همچنان زیر آوار مشکلات

 یک ماه اززمین لرزه 6.1 ریشتری که به خانه های روستاییان شهرستان های فریمان وتربت جام  خسارت های  زیادی  وارد کرد می گذرد. خبرنگاران خراسان رضوی برای اطلاع از این که چه کار هایی طی یک ماه گذشته درمناطق زلزله زده انجام شده است وچه مشکلاتی همچنان دراین مناطق باقی است به روستا های آسیب دیده اززلزله رفتند ودر گفت وگو با اهالی منطقه و مسئولان وضعیت مناطق آسیب دیده اززلزله را تشریح کردند که درادامه می خوانیم.
سفیدسنگ 30 روز پس از زلزله
کارآواربرداری و خدمات دهی به روستا های زلزله زده این منطقه با فراز و نشیب های فراوان، در کنار پس لرزه های این منطقه که برای برخی مردم عادی شده است در حال انجام است. یکی از اهالی روستای کارغش در گفت وگو با خبرنگار ما با بیان این که هر پیمانکار بنیادمسکن به لحاظ نوع ساخت وساز و مرحله تکمیل منازل، قیمتی متفاوت می دهد گفت:منازل روستاییان به طور کامل آواربرداری شده است و نقشه واحد های مسکونی را هم کشیده اند اما شنیده ایم که قرار است برای هر نقشه 50هزار تومان دریافت شود که این کار صحیح به نظر نمی رسد. احمد نامجو گفت:برخی از دام های ما بیمارشده اند و با وجود این که بار ها با دام پزشکی تماس گرفته ایم از یک ماه گذشته تاکنون فقط یک بار برای واکسن دام ها آمده اند. رئیس شورای اسلامی روستای کارغش نیز با تشکر از دیگر مسئولان به خاطر توجه و سرکشی به این مناطق گفت:یک ماه از زلزله گذشته است لذا مسئولان باید زودتر کار ها را به پیش ببرند و ما را از سرگردانی و بی خانمانی نجات دهند.محمدمنصوری بااشاره به این که در حال حاضر زمان تهیه محصولات لبنی؛ ماست، کره و... است گفت:متأسفانه جایی برای نگهداری دام ها و محصولات لبنی نداریم و محصولات ما خراب می شوند.
3واحدحمام سیار 15 روز درانتظارراه اندازی


در ادامه خبرنگارمابه روستای رزمگاه رفت و با اهالی روستا به گفت وگو پرداخت.یکی از اهالی روستای رزمگاه گفت:هر چند مسئولان زحمت می کشند اما کار ها خیلی کند پیش می رود.رمضان بیدبرگ نیا با اشاره به این که سه واحد حمام سیار توسط قرارگاه خاتم به روستا آورده شد گفت:نصب حمام به عهده اداره برق، آب و مجموعه بخشداری است اما با وجود این که 15 روز است این حمام ها به روستا آورده شده، ولی تاکنون کسی آن را راه اندازی نکرده است. در ادامه گزارش به روستای سرچشمه رسیدیم محمدعیسی جباری از روستاییان سرچشمه با اشاره به این که در پایین روستا 4عدد دستشویی ایجاد شده است گفت:11 خانوار در بالای روستا زندگی می کنند که برای استفاده از این سرویس ها باید به سمت پایین روستا بیایند لذا ضروری است، تعداد دستشویی ها و حتی حمام روستا افزایش یابد. جباری با اشاره به این که آواربرداری روستا هنوز تمام نشده است و بابت هر نقشه 50هزار تومان می گیرند گفت:زیربنای منازل 60متر است و بنیاد مسکن تا مرحله سفت کاری با وام 25میلیون تومان کار می کند و بقیه مراحل تکمیل با خودمان است که انجام این امر برای ما بسیار سخت است.
مشکلات بهداشتی همچنان پابرجاست
خبرنگار ما در ادامه به کانون و مرکز اصلی زلزله سفیدسنگ می رود و با انبوه مشکلات مردم روبه رو می شود.یکی از اهالی روستای دوقلعه براشک با بیان این که مشکلات ما با شعار و وعده و وعید حل نمی شود گفت:یک ماه از وقوع زلزله می گذرد و 70 واحد مسکونی روستا آواربرداری شده است و مسئله حمام و دستشویی که سلامت ما به این دو بستگی دارد هنوز حل نشده است و فقط مسئولان قول می دهند که در عمل کمتر شاهد انجام آن هستیم.سید مهدی ناظم تقوی با گلایه از نبود نیرو های انتظامی در روستا گفت:فقط در روز های اول نیرو های انتظامی در روستا مستقر بودند، اما با وجود این که فرمانده انتظامی قول تامین امنیت را دادند خبری از گشت در روستا به خصوص در شب نیست و خود اهالی روستا با دزدان به طور مستقیم درگیر می شوند. ناظم تقوی گفت: به مشکلات دامداران رسیدگی نمی شود و با مشکل مکان نگهداری دام و علوفه روبه رو هستیم و حتی محصولات دام های ما نیز در حال هدر رفتن است.ناظم بااشاره به این که فقط بهداشت به ما سرمی زند و پزشک برای معاینه و درمان می آید و داروی رایگان می دهد گفت:شهرداری سفیدسنگ با تأخیر دو سه روزه زباله های روستا را جمع آوری می کند که این امر با شرایط بحرانی موجود در روستا خطرساز است. ناظم تقوی با بیان این که از مسئولان بپرسید آردی را که به روستاییان داده اند با کدام تنور و سوخت باید پخت گفت:محل نگهداری دام های ما خراب شده است، اما دولت می گوید اولویت اول ما ساخت خانه است.
