«مطرب» و «مانکن» زیر تیغ «هفت»

مائده کاشیان - بامداد روز شنبه برنامه جنجال‌برانگیز «هفت» در بخش میز نقد، تغییر رویکرد مهمی نسبت به برنامه‌های قبلی داشت. در این بخش از برنامه برای اولین بار   یک سریال نمایش خانگی یعنی «مانکن» به کارگردانی حسین سهیلی‌زاده مورد نقد و بررسی قرار گرفت. منتقدان «هفت» مسعود فراستی، جواد طوسی و محمدتقی فهیم، فیلم «مطرب» را هم که مدت کوتاهی از اکران آن می‌گذرد، به بحث گذاشتند و به تندی از این فیلم انتقاد کردند.
توجه تلویزیون به نمایش خانگی
در 9 سالی که از توزیع اولین سریال‌های نمایش خانگی تا حالا گذشته، این اتفاق سابقه نداشته است که برنامه سینمایی «هفت» در بخش میز نقد به سریال‌های ویژه نمایش خانگی بپردازد. در حالی که برخی از این سریال‌ها توجهات فراوانی را جلب کرده‌اند، به نوعی از سوی این برنامه که برند شاخص تلویزیون در حوزه سینما به شمار می‌رود، نادیده گرفته شده‌اند. این در حالی است که نه‌تنها «هفت»، بلکه به طور کلی تلویزیون هیچ برنامه خاصی برای پرداختن به سریال‌های این مدیوم و پوشش اخبار آن را ندارد، چه برسد به این که یکی از سریال‌های آن را در یک برنامه سینمایی مانند «هفت» به بحث و نقد بگذارد. به همین دلیل، پرداختن به آثار نمایش خانگی اتفاق جدیدی بود که در تلویزیون شاهد آن بودیم و احتمالاً معنی‌اش این است که رسانه ملی، مدیوم نمایش خانگی را به رسمیت شناخته است و از این پس هم سهمی برای آن در نظر خواهد گرفت.
نقد آثار غیرقابل نقد و جدید


مدتی پیش که بی‌توجهی میز نقد «هفت» به سینمای ایران و نقد فیلم‌های کلاسیک سینمای آمریکا، برخی واکنش‌های منفی را برانگیخته بود، محمدتقی فهیم درباره رویه میز نقد توضیح داد و نوشت که میان فیلم‌های سینمای ایران، آثاری مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرند که قابلیت نقد داشته باشند، روزهای پایانی اکران را سپری کنند یا زمان اکران‌شان به پایان رسیده باشد اما جمعه‌شب «هفت» خلاف رویکرد جدید برنامه عمل کرد و «مطرب» و «مانکن» را روی میز نقد گذاشت. از اکران فیلم «مطرب» کمتر از دو هفته می‌گذرد و سریال «مانکن» هم به اذعان تقریباً همه منتقدان، اثر مهمی نیست که «قابلیت نقد» در یک برنامه سینمایی را داشته باشد، بنابراین جای تعجب دارد که چرا این آثار برای تحلیل و بررسی، انتخاب شده بودند.
نقد تلویزیون نسبت به تلویزیون
غیر از توجه تلویزیون به نمایش خانگی، موضوع مهم دیگری که وجود دارد این است که نقد مجموعه «مانکن» در برنامه «هفت» را می‌توان به نوعی خودزنی تلویزیون و نقدی علیه خودش دانست. چون حسین سهیلی‌زاده به عنوان کارگردان سریال، آثار زیادی را برای تلویزیون ساخته‌است، این کارگردان جز فیلم «نیلگون» که اولین تجربه سینمایی او خواهد بود و فعلا خبری از کلید خوردن آن نیست، تا کنون فیلم سینمایی نساخته، ایرج محمدی تهیه‌کننده «مانکن» هم مانند سهیلی‌زاده بیشتر به عنوان تهیه‌کننده آثار تلویزیونی شناخته می‌شود و تنها فیلم «شکلاتی» را به عنوان اثر سینمایی در کارنامه دارد. بابک کایدان نویسنده سریال نیز علاوه بر سینما، سابقه کار در تلویزیون را داشته و احتمالا هر سه آن‌ها در آینده نیز همکاری‌هایی با تلویزیون خواهند داشت.
حمله مسعود فراستی به مخاطبان
علاوه بر تغییرات مهمی که در این قسمت از «هفت» شاهد آن بودیم، این برنامه حاشیه‌هایی نیز به همراه داشت. مسعود فراستی در بخشی از صحبت‌های خود، از انتقاد به فیلم ساز گذر کرد و نوک پیکان انتقادهای تندش را به سوی مخاطبان این فیلم گرفت و گفت اکثر تماشاگران «مطرب» از طبقه متوسط و از نظر فرهنگی «لمپن» هستند! وی با اشاره به «مطرب» و «مانکن»، در انتقاد به تماشاگران گفت که چرا به خودشان اجازه می‌دهند آثار مبتذل را ببینند.
پاسخ پرویز پرستویی به منتقدان «هفت»
پرویز پرستویی در واکنش به توهین مسعود فراستی به مخاطبان، پستی در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد و در انتقاد به این اتفاق نوشت: «چرا باید مردمی را که با این همه مشکلات دست‌وپنجه نرم می‌کنند و ساعاتی را انتخاب می‌کنند که با خانواده شان به دیدن این فیلم بروند لمپن و بی‌فرهنگ خطاب کنیم.» محمدتقی فهیم هم پست پرویز پرستویی را بی‌جواب نگذاشت و در پستی اینستاگرامی نوشت که پرستویی مردم را سپر بلا کرده و او پس از «مطرب» دلش برای پرویز پرستویی نمی‌سوزد چون خلایق هر چه لایق!