ادعاي توهين به شهدا دروغ است

نمي‌توانم به عملكرد شهرداري نمره بدهم
برخی وزرا از نظر سن و وضعیت جسمانی صلاحيت لازم را ندارند
روحاني برای حل مساله تحریم ها مجبور شد از مسائل دیگرعبورکند
در بخشی از حوزه‌ها مانند مسائل اقتصادی، نقدهایی به دولت وارد است


اگر روحانی درخواست نمی‌کرد جهانگیری وارد عرصه رقابت انتخاباتی نمی شد
عملکرد روحانی و درخشش جهانگیری در مناظرات مورد استقبال جامعه قرار گرفته است
جهانگیری با نظر روحانی وارد عرصه انتخابات شد و ادامه کار نیز با نظر روحانی پیش می رود
اگر مجلس‌نهم همسوتر بود، روحانی می‌توانست افراد قوی‌تری را برای وزارتخانه‌ها انتخاب كند
بايد روابط ديپلماتيك را با كشورهاي پشتيبان تروريست‌ها بهبود ببخشيم تا حمايت‌ها قطع شود
تصمیم با آقای روحانی است و اوست که نظر نهایی در خصوص ماندن یا انصراف جهانگیری را می دهد
روحاني با توجه به تفكر سياسي افراد، تصميم‌نمي‌گرفت بلكه عملكرد نيروها را مورد توجه قرار مي‌داد
اين دولت مي‌خواهد با ديپلماسي وسياست‌ورزي مدبرانه، هزينه نيروهاي عزيزامنيتي راكاهش دهد
تعامل میان قوا در زمان آقای هاشمی یا خاتمی تا حدودی وجود داشت اما در دولت احمدی‌نژاد برهم خورد
نگفتم باداعش يا ديگرتروريست‌ها كه درحال جنگ، آدم كشي وجنايت هستند مذاكره شوديامقابله نشود
برخي به‌راحتي دروغ مي‌گويند تا ازپاسخگويي به آنچه دردولت نهم ودهم بر سراين كشور آوردند، خلاص شوند
مثل همه كارگزاراني‌ها، از شخصيت‌هاي مشهور عالم سياست‌ايران است. اخلاقي خاص داشته و با لبخند رابطه خوبي ندارد. به دليل رويكرد سياسي‌اش، سال‌هاست مخالفانش ‌از‌هرفرصتي‌براي‌ زير‌سوال‌ ‌بردن او، تفكرش‌و اقداماتش استفاده مي‌كنند. از تبارروحانيت به حساب مي‌آيد ولي مثل بسياري از آن‌ها،عبا و عمامه از تن خارج كرده‌‌است. غلامحسين‌كرباسچي انتقادهاي فراواني به شهرداري تهران واقدامات صورت گرفته در اين سازمان داشت ولي از آنجايي كه قصد ندارد در فضاي انتخابات عليه قاليباف كه يك نامزد انتخاباتي است سخني گفته شود، واكاوي مشكلات شهرداري تهران را به بعد از كارزار 29ارديبهشت موكول كرد.برخي رسانه‌ها و جريان‌هاي سياسي طبق روال گذشته براي اين شهردار دهه هفتادي، حواشي ايجاد كرده و مدعي شده‌بودند كه او به شهداي گرامي مدافع حرم، بي‌احترامي كرده است اما كرباسچي اين اتهام را قبول ندارد. در ادامه مشروح گفت‌وگوي «قانون» را با غلامحسين‌كرباسچي پي‌مي‌گيريم تا نظر او را درباره مسائل جاري كشور و فعاليت‌هاي جريان‌هاي مختلف سياسي جويا شويم.
