جزئیات حمایت معیشتی از ۱۸ میلیون خانوار

آفتاب یزد- گروه اقتصادی: از بامداد روز گذشته جمعه ۲۴ آبان، بنزین و حامل‌های انرژی سهمیه‌بندی شدند و قیمت‌های جدید آنها به طور رسمی اعلام شد.با آغاز سهمیه‌بندی بنزین، برنامه جدید دولت نیز برای افزایش کمک به ۱۸ میلیون خانوار اجرایی کلید خورد. بر اساس اعلام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، از این پس قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌ای ۱۵۰۰ تومان و نرخ هر لیتر بنزین آزاد سه هزار تومان شده است.متن اطلاعیه این شرکت به شرح زیر است:
شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران به اطلاع عموم هموطنان عزیز می‌رساند که براساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران محترم سه‌قوه، از ساعت صفر روز ۲۴ ماه آبان سهمیه‌بندی بنزین برای تمام وسایل نقلیه بنزین‌سوز به ترتیب بیان شده در این اطلاعیه انجام می‌شود.
1- میزان سهمیه بنزین هر نوع خودرو به ترتیب زیر است:
2- قیمت بنزین معمولی سهمیه‌ای از قرار هر لیتر ۱۵۰۰ تومان خواهد بود.


- قیمت بنزین معمولی غیرسهمیه‌ای از قرار هر لیتر ۳۰۰۰ تومان خواهد بود.
- قیمت بنزین سوپر از قرار هر لیتر ۳۵۰۰ تومان خواهد بود.
۳ - از ساعت صفر روز ۲۴ سهمیه کامل ماه آبان سال ۱۳۹۸ همه خودروها به کارت سوخت شخصی آن‌ها واریز شده و سهمیه خودروهای شخصی به مدت ۶ماه قابل ذخیره است. استفاده از سهمیه سوخت صرفا با استفاده از کارت هوشمند سوخت شخصی میسر خواهد بود.
۴ - کسانی که تاکنون به هر علت کارت سوخت شخصی خود را دریافت نکرده‌اند، از ساعت اجرای طرح، سهمیه سوخت ایشان محفوظ است و از این بابت هیچ نگرانی نداشته باشند.
افرادی که کارت سوخت ندارند، شامل کسانی که تاکنون درخواست المثنی نداده‌اند، کسانی که درخواست داده و هنوز کارت سوخت خود را دریافت نکرده‌اند و همچنین کسانی که کارت سوخت برایشان صادر شده ولی در باجه معطله شرکت ملی پست است، سهمیه همه آنها از همین امروز محفوظ و ذخیره خواهد شد.
۵ - نرخ CNG بدون تغییر خواهد بود.
۶ - برای مسافربرهای بر پایه اینترنت (اسنپ و تپ‌سی) مشروط برآن که نرخ‌های خود را از مقادیر مصوب به تشخیص وزارت کشور تغییر ندهند، اعتبار معادل سهمیه مصوب تعلق خواهد گرفت. برای تامین سوخت خودروهای مسافر برخطی و بین‌شهری، آژانس‌های مسافربری و آموزشگاه‌های رانندگی تمهیدات لازم اتخاذ گردیده است که متعاقبا اعلام خواهد شد.
۷ - به منظور رفاه حال دارندگان خودروها با اولویت وانت‌بارها مقرر گردید وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه کشور ظرف مدت یک ماه ضوابط تشویقی برای توسعه مصرف CNG در خودروها را تنظیم و به تصویب شورای اقتصاد برسانند.
۸ - همچنین به خودروهای همه دستگاه‌های اجرایی دولتی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری، سهمیه بنزین تعلق نمی‌گیرد و این خودروها باید با قیمت هر لیتر ۳۰۰۰ تومان نسبت به دریافت بنزین اقدام کنند.
۹ - قیمت نفت گاز با کارت سوخت جایگاه‌دار
بدون تغییرخواهد بود.»
