مجلس در جلسه‌ای غیرعلنی با حضور دبیر شورای عالی امنیت ملی موضوع بنزین را بررسی کرد لاریجانی: نگرانی مردم از تبعات افزایش قیمت بنزین باید رفع شود

بخش خبری: نمایندگان مجلس شورای اسلامی دیروز در جلسه‌ای غیرعلنی با حضور علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی،موضوع افزایش قیمت بنزین را بررسی کردند.
رئیس مجلس پس از جلسه غیرعلنی اظهار داشت: در این نشست غیرعلنی مباحثی درباره آنچه که این روزها مطرح است و درباره بحث یارانه‌هاست بررسی شد، دبیر شورای عالی امنیت ملی گزارشی از وضعیت موجود در این زمینه را ارائه کرد.
علی لاریجانی افزود: نمایندگان نیز نظرات خود را مطرح کردند، مهم این است که اولا دولت منابعی را که به عنوان مابه التفاوت در نظر گرفته شده در اسرع وقت به حساب مردم واریز کند تا نشان دهد که پای عهد خود ایستاده و کمیسیون مربوطه نیز باید حتما این کار را پیگیری کند.
وی یادآور شد: نگرانی اصلی مردم این است که تصمیم افزایش قیمت بنزین، تبعاتی در سایر قیمت‌ها داشته باشد. در همین زمینه کمیسیون اقتصادی مجلس موظف شده است جلساتی با ستاد تنظیم بازار، سازمان تعزیرات و قوه قضائیه برگزارکند تا مشکلات مردم در این خصوص حل شود؛ برای انجام اصلاحات و ساماندهی شرایط به آرامش نیاز داریم.


رئیس مجلس افزود: در زمینه اصلاح روش نیز مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی به همراه کمیسیون اقتصادی بررسی‌ها را انجام خواهند داد تا برای برداشتن مشکلات مردم هم داستان شویم.
وی تاکید کرد: حل مشکلات مردم دغدغه اصلی نمایندگان مجلس است که ان شاءالله در این خصوص در روزهای آینده بحث‌های بیشتری در کمیسیون‌ها مطرح و مشکلات مردم حل خواهد شد.
لاریجانی تصریح کرد: در این فضا برای انجام اصلاحات و ساماندهی شرایط به آرامش نیاز داریم تا با اتخاذ مسیر درست تصمیم‌گیری کنیم.
*سرانجام طرح‌های دوفوریتی و سه‌فوریتی مجلس درباره افزایش قیمت بنزین
سخنگوی هیات رئیسه مجلس هم درباره جلسه غیرعلنی گفت: مقرر شد کمیسیون برنامه و بودجه به همراه مرکز پژوهش‌ها ایراداتی که بر شیوه اجرا وارد است را جهت کاهش فشار بر مردم بررسی و رفع اشکال کند.
اسدالله عباسی افزود: سران قوای سه گانه طرح افزایش بنزین را تصویب کردند و به تایید رهبری رسید و لازم الاجرا شد. پیش از این نیز مجلس شورای اسلامی قانون هدفمندی یارانه‌ها را مصوب کرده بود ولی دولت در نحوه اجرا تاخیر ایجاد کرد که در نهایت این تصمیم گرفته شد. مقرر شد کمیسیون برنامه و بودجه به همراه مرکز پژوهش‌ها ایراداتی که بر شیوه اجرا وارد است را جهت کاهش فشار بر مردم بررسی و رفع اشکال کند.
وی ادامه داد: ازسوی دیگر قرار شد هر چه سریعتر درآمد حاصل از افزایش قیمت‌ بنزین را به حساب‌های مردم واریز کنند. وی در ارتباط با نظارت بر قیمت‌ها تاکید کرد: قوه قضائیه و سایر دستگاه‌های نظارتی به همراه کمیسیون اقتصادی مجلس و سایر کمیسیون‌های تخصصی بررسی‌های لازم را انجام خواهند داد تا افزایش قیمت بنزین در سایر کالاها تسری پیدا نکند و بازار مدیریت شود.
نماینده رودسر تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی بعد از این باتوجه به فرمایشات مقام رهبری به نحو شایسته فوائد اجرای این طرح را به نفع مردم در نظر بگیرد و از آن حمایت کند. بله درست است اشکالات و ایراداتی وجود دارد که باید برطرف شود تا مردم دچار زیان و ضرر نشوند.