با توجه به درخشش جهانگیری و استقبال از او بعد از برگزاری دوره اول مناظرات، این امکان وجود دارد که روحانی به نفع جهانگیری انصراف دهد؟
فکر نمی کنم چنین اتفاقی بیفتد. این احتمال وجود دارد که جهانگیری به نفع روحانی انصراف دهد اما به نظر بنده عکس این ماجرا اتفاق نخواهد افتاد. ولی در مجموع باید این انتخابات را یک انتخابات تیمی دانست، رقابت بین مجموعه‌ای از اصولگرایان و مجموعه اصلاح‌طلب و اعتدالیون شکل گرفته است. در مجموعه اصولگرایان برخی اصرار فراواني دارند که بگویند عضو این جریان نیستند امااگر به ادبیات و اظهارات‌شان در خصوص منطق اداره کشور توجه کنید به شباهت آن ها با یکدیگر پی خواهید برد. در مقابل جریان اصولگرایی، شما روحانی، جهانگیری و هاشمی‌طبا را می بینید. هاشمی‌طبا اگر چه به صورت مستقل آمده ولی با منطق توسعه‌ سعی می‌کند مشکلات کشور را ریشه ای تر نگاه کند.شاهد آن هستيم كه عملکرد روحانی و درخشش جهانگیری نیز در مناظرات مورد استقبال جامعه قرار گرفت و در نهایت باید ببینیم رقابت این دو تیم به کجا می‌رسد و چه کسانی در روز انتخابات خود را به معرض رای مردم می گذارند.
اگر جهانگیری و روحانی تا روز پایانی در صحنه باقی بمانند چه میزان احتمال دارد انتخابات به دور دوم کشیده شود؟ این موضوع به ضرر اصلاح‌طلبان و اعتدالگرايان نیست؟
تصمیم با آقای روحانی است و اوست که نظر نهایی در خصوص ماندن یا انصراف جهانگیری را می دهد. جهانگیری با نظر روحانی وارد عرصه انتخابات شد و ادامه کار نیز با نظر روحانی پیش می رود.
خود روحانی خواست جهانگیری در انتخابات حضور پیدا کند یا اينكه او نيز در کنار سایر سران فقط نسبت به حضور جهانگیری نظر مثبتی داشت؟
جهانگیری همان گونه که در مناظره تلویزیونی نيز گفت به عنوان نماینده جبهه اصلاحات و اعتدال وارد عرصه رقابت شده است و برای این حضور، روحانی نيز تاکید کرده که او ثبت نام کند. به نظر بنده اگر روحانی درخواست نمی کرد جهانگیری وارد عرصه رقابت انتخاباتی نمی شد.
آقاي هاشمي اگر در قيد‌حيات بود به اين استراتژي رضايت مي‌داد؟
آقای هاشمی زمانی که در قید حیات بودند این موضوع را مطرح کردند. ایشان صرف نظر از موضوع موفقيت در بحث مناظره‌ها، روی بالا رفتن مشارکت تاکید داشتند. از ابتداي انقلاب نيز اين روند مرسوم بوده‌ که در انتخابات ریاست‌جمهوری دو نفر همسو و هماهنگ از لحاظ نظری و فکری وارد عرصه رقابت شوند و تصمیم انصراف یا ماندن به عهده خودشان باشد.
در طول چهار سال گذشته شخصيت‌های اصلاح‌طلب انتقادهایی را از سر دلسوزی به روحانی داشته اند، اگر روند دولت اين‌گونه پيش برود، اصلاحات به حمایت خود از روحانی ادامه خواهد داد؟
طبيعي است به اقدامات افراد اجرايي انتقاداتي وارد باشد و نمی‌توان مدعی شد اموركشور در این چهار سال بی نقص بوده‌است و حتی خود روحانی نيز این ادعا را ندارد. دوستان اصلاح طلب نقص‌ها را می بینند و به روند موجود، اعتراض و نقدهایی دارند.البته بعضی از این نقدها باتوجه به امکانات موجود و شرایط کشور ناگزیر است. در آغاز دولت و در دو سال اول، روحانی با معضلات اجرایی زیادی مواجه بود. او با مجلسی کار را شروع کرد که بيشترنمايندگان آن همراهی و هماهنگی خوبی با رياست‌جمهوري نداشتند. در عین حال همان‌گونه که گفته بودند از آغاز با توجه به شرایط موجود بر کشور و تحریم‌ها و ... اولین کارشان حل مساله تحریم ها بود و او برای حل مساله تحریم ها مجبور شد از مسائل دیگرعبورکند.از سوي ديگر برای مثال در بحث وزرا اگر مجلس همسوتر بود و بیشتر کمک می کرد روحانی می‌توانست افراد قوی تری که مورد نظرش بود را برای وزارتخانه‌ها انتخاب كند.
