طرح اشتغال زایی آستان قدس برای سیل زدگان آق قلا با 63 میلیارد اعتبار

روز گذشته با حضور قائم مقام تولیت آستان قدس، نخستین مجتمع صنعتی پشتیبان دام سبک آستان قدس رضوی در شرق کشور افتتاح شد .در همین ارتباط سرپرست معاونت محرومیت ‌زدایی آستان قدس رضوی از آغاز طرح اشتغال‌زایی این نهاد برای سیل‌زدگان آق قلا با اعتبار 630 میلیارد ریال خبر داد. «حامد صادقی» در گفت‌وگو با آستان نیوز، با اشاره به اقدامات آستان قدس برای آسیب دیدگان سیل فروردین ماه شمال کشور اظهار کرد : از میان گزینه‌هایی مانند ساخت مجتمع‌های درمانی، خانه‌های بهداشت، مجتمع‌های فرهنگی و بازسازی منازل، در نهایت با توجه به سیاست‌های محرومیت‌زدایی آستان قدس و با هدف رشد اقتصادی، ایجاد رفاه اجتماعی و افزایش درآمد سرانه مردم مناطق سیل زده شمال کشور، موضوع ایجاد اشتغال را در دستور کار قرار دادیم. در طرح‎ اشتغال‌زایی برای سیل‌زدگان شمال کشور گزینه‌های متعددی از جمله پرورش ماهی، میگو، صنایع دستی، بوم گردی و صنایع تبدیلی شیر شتر را که در گمیشان وجود دارد، بررسی کردیم.
آق قلا؛ شهرستان هدف برای اشتغال‌زایی سیل‌زدگان
وی افزود: در نهایت با توجه به مزیت‌های رقابتی شمال کشور، وجود چراگاه‌ها و مراتع‌ گسترده و تخصص و تجربه مردم منطقه، موضوع دامپروری در دستور کار قرار گرفت و شهرستان آق قلا برای اجرای آزمایشی طرح دامداری سبک به منظور اشتغال‌زایی انتخاب شد.
اشتغال‌زایی مستقیم 900 نفر


صادقی  ادامه داد: طی سلسله بررسی‌های میدانی در شهرستان آق قلا، روستاها و افرادی که سیل بیشترین آسیب را به آن‌ها وارد کرده بود، شناسایی شدند که در نهایت به 900 نفر رسیدیم که بیشترین آسیب را دیده بودند. آستان قدس برای تمام این 900 نفر واحد دامپروری سبک راه‌اندازی خواهد کرد تا علاوه بر ایجاد اشتغال برای آن‌ها، افراد بسیار دیگری در قالب صنایع تبدیلی و راه‌ افتادن مشاغل مرتبط، شاغل شوند. سرپرست معاونت محرومیت‌زدایی آستان قدس با بیان این که برای تمام این 900 نفر جایگاه دام به صورت کاملا رایگان احداث خواهیم کرد، افزود: به هر یک از این 900 نفر، 20 رأس گوسفند به ارزش 70 میلیون تومان به صورت وام قرض الحسنه با بازپرداخت 60 ماهه و 9 ماه تنفس داده می‎شود. وی بیان کرد: مؤسسه دامپروری صنعتی آستان قدس رضوی برای پنج سال خدمات فنی، تخصصی و دام پزشکی را به صورت کاملا رایگان به این 900 شرکت کننده در طرح دامپروری سبک آستان قدس ارائه خواهد کرد تا احتمال شکست اقتصادی این واحدها به حداقل ممکن برسد. صادقی  با بیان این که طرح دامپروری سبک در آق قلا از مردادماه در دستور کار ما قرار گرفته و تاکنون 150 جایگاه دام از 900 جایگاه ساخته شده، افزود: از حدود یک ماه آینده روند اهدای دام‌ به سیل‌زدگان آق قلا آغاز و در اولین مرحله 2800 دام به 140 نفر از افراد واجد شرایط در روستای «چن سویلی» آق قلا تحویل خواهد شد.
صادقی همچنین از ایجاد مجتمع پشتیبان اشتغال دام سبک توسط مؤسسه دامپروری صنعتی آستان قدس رضوی با سرمایه گذاری معاونت محرومیت زدایی خبر داد و گفت : برای پشتیبانی از واحدهای اشتغال ایجاد شده مجتمعی به همین منظور با عاملیت مؤسسه دامپروری صنعتی قدس رضوی و سرمایه گذاری ۸۰ میلیارد ریالی معاونت محرومیت زدایی ایجاد شده است.