<فروزنده ودیعتی> عازم فنلاند می‌‌شود




گروه سیاسی/ سومین زن سفیر ایران در دوره پس از انقلاب انتخاب شد. فروزنده ودیعتی، مدیرکل حقوق بشر و زنان وزارت امور خارجه در حالی به عنوان سفیر جدید ایران در فنلاند بزودی عازم هلسینکی خواهد شد که پیش از این قرار بود «پروین فرشچی» به عنوان سفیر ایران در فنلاند عازم این کشور اروپایی شود که حضور او به دلایلی منتفی شد. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران پیش‌تر مرضیه افخم و حمیرا ریگی را به عنوان سفرای ایران در مالزی و برونئی منصوب کرده بود. انتخاب ودیعتی برای مسئولیت سفارت ایران در فنلاند به معنای آن است که رویکرد وزارت امور خارجه برای به‌کارگیری زنان در مناصب عالی دیپلماتیک که با سخنگویی مرضیه افخم و سفیری‌اش در مالزی آغاز شده بود، همچنان یک اولویت مهم به شمار می‌‌آید و استثنا نیست. روندی که با انتخاب حمیرا ریگی برای برونئی و اینک ودیعتی در فنلاند به عنوان یکی از کشورهای مهم حوزه اسکاندیناوی ادامه یافته و نشان از یک رویکرد مستمر در وزارت خارجه دارد. سفیر جدید ایران در فنلاند پیش‌تر مدیرکل حقوق بشر و زنان وزارت امور خارجه بوده و مانند شمار دیگری از زنان شاغل در دستگاه دیپلماسی تجربه‌های گرانبهایی را در سطوح پایین‌تر اندوخته  تا حالا در عرصه‌ای دیگر به یاری وزارت خارجه بیاید. ناگفته پیداست که اجرایی شدن این خواست به معنای نادیده گرفتن ضرورت احراز دیگر شرایط مورد نیاز یک مسئولیت دیپلماتیک در سطح بالا برای بانوان نیست.


بی تردید وزارت خارجه تحت مدیریت ظریف در شرایطی که افزایش کیفی حضور زنان در نهادها و مراکز مهم تصمیم‌گیری در سال‌های قبل از دولت یازدهم و دوازدهم با بهبود کیفی منزلت و جایگاه آنها همراه نبوده است، کوشیده در واگذاری مسئولیت‌های مهم به زنان، نقش پیشروانه‌ای داشته باشد. چه روحانی در وعده‌های انتخاباتی خود، یکی از برنامه‌های محوری‌اش را نگاه ویژه به جایگاه زنان و استفاده از توانمندی آنها در زمینه‌های مختلف عنوان کرده بود. وزارت خارجه برای نخستین بار با انتخاب افخم به عنوان سخنگو به این وعده جامه عمل پوشاند. انتخابی که بعد از 40 سال از انتخاب مهرانگیز دولتشاهی در سال 1354 که به عنوان سفیر ایران راهی دانمارک در شمال اروپا شد، صورت می‌‌گرفت تا به این ترتیب وزارت خارجه دولت یازدهم و دوازدهم فرصت را مهیای حضور زنانی کند که قابلیت، توانایی و ظرفیت انجام وظایف انتخابی و انتصابی را دارند و آماده ورود به عرصه  فعالیت در سطوح بالای مدیریتی هستند.
سومین سفیر زن در جمهوری اسلامی در حالی راهی فنلاند می‌‌شود که این کشور در حال حاضر ریاست دوره‌ای شورای اروپا را برعهده دارد و از جمله کشورهایی است که در خلال تلاش شرکای اروپایی برجام برای حفظ این توافق، آمادگی تمام قد خود را برای پیوستن به سازوکارهای جاری اعلام کرده است. فنلاند یکی از کشورهای هدف صادراتی ایران در اروپا به شمار می‌‌آید و در بحبوحه تحریم‌های اقتصادی امریکا، همراهی چندانی با تحریم‌های این کشور نداشته است.  چه درخواست امریکا برای پیوستن هلسینکی به یک ائتلاف دریایی در آب‌های جنوبی ایران با مخالفت مقام‌های این کشور مهم عضو اتحادیه اروپا روبه‌رو شده است. این کشور همچنین نخستین کشور جهان در دسترسی به آخرین فناوری‌های روز به شمار می‌‌آید. از این منظر تقویت مراودات اقتصادی با فنلاند در کنار تحکیم مناسبات سیاسی، همواره مورد تأکید وزارت خارجه ایران بوده است. بنابراین اهمیت این مراودات که تاکنون با رایزنی‌های مستمر مقام‌های دیپلماتیک تهران – هلسینکی، تعمیق شده، فرصت مناسبی را برای سومین سفیر زن ایران فراهم کرده است تا با استفاده بهینه از ظرفیت‌های اقتصادی و صنعتی در فنلاند، به تلاش برای افزایش همکاری‌ها در گسترش تعاملات تجاری، آموزشی و جامعه مدنی فیمابین بکوشد.