روحانی ابتدا قصد داشت هر چه زودتر، دولت شکل بگیرد و مساله تحریم‌ها و موضوع مذاکرات به نتیجه برسد و خوشبختانه این مساله حل شد.اما بعد از آن و در سال 94 روحانی با یک مجموعه‌ای هماهنگ‌تر در مجلس همراه شد.بخش عظیمی از مجلس که هماهنگی لازم را در اجرا نداشته و از نظر سلیقه سیاسی نيز همراه نبودند و در مقابل کارهای دولت مقاومت مي‌كردند، از مجلس کنار رفتند.
فراموش نكنيم كه در بخشی از حوزه‌ها مانند مسائل اقتصادی نقدهایی به دولت وارد است و گاهی حرف از جابه‌جایی وزرا به میان می آید ولی در یک سیاست معقول نبايد به راحتی وزرا را عوض کرد. وزارتخانه ای که مدیرش عوض شود، ماه‌ها طول می کشد تا مدیرعامل و معاونین با يكديگر هماهنگ شوند. بسيار ساده می‌توان گفت که اگر نارضایتی وجود دارد بايد تغییراتی ایجاد شود اما تغییرات نیز هزینه‌های خاص خود را دارد و مشکلات زیادی را ایجاد می کند.
به نظر من اگر روحانی در انتخابات بتواند رای بیاورد و پیروز شود با توجه به اینکه مجلسی معتدل در كشور فعاليت‌دارد، امور بهتر پيش مي‌رود.ما شاهد آن‌هستيم كه نمايندگان اين دوره با دولت بهتر کار می کنند و ریاست مجلس نيز ریاستی است که همراهی و همکاری خوبي با دولت دارد. به همين دليل، دولت دوم روحاني می‌تواند کابینه قوی‌تر و موثر‌تری نسبت به دولت يازدهم تشکیل دهد.
به نظر شما چه تعداد از كابينه يازدهم در دولت جدید جابه‌جا می شوند؟
به نظر‌مي‌رسد روحانی در بخش اقتصادی و اجرایی گزینه‌های‌بهتری‌داشته باشد.ممكن است در حال حاضر برخی وزرا از نظر سن و وضعیت جسمانی صلاحيت لازم را نداشته باشند. من فکر می کنم مجموعه اتفاقی که در دور دوم خواهد افتاد به نفع کشور و مردم است.
برخی از مدیران میانی، باقی مانده از دولت قبل هستند و از لحاظ سیاسی با روحانی زاویه دارند، به نظر شما این افراد نباید عوض شوند؟
باید مدیران دولتی در سطح بالا و میانی با دولت هماهنگ باشند ولي توجه داشته باشيد که روحانی با افراد، حساب نشده و سیاسی برخورد نمی‌کند.روحاني با توجه به تفكر سياسي افراد، درباره آن‌ها تصميم‌نمي‌گيرد بلكه عملكرد نيروها را مورد توجه قرار مي‌دهد. روحانی بیش از 50 درصد وقت خود و کابینه اش را روی مسائل و فوریت ها و مساله برجام گذاشت. به طور حتم در این دوره باید به انسجام داخلی و همراهی همه سطوح مدیریت دولت با سیاست های دولت بپردازد و فکر می کنم كه خواهد پرداخت.