> محدودیت سوختگیری با کارت بنزین
جایگاه برداشته شد
در عین حال با اعلام سهمیه‌بندی بنزین محدودیت سوختگیری با کارت جایگاه (۲۰ لیتر در هر بار سوختگیری) نیز برداشته شد تا کسانی که هنوز موفق به دریافت کارت سوخت شخصی خود نشده‌اند، بتوانند از کارت سوخت جایگاه‌ها استفاده کنند. در این باره فاطمه کاهی، سخنگو شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: سهمیه کارت سوخت جایگاه داران به حالت سابق یعنی ۶۰ لیتر در هر بار سوختگیری بازگشته و محدودیت ۲۰لیتر کارت سوخت جایگاه‌داران برداشته شده است. به گفته وی، در حال حاضر بنزین با کارت سوخت جایگاه داران برای کسانی که کارت سوخت ندارند، هر لیتر ۳۰۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود. برای استفاده از بنزین سوپر حتما از کارت جایگاه‌دار استفاده شود، کارت سوخت شخصی برای دریافت بنزین سوپر غیرفعال است و باید حتما از کارت جایگاه استفاده شود. سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: سقف سوخت‌گیری با کارت جایگاه‌دار به روال قبل و ۶۰ لیتر بازگشته است. وی در ادامه تاکید کرد: برای استفاده از بنزین سوپر حتما از کارت جایگاه‌دار استفاده شود، کارت سوخت شخصی برای دریافت بنزین سوپرغیر فعال است و باید حتما از کارت جایگاه استفاده شود. کاهی یادآور شد: مشکلی هم برای عرضه بنزین سوپر وجود ندارد و این سوخت به اندازه کافی در جایگاه‌ها موجود است.
> گازوئیل و گازCNG سهمیه‌بندی نشده؛
قیمتش هم تغییر نکرده
بر اساس این گزارش تغییر قیمت سوخت و تعیین سهمیه برای آن فقط برای بنزین است.در مورد سوختهای دیگر نظیر نظیر گازوییل و گاز CNG هیچ تغییری صورت نگرفته و با قیمت قبلی و به همان نحوه پیشین توزیع می‌شود.
> سهمیه بنزین آبان ماه چه زمانی می‌سوزد؟
بر اساس تصمیمات اتخاذ شده امکان ذخیره‌سازی بنزین رد کارت‌ها به مدت شش ماه مقدور خواهد بود. بر این اساس سهمیه آبان ماه کارت‌ها تا شش ماه بعد قابل استفاده خواهد بود و از پس شش ماه این سهمیه در کارت‌های سوخت می‌سوزد. شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تاریخ شارژ بنزین در کارت‌های سوخت را اعلام نکرده است اما طبق اطلاعات ارائه شده این سهمیه با پایان آبان ماه در کارت‌های سوخت از بین نمی‌رود تا شش ماه قابل استفاده خواهد بود. به این ترتیب کسانی که کارت سوخت خود را تحویل نگرفته‌اند نیز در این دوره زمانی فرصت دارند با دریافت کارت سوخت از سهمیه‌شان
استفاده نمایند.