وی با اشاره به انتقادات نمایندگان به مساله افزایش بنزین هم اظهارداشت: در مورد زمان و شیوه افزایش قیمت بزنین ایرادات وجود داشت که همکاران آن را مورد بررسی قرار دادند اما بحثی درباره اسیتضاح مطرح نشد اگر چه ایراد و انتقاد به شیوه آن که مناسب نبود وارد است اما درحال حاضر که طرح اجرایی شده همه موظفند براساس اصل 96 قانون اساسی از آن حمایت کنند و این مسیر ادامه د ارد البته در آینده اصلاحاتی در افزایش قیمت بنزین شاهد خواهیم بود به سود مردم است تا آنان دچار ضرر و زیان نشوند.
وی در خاتمه عنوان کرد: با توجه به بررسی جوانب مختلف طرح پیشنهاداتی مطرح شد اما طرح دوفوریتی یا سه فوریتی توقف افزایش بنزین اعلام وصول نشد و قرار است کمیسیون‌های تخصصی درباره چگونگی اجرای بهتر این قانون و آنچه به سود مردم است تصمیم‌گیری کنند.
سخنگوی فراکسیون امید نیز با بیان اینکه دو طرح این فراکسیون درباره لغو افزایش تدریجی قیمت بنزین و تک نرخی آن به دلیل تاکیدات صبح امروز مقام معظم رهبری از دستور کار خارج شد، گفت: این فراکسیون از هیئت رئیسه مجلس خواستار حضور روسای قوا در مجلس برای همفکری جهت اجرای این طرح و رفع نواقص آن شدند.
فاطمه سعیدی در توضیح وضعیت طرح‌های فراکسیون امید برای لغو افزایش قیمت بنزین گفت: شورای مرکزی فراکسیون امید با توجه به نظرات کارشناسی کمیته‌های تخصصی طرحی سه فوریتی برای لغو افزایش قیمت بنزین و به دنبال آن افزایش تدریجی آن از طریق بودجه سنواتی را تهیه کرده بود که با توجه به تاکیدات صبح امروز مقام معظم رهبری این طرح از دستور کار خارج شد.
وی افزود: فراکسیون امید همچنین طرح دو فوریتی دیگری تهیه کرده بود که بر مبنای آن بنزین تک نرخی با نرخ 1500 تومان عرضه شود این طرح هم به دلیل تاکیدات رهبر معظم انقلاب از دستور کار خارج شد.
سخنگوی فراکسیون امید در ادامه با تاکید بر لزوم کنترل قیمت‌ها افزود: دولت و کلیه نهادهای نظارتی باید بر کنترل قیمت سایر کالاها اهتمام جدی داشته باشند دولت باید از خانوارهایی که از لحاظ معیشتی با سختی مواجهه هستند حمایت کنند و هر چه سریعتر اقدامات عملی را انجام دهد.
سعیدی ادامه داد: فراکسیون امید طی درخواستی از هئیت رئیسه مجلس خواستار حضور روسای قوا در مجلس شد تا ضمن تعامل و همفکری با نمایندگان نقایص این طرح برطرف شود.
*تنفس پنج ساله به بانک رفاه کارگران برای واگذاری سهام
با تصویب مجلس،بانک رفاه کارگران برای مدت 5 سال از سقف مجاز تملک سهام بانک‌های تجاری غیردولتی معاف شد. در ادامه جلسه علنی دیروز،نمایندگان با 164 رای موافق، 9 رای مخالف و 5 رای ممتنع از 239 نماینده حاضر با طرح مستثنی شدن بانک رفاه کارگران از سقف مجاز تملک تملک سهام بانک‌های تجاری غیردولتی موافقت کردند. بر مبنای ماده واحده این مصوبه، سازمان تامین اجتماعی با تعریف مالک واحد موضوع تبصره یک این ماده به عنوان سهامدار بانک رفاه کارگران با رعایت شرط و شروطی تا 5 سال پس از تصویب این تبصره از شمول حکم این ماده مستثنی خواهد بود.
در صورتی که هر یک از شروط مزبور نقض شود بانک رفاه کارگران مشمول حکم این ماده و تبصره 2 آن خواهد شد و وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است ظرف مدت یک سال سهام مازاد بر 33 درصد سازمان تامین اجتماعی در بانک رفاه را از طریق بورس اوراق بهادار یا خارج از بورس اوراق بهادار در چارچوب قوانین و مقررات به فروش رسانده و وجوه حاصل از فروش سهام مازاد را پس از کسر هزینه‌های مربوط به سازمان تامین اجتماعی مسترد کند.