سياست‌هايي كه‌ آقاي روحاني بعد از روي‌كار آمدن بايد به آن‌ها توجه داشته باشد، به نظر شما چيست؟
در سیاست خارجی که مشخص است آقای روحانی معتقد به یک دیپلماسی فعال است تا بتواند در ابعاد مختلف چه در منطقه و چه در سطح بین‌المللی، سیاست معقولی را در پيش داشته باشد. ایران بايد از حالت تحریم و عدم رابطه با بسياري از کشورهای فعال خارج شود. در سیاست داخلی آقاي روحاني بارها اعلام کرد که به آزادی احزاب، آزادی بیان و آزادی مطبوعات معتقد است. روحانی، هم به لحاظ سیاسی و هم به لحاظ فرهنگی، برای سلیقه‌های مختلف به دنبال ایجاد فضای شاداب در جامعه است. شاید بعضی از مقامات محلی، بعضی از شخصیت‌های سیاسی و مذهبی با برخی از نظرات موافق نباشند اما به هر حال باید یک تعاملی جدی در كشور صورت بگیرد. روحانی باید با قوه مقننه و به خصوص قوه قضاییه ارتباط موثرتری داشته باشد، زیرا بخش زیادی از سیاست های دولت در تعامل با قوای دیگر محقق می شود. براساس یک میراثی که شاید از دولت نهم و دهم در حافظه روساي دو قوه مقننه و مجریه باقی مانده بود و آن برخوردهای چکشی که ريیس دولت قبل با مجلس و قوه قضاییه کرد مقداری این تعامل میان قوا را برهم زد.تعامل میان سه قوه در زمان آقای هاشمی یا خاتمی تا حدودی وجود داشت اما در دولت احمدی‌نژاد به شکل بدی برهم خورد. یکی از کارهایی که روحاني بايد در این دوره مورد توجه قرار دهد ایجاد روحیه تعامل و هماهنگی بیشترمیان سه قوه برای رشد و توسعه و پیشرفت است. در مسائل اقتصادی نيز دولت باید به سمت واگذاری کارها به مردم حرکت کند.
راي بدنه افراطي ايران به سمت كدام كانديدا خواهد رفت؟
آرای سیاسی آن ها ممکن است به سمت کسی میل پيدا نکند یا به کسانی داده شود که امیدی به پیروزی آن‌ نیست ولي درصد این آرا بسیار کم است. از سويي یک بخشی از آرا، آرای مطالباتی است. برای مثال افرادی که مطالبه‌هایی در زمینه یارانه، مسکن و ازدواج دارند، آرای‌شان به سمت کاندیدایی که این شعارها را بیشتر می دهد می‌رود و بخش دیگر آن با توجه به اقداماتي كه در مورد تورم و رشد و توسعه توسط دولت در این سال ها صورت گرفته است جذب دولت می شود.
بدنه اجتماعی و سبد رای احمدی نژاد به کدام سمت حرکت خواهد کرد؟
این جريان نيز دو بخش هستند؛ یک بخش آرای شان سیاسی و یک بخشی هم آرای‌شان مطالباتی است، یعنی آن‌هایی که براي یارانه ممکن بود جذب یک تفکری شوند این جا تقسیم می شوند، ولی بخش سیاسی آن‌ها ممکن است رای ندهند یا به گزینه ای که احتمال پیروزی آن ضعیف است، رای بدهند.
