سومین جلسه ستاد تنظیم بازار ذخایر راهبردی کشور بسیار مطلوب است

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی گفت: از نظر تامین کالا‌های اساسی در بازار هیچ مشکلی وجود ندارد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، یزدان سیف در حاشیه سومین جلسه ستاد تنظیم بازار در جمع خبرنگاران افزود: مشاهده فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مغازه‌های شهر‌ها و مناطق مختلف کشور به خوبی نشان می‌دهد که کالا‌های اساسی همچون برنج، روغن، شکر، گوشت قرمز و سفید به میزان کافی وجود دارد و نگرانی از تامین آن‌ها نداریم.
وی گفت: امیدواریم ذخایر کافی موجود در بازار اهرمی باشد برای اصلاح ساختاری سوخت کشور به منظور رساندن منابع ملی در مسیر منافع ملی.
معاون بازرگانی شرکت پشتیبانی امور دام کشور نیز گفت: اصلاح و افزایش قیمت بنزین هیچ تاثیری در افزایش قیمت کالا‌های اساسی نخواهد گذاشت.محمدرضا ازبهی افزود: حتی قیمت گوشت وارداتی کاهش یافته و گوشت داخلی هم رو به کاهش است و امیدواریم قیمت نهاد‌ه‌ها کاهش یابد.


وی میزان ذخایر کالا‌های اساسی از سال گذشته تاکنون را بالاتر از میزان تکالیف دانست و گفت: خوشبختانه از پارسال تاکنون 7 و نیم میلیون نهاده خریداری شده که بخشی از آن در داخل کشور، بخشی در بنادر و بخشی هم از طریق کشتی‌ها درحال انتقال به کشور است.آقای ازبهی خاطر نشان کرد: میزان ذخایر کالا‌ها به گونه‌ای است که ما حتی در پیدا کردن و اجاره کردن انبار برای نگهداری آن‌ها دچار مشکل هستیم.
انبار‌های کشور مملو از کالا است
همچنین معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: انبار‌های کشور مملو از کالاست، امکان احتکار وجود ندارد و در صورت تخلف، مردم گزارش دهند.
عباس قبادی با بیان اینکه از روز نخست اعلام نرخ جدید بنزین، هر روز جلسه برگزار شده افزود: این سومین جلسه ستاد تنظیم بازار است و با مجموعه‌ای از اصناف و مدیران فروشگاه‌های زنجیره‌ای جلسه داشتیم.
وی ادامه داد: اطلاعاتی در خصوص خودرو‌های تاکسی که سهمیه سوخت برای آن‌ها کم لحاظ شده و یا سهمیه‌ای لحاظ نشده به دستور قائم مقام وزارت صمت جمع‌آوری می‌شود تا برای این خودرو‌ها سهمیه در نظر گرفته شود.وی تصریح کرد:در سطح عرضه با انباشت کالا مواجه هستیم و تاکنون افزایش قیمتی گزارش نشده است و روند بازار عادی و ثبات قیمتی در بازار حاکم است.
وی با اشاره به اینکه بازرسان اتحادیه‌ها درحال بازرسی و نظارت بازار هستند گفت: مردم در صورت مشاهده تخلف با سامانه 124 تماس بگیرند تا سریعا به تخلفات رسیدگی می‌شود.آقای قبادی اضافه کرد: رصد بازار در طی ماه‌های گذشته در دستور کار بوده ضمن اینکه از زمان تعیین نرخ جدید بنزین، رصد بازار روزانه و لحظه‌ای شده است.وی افزود: همه فروشگاه‌های زنجیره ای، مکلف هستند تا هرگونه افزایش قیمت را گزارش دهند و اگر کالایی با افزایش قیمت روبرو شد نسبت به تامین آن اقدام کنند.
معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت، همچنین درباره قیمت برنج گفت: برنج در یکسال گذشته هیچ گونه افزایش قیمتی نداشته، برنج‌های واردانی ذخیره شده از انبار‌ها به بازار تزریق می‌شود، ضمن اینکه تاکنون هیچگونه افزایش قیمت برنج خارجی گزارش نشده است.