ما با کابل های تکه تکه و غیر استاندارد تا چادر ها برق آورده ایم
تقوی بااشاره به این که در چند روز گذشته اداره برق کنتور هایی را در نزدیکی چادر ها نصب کرده است گفت:اداره برق کابل های روستا را برده است و ما با کابل های تکه تکه و غیر استاندارد تا چادر ها برق آورده ایم که این امر، امکان آتش سوزی و برق گرفتگی را ایجاد کرده است، البته گفته می شود که اداره برق می خواهد هزینه برق را از هر چند چادر که از کنتور ها استفاده می کنند دریافت کند که با توجه به شرایط فعلی روستاییان قابل قبول نیست. یکی دیگر از اهالی روستای دوقلعه براشک بااشاره به این که دولت مردم را ازیاد برده است گفت:روستای 65خانواری ما 10شهید تقدیم انقلاب کرده است و ما براساس وظیفه با دشمن جنگیدیم تا ناموسمان در امان باشد اما حالا به دلیل وقوع زلزله و بی توجهی مسئولان امنیتی، از گشت و کنترل به خصوص در شب ها خبری نیست و امنیت نداریم و خود من نتوانستم گوسفندان را برای چرا به صحرا ببرم، چرا که مجبورم شب ها را کنار خانواده ام باشم و نگهبانی دهم.محمدی گفت:شب گذشته دزد آمد و خود ما به دنبالش رفتیم و البته دزد فرار کرد. یکی دیگر از اهالی روستای دوقلعه براشک که جانباز 35درصد است به خبرنگار ما گفت:مسئولان قول دادند برای نگهداری تولیدات لبنی اهالی یخچال کانکس دار در روستا ایجاد کنند اما تا امروز که یک ماه از وقوع زلزله می گذرد خبری نشده است و جایی برای نگهداری محصولات دامی مردم وجود ندارد.کریمی گفت:شب ها بسیار سرد است و والور هلال احمر جواب گوی نیاز ما نیست؛ اگر شعله راکم کنیم بو می کند و محیط را گرم نمی کند و اگر شعله را زیاد کنیم دود می کند و از طرفی وجود چراغ در چادر در هنگام خواب هم خطرناک است و ممکن است آتش سوزی ایجاد کند و متاسفانه کپسول اطفای حریق نیز در اختیار نداریم و فقط پس از چاپ گزارش شما در روزنامه خراسان که 11اردیبهشت منتشر شد 2 روز خودروی آتش نشانی در روستا مستقر بود لذا ما بسیاری از شب ها را کنار فرزندانمان بیدار هستیم تا آنان به راحتی بخوابند. عضو شورای اسلامی روستای دوقلعه براشک هم در گفت وگو با خبرنگار خراسان گفت:شرکت های طرف قرارداد بنیاد مسکن با وام 25میلیون منازل را با زیربنای 60متر به صورت خاک گچ بدون لوله کشی، آب، برق و... تحویل می دهند و تکمیل منازل به عهده خودمان است که با توجه به  مشکلاتی که داریم امکان ساخت آن را نداریم.