یعنی ممکن است که به آقای روحانی رای بدهند؟
آن ها در محاسبات خودشان یک تعریف هایی دارند که با معیارهای ما نمی خواند. اصلاح طلبان انتخابات را هیچ‌گاه مساله شخصی ندیده‌اند و همیشه منفعت نظام و کشور را در نظر گرفته اند.در برهه‌ای که‌آقای‌هاشمی‌تايید صلاحیت نشد، همه به این جمع بندی رسیدند که برای حفظ کشور به دنبال روحانی بروند. هیچ وقت آقای روحانی مدعی اصلاح‌طلبی و آن شکل جبهه گیری سیاسی نبوده است اما جبهه اصلاح‌طلبی مساله شخصی و گروهی خودش را مدنظر قرار نداد و به دنبال این بود که مسائل کشور چه ایجاب می کند. ولی به نظرم می آید که گاهی اوقات، گروه‌های سیاسی مثل مجموعه آقای احمدی‌نژاد نگاه‌شان به مسائل، شخصی و جناحي است. آن‌ها با جنجال اسم نویسی کردند و کنار رفتند ولي این حرکت چه منفعتي براي كشور داشت و ردصلاحيت او چه بازتابي در دنيا داشت. اصلاح طلبان حتی در انتخابات مجلس گذشته به يكديگر توصیه می کردند که برای حفظ آرامش و برای اینکه فضاي منفی در انتخابات به وجود نیاید، افرادی که به هر دلیلی،احتمال می‌دادند درست یا غلط رد صلاحیت ‌شوند، ثبت نام نکنند و اين اتفاق نيز افتاد.
اینکه مطرح می شود شما از شخصیت های اصلی در تعیین فهرست های شورای شهر بوديد را قبول دارید؟
من هیچ نقشی ندارم. این کار در مجموعه اصلاح طلب‌ها به شورای‌عالی واگذار شده است و در شورای‌عالی نيز بیشتر جلسات را هیات ريیسه اداره می کند و من نه درشورای‌عالی و نه در هیات ريیسه آن‌ها هستم.
به آن‌ها مشورتي نيز نداديد كه چه كسي در ليست باشد يا نباشد؟
اگر از ما بپرسند که همکاران سابق شما در شهرداری کدام‌شان با توجه به مسائلی که شما از شهرداری می‌دانید می‌توانند براي شورا مفید باشند در چه زمینه‌ای و چه نیروهایی می‌توانند موثرتر باشند، خب من نيز مشورت‌هایی به آن ها می‌دهم. اصلاح‌طلبان اعلام کردند که هرکسی که اصلاح طلب است و می خواهد معرفی شود كارنامه و سوابق‌شان را بیاورند. حدود 800 الی 900 نفر نيز آمدند و از بین این تعداد، انتخاب کردن 20 نفر سخت است و در عین حال باید به گونه‌اي انتخاب‌ها صورت گیرد که موجب نارضایتی نشود. بنابراين معیار‌هايي تعیین شده‌است تا نيروهاي مناسب به كارگيري شوند.البته برای حمل و نقل، ساخت و ساز، شهرسازی، محیط زیست، فضای سبز و مسائل اجتماعی در این زمینه ها اولویت سنی و جنسی نيز گذاشته اند. مي‌خواهيم جوانان و بانوان با توجه به سوابق كاري‌ كه دارند در شورا باشند. براي انتخاب افراد، مدرك تحصيلي، سابقه كار اجرايي و مديريتي و ساير مولفه ها را نيز در نظر گرفته‌بوديم.
به نظر شما اگر روحاني در اين دوره راي بياورد مي‌تواند مساله حصر را حل كند؟
در اين زمينه دولت می تواند تصمیمات و پیشنهادهاي خودش را بگوید ولی به هر حال باید بسياري از مراکز ديگر نيز نظر بدهند كه نظرشان تاثیرگذار است. توجه داشته باشيد اگر ما به یک وضعیت آرام و معتدلی از لحاظ سیاسی برسیم، شرایط حل مشكلات اينچنيني فراهم ‌مي‌شود. اگر ما به یک جمع بندی در ميان گروه‌های سیاسی کشور برسیم، تفاهم بر سر مسائل ملی ایجاد می شود. اگر در آن تفاهم کلی،جوسازی ها و تبلیغات این گروه علیه آن گروه و شعار دادن‌ها علیه یکدیگر به یک نقطه معقول برسد بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. اختلاف سلیقه و اختلاف سیاسی هیچ وقت در جامعه زنده با این فضای باز و این همه سلیقه مختلف از بین نمی رود ولی باید ما اصولی را برای این مبارزه سیاسی‌مان در نظر بگیریم. خوشبختانه در دولت آقای روحانی با احساس امنیتی که دولت به جو سیاسی و مسائل کشور بخشیده است نشاط سیاسی به كشور برگشته و آن فضای امنیتی تا حدود زیادی در جامعه منتفی شده است.
