محاسبه پس از مناظره

ادیب - بحث ها درباره مناظره داغ روز جمعه همانطور که انتظار می رفت، با اتمام زمان مناظره پایان نیافت؛ از سویی وزارتخانه های متعدد دولت به ادعاها و موضوعات مطرح شده توسط برخی نامزدها واکنش نشان دادند و تعدادی از آنها را کذب یا نادرست اعلام کردند، سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح نیز در اظهارنظری از نامزدها خواست وارد موضوعات دفاعی نشوند؛ از سویی دیگر تحلیل ها درباره مناظره دوم شدت گرفته است؛ تحلیل هایی که هر کدام یکی از چهره های حاضر در مناظره را پیروز میدان می داند.
وزیر دفاع: دولت یازدهم تا پایان سال 95 در بخش تامین اعتبارهای دفاعی دو و نیم برابر نسبت به دولت قبل افزایش داشته است
به گزارش ایرنا وزارت خارجه با اعلام مدرن سازی رآکتور اراک و تأکید بر اینکه همه تحریم های برجامی برداشته شده اند، از نامزدهای انتخابات خواست از نبرد رسانه ای کنونی با طرف آمریکایی برای حمله به وزارت امور خارجه و سیاست خارجی سوءاستفاده نکنند. اشاره این بیانیه احتمالاً به انتقاداتی است که رئیسی و میرسلیم در مناظره روز جمعه مطرح کردند. همچنین سردار حسین دهقان وزیر دفاع در واکنش به اظهارات میرسلیم در خصوص برنامه های موشکی و دفاعی کشور، گفت:  دولت یازدهم تا پایان سال 95 در بخش تامین اعتبارهای دفاعی دو و نیم برابر نسبت به دولت قبل افزایش داشته است. این رقم در سال96 به چهار برابر نسبت به دولت قبل می رسد.
پاسخ های وزارت ارتباطات، علوم و نفت


وزارت ارتباطات نیز ضمن اطلاعیه ای با اشاره به اظهارات هاشمی طبا که فضای مجازی را نوعی تهدید توصیف کرده بود، تأکید کرد: در سال گذشته با ایجاد 100 هزار شغل مستقیم برای اقشار تحصیل کرده کشور، ایجاد نظام شفافیت و ایجاد فضای نشاط سیاسی، فرصت بی نظیری برای کشور است. وزارت علوم دیگر وزارت خانه ای بود که به اظهارات 2 تن از نامزدها درباره کاهش رشد علمی واکنش نشان دادو تاکید کرد : ایران از نظر رشد شتاب علمی هم از نظر کمیت و هم از نظر کیفیت تولید علم در بین ۲۵ کشور برتر تولید کننده علم در جهان رتبه اول را داراست. همچنین وزیر نفت در واکنش به اظهارات هاشمی طبا درباره محکومیت در پرونده کرسنت تأکید کرد: «ما در مورد کرسنت هیچ جریمه ای نشده ایم و قاطعانه و قدرتمندانه در حال دفاعیم.»
