باید به ویلموتس اعتماد کرد

محمد محمدی سدهی
خبرنگار
4 روز از باخت 2-1 تیم ملی فوتبال مقابل عراق می‌گذرد و انتقادات از عملکرد تیم ملی همچنان ادامه دارد. انتقاداتی که سهم زیادی از آن متوجه مارک ویلموتس، سرمربی بلژیکی است. در شرایطی پیکان انتقادها به سمت ویلموتس نشانه رفته که منتقدان تصمیم نابهنگام او در پیگیری مطالباتش را عاملی تنش‌زا و به حاشیه رفتن تیم ملی آن هم تنها چند روز پیش از بازی با عراق می‌دانند. از سویی تعدادی از کارشناسان معتقدند این مربی فاقد دیسیپلین لازم برای رهبری تیم ملی ایران است و ویلموتس را با کی‌روش مقایسه می‌کنند.
علی اصغر مدیرروستا صحبت‌هایش با خبرنگار «ایران» را با ارزیابی عملکرد تیم ملی مقابل عراق آغاز کرد: «تیم ملی نه تنها نتیجه را واگذار کرد بلکه از نظر فنی هم عملکرد خوب و قابل دفاعی نداشت. بازیکنان ضعیف ظاهر شدند و به عبارتی تیم ملی همان تیم همیشگی نبود. تیم ملی در تمام خطوط اشکالات زیادی داشت و بازیکنان منسجم نبودند. البته شاید حساسیت‌های این دیدار و فشاری که روی بازیکنان بود، موجب شد تا تیم ملی انسجام همیشگی را نداشته باشد. از سویی در ارنج اولیه و تعویض‌ها هم ایراداتی به سرمربی وارد است. در نهایت هم روی بد فوتبال را دیدیم و دقایق آخر شکست خوردیم.» بازیکن سابق تیم ملی معتقد است اگر عراق در کشور خودش میزبان بازی بود، تیم ملی شکست سنگین‌تری را متحمل می‌شد: «جو بازی در اردن هم کاملاً به ضرر تیم ملی بود با وجود این در صورت بازی با این تیم در عراق جو ورزشگاه وحشتناک‌تر می‌شد و شاید ما در آنجا گل‌های بیشتری می‌خوردیم و شکست سنگین‌تری رقم می‌خورد.»


بازیکن دهه 70 تیم ملی درخصوص ادامه راه ویلموتس و شاگردانش در مرحله مقدماتی جام جهانی 2022 قطر افزود: «بازیکنان تیم ملی به بلوغ فکری و فنی لازم رسیده‌اند و می‌دانند که در ادامه فرصتی برای اشتباه ندارند. ما باید عراق و بحرین را در ورزشگاه آزادی شکست دهیم و امیدوار باشیم که تیم ملی از این مرحله صعود کند. امیدواریم که این اتفاق بیفتد و نتایج دور رفت جبران شود. هواداران باید در بازی با عراق و بحرین سنگ تمام بگذارند و نقش مهمی ایفا کنند و به معنای واقعی یار دوازدهم تیم ملی باشند.» در این روزها انتقاداتی به دیسیپلین ویلموتس می‌شود و او را از این نظر با کی‌روش مقایسه می‌کنند. مدیرروستا در این خصوص گفت: «ویلموتس تنها 4 بازی رسمی با تیم ملی بوده و نمی‌توان در مورد او صحبت کرد. در هر حال تغییر سرمربی قطعاً با تغییر تاکتیک همراه می‌شود و تبعاتی دارد که نتایج اخیر تیم ملی جزو آن است. تیم ملی در زمان کی‌روش تدافعی بازی می‌کرد و حالا ملی‌پوشان با ویلموتس بیشتر در فاز حمله کار می‌کنند. باید به ویلموتس اعتماد کرد و به او فرصت داد. نباید از نتایج اخیر تیم ملی دلسرد شویم. این گونه نیست که تیم ملی با هر تغییری نتیجه بگیرد. باید مشکلات را برطرف کرد و مبلغ قرارداد ویلموتس را پرداخت کنیم تا جای هیچ بهانه‌ای باقی نماند. صرفنظر از این موضوع بازیکنان ما باید همانند زمان حضور کی‌روش در تیم ملی تلاش کنند. فدراسیون می‌توانست با رایزنی مشکل پرداخت حقوق ویلموتس را زودتر برطرف کند. او یک مربی حرفه‌ای است و انتظار دارد که فدراسیون در زمان مقرر به تعهدات مالی خود عمل کند.»
صحبت‌های پایانی مدیرروستا درباره شکل گرفتن دوقطبی اخیر و مقایسه ویلموتس با کی‌روش است:«کی‌روش 8 سال در ایران حضور داشت و خیلی‌ها به سبک بازی تیم ملی انتقاد می‌کردند، اما او کاملاً از نقطه ضعف فدراسیون آگاه بود و می‌دانست که مسئولان تنها به دنبال نتیجه‌گیری هستند. او برای نتیجه‌گیری، فوتبال تدافعی بازی می‌کرد اما اگر دنبال پیشرفت هستیم و می‌خواهیم که فوتبال روز دنیا را بازی کنیم، نباید تنها به دنبال نتیجه‌گیری باشیم. فوتبال روز دنیا بر این اساس است؛ تمام تیم دفاع، تمام تیم حمله. دفاع و حمله باید تلفیق شود و نمی‌توان از یکی از اینها صرفنظر کرد. هر زمان که توانستیم این دو را به خوبی اجرا کنیم، آن زمان می‌توانیم بگوییم که به فوتبال روز دنیا نزدیک شده‌ایم و می‌توانیم در سطح بین‌المللی حرفی برای گفتن داشته باشیم.»