چه نمره‌ اي به شهرداری تهران می دهید؟
من نمی‌توانم به عملكرد اين سازمان نمره بدهم زيرا خودم در یک دوره ای 10 ساله شهردار بودم، مسائل و مشکلات شهر را تجربه كردم. نقدهای قابل قبولی در اقدامات صورت‌گرفته وجود دارد. شهرداری یک سازمان زنده به حساب مي‌آيد و امکانات فراواني نيز برایش فراهم است، در نتيجه اين سازمان طرح‌های زیادی در دست انجام دارد يا انجام داده است كه به بعضی از اين طرح ها در مديريت فعلي، نقد جدی وارد است.
شما اظهاراتي را در اصفهان بيان كرديد كه سبب اعتراض‌هاي فراواني شد. آيا در سخنان شما توهيني به شهداي عزيز كشورمان بود؟
درباره صحبت‌هاي اصفهان وفضاسازي‌هاي همزمان برخي شخصيت‌ها و رسانه‌هاي خاص بايد اشاره‌كنم كه من نگفتم باداعش يا ديگرتروريست‌ها كه درحال جنگ، آدم كشي وجنايت هستند مذاكره شوديامقابله نشود، ياخداي نكرده نمي‌خواستم به شهدا و مدافعين امنيت كشور اهانتي شود. اين ادعاهايي كه بيان شده‌، دروغ هايي است كه هروقت اين حضرات، منطقي درتبليغات انتخاباتي ندارند به راه مي‌اندازند و مي‌خواهند ازاحساسات مذهبي خانواده شهدا وتحريك افراد، مثل ماجراهاي سال ٧٦ وكارناوال معروف استفاده كنند. اين جريان براي رسيدن به اهداف‌شان متاسفانه به‌راحتي دروغ مي‌گويند و افكار را تحريك مي‌كنند تا هيجاني ايجادكنندكه ازپاسخگويي به آنچه دردولت نهم ودهم بر سراين كشور آوردند خلاص شوند. من نگفتم با داعش وتروريست‌ها مذاكره كنيد، من هيچ توهيني نكردم، من فقط گفتم دركنارهمه اقدامات، اين دولت معتقداست كه بايد ازديپلماسي نيز كمك بگيريم. بايد روابط ديپلماتيك را با كشورهاي پشتيبان تروريست‌ها ،باعرب‌هاو ترك‌ها بهبود ببخشيم تا حمايت‌هاي مالي وتسليحاتي داعش و تروريست‌ها قطع شود. همان كاري كه در گذشته نيز انجام شده ومؤثر بود. يادمان نمي‌رود قبل ازدولت نهم، مرحوم آيت ا... هاشمي چگونه با ارتباطات سياسي وملاقات‌ها، خشونت‌گرايان وهابي رادرعربستان منزوي كرده بود و وقتي امام جماعت مسجدمدينه حرف ناپسندي عليه شيعه وايران زد، ملك عبدا... اورا عزل كرد. اما بعدها ودردولت نهم ودهم به‌گونه‌اي عمل شد و رييس دولت رفتاري كردكه نه تنها عرب‌ها وديگركشورهاي همسايه، بلكه فضاي جهاني عليه ما تحريك شد.در همين مسير همه تروريست‌ها راتقويت كردند وخشونت وكشتار به راه انداختند. همه حرف من اين بودكه اين دولت مي‌خواهد با ديپلماسي وسياست ورزي مدبرانه، هزينه نيروهاي عزيزامنيتي راكاهش دهد .