جزایری: نامزدها از ورود به مسائل نظامی و دادن  آدرس های نادرست اجتناب کنند
سازمان انرژی اتمی نیز در بیانیه ای در پاسخ به اظهارات میرسلیم درباره صنعت هسته ای کشور و فعالیت های این سازمان اعلام کرد: اکنون هزاران سانتریفیوژ در حال غنی‌سازی اندو   هیچ دانشمندی یا کارمند رسمی، حتی یک نفر در طول دولت یازدهم اخراج نشده است. از سویی دیگر جزایری سخنگوی نیروهای مسلح با بیان اینکه توان موشکی هیچ ارتباطی با برجام ندارد، گفت: نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری از ورود مناقشه‌آمیز به مسائل نظامی و دادن آدرس‌های نادرست اجتناب ورزند. عباس آخوندی نیز در صفحه اجتماعی خود از میرسلیم انتقاد کرد و خطاب به او نوشت: «آقای میرسلیم در همان جلسه‌ای که نشسته‌اید، روبه روی دیدگان شما و میلیون‌ها نفر حیثیت یک خانم محترم ایرانی توسط یکی از نامزدها مورد تاخت‌وتاز قرار ‌گرفت. از وی و آقای رئیسی انتظاری نیست، رویه آنها همین ‌است. از شهرداری که حقوق مردم را تجارت می‌کند، انتظاری نیست، ولی شما چه کردید؟»
وزیر آموزش و پرورش: حق شکایت و پیگیری را برای خود محفوظ می‌دارم
همچنین وزارت ارشاد در بیانیه ای در واکنش به اظهارات قالیباف، تأکید کرد: خانه سینما پس از سال ها تعطیلی، با پیگیری دولت یازدهم، اهتمام فعالان سینما و دستور مستقیم رئیس جمهوری بازگشایی شد. احمدی دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش نیز با انتقاد شدید از اظهارات قالیباف تصریح کرد: اینجانب بنا به وظیفه شرعی و قانونی حق شکایت و پیگیری این کار را برای خود محفوظ می‌دارم اما پیش از آن انتظار دارم نهادهای قضایی و حقوقی که موظف به دفاع از حقوق همه شهروندان هستند در برابر این تهمت و نشر اکاذیب بی‌تفاوت نمانند.
محمدی: تیم روحانی و جهانگیری به وضع فاجعه باری مناظره را باخت
از سویی دیگر ارزیابی ها از موفق ترین چهره های مناظره دوم، از همان پایان مناظره آغاز شد. دهقان رئیس ستاد انتخاباتی قالیباف، وی را پرچمدار شفافیت در مناظره دانست و  گفت: جهانگیری در این مناظره بیشتر مشغول خواندن بیانیه بود و در مقابل رئیسی و میرسلیم در مناظره به خوبی ظاهر شدند. به گزارش تسنیم لطف ا... فروزنده عضو شورای مرکزی جبهه مردمی هم همین سخن را تکرار کرد. مهدی محمدی تحلیل‌گر مسائل سیاسی معتقد است که «تیم روحانی و جهانگیری به وضع فاجعه باری مناظره را باخت و روحانی حتی وقتی نوبت به برجام رسید جز عصبانیت چیزی نداشت.» در تحلیلی مشابه پرویز امینی تحلیل‌گر مسائل سیاسی معتقد است: جهانگیری و روحانی ناتوان از ایجاد فضای جدید بودند و نتوانستند فضا را به نفع خود برگردانند.
توکلی: میرسلیم درخشنده بود
توکلی رئیس دیده‌بان شفافیت و عدالت نیز حضور میرسلیم را درخشنده توصیف کرد و با اشاره به اظهارات قالیباف گفت: قابل پذیرش نیست که وزیر دولتی که می گوید اقتصاد مقاومتی را اجرا می کنم رئیس شرکتی باشد که از خارج واردات می کند. توکلی افزود: رئیسی اسلامی‌تر صحبت کرد و آمادگی بیشتری نسبت به مناظره اول داشت.
بذرپاش: دست دولت در مناظره  جمعه مثل سفره های مردم در این چهار سال خالی بود
به گزارش فارس، بذرپاش عضو سابق هیئت رئیسه مجلس نیز با بیان اینکه دست دولت در مناظره  جمعه  مثل سفره های مردم در این چهار سال خالی بود، گفت: حتی از فرهادی و شجریان هم کاسبی رأی می‌کردند ولی فایده نداشت. سلیمی نمین مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در تحلیلش از مناظره جمعه گفت: تصور آقایان این بود که بحث سیاست خارجی نقطه قوت این دولت است، ولی دیدیم که درست به نقطه ضعفش تبدیل شد.