افزایش دو برابری گشت‌های نظارت بر قیمت کالا‌ها
معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران هم گفت: از روز آغاز اصلاح قیمت بنزین گشت‌های این سازمان برای نظارت بر قیمت کالا‌ها دو برابر شده است.
عزیزالله افضلی در جمع خبرنگاران افزود: خوشبختانه از لحظه اصلاح قیمت بنزین تاکنون هیچگونه گزارشی مبنی بر افزایش قیمت کالا‌ها در فروشگاه‌ها گزارش نشده است.وی خاطرنشان کرد: البته از لحظه اصلاح قیمت‌ها تماس‌های مردم با سامانه 124، 60 درصد افزایش یافته است که این نه برای قیمت کالا‌ها در فروشگاه‌ها بلکه پرسش از همکاران برای استعلام از میزان سهمیه برخی خودرو‌ها بود.
روزانه 30 هزار مورد بازرسی برای کنترل قیمت‌ها انجام می‌شود
قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی گفت: هرگونه افزایش قیمت به بهانه تغییر نرخ بنزین در بازار رصد می‌شود به طوریکه روزانه 30 هزار مورد بازرسی میدانی برای کنترل قیمت‌ها انجام خواهد شد.حسین مدرس خیابانی در سومین جلسه ویژه ستاد تنظیم بازار با اعلام این خبر افزود: 4 هزار بازرس از سازمان حمایت و اتاق اصناف در سطح کشور، روزانه 30 هزار مورد بازرسی میدانی را برای کنترل قیمت‌ها انجام خواهند داد.
وی اضافه کرد: درخصوص کنترل بازار در راستای اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین، علاوه بر این گشت‌های مشترک، سازمان تعزیرات حکومتی نیز با 15 هزار بازرس در قالب 8 هزار اتحادیه قیمت‌ها را در بازار رصد می‌کند.وی با اشاره به اینکه همه کالا‌ها در بازار فراوان است و هیچ گونه کمبود کالایی در کشور وجود ندارد افزود: در تامین کالا‌های ضروری و اساسی هیچگونه مشکلی وجود ندارد به میزان کافی کالا‌ها ذخیره سازی شده است.
قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی با بیان اینکه عرضه کالا و ارائه تخفیف و حراج‌ها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز مانند قبل ادامه دارد و کنترل بازار از طریق سامانه‌های رصد کالا، قیمت و سامانه اعلام موجودی نیز ادامه خواهد داشت گفت: اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران نیز پشتیبان اجرای این طرح است و تولید کنندگان نیز از این طرح اعلام حمایت کردند تا افزایش قیمت صورت نگیرد.
مدرس خیابانی با اشاره به اینکه درحال حاضر بخشی از نگرانی ما مربوط به حمل و نقل درون شهری است که برای رفع آن هماهنگی‌هایی با وزارت نفت انجام شده است افزود: باید طوری برنامه‌ریزی شود تا سهمیه بندی بنزین شامل همه ذی حقان در حوزه حمل و نقل شود.
آقای خیابانی افزود: در این جلسه ابلاغیه و بخشنامه‌های مهمی مطرح شد که سازمان حمایت به همه دستگاه‌ها ابلاغ کرده و شامل تولید و تامین همه کالاهاست.وی اضافه کرد: براساس این بخشنامه‌ها، هیچ کدام از اصناف نباید افزایش قیمت داشته باشند، ضمن اینکه این بخشنامه‌ها به بیش از 96 انجمن تولید و توزیع که مخاطب ما هستند ابلاغ شده است.
قائم مقام وزیر صنعت با بیان این که صنف‌های مختلف از این طرح بزرگ حمایت کردند، گفت: صنف آژانس‌ها در خصوص افزایش نداشتن قیمت آژانس‌های مسافربری ابلاغیه‌ای صادر کرده و همه اصناف هم این ابلاغیه را خواهند داشت.مدرسی خیابانی افزود: کشور ما درحال حاضر دارای یک ثبات نسبی اقتصادی است و ما این قابلیت را داریم که بیش از مصرف مردم، جنس به بازار تزریق کنیم و هیچ نگرانی از این بابت وجود ندارد.
