ورود مجلس به موضوع بنزین

در پی اجرای طرح سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین و برخی اعتراضات مردمی به این تصمیم،تعدادی از نمایندگان مجلس اعلام کردند با ورود به این موضوع،مشکل بوجود آمده را حل خواهند کرد.
در همین ارتباط، یک عضو هیات رئیسه مجلس از طرح دوفوریتی در خصوص توقف افزایش قیمت بنزین خبر داد.
یوسف نژاد درباره اقدامات مجلس شورای اسلامی در واکنش به مصوبه سران قوا در خصوص افزایش قیمت بنزین گفت: نمایندگان مجلس از طیف‌های مختلف در خصوص افزایش قیمت بنزین یک طرح دو فوریتی را روز یکشنبه (امروز) به مجلس ارائه خواهند کرد و عنوان می‌کنیم که ما خواهان آن هستیم که طرح فعلی متوقف شود.
نماینده ساری در تشریح این طرح بیان کرد: در این طرح عنوان کرده‌ایم که قیمت بنزین باید به حالت قبل خود بازگردد و هرگونه افزایش قیمت هم باید با موافقت مجلس و نمایندگان اعمال شود.


رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس هم با اشاره به نارضایتی‌های رخ داده در خصوص افزایش قیمت بنزین گفت: مجلس شورای اسلامی درحال آماده‌سازی یک طرح سه فوریتی یا دوفوریتی در خصوص بنزین است تا این موضوع مدیریت شود.
محمدجواد کولیوند گفت: مجلس شورای اسلامی درحال آماده‌سازی یک طرح سه فوریتی یا دوفوریتی در خصوص بنزین است تا این موضوع مدیریت شود.
کولیوند افزود: مجلس در هر حال باید دولت را مجاب کند تا به مردم به خصوص اقشار آسیب‌پذیر توجه شود.
وی ادامه داد: مطمئناً مجلس به یک راه حل عقلانی و منطقی برای جمع شدن کار خواهد رسید.
نماینده کرج گفت: در هر حال مجلس یک تصمیم خوب و منطقی برای خروج از این فضا خواهد گرفت.
عضو شورای هماهنگی سران قوا هم گفت: به خاطر فشار اقتصادی، مالی و روانی بر جامعه بخصوص مستضعفین نباید اصلاح قیمت‌ها در شرایط کنونی انجام شود.
غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و عضو شورای هماهنگی سران قوا در صفحه اینستاگرام خود در مورد افزایش قیمت بنزین نوشت: اگر هزار و یک دلیل وجود داشته و دارد که باید قیمت‌ها اصلاح شود، فقط به خاطر یک دلیل نباید در شرایط کنونی این کار انجام شود.
وی ادامه داد: به خاطر فشار اقتصادی، مالی و روانی بر جامعه بخصوص مستضعفین نباید این کار در شرایط کنونی انجام شود.
نماینده تهران در مجلس هم با انتقاد از مرجع تصمیم‌گیر درباره افزایش قیمت بنزین و شیب تند آن، در عین حال گفت که این موارد دلیل نمی‌شود که عده‌ای نظم عمومی را به هم بزنند و احیانا به اموال عمومی آسیب برسانند. علی مطهری در یادداشتی با عنوان «دو اشتباه در نحوه گران کردن بنزین» نوشت: «در این که برای قیمت بنزین و سایر حامل‌های انرژی در کشور باید فکری کرد تا آثار سوء ارزان بودن آنها مانند قاچاق سوخت از بین برود تردیدی نیست اما نحوه اجرای آن بسیار مهم است.
به نظر من در اقدام اخیر دو اشتباه رخ داد، یکی مربوط به مرجع تصمیم‌گیر است. حیطه تصمیم‌گیری شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا صرفا حل مشکلات فوری و فوتی برای دور زدن تحریم‌ها است که باید حتی با نادیده گرفتن موقت قوانین موجود درباره آنها تصمیم گرفت. تصمیم‌گیری درباره قیمت بنزین از این سنخ مشکلات نیست و لزوما نباید در آن شورا تصمیم‌گیری می‌شد، نمی‌شود نمایندگان مجلس از نوع تصمیم درباره قیمت بنزین بی‌اطلاع باشند و پاسخی‌ برای موکلان خود نداشته باشند، گرچه اجازه کلی آن را به دولت و نه به شورای عالی سران قوا داده‌اند.
اشتباه دیگر مربوط به شیب تند این تصمیم است، من خودم در جریان بررسی بودجه 98 پیشنهاد افزایش قیمت بنزین را دادم اما به این صورت که تا 80 لیتر به همان قیمت 1000 تومان و از آن بالاتر 3000 تومان، ولی تصویب نشد.
البته اینها دلیل نمی‌شود که عده‌ای نظم عمومی را به هم بزنند و احیانا به اموال عمومی آسیب برسانند و باعث خوشحالی آقای ترامپ و نتانیاهو شوند.»
به دنبال افزایش قیمت بنزین،اعتراض‌هایی هم روز گذشته بصورت پراکنده در برخی شهرهای کشور مشاهده شد.
* تجمعات اعتراضی به افزایش قیمت بنزین
اعتراض‌هایی پراکنده نسبت به افزایش قیمت بنزین، در نخستین روز هفته،‌ در برخی از خیابان‌های چند شهر مشاهده شد. این تجمعات باعث ایجاد ترافیک شدید شده بود با درخواست نیروی انتظامی پایان یافت.
مردم در این تجمعات با نیروهای پلیس همکاری داشتند و تنها به سیاست‌های دولت در زمینه اصلاح قیمت بنزین اعتراض کردند.
‌به گزارش خبرنگاران ایرنا،‌ دیروز در شیراز،‌ گرگان،‌ خرم‌آباد،‌ همدان، اراک،‌ ایلام، کرج و تهران برخی رانندگان با خاموش کردن خودروهایشان و ایجاد ترافیک، ‌نارضایتی خود را نسبت به نرخ جدید بنزین اعلام کردند. در سنندج، ‌دورود و قزوین، مهدیشهر،‌ گرمسار و شاهرود نیز اعتراض‌هایی انجام شده است.
این گزارش‌ها همچنین حاکیست تجمع‌های پراکنده شب گذشته نیز در برخی شهرها نیز ادامه داشت. این اعتراضها در برخی شهرها مانند مشهد و سیرجان و برخی شهرهای استان خوزستان دیده شد.
در اهواز نیز تجمع شهروندان معترض به افزایش قیمت و توقف خودروها در دو خیابان این شهر باعث دشواری رفت و آمد شد که با تذکرات نیروی انتظامی تجمع پایان یافت. همچنین در محور شوشتر- دزفول نیز تجمع اعتراضی که همراه با دشواری رفت و آمد در محور شوشتر - دزفول بود تا پایان شب برطرف شد.در گچساران نیز مردم با تجمعی آرام در دوگنبدان به افزایش قیمت بنزین اعتراض کردند. مردم معترض در آبادان، خرمشهر و ماهشهر نیز در بخش‌هایی از شهر در اعتراض حضور یافتند. شیراز و بندرعباس نیز با تجمع محدودِ اعتراضی روبرو بود که تا پایان شب پایان یافت.
در مشهد نیز تجمع اعتراضی ده‌ها نفر در محدوده تقاطع بلوار وکیل‌آباد و خیابان دانشجوبرگزارشد که با تذکرات پلیس و برخی شهروندان این اعتراض پایان یافت. در بیرجند هم اعتراض‌های پراکنده‌ای در سطح شهر انجام شد. در سیرجان اما اعتراضات شدید بود و در این میان تهاجم عده‌ای از افراد، به انبار نفتی این شهر و با هدف آتش زدن آن، با واکنش نیروی انتظامی ناکام ماند.
رسانه‌های معاند در این میان تلاش کردند با استفاده از ویدئوها و اخبار جعلی در شبکه‌های اجتماعی اعتراض‌ها در برخی شهرها را گسترده و فراگیرنشان دهند.
دولت با سهمیه بندی بنزین نرخ بنزین سهمیه‌ای را 1500 و بنزین آزاد را 3000 تومان اعلام کرد.
همزمان دولت اعلام کرد برای جلوگیری از فشار اقتصادی به مردم، علاوه بر یارانه نقدی، مبلغ 55 تا 200 هزار تومان به خانواده‌های 1 تا 5 نفره پرداخت خواهد کرد.
براساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا از بامداد جمعه 24 آبان بنزین برای همه وسایل نقلیه سهمیه‌بندی شد. طبق اطلاعیه شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی، قیمت بنزین معمولی سهمیه‌ای هر لیتر هزار و 500 تومان و قیمت بنزین معمولی غیرسهمیه‌ای به ازای هر لیتر سه هزار تومان خواهد بود، همچنین قیمت بنزین سوپر هر لیتر سه هزار و 500 تومان تعیین شده است.
سایر اخبار این روزنامه
تاکید سازمان ملل بر حاکمیت سوریه بر جولان اشغالی ورود مجلس به موضوع بنزین ترامپ سه جنایتکار جنگی را عفو کرد ظرفیت ثبت‌نام طرح ملی مسکن در 16 شهر تکمیل شد درگیری شدید میان ارتش سوریه و نیروهای ترکیه در شمال غرب حسکه بارش ‌برف و باران پاییزی در بیشتر مناطق کشور بیانیه حضرات آیات صافی و مکارم در مورد گرانی بنزین مرکز آمار: نرخ اجاره مسکن در تابستان 31 درصد افزایش یافت تهدید انصارالله یمن به حمله به عمق عربستان و امارات افشاگری مورالس از طرح آمریکا برای انتقال وی به گوانتانامو جزئیات اولین دفاعیات علی دیواندری به وظایف بانکی و حرفه‌ای‌ام عمل کردم - هیچ پولی در دوره مدیریتی‌ام گم نشده است مدارس استان تهران در همه مقاطع امروز تعطیل است تجلیل از چهار هنرمند خالق آثار دفاع مقدس خدمات بیمه تکمیلی درمان ایثارگران الکترونیکی می‌شود با حضور لاریجانی 6 اثر پارلمانی در هفتمین همایش تاریخ مجلس رونمایی می‌شود 1.5 تا 2 میلیون دیابتی در ایران در معرض زخم مزمن هستند