> کسانی که هنوز کارت سوخت نگرفته‌اند چه کنند؟
در عین حال با این که سهمیه‌بندی بنزین با کارت هوشمند سوخت آغاز شده، اما حدود یک میلیون نفر هنوز کارت سوخت شخصی در اختیار ندارند. حدود ۴۰۰ هزار نفر در یک ماه اخیر برای صدور کارت سوخت المثنی ثبت نام‌کرده‌اند و حدود ۶۰۰هزار کارت سوخت صادر شده در باجه‌های پستی معطله وجود دارد و گزارشات مبتنی بر حرکت متقاضیان به سمت ادارات پست است. طبق اعلام مسئولان مربوطه طی روزهای اخیر، حدود ۴۰۰ هزار نفر در یک ماه اخیر برای صدور کارت سوخت المثنی ثبت‌نام‌کرده‌اند و حدود ۶۰۰هزار کارت سوخت صادر شده در باجه‌های پستی معطله وجود دارد. کسانی که اخیرا
برای دریافت کارت سوخت المثنی ثبت نام کرده‌اند باید منتظر صدور کارت سوخت بمانند و تا آن زمان از کارت جایگاه‌ها و با مبلغ آزاد هر لیتر ۳۰۰۰ تومان، بنزین خریداری کنند و متقاضیان برای دریافت کارت سوخت خود باید با در دست داشتن مدارک مالکیت خودرو و موتورسیکلت خود، پس از استعلام از سایت epolice.ir، به ادارات پست مراجعه کنند. مهدی مقصودی، مجری طرح کارت سوخت شرکت پست در این خصوص گفت:‌دیروز تا ساعت ۱۶ آماده تحویل کارت‌های معطله سوخت در باجه‌های منتخب تهران و سراسر کشور بودیم و این ساعت قابل تمدید است. وی افزود: باجه‌های منتخب استان تهران شامل باجه‌های شهرک قدس، میدان ولیعصر، مفتح، صدر، لشگرک، رسالت، نبرد جنوبی، شهر ری، شوش، چهار راه لشگر، تهرانسر و باجه‌های پستی شهرستان‌های تهران و کشور هستند. مقصودی با بیان اینکه "روزهای غیر تعطیل نیز تا ساعت ۱۸ این کارت‌ها ارائه می‌شود"، گفت: از مالکان کارتهای سوخت درخواست می‌شود برای دریافت کارت سوخت خود، کارت شناسایی وسیله نقلیه را به همراه داشته باشند.
> کرایه تاکسی‌های اینترنتی گران نمی‌شود
بر این اساس نرخ کرایه دو شرکت تاکسی‌های اینترنتی به دلیل اینکه به رانندگان آنها سهمیه بنزین تعلق گرفته، افزایش نخواهد یافت و جزئیات این سهمیه به زودی اعلام خواهد شد. در همین ارتباط شرکت اسنپ در اطلاعیه‌ای اعلام کرد با توجه به آغاز سهمیه‌بندی بنزین و مطابق اطلاعیه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و تایید وزارت کشور، به اطلاع می‌رسانیم که به رانندگان تاکسی‌های اینترنتی سهمیه بنزین تعلق می‌گیرد. بر این اساس از دیروز ۲۴ آبان ماه، هزینه بنزین کاربران راننده فعال در تاکسی‌های اینترنتی بر اساس کارکرد ماهانه، به قیمت دولتی محاسبه و ما به‌التفاوت آن به کارت بانکی آنها واریز می‌شود. این اطلاعیه حاکی است: همچنین نرخ کرایه‌های تاکسی‌های اینترنتی هیچ گونه تغییری نداشته و کاربران راننده می‌توانند بدون نگرانی از افزایش قیمت بنزین مثل همیشه به فعالیت خود ادامه دهند. شرکت اینترنتی تپ‌سی نیز در اطلاعیه جداگانه‌ای با تایید این موضوع، اعلام کرد: پیرو انتشار خبر سهمیه‌بندی بنزین و طبق اعلام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و تایید وزارت کشور، به اطلاع می‌رسانیم: سهمیه‌ بنزین به رانندگان تاکسی‌های آنلاین تعلق می‌گیرد. در این اطلاعیه آمده است: با توجه به اختصاص سهمیه به تاکسی‌های آنلاین، قیمت سفرها تغییری نخواهد کرد». جزئیات این موضوع شامل شرایط دریافت سهمیه و نحوه تخصیص آن به رانندگان تاکسی‌های آنلاین، متعاقبا اعلام خواهد شد. بر این اساس سهمیه کامل آبان خودروهای شخصی از بامداد دیروز به کارت سوخت شخصی آنها واریز شد و این سهمیه به مدت ۶ ماه قابل ذخیره است. بر همین اساس، سهمیه خودروهای سواری شخصی بنزینی ماهانه ۶۰ لیتر و دوگانه سوز ۳۰ لیتر خواهد بود. همچنین سهمیه سوخت تاکسی بنزینی ماهانه ۴۰۰ لیتر و دوگانه سوز ۲۰۰ لیتر است.
