده دادستان گفت: متأسفانه متهم نامبرده مانند متهم سوم، همکاری نداشته و رسیدگی را با اطاله مواجه کرده است. امیر طلوع شیخ‌زاده یزد طبق کیفرخواست صادر شده از ناحیه دادستانی مرکز خراسان رضوی، به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق شبکه‌ای و سازمان‌یافته ارز، متهم است و به پول‌شویی نیز مبادرت کرده است. طبق مستندات ارائه‌شده از سوی نماینده دادستان،  متهم چهارم با عوامل قاچاق ارز ارتباط داشته و پس از جمع‌آوری ارز بازار داخلی با استفاده از اتباع خارجی و پرداخت وجه به آن‌ها، ارز‌ها را منتقل می‌کرده است.
درخواست تشدید قرار کیفری
نماینده دادستان در واکنش به اظهارات متهم سوم و چهارم و بیان نشدن حقایق توسط نامبردگان، به رغم اظهارات قبلی‌شان و مستندات موجود، از دادگاه خواست تا در صورت صلاحدید قرار کیفری این متهمان را تشدید کند. نماینده دادستان گفت: ما طبق قانون مکلف به رعایت موازین شرعی و قانونی و به دنبال دفاع از حقوق عامه هستیم و اقدامات مجموعه قضایی نیز بر همین اساس سامان دهی می‌شود.پس از بیان اظهارات نماینده دادستان، رئیس دادگاه از وکیل مدافع متهم چهارم خواست تا به دفاع از موکل خود بپردازد. پس از دفاع وکیل مدافع متهم امیر طلوع شیخ‌زاده، نماینده مدعی‌العموم خطاب به متهم و وکیل وی گفت: فرار از واقعیت‌ها هیچ‌گونه کمکی به هیچ متهمی نمی‌کند. مستندات اقدامات غیرقانونی صورت پذیرفته، موجود است. از متهمان می‌خواهیم تا از فرصت برگزاری این دادگاه استفاده و در واقع بابیان صادقانه، به خودشان کمک کنند. شایان ذکر است به نظر رئیس دادگاه، به لحاظ طولانی شدن جلسه و رعایت حال متهمان، ادامه رسیدگی به جلسه آینده موکول می‌شود.