شرایط مستثنی شدن بانک رفاه کارگران از سقف مجاز تملک سهام بانک‌های تجاری غیردولتی عبارتند از الف) انتشار عمومی آخرین صورت‌های مالی سالانه تلفیقی حسابرسی شده سازمان تامین اجتماعی تا 6 ماه پس از لازم‌الاجر شدن این تبصره و برای سال‌های بعد تا پایان تیرماه سال بعد. ب) رعایت سقف رشد سالانه مانده بدهی‌های سازمان تامین اجتماعی با تعریف مالک واحد موضوع تبصره یک به بانک رفاه کارگران در سطح حداکثر 10 درصد علاوه بر رعایت سایر مقررات بانک مرکزی ج) تامین شرایط پذیرش بانک رفاه کارگران در بورس اوراق بهادار تهران یا فرابورس ایران تا حداکثر 2 سال پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون د) واگذاری 33 درصد از سهام بانک رفاه کارگران و درخواست پذیرش در بورس اوراق بهادار یا فرابورس در سال‌های سوم، چهارم و 34 درصد از سهام این بانک‌ها تا حداکثر 5 سال پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون.*
* گزارش حادثه آتش‌سوزی قطار مشهد - تبریز از دستور کار مجلس خارج شد
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: گزارش کمیسیون عمران درباره حادثه آتش‌سوزی قطار مشهد - تبریز به دلیل ناقص بودن از دستور کار مجلس خارج شده است.
دکتر مسعود پزشکیان این مطلب را در پاسخ به تذکر نادر قاضی پور نماینده ارومیه در مجلس بیان کرد.
نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه دیروز در تذکری خطاب به هیات رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: چرا قاضی‌زاده هاشمی عضو هیات رئیسه و هیات رئیسه مجلس گزارش کمیسیون عمران را در مورد حادثه آتش‌سوزی قطار تبریز- مشهد از دستور کار خارج کرده است.
وی افزود: گزارش قبلی کمیسیون عمران در این زمینه ناقص بود زیرا در آن زمان قوه قضاییه در این باره پرونده تشکیل نداده بود.
مسعود پزشکیان نائب رئیس اول مجلس اظهار داشت: در هیات رئیسه تصمیم گرفته شد که چون قبلا کمیسیون عمران گزارشی در این باره آورده بود نمی‌شود مجددا گزارشی با همان موضوع در مجلس شورای اسلامی مطرح شود.
* مجوز مجلس به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برای استفاده از منابع مالی جهت اجرای طرح ‌ها
نمایندگان مجلس همچنین در مصوبه‌ای شهرداریها و دهیاریها را مجاز کردند تا با استفاده از انواع ابزارهای تامین منابع مالی و روش‌های اجرایی مناسب پروژه‌های مصوب شهری و روستایی را اجرایی کنند.
نمایندگان در جلسه دیروز لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها را تصویب کردند.طبق ماده 2 در صدر ماده 29 آیین‌نامه مالی شهرداری‌ها مصوب 1346.4.12 و اصلاحات بعدی آن واژه «شش» به واژه «نه» اصلاح و متن زیر به عنوان بندهای 7، 8 و 9 به ماده مذکور اضافه می‌شود:
7_ واگذاری دارایی‌های مالی
8_ واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای
9_ درآمد حاصل از سرمایه‌‌گذاری و مشارکت در سرمایه‌ گذاری.
در این لایحه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها می‌توانند از انواع ابزارهای تامین منابع مالی و روش‌های اجرایی مناسب برای اجرای پروژه‌های مصوب شهری و روستایی و پروژه‌های سرمایه‌‌گذاری و مشارکتی با پیش‌بینی تدوین‌های کافی براساس قوانین موضوعه با تصویب شورای اسلامی مربوطه استفاده کنند.
آیین‌نامه معاملاتی موضوع این ماده ظرف مدت سه ماه از تاریخ لازم‌الاجرایی شدن این قانون به پیشنهاد مشترک شورای عالی استان‌ها و وزارت کشور (سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور) تهیه می‌شود و به تصویب هیات دولت می‌رسد.
طبق تبصره الحاقی به این ماده دهیاری‌ها می‌توانند به عنوان دستگاه اجرایی، استفاده اعتبارات تملک دارایی‌ها فعالیت کنند. آیین‌نامه اجرایی این ماده توسط وزارت کشور با همکاری سازمان برنامه و بودجه و محاسبات تهیه و ظرف مدت سه ماه به تصویب هیات وزیران می‌رسد.