> هیچ تاکسی‌ای اجازه تغییر خودسرانه
در نرخ تاکسی را ندارد
همچنین مدیرعامل سازمان نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران نیز با اشاره به افزایش قیمت بنزین گفت: حداکثر تلاش خود را می‌کنیم که تغییری در قیمت کرایه تاکسی‌ها نداشته باشیم. «علیرضا قنادان» مدیرعامل سازمان نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با تاکید بر اینکه بیان اینکه با توجه به افزایش قیمت بنزین اجازه تغییر خودسرانه در نرخ کرایه تاکسی را نمی‌دهیم، گفت: از امروز در تمام خطوط و سامانه‌ها اعلام آماده‌باش شده است و گشت‌های تاکسیرانی از ساعت ۶ صبح در کلیه نقاط و پایانه‌های اصلی شهر مستقر هستند و با توجه به افزایش استفاده از سامانه‌های حمل‌و نقل عمومی نظارت کافی را خواهیم داشت. وی درباره افزایش قیمت تاکسی‌ها گفت: الان تغییری در نرخ تاکسی‌ها نخواهیم داشت و با توجه به سهمیه در نظر گرفته شده، هیچ تاکسی اجازه تغییر خودسرانه در نرخ تاکسی را ندارد. قنادان با اشاره به نگرانی رانندگان تاکسی درخصوص افزایش قیمت بنزین گفت: این مسئله را درک می‌کنیم، کارشناسان ما در سازمان تاکسیرانی در حال بررسی موضوع هستند و در مورد تخصیص و ارائه نرخ و سهمیه مشخص در صورت لزوم پیگیر‌های بعدی را انجام می‌دهیم. مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران اظهار داشت: حداکثر تلاش خود را می‌کنیم که تغییری در قیمت کرایه تاکسی‌ها نداشته باشیم. وی در پاسخ به این سوال که با توجه به افزایش تمایل به استفاده از حمل‌و‌نقل عمومی به ظرفیت تاکسی‌های شهر اضافه خواهد شد یا خیر، گفت: همانطور که گفتم در همه مراکز اعلام آماده‌باش شده است که این کار صورت نگیرد. قنادان درخصوص اعتراض شهروندان به افزایش قیمت‌ها گفت: با توجه به حضور ناظرین در پایانه‌ها می‌توانند به طور حضوری اعتراض خود را اعلام کنند و یا با شماره ۴۸۰۴۸ و ۱۸۸۸، شکایات خود را مطرح کنند.
> منابع حاصل از افزایش قیمت بنزین
به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟
اما با آغاز سهمیه‌بندی بنزین، برنامه جدید دولت برای افزایش کمک به ۱۸ میلیون خانوار اجرایی نیز کلید خورد.بر اساس این گزارش، حالا دولت در صدد است با اجرای طرح حمایتی ویژه از ۱۸ میلیون خانوار، از معیشت این دسته از افراد حمایت لازم را به عمل آورد. بررسی‌ها نشان می‌دهد پرداخت این اعتبار حمایتی از ۱۰ روز دیگر به خانوارهای هدف آغاز خواهد شد. طبق محاسبات ۱۸ میلیون خانوار جمعیتی در حدود ۶۰ میلیون نفر را تشکیل می‌دهد. محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه هدف از اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت و اصلاح قیمت بنزین را حمایت معیشتی از ۱۸میلیون خانوار عنوان کرد.
> پرداختِ منابع اصلاح قیمت بنزین
به 60 میلیون نفر
نوبخت در خصوص اطلاعیه شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در خصوص اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت و اصلاح قیمت بنزین گفت: این طرح در راستای مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه اجرا می‌شود. وی تصریح کرد: در سال‌های اخیر با افزایش مصرف بنزین کارشناسان اظهار نظر می‌کردند که اگر بنزین سهمیه‌بندی شود و در قیمت آن اصلاحی صورت گیرد می‌تواند باعث کنترل مصرف شود. نوبخت افزود: دولت در شش سال گذشته فقط دو بار اصلاح قیمت انجام داد و منابعی که از آن حاصل شد بیشتر صرف پرداخت به خانواده‌های نیازمند و تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی شد.