مناطق زلزله زده تربت جام
خبرنگارما برای اطلاع ازوضعیت مناطق زلزله زده روستا های تربت جام به روستا های زلزله زده دهستان موسی آباد رفت واز نزدیک روند خدمات رسانی به مردم رابررسی کرد و به گفت و گو با روستاییان آسیب دیده درباره مشکلات پس از زلزله پرداخت آنچه در این گزارش می خوانید مشاهدات خبرنگار ما از وضعیت نزدیک ترین روستا ها به کانون زلزله سفید سنگ است. ابتدا به روستای 220 خانواری تیمنک سفلی رسیدم دراین روستا در صحن حیاط منازل چادر های سفید رنگ هلال احمر خود نمایی می کند که ساکنان برای استراحت در شب استفاده می کنند. یکی از اهالی روستای تیمنک سفلی با قدردانی از خدمات ارائه شده پس از زلزله گفت: پس از وقوع زلزله مسئولان بلافاصله به این روستا مراجعه کردند و ارزیابی اولیه را از منازل آسیب دیده انجام دادند و چادر های امدادی ارائه شد . رئوف رشیدی دهیار روستا با اشاره به مشکلات آسیب دیدگان گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در فاز اول برای احداث 20 واحد منزل موافقت کرده که صاحبان آن در حال تشکیل پرونده ودریافت وام 27 میلیون تومانی هستند. رئوف رشیدی افزود: مشکل اصلی مردم این روستا کمبود 50 تخته چادر برای اسکان موقت است وبا توجه به پس لرزه ها از رفتن به منازل خود وحشت دارند. عظیمی دیگر عضو شورای اسلامی به دیگر مشکل آسیب دیدگان اشاره واظهار کرد: اماکن نگهداری دام ها دچار آسیب شده که با وجود  پیگیری ها از مسئولان امر تاکنون هیچ نتیجه ای نگرفته ایم. وی اضافه کرد: قنات روستا تخریب وآب کشاورزی روستا قطع شده است که برای لایروبی هیچ اقدامی انجام نگرفته است. به روستای تیمنک علیا می رویم مشکلات مردم این روستا ها شامل کمبود چادر، کندی باز سازی منازل، قطع آب قنات و تخریب فضای نگهداری دام وطیور بود. در ادامه به روستای دوسنگ مراجعه کردیم که یوسف اردشیر رئیس شورای اسلامی گفت: در روستای 200 خانواری دوسنگ 7 واحد مسکونی به صورت 100 درصد تخریب شد که کار های اولیه برای دریافت وام انجام گرفته است و قرار بود امروز از بنیاد مسکن برای خاک برداری وشروع عملیات ساختمانی مراجعه کنند که هنوز تا این ساعت از روز حضور نیافته اند وکار عملیاتی برای ساخت وساز انجام نگرفته است. وی ادامه داد: روستا های آسیب دیده در بین کوه ها قرار دارد که با توجه به سرمای هوا از مسئولان انتظار داریم برای احداث منازل تخریب شده هرچه سریع تر دست به کار شوند. وی با اشاره به دیگر مشکلات روستا گفت: قنات روستا 200 متر تخریب شده وآب آن به نصف رسیده که به لایروبی نیاز دارد وهمچنین مدرسه روستا با وجود 186 دانش آموز قابل استفاده نیست. از مسئولان آموزش وپرورش تقاضا داریم ساخت این مدرسه را در اولویت اعتبارات مدرسه سازی قرار دهند که دانش آموزان از تحصیل باز نمانند. در ادامه تهیه گزارش به روستای صد درصد تخریب شده قلعه سرخ نزدیک ترین روستا با فاصله 30 کیلومتری به کانون زلزله رسیدیم غلامعلی زارع مقدم رئیس شورای اسلامی قلعه سرخ افزود: با همکاری بنیاد مسکن واردو های جهادی سپاه، کار خاک برداری واحد های مسکونی تخریب شده به پایان رسیده است ودرحال حاضر مشغول پی ریزی ساختمان ها هستیم. وی با قدردانی از تلاش های هلال احمر و بنیاد مسکن گفت: در ارتباط با باز سازی فضای نگهداری دام ها هیچ کاری انجام نگرفته است.
سایر اخبار این روزنامه
وزیـر کشور: پدیده تقریبا دیگر هیچ مشکلی ندارد وزیـر کشور: پدیده تقریبا دیگر هیچ مشکلی ندارد منشا و خلیل زاده با پرسپولیس داخلی بستند منشا و خلیل زاده با پرسپولیس داخلی بستند همچنان زیر آوار مشکلات همچنان زیر آوار مشکلات آرامش نسبی در سوریه آرامش نسبی در سوریه سیف: دستورالعمل بخشش جرایم و سود تسهیلات زیر 25 میلیون به زودی ابلاغ می شود سیف: دستورالعمل بخشش جرایم و سود تسهیلات زیر 25 میلیون به زودی ابلاغ می شود هدف ترامپ از سفر به عربستان واسرائیل هدف ترامپ از سفر به عربستان واسرائیل محاسبه پس از مناظره محاسبه پس از مناظره نمایشگاه بین المللی گل و گیاه تهران آغاز به کار کرد نمایشگاه بین المللی گل و گیاه تهران آغاز به کار کرد متوسط سن در کابینه آینده باید ۴۵ سال باشد متوسط سن در کابینه آینده باید ۴۵ سال باشد واکنش اصلا ح طلبان و اصولگرایان به پیشنهاد اعلام اموال نامزدها واکنش اصلا ح طلبان و اصولگرایان به پیشنهاد اعلام اموال نامزدها بیکارم؛ سوپرمارکت بزنم!؟ بیکارم؛ سوپرمارکت بزنم!؟ ماجرای نجات کودک 3 ساله از چنگ گرگ درنده ماجرای نجات کودک 3 ساله از چنگ گرگ درنده افزایش ماهانه 10 هزار ازدواج افزایش ماهانه 10 هزار ازدواج