واکنش اصلا ح طلبان و اصولگرایان به پیشنهاد اعلام اموال نامزدها

​طاهری - یکی از مهم ترین و چالشی ترین موضوعاتی که هر از گاهی به عنوان یک بحث داغ مطرح می شود، نظارت بر اموال و درآمدهای مسئولان و نزدیکان درجه یک آن هاست. البته از همان ابتدای تشکیل نظام جمهوری اسلامی نیز، قانون اساسی تکلیف خود را با این موضوع روشن کرده و اساسا نخستین جایی که مطالبه رسیدگی به اموال مسئولان را در نظام مطرح کرده است، اصل ١٤٢ قانون اساسی است. اهمیت موضوع نیز آن جاست که وقتی کسی مسئولیتی را در کشور برعهده می گیرد که سطحی از تمکن و دارایی مالی را دارد، طبعا ممکن است نتواند درک دقیقی از زندگی و حال  و روز قشرهای مستضعف جامعه و طبقات متوسط داشته باشد. این موضوع همواره محل چالش بوده و همیشه این پیگیری وجود داشته که قانونی برای رسیدگی به اموال مسئولان تدوین شود. قانونی که البته پس از مدت ها، در سال 94 در مجمع تشخیص مصلحت نظام  نهایی شد. این موضوع در دومین مناظره انتخاباتی ریاست جمهوری مطرح شد و  محمد باقر قالیباف پیشنهاد کرد که «همه کاندیداها لیست دارایی خود و نزدیکان شان را به مردم ارائه دهند تا مردم بدانند با چه کسانی مواجه هستند». این پیشنهاد با واکنش هایی مواجه شد که در گزارش پیش رو به این واکنش ها و وجوه قانونی نظارت بر اموال مسئولان پرداخته ایم.

محمد هاشمی: نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اموال شان را به مردم اعلام کنند
محمد هاشمی، عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران، درباره طرحی که در مناظره چند روز گذشته مبنی بر اعلام اموال کاندیداهای انتخابات ریاست  جمهوری بحث شد، اظهار کرد: این مسئله کار بسیار خوبی است که همه کاندیداها اموال شان را اعلام کنند. وی درباره پیام این کار برای مردم افزود: اگر کاندیداها اموال شان را به مردم اعلام کنند در واقع سبک زندگی شان را در معرض دید مردم قرار می دهند و صادقانه با مردم برخورد می کنند.

ابتکار: ای‌کاش قانون اعلام اموال مسئولان برای شهرداران هم اجرا می‌شد
در این میان معصومه ابتکار ، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست نیز در توئیتر خطاب به قالیباف نوشت: آقای شهردار! آقایان روحانی و جهانگیری طبق اصل١۴٢ قانون اساسی صورت اموال خود و بستگان را اعلام کرده اند، کاش این قانون برای شهرداران هم اجرا می‌شد.

توکلی: اعلام دارایی نامزدها میزان مردمی بودن آنان را شفاف می کند
به گزارش تسنیم، احمد توکلی نماینده ادوار مجلس و رئیس سازمان مردم نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت از پیشنهاد  قالیباف استقبال کرد و در صفحه شخصی خود نوشت: پیشنهاد قالیباف در اعلام دارایی نامزدها بسیار اساسی است که میزان مردمی بودن نامزدها را شفاف می‌کند.



خوش چهره: با اجرایی شدن چنین پیشنهادی  شفاف سازی خواهد شد
 خوش چهره اقتصاد دان برجسته اصولگرا نیز ضمن استقبال از این پیشنهاد به خراسان گفت: این که این پیشنهاد عملی می شود یا نه، نمی توانم پیش بینی کنم اما کلیت موضوع که همه نامزدهای انتخابات درباره دارایی خود شفاف سازی کنند اقدام خوبی خواهد بود. وی تأکید کرد: در مناظره هایی که تا کنون انجام شده، آن چه مشاهده شده بیشتر تضعیف همدیگر بوده و تلاش شده است با نفی دیگری خود را اثبات کنند. اما با اجرایی شدن چنین پیشنهادی شفاف سازی خواهد شد و موثر خواهد بود.

دهقان: آقای روحانی و بقیه کاندیداها در نشست بعدی اموال خود، خانواده‌ها و برادران‌شان را به مردم اعلام کنند
محمد دهقان رئیس ستاد انتخاباتی محمدباقر قالیباف در توضیح این پیشنهاد گفت: همان‌طور که آقای قالیباف پیشنهاد کرد انتظار این است که آقای روحانی و بقیه کاندیداها در نشست بعدی اموال خود، خانواده‌ها و برادران‌شان را به مردم اعلام کنند.
 
 رستمیان: این اطلاع رسانی به تصمیم گیری مردم کمک خواهد کرد
علی رستمیان، نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در گفت و گو با خراسان، با اشاره به پیشنهاد اعلام اموال نامزدها و خانواده شان در مناظره تلویزیونی گفت:  پیشنهاد خیلی خوبی است و این شفافیت در انتخاب مناسب مردم اثر گذار خواهد بود و با انجام این کار به شایعات موجود در این زمینه هم پایان داده می شود. رستمی تأکید کرد: مردم می توانند متوجه شوند نزدیکان این نامزدها در چه وضعیت اقتصادی قرار دارند و این اطلاع رسانی به تصمیم گیری مردم کمک خواهد کرد.