تلاش نمایندگان تندرو برای استیضاح رئیس‌جمهور و رئیس مجلس
تعدادی از نمایندگان تندروی مجلس با محوریت مجتبی ذوالنور نماینده قم در تلاش برای استیضاح رئیس‌جمهور و رئیس مجلس هستند.
درجلسه علنی عصر دیروز، مجتبی ذوالنور عضو فراکسیون ولایی مجلس درحال جمع‌آوری امضا برای استیضاح رئیس‌جمهور بود که به گفته برخی از نمایندگان، تاکنون تعدادی امضا برای آن جمع شده است.
طبق نامه تهیه شده برای استیضاح آقای روحانی مواردی همچون سخنان تفرقه انگیز، اجرا نکردن سیاست اقتصاد مقاومتی، بی‌کفایتی در مدیریت اجرایی کشور و وضعیت ارزی و اقتصادی کشور به عنوان محور استیضاح عنوان شده است.
درحالی ذوالنور درحال جمع‌آوری امضا برای استیضاح روحانی است که روز گذشته در نامه‌ای دیگری به دنبال جمع‌آوری برای استیضاح لاریجانی هم بود.
در متن نامه تقاضای استیضاح لاریجانی خطاب به کاتب رئیس کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی آمده است: به استناد ماده 24 آیین نامه ما نمایندگان به عملکرد رئیس مجلس معترض و خواستار استیضاح ایشان هستیم.
در این نامه دلایلی ذکر شده از جمله این که عضویت رئیس مجلس در مجامع و شوراها از حیث شخصیت حقوقی ایشان است؛ لذا مواضع لاریجانی از جانب مجلس طبق نظر مشورتی مجلس و نظر اکثریت نمایندگان نبوده است. همچینن در تصمیمات اتخاذ شده توسط سران قوا مثل اقدام اخیر در سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین رای نمایندگان آن هم حداقل به صورت استمزاجی گرفته نشده است؛ در نهایت امضاء کنندگان این نامه اعتراض خود را نسبت به تصمیم‌گیری‌های مجلس بدون مشورت نمایندگان بیان کرده و طبق آیین نامه مجلس خواستار به جریان افتادن استیضاح علی لاریجانی شدند.
این اقدام نماینده قم درحالی صورت می‌گیرد که روز گذشته رهبر انقلاب با حمایت از تصمیم سران قوا در اصلاح مصرف بنزین در کشور، بر اجرای آن تاکید کردند. محمد جواد ابطحی نماینده هم طیف ذوالنوری مدعی شد تاکنون حدود 50 نماینده استیضاح لاریجانی را امضاء کرده‌اند. به نظر می‌رسد در شرایط فعلی که کشور به آرامش و وحدت نیاز دارد این گونه نامه‌ها تنها باعث ایجاد تفرقه می‌شود.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس کل بانک مرکزی: هرگونه تلاش برای سفته‌بازی در بازار ارز خنثی می‌شود رهبر انقلاب در درس خارج فقه: اجرای طرح بنزین به گرانی کالاها منجر نشود رئیس جمهور در جلسه هیات دولت: دستور رئیس جمهور برای آغاز پرداخت کمک های معیشتی از امروز هر اقدامی که محققانه و عالمانه باشد به نفع همه است و موجب اعتراض نخواهد شد بیش از 100 بانک و فروشگاه در آشوب‌های خیابانی چند روز گذشته تخریب و غارت شد مجلس در جلسه‌ای غیرعلنی با حضور دبیر شورای عالی امنیت ملی موضوع بنزین را بررسی کرد لاریجانی: نگرانی مردم از تبعات افزایش قیمت بنزین باید رفع شود سومین جلسه ستاد تنظیم بازار ذخایر راهبردی کشور بسیار مطلوب است رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس آمریکا: ترامپ «شارلاتان» بزرگترین تهدید برای دموکراسی آمریکا است «الصفدی» از پذیرش پست نخست وزیری لبنان انصراف داد فرافکنی‌های انتخاباتی ترامپ مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران مطرح کرد: افزایش ساعات کاری مترو در زمان بارش برف و برودت هوا با ابلاغ وزیر جهاد کشاورزی: خرید حمایتی انواع سیب درختی درجه سه آغاز شد سردار مهماندار: راهور برای بارش‌های روزهای آتی آمادگی صد در صدی دارد سخنگوی تعزیرات در پی افزایش قیمت بنزین خبر داد: افزایش گشت‌های تعزیرات برای مقابله با گران‌فروشی تمام مدارس استان تهران امروز دایر است دارندگان فیش تمتع، اطلاعات خود را به روز کنند