صوفی: جهانگیری بر مواضع اصلاح‌طلبانه‌اش ایستاد
در مقابل چهره های اصلاح طلب روش نامزدهای اصولگرا را نپسندیدند و عده ای نیز روحانی را برنده مناظره عنوان کردند. صوفی دراین باره گفت: قالیباف باید بداند با این راهی که در حال پیمودن است بعید است اقبالی کسب کند. جهانگیری بر مواضع اصلاح‌طلبانه‌اش ایستادوآقای روحانی دست برتر را در این مناظره داشت.قالیباف و رئیسی برنامه‌ای برای دستیابی به آرزوهایشان نداشتند. به گزارش ایرنا عبدا... ناصری تحلیلگر اصلاح طلب نیز، پیروز مناظره جمعه کاندیداها را قطب «روحانی، جهانگیری و هاشمی طبا» دانست. به گفته او از ماه ها قبل گفته شده، قالیباف برای رئیس جمهور شدن نیامده، آمده که انتقامش را بگیرد لذا به هربهانه ای دست روی نقاط حساسی می زد.
تمجید 2 عضو کارگزاران از عملکرد روحانی در مناظره دوم
سعید لیلاز عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران معتقد است که روحانی و جهانگیری در مناظره دوم موفق‌تر از گذشته عمل کردند. غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران نیز معتقد است حسن روحانی در دومین مناظره ، حضور فعال تر و شاداب تری داشت. به گفته او رئیسی تندتر شد تا دیده شود.
واکنش سخنگوی ستاد روحانی به سخنان  قالیباف
به گزارش ایسنا محمدعلی وکیلی سخنگوی ستاد انتخاباتی حسن روحانی نیز با اشاره به طرح اتهاماتی علیه یکی از وزرای دولت  در جریان مناظره گفت: خوب است آقای قالیباف راجع به فعالیت‌های فرزندش الیاس توضیح دهد. وی افزود: سامانه (کارانه) راه‌اندازی شده از سوی قالیباف اقدام شبه آنارشیستی و هرج و مرج طلبانه است.سخنگوی ستاد انتخاباتی حسن روحانی درباره نحوه حضور اسحاق جهانگیری در مناظره دوم گفت: این بد سلیقگی مشاورین بود که متن های ایشان فراتر از ظرف زمانی مقرر بود، در حالی که مناظره جای متن و بیانیه خوانی نیست. البته نامزدها بدون توجه به سوال پاسخ خود را می دادند و کسی به سوالات کاری نداشت؛ همچنان که آقایان قالیباف و رئیسی هم اصلا وارد سوالات نشدند و بدون توجه به سوالات به سمت تخریب دولت رفتند. مناظره دوم جنگ دو شیوه تبلیغاتی سلبی و اثباتی بود. طرف مقابل نشان داد در بعد اثباتی حرفی برای گفتن ندارد و صرفا به طرح ادعاهایی در قالب بیانیه می پردازد. مردم از زبان رقیب چگونگی عملیاتی کردن ادعاها را نشنیده‌اند و مشخص نیست با چه مکانیزم و روش هایی وعده های 5 و 6 میلیون شغل را می خواهند محقق کنند، یا یارانه 250 هزار تومان و کارانه 150 هزار تومانی بدهند.ممکن است بگویند کسی در مناظره موثرتر بوده ولی آرایش رای را نمی توان به مناظره ها بند کرد.
عباس عبدی:«سید مصطفی هاشمی طبا» دارای بهترین عملکرد بود
در مقابل عباس عبدی تحلیل‌گر اصلاح‌طلب «سید مصطفی هاشمی طبا» را دارای بهترین عملکرد در مناظره سیاسی فرهنگی عنوان کرد. وی  با بیان اینکه برخی از پاسخ ها کلی بود و ربطی به سوال ها نداشت، ادامه داد: آقای قالیباف باید در نگاه خود تغییر دهد آقای روحانی و جهانگیری یک‌بار برای همیشه از شنیدن و پاسخ دادن به مطالب او صرف‌نظر کنند.
نگرانی روحانی به روایت آشنا
آشنا مشاور فرهنگی دولت در اظهارنظری درباره این مناظره تأکید کرد: روحانی نگران این است که در مناظره ها به جامعه شوک وارد شود.وی پیش بینی کرد مناظره آینده، مناظره برنامه‌ها خواهد بود. حمید ابوطالبی، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور نیز در موضعی با طرح این ادعا که جناح مقابل با 3 استراتژی «دروغ گویی، افترا و تهمت؛ سیاه نمایی 3 دهه تلاش درکشور و اقدام برای کاهش مشارکت مردم» حاضر شده بود، تأکید کرد: سخنان دکترروحانی، ماهیت نامزدهای جناح پایدار اصولی و جایگاه سیاسی شان برای مردم را نمایاند و نشان دادکه چرا باید سابقه و کارکرد آنان در قضاوت و در اداره شهر و نیروی انتظامی نقد شود.
ابوطالبی: روحانی در مناظره سوم به بازی کردن با سرنوشت ملت و ناامیدسازی آنان خاتمه خواهد داد
به گفته ابوطالبی استراتژی روحانی درمناظره اول افشا و شکست تاکتیک دروغ گویی، تهمت و افترا بود؛ و درمناظره دوم افشا و شکست پوپولیسم،عوام فریبی  وبی برنامگی طرف مقابل؛ مردم اکنون به این نتیجه رسیده اندکه یا باید راه روحانی را به سوی آینده روشن ادامه دهند   یا دوباره فریب کاپشن پاره را خورده و با آزادی، امنیت، آرامش و پیشرفت وداع کنند. به گزارش ایلنا وی وعده داد که «منتظر مناظره سوم باشید؛ دکتر روحانی در مناظره سوم به بازی کردن با سرنوشت ملت و ناامیدسازی آنان خاتمه خواهد داد.» جهانگیری نامزد انتخابات نیز در توئیتی با اشاره به اینکه هنوز در نیمه راه هستیم، گفت: خواهید دید که کدام فکر و جریان برنامه و حرف برای گفتن دارد. حوصله کنید تا انتخابات فرصت باقی است. گفتنی است صفحه اینستاگرامی روحانی نیز با انتشار عکسی خندان از او در مناظره دوم، گزیده‌هایی از انتقادات رئیس‌جمهور را در این برنامه منتشر کرد.
 
سایر اخبار این روزنامه
وزیـر کشور: پدیده تقریبا دیگر هیچ مشکلی ندارد وزیـر کشور: پدیده تقریبا دیگر هیچ مشکلی ندارد منشا و خلیل زاده با پرسپولیس داخلی بستند منشا و خلیل زاده با پرسپولیس داخلی بستند همچنان زیر آوار مشکلات همچنان زیر آوار مشکلات آرامش نسبی در سوریه آرامش نسبی در سوریه سیف: دستورالعمل بخشش جرایم و سود تسهیلات زیر 25 میلیون به زودی ابلاغ می شود سیف: دستورالعمل بخشش جرایم و سود تسهیلات زیر 25 میلیون به زودی ابلاغ می شود هدف ترامپ از سفر به عربستان واسرائیل هدف ترامپ از سفر به عربستان واسرائیل محاسبه پس از مناظره محاسبه پس از مناظره نمایشگاه بین المللی گل و گیاه تهران آغاز به کار کرد نمایشگاه بین المللی گل و گیاه تهران آغاز به کار کرد متوسط سن در کابینه آینده باید ۴۵ سال باشد متوسط سن در کابینه آینده باید ۴۵ سال باشد واکنش اصلا ح طلبان و اصولگرایان به پیشنهاد اعلام اموال نامزدها واکنش اصلا ح طلبان و اصولگرایان به پیشنهاد اعلام اموال نامزدها بیکارم؛ سوپرمارکت بزنم!؟ بیکارم؛ سوپرمارکت بزنم!؟ ماجرای نجات کودک 3 ساله از چنگ گرگ درنده ماجرای نجات کودک 3 ساله از چنگ گرگ درنده افزایش ماهانه 10 هزار ازدواج افزایش ماهانه 10 هزار ازدواج