گران نخریم

حتی اگر طرح سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین را مناسب بدانیم ، بر زمان و نحوه اجرای آن نقدهای بسیار جدی وجود دارد اما درسی که امروز رهبر معظم انقلاب به همه دادند این بود که باید بی آن که نگران از جایگاه و اعتبارمان باشیم یا نگران از رای مردم، باید پای تصمیمات ملی گرفته شده ایستاد حتی اگر منتقد آن باشیم.
امروز هم مسئله این است این طرح اعلام و اجرایی شده است و باید با آن همراه شد، در طول مسیر اشکالات اش را گوشزد و اصلاح کرد و حتی اگر نیاز به تغییر اساسی در طرح وجود داشت در زمان منطقی آن و از راهکارهای درست، دست به تصمیمات مهم زد. خراسان نیز بر اساس همین منطق از روز اول سعی داشت از یک طرف نقاط قوت طرح را برای رفع نگرانی های بی مورد برطرف سازد و از طرف دیگر دغدغه ها و نگرانی های جدی را به مسئولان گوشزد کند تا برای برطرف کردن آن اقدام کنند. یکی و شاید مهم ترین نگرانی مردم از گرانی بنزین تورمی است که معمولا پس از افزایش قیمت بنزین ایجاد می‌شود که از روز اول درباره آن گوشزد کرده ایم اما به نظرمان پیشنهادی به عنوان «طرح ضربتی برخورد با گرانی بنزینی» رسید که در صورتی که همراهی مناسبی از سوی مردم صورت گیرد و اگر مسئولان مربوط با جدیت همکاری کنند می‌توان به شکلی تاثیرگذار در مقابله با گرانی های بی‌دلیل( نه گرانی های واقعی) اقدام کرد.
نکته مهم در موفقیت این طرح این مسئله است که مردم باید بدانند و باور کنند که با توجه به این که گازوئیل گران نشده است ، گرانی قریب به اتفاق کالاها و بیشتر خدمات هیچ وجه و دلیل واقعی ندارد. سوختی که در قیمت کالا یا خدمات تاثیر می گذارد گازوئیل یا برق است که باعث گران شدن حمل و نقل یا ماشین آلات و وسایل گرمایشی می شود اما بنزین که مخصوص خودروهاست بسیار اندک در حمل و نقل های درون شهری وانت بارها تاثیر می گذارد که آن هم به دلیل سهمیه در نظر گرفته شده برای آن ها و سرشکن شدن افزایش قیمت بر کالاهای موجود افزایش بسیار اندکی را (حداکثر 4درصد) در پی خواهد داشت. به عنوان مثال یک بار میوه زمانی که به میدان بار می رسد با همان قیمت قبل و بدون هیچ افزایشی به دست عمده فروش می رسد و میوه فروش که با وانت بار کالا را به فروشگاه خود می برد عدد بسیار اندکی افزایش قیمت حمل و نقل خواهد داشت که اگر نگوییم ناچیز و قابل چشم پوشی است ، در بدترین حالت باید با 4 درصد افزایش قیمت روبه رو شویم. این مسئله برای دیگر کالاها نیز درگران ترین حالت بیشتر از 4 درصد نمی‌تواند باشد. بر این اساس نکته مهم این است که مردم تصمیم بگیرند اسیر جو روانی موجود نشوند و حاضر نشوند جنس را بی دلیل گران بخرند و اجازه دهند سودجویان کالا یا خدماتی را با عنوان «آقا بنزین گران شده » 10، 20 یا حتی 50 درصد گران کنند البته این جا مشکلی برای مردمی که نمی‌خواهند اجازه سودجویی و خیانت عده ای را به منافع مردم بدهند، به وجود می آید و آن این که احساس می کنند «نخریدن» آن ها تاثیری در عمل نمی گذارد چون دیگرانی هستند که آن کالا را می خرند و فروشنده گران فروش(اعم از تولیدکننده، عمده فروش و خرده فروش) به مطامع خود می رسد لذا در عمل تسلیم این گران فروشی می شود. برای مقابله با این موضوع روزنامه خراسان با هماهنگی که دادستانی مشهد، تعزیرات و سازمان صمت کرده است، پل ارتباطی می‌شود بین شما و مسئولانی که وظیفه برخورد با گران فروشی را دارند و از همه شما درخواست می‌کند ضمن این که اولا خودتان تصمیم بگیرید گران نخرید و ثانیا به دیگران نیز توصیه کنید که گران نخرند، گران فروش را به ما معرفی کنید و خراسان تلاش می کند با کمک مسئولان مربوط در اسرع وقت موضوع را بررسی کند و نتیجه برخورد سریع و قاطع با گران فروش را از طریق روزنامه خراسان و در فضای مجازی به شما گزارش دهد تا هم فضا برای گران فروشی ناامن شود و هم مردم احساس کنند که جایی برای شنیدن فریادشان وجود دارد. علاوه بر آن گاه در این مسیر ممکن است به مشکلاتی برخورد کنیم که فروشنده نیز تقصیری ندارد بلکه علت گرانی بی دلیل به جایی دیگر یا موضوعی دیگر بر می گردد که در آن صورت نیز خراسان برای حل مشکل آستین بالا می زند و برای رفع آن مشکل با پیگیری رسانه ای اقدام خواهد کرد. نباید فراموش کنیم که ما همه در یک جامعه زندگی می کنیم و رفتارهای ما بخواهیم یا نخواهیم در زندگی دیگران تاثیر می گذارد. در شرایط سخت است که انسان ها باید یک پیکر بودن خود را بیشتر به نمایش بگذارند و امروز بسیار ضروری است «گران نفروشیم» و «گران نخریم» تا دیگران نیز مجبور نشوند گران بخرند.