وی افزود: طبق آمار اعلام شده، دهک ثروتمند جامعه 10 برابر دهک فقیر جامعه از بنزین یارانه استفاده می‌کنند و دولت قصد دارد با افزایش قیمت بنزین، این جریان وارونه را جبران کند.
وانت بار‌ها و پیک‌های موتوری هیچ افزایش نرخ کرایه ندارد
ازسوی دیگر رئیس اتحادیه وانت بار‌ها و پیک‌های موتوری تهران گفت: وانت بار‌ها و پیک‌های موتوری هیچ افزایش نرخی فعلا ندارد.
محمدی افزود: مردم چنانچه افزایش نرخ یا تخلفی را مشاهده کردند به بازرسان این اتحادیه اطلاع دهند.وی با بیان اینکه درحال حاضر 200 لیتر بنزین برای وانت بار‌های کم مصرف و 300 لیتر برای وانت بار‌های پرمصرف در نظر گرفته شده است گفت: مقرر شد تا دو ماه آینده، این سهمیه براساس پیمایشی که صورت می‌گیرد، اصلاح شود.
رئیس اتحادیه وانت بار‌ها و پیک‌های موتوری تهران با تاکید بر اینکه ما به این تصمیمی که گرفته شده، کمک می‌کنیم گفت: در اتحادیه هم درحال حاضر آرامش خاصی برقرار است.
تخفیف قیمت‌ها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای بدون تاثیر از افزایش قیمت بنزین
رئیس اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور گفت: با وجود آنکه قیمت بنزین افزایش پیدا کرده است، اما تخفیف‌های ویژه و جدید برای مشتریان در این فروشگاه‌ها برای چهارماه پایان سال ادامه خواهد داشت.
امیر خسرو فخریان افزود: خوشبختانه اغلب خودرو‌هایی که کالا‌ها را به فروشگاه‌های زنجیره‌ای منتقل می‌کند گازوئیلی است و این خود در افزایش نیافتن قیمت‌ها موثر است.وی گفت: خوشبختانه کالا‌های مورد نیاز مردم در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به میزان کافی و حتی بیشتر موجود است و مشکلی در این زمینه نداریم.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس کل بانک مرکزی: هرگونه تلاش برای سفته‌بازی در بازار ارز خنثی می‌شود رهبر انقلاب در درس خارج فقه: اجرای طرح بنزین به گرانی کالاها منجر نشود رئیس جمهور در جلسه هیات دولت: دستور رئیس جمهور برای آغاز پرداخت کمک های معیشتی از امروز هر اقدامی که محققانه و عالمانه باشد به نفع همه است و موجب اعتراض نخواهد شد بیش از 100 بانک و فروشگاه در آشوب‌های خیابانی چند روز گذشته تخریب و غارت شد مجلس در جلسه‌ای غیرعلنی با حضور دبیر شورای عالی امنیت ملی موضوع بنزین را بررسی کرد لاریجانی: نگرانی مردم از تبعات افزایش قیمت بنزین باید رفع شود سومین جلسه ستاد تنظیم بازار ذخایر راهبردی کشور بسیار مطلوب است رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس آمریکا: ترامپ «شارلاتان» بزرگترین تهدید برای دموکراسی آمریکا است «الصفدی» از پذیرش پست نخست وزیری لبنان انصراف داد فرافکنی‌های انتخاباتی ترامپ مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران مطرح کرد: افزایش ساعات کاری مترو در زمان بارش برف و برودت هوا با ابلاغ وزیر جهاد کشاورزی: خرید حمایتی انواع سیب درختی درجه سه آغاز شد سردار مهماندار: راهور برای بارش‌های روزهای آتی آمادگی صد در صدی دارد سخنگوی تعزیرات در پی افزایش قیمت بنزین خبر داد: افزایش گشت‌های تعزیرات برای مقابله با گران‌فروشی تمام مدارس استان تهران امروز دایر است دارندگان فیش تمتع، اطلاعات خود را به روز کنند