امینی: قطعا رئیس جمهور فهرست اموال خود را ارائه داده است
ابراهیم امینی عضو ستاد انتخابات دکترروحانی، نیز درباره این موضوع گفت: پیشنهاد مناسبی است البته اگرضمانت اجرا داشته باشد و اطلاعاتی که ارائه می شود هم واقعی باشد. وی تأکید کرد: البته این موضوع در قانون برای مسئولان رده اول کشور پیش بینی شده است و در زمان شروع به کار موظف به اجرای آن هستند و قطعا رئیس جمهور فهرست اموال خود را ارائه داده اند.

درخواست انتشار لیست اموال مدیران شهر تهران
سایت خبری «تیترشهر» که یک سایت منتقد شهرداری تهران است هم در گزارشی با اشاره به پیشنهاد قالیباف نوشت: «بسیاری از کاربران فضای مجازی خواهان انتشار لیست اموال مدیران شهر تهران شدند.»

شاکری: شورای شهر نمی‌تواند نظارتی به لیست اموال شهردار و معاونانش داشته باشد
 در همین حال مجتبی شاکری عضو شورای شهر تهران به ایلنا گفت: شورای شهر تهران اکنون به عنوان نهاد نظارتی تنها می‌تواند بر مبلغ قراردادها و پیمانکاری‌ها نظارت کند و نمی‌تواند نظارتی به لیست اموال شهردار و معاونانش داشته باشد.
 
زهرا ساعی: در برخی نظام های دنیا نیز چنین قوانینی وجود دارد
زهرا ساعی، نماینده مردم تبریز در مجلس نیز با اشاره به این که خیلی خوب و عالی است که رئیس دولت و اعضای کابینه در ابتدای ورود به مسئولیت شان میزان اموال و دارایی شان مشخص شود، افزود: به طور طبیعی برخی افراد قبل از پذیرفتن مسئولیت دارایی هایی دارند که ارتباطی به مسئولیت شان ندارد و با این شفاف سازی هم وضعیت مالی آن ها مشخص خواهد شد. علاوه بر آن، این اجازه را هم نخواهد داد که این افراد دچار خطایی در دوران مسئولیت شان شوند. ساعی در گفت و گو با خراسان تأکید کرد: در برخی از نظام های دنیا نیز چنین قوانینی وجود دارد و این شفاف سازی باعث شده است جلوی بسیاری از خطاها گرفته شود.

آقاپور: شورای نگهبان خودش این کار را انجام  می دهد
در عین حال  معصومه  آقاپورعلیشاهی، عضو  کمیسیون اقتصادی مجلس نیز ضمن مخالفت با این پیشنهاد گفت: شورای نگهبان خودش این کار را انجام می دهد.
 
 
محمودی: بهتر است انتشار لیست اموال پس از انتخاب منتخب مردم انجام شود
سمیه محمودی نماینده مردم شهرضا در مجلس نیز در گفت و گو با خبرنگار خراسان ضمن تأکید بر ضرورت شفاف سازی میزان اموال و دارایی های مسئولان و بستگان نزدیک آن ها تأکید کرد: انتشار فهرست اموال هر شش نامزد و بستگان آن ها که قرار است فقط یک نفر از آن ها منتخب مردم باشد، اقدام مناسبی نیست و بهتر است این کار پس از انتخاب فرد منتخب مردم انجام شود. وی تصریح کرد: اقدام بهتر آن است که هر یک از این افراد که در جایگاه خاصی قرار گرفتند و مسئولیتی را در کشور عهده دار شدند حتما درباره میزان اموال و دارایی خود و بستگان نزدیک شان شفاف سازی کنند.

فضلی نژاد: مردم باید از ۶ کاندیدا سفت و سخت حساب بکشند
به گزارش بولتن نیوز، پیام فضلی نژاد در توئیتر خود نوشت: مردم باید از شش کاندیدا سفت و سخت حساب بکشند. انتشار لیست اموال یک مطالبه ملی است و منافع بودجه تبلیغاتی هر یک از آنان نیز باید شفاف شود.

 قانون درباره اموال مسئولان چه می گوید؟
با استقرار نظام جمهوری اسلامی، در نخستین جایی که بر مسئله رسیدگی به اموال مسئولان تاکید شد مجلس خبرگان قانون اساسی بود. به گزارش تابناک، نمایندگان این مجلس در زمان تدوین قانون اساسی به این موضوع پرداخته و در اصل ١٤٢ آورده اند: «دارایی رهبر، رئیس‌جمهور، معاونان رئیس‌جمهور، وزیران و همسر و فرزندان آنان قبل و بعد از خدمت توسط رئیس قوه‌قضاییه رسیدگی می ‌شود که برخلاف حق افزایش نیافته باشد». اصلی که مشمولان آن در نهایت جمعی 100 نفره را به خود اختصاص می دادند با گذشت سه دهه قانون گذاران عادی را به فکر بسط و توسعه انداخت تا جمعیت بیشتری را تحت لوای خود بگیرد. از همین رو و در هفتمین دوره قانون گذاری ایران، نمایندگان ملت طرحی را در مجلس به نام «صیانت جامعه در برابر مفاسد اقتصادی» مطرح کردند که پس از ١٠ ماه به تصویب رسید. در این طرح که اندکی بعد به عنوان «رسیدگی به دارایی مقامات، مسئولان و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی ایران» تغییر نام یافت، افراد دیگری را نیز به لیست مسئولان ذکر شده در اصل ١٤٢ قانون اساسی اضافه کردند. بر اساس این طرح که کلیات آن در خردادماه سال ٨٦ به تصویب مجلسیان رسیده بود، مقامات و مشمولان اصل ١٤٢ قانون اساسی، رئیس قوه‌قضاییه و سایر مقاماتی که از سوی مقام معظم رهبری منصوب می ‌شوند و همچنین ٢٧ عنوان از مسئولان کشوری موظف می‌شدند، حداکثر یک ماه پس از دریافت اظهارنامه از سوی قوه قضاییه، صورت دارایی خود، همسر و فرزندان تحت تکفل را درج و به مرجع مذکور تسلیم کنند. همچنین چنان چه افراد مشمول این قانون به قصد فرار از تکالیف یعنی عدم تسلیم صورت دارایی خود این دارایی را به نحو صوری به دیگری منتقل کنند، عمل آن ها جرم تلقی شده و علاوه بر مجازات به انفصال موقت و دایمی از خدمات دولتی و عمومی و حبس محکوم می‌شدند. کلیات طرح «رسیدگی به دارایی مقامات، مسئولان و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی ایران» تیرماه ٩٤ به تایید اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید و از پاییز همان سال در دستور کار جلسات آن قرار گرفت و به رئیس مجلس ابلاغ شد.
دایره 20هزار نفری مشمولان
به موجب آن چه از سوی اعضای مجمع تشخیص مصلحت به تصویب رسید، اموال و دارایی‌های ٢٠ هزار نفر از مسئولان و مقامات و کارگزاران جمهوری اسلامی در صف بررسی قرار گرفت. آن گونه که از سوی دبیر مجمع تشخیص مصلحت مطرح شده بود، همه مسئولان کشور که نام آن ها در این فهرست آمده که خودشان با خانواده های‌شان به حدود ٢٠ هزار نفر خواهند رسید، باید تحت پوشش نظام خوداظهاری و همچنین رسیدگی قرار بگیرند. حال آن چه در خصوص دومین بخش از مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری قابل ذکر است، توجه یکی از آن ها به قانونی است که باید زودتر از این ها اجرا می شد. البته این پیشنهاد می تواند مقدمه ای بر تایید و اجرای آیین نامه قانون فوق الذکر شود؛ آن هم نه با عنوان اعلام لیست اموال و دارایی ها نزد مراجع قانونی؛ بلکه مسیری را باز می کند تا مردم خیلی شفاف تر در جریان دارایی ها و اموال مسئولان نیز قرار بگیرند. باید دید آیا نامزدهای انتخابات وارد چالش جنجالی اعلام اموال خود می شوند؟
سایر اخبار این روزنامه
وزیـر کشور: پدیده تقریبا دیگر هیچ مشکلی ندارد وزیـر کشور: پدیده تقریبا دیگر هیچ مشکلی ندارد منشا و خلیل زاده با پرسپولیس داخلی بستند منشا و خلیل زاده با پرسپولیس داخلی بستند همچنان زیر آوار مشکلات همچنان زیر آوار مشکلات آرامش نسبی در سوریه آرامش نسبی در سوریه سیف: دستورالعمل بخشش جرایم و سود تسهیلات زیر 25 میلیون به زودی ابلاغ می شود سیف: دستورالعمل بخشش جرایم و سود تسهیلات زیر 25 میلیون به زودی ابلاغ می شود هدف ترامپ از سفر به عربستان واسرائیل هدف ترامپ از سفر به عربستان واسرائیل محاسبه پس از مناظره محاسبه پس از مناظره نمایشگاه بین المللی گل و گیاه تهران آغاز به کار کرد نمایشگاه بین المللی گل و گیاه تهران آغاز به کار کرد متوسط سن در کابینه آینده باید ۴۵ سال باشد متوسط سن در کابینه آینده باید ۴۵ سال باشد واکنش اصلا ح طلبان و اصولگرایان به پیشنهاد اعلام اموال نامزدها واکنش اصلا ح طلبان و اصولگرایان به پیشنهاد اعلام اموال نامزدها بیکارم؛ سوپرمارکت بزنم!؟ بیکارم؛ سوپرمارکت بزنم!؟ ماجرای نجات کودک 3 ساله از چنگ گرگ درنده ماجرای نجات کودک 3 ساله از چنگ گرگ درنده افزایش ماهانه 10 هزار ازدواج افزایش ماهانه 10 هزار ازدواج