> طرح حمایت معیشتی دولت
ارتباطی به یارانه نقدی قبلی ندارد
وی با تاکید بر اینکه این بار نیز رئیس جمهور نظر داشت که اگر قرار است اصلاحی در قیمت بنزین انجام شود حتماً باید منابع آن به مردم پرداخت شود اضافه کرد: از این جهت با تعریفی که صورت گرفت و در شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه به تصویب رسید، قرار بر این شد که 100 درصد منابع حاصل از اصلاح قیمت‌ها و سهمیه‌بندی به صورت حمایت معیشتی بین خانوار‌های مورد نظر توزیع شود. رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه جامعه هدف بیش از 18 میلیون خانوار (بیش از 60 میلیون نفر) را تشکیل می‌دهد، گفت: در همین راستا، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی موظف شد همه منابع حاصل از این برنامه را در یک حساب مشخص که به همین عنوان نزد خزانه افتتاح خواهد شد واریز کند. نوبخت افزود: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز موظف شد با ضوابطی که دارد (توضیحات بیشتر آن در روز‌های آینده اعلام خواهد شد)، فهرستی از این 18میلیون خانوار یا همان 60میلیون نفر مورد نظر را آماده کند.
> یارانه جدید 55 تا 205 هزار تومان
واریز تا 10 روز دیگر
وی گفت: سازمان برنامه و بودجه نیز موظف شد همه مبالغی که به حساب واریز می‌شود بین این خانوار‌ها که از یک نفر تا پنج نفر هستند به صورت ماهانه در قالب مبالغی بین 55 تا 205 هزار تومان پرداخت کند. رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: بنابراین از این به بعد این سازمان هر ماه سه پرداختی خواهد داشت؛ یک حقوق و مزایا و پرداخت‌های مربوط به طرح‌های عمرانی که هر ماه از خزانه صورت می‌گیرد، دوم پرداخت یارانه‌ها که معمولاً 26 هر ماه انجام می‌شود و از این به بعد پرداخت دیگری نیز صورت می‌گیرد که در قالب بسته‌های حمایت معیشتی خواهد بود. وی افزود: البته طوری برنامه ریزی کرده‌ایم که بلافاصله پس از اجرای طرح و حداکثر یک هفته تا ده روز آینده همه وجوه به حساب سرپرست خانوار واریز شود.
> متقاضیان یارانه جدید تقاضایشان را
برای بررسی اعلام کنند
نوبخت همچنین تصریح کرد: البته وزارت رفاه موظف شد مازاد بر این 18 میلیون خانوار، هر کسی که خودش را متقاضی دریافت این رقم می‌داند با ساز و کار‌هایی که تدارک دیده تقاضای او را بررسی می‌کند و آن‌هایی را که مشمول پرداخت قرار می‌گیرند در فهرست پرداخت قرار دهد و این پرداخت از زمان شروع اجرای این طرح محاسبه و به آن‌ها پرداخت خواهد شد. وی گفت: سخنگوی دولت در روز‌های آینده جزئیات بیشتری را درباره اجرای این طرح اطلاع‌رسانی خواهد کرد و مسئولان دستگاه‌های ذیربط نیز آماده ارائه توضیحات بیشتر در این زمینه هستند. نوبخت افزود: امیدواریم آثار مثبت این اقدام که با مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه انجام می‌شود و در چارچوب سیاست‌های حمایتی دولت و مورد تاکید رئیس جمهور است در آینده نزدیک در جامعه مشاهده کنیم.
> مبالغ جدید بر اساس بعد خانوار پرداخت می‌شود
مدیر روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه نیز نوشت: به خانوارهای تک نفره 55هزار تومان، دو نفره 103هزار تومان، 3 نفره 138هزار تومان، 4نