گزارشی از آتش زدن بانک ها و آسیب به اموال عمومی در اغتشاشات اخیر

دیروز و شب گذشته به جز در چند نقطه معدود، تجمع و التهاب خاصی در کشور رخ ندادو فضای کلی اعتراضات رو به کاهش است و مردم مطالبه تحقق وعده ها در خصوص کمک به اقشار کم درآمد را دارند.  به رغم آن که اعتراضات به نحوه سهمیه بندی بنزین عملاً کمتر از دو شبانه روز طول کشید، خبرگزاری فارس به نقل از «اولین برآوردهای یک نهاد امنیتی» نوشته است که میزان تخریب های روز شنبه و «آسیب های جانی و مالی آن» از کل اغتشاشات دی ماه 96 بیشتر و بیشترین تخریب اموال عمومی در استان های خوزستان، تهران، فارس و کرمان بوده است، به شکلی که براساس این گزارش، بیش از 100 بانک و 57 فروشگاه بزرگ فقط در یک استان به آتش کشیده شده یا به غارت رفته است.
بر اساس این گزارش در مجموع بیش از 87 هزار نفر در تجمعات شرکت کردند که حدود هزار نفر از این تعداد بازداشت شده اند. همچنین تعداد قابل توجهی از معترضان صرفاً در محل تجمعات حاضر بوده و با هسته مرکزی اغتشاشات همراهی نداشته اند. این گزارش با اشاره به این که «شیوه عملکرد هسته اصلی خشونت نشان می‌دهد که این افراد برخلاف اکثریت مردم کاملاً آموزش دیده و مترصد چنین موقعیتی بوده اند»، نوشت: از میان  هزار و 80 شهر و شهرستان کشور، اعتراضات و تجمعات کوچک و بزرگ در 100 نقطه کشور صورت گرفته که جمعیت این تجمعات بین 50 تا حداکثر 1500 نفر تخمین زده شده است.
گزارش منتشر شده آورده است: «آمار دقیقی از میزان کشته شده ها در دسترس خبرنگار فارس نیست اما بیشترین تلفات مربوط به حمله اوباش مسلح به انبارهای نفتی و مقرهای نظامی بوده است که در جریان جلوگیری از انفجار انبارهای نفتی و خلع سلاح مقرهای نظامی به وقوع پیوسته است. تعدادی از نیروهای پلیس و مردمی نیز در این حملات به شهادت رسیدند.» این آشوب ها توسط عده ای معدود در حالی است که بسیاری از دستگیرشدگان از افراد غیربومی هستند. به عنوان نمونه به گزارش ایسنا، دادستان عمومی و انقلاب یزد می گوید: ۴۰ اخلالگر دستگیر شده در این استان، عمدتاً غیربومی بوده اند. تا این لحظه شهادت یک مامور نیروی انتظامی در کرمانشاه تأیید شده، اما آمار دقیق دیگری از تلفات یا شهادت نیروهای امنیتی در سایر نقاط ارائه نشده است.
تأکید شمخانی و اشتری بر نقش منافقین و حرکات سازمان یافته در آشوب های اخیر


همزمان اسدا... عباسی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس با اشاره به حضور دبیر شورای عالی امنیت ملی در مجلس، به نقل از شمخانی گفت: «تعدادی از افرادی که اقدام به تحریک مردم در خیابان‌ها می‌کردند، شناسایی شدند و مشخص شد که آنان با سازمان منافقین در ارتباط هستند. آنان برخی از افراد شرور منطقه بودند که  پول گرفتند تا ایجاد آشوب کنند.» فرمانده نیروی انتظامی نیز با بیان این که بررسی های ما نشان می دهد در پس پرده تحرکات اخیر خط دهی سازمان های ضدانقلاب و منافقین وجود دارد، افزود: نهادهای امنیتی و انتظامی کشور در موعد مقرر آن ها را به سزای اعمال خود خواهند رساند. سردار اشتری با یادآوری «سعه صدر» پلیس در انجام مأموریت خود گفت: مردم ما هرگز اجازه نمی دهند عده ای از احساسات پاک آن ها و این فضا سوء استفاده کنند، ما نیز اجازه اخلال و ناامنی به اخلالگران و فرصت طلبان نمی دهیم.در همین حال یک مسئول مطلع در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به ایسنا خبر داده است که محدودیت دسترسی به اینترنت از شنبه شب با تصویب شورای امنیت کشور موسوم به شاک و برای مدت 24 ساعت انجام شده است.
 
   خبر مرتبط
حمایت صریح آمریکا از اغتشاشات

وزیر خارجه آمریکا در دومین واکنش خود به اغتشاشات ایران که این بار به شکل صریح تری به ماجرا پرداخته بود، در توئیتی نوشت: «تقریباً یک سال و نیم پیش به مردم ایران گفتم که صدای آن ها را می شنوم و از آن ها حمایت می‌کنم.» مایک پمپئو پیشتر به صراحت گفته بود باید به مردم ایران به خاطر حمایت از نظام، فشار وارد کرد و حتی برای تغییر رفتارشان، آن ها را «دچار گرسنگی» کرد. همچنین تحریم های غیرقانونی آمریکا طی یک سال و نیم گذشته علاوه بر آثار سوء بر فضای اقتصادی ایران و ضعیف شدن توافق هسته ای، مشکلات بسیاری را برای تأمین داروی برخی بیماران در داخل ایران ایجاد کرده است. پس از این اظهارات مداخله جویانه وزارت خارجه آمریکا هم یک بیانیه صادر کرد و بدون اشاره به تحریم های 18 ماه اخیر که حتی ورود مواد غذایی، دارو و کمک به سیل زدگان ایرانی را غیر ممکن کرده است در کمال پررویی نوشت: «آمریکا در کنار مردم ایران که مدت‌هاست در حال زجر کشیدن هستند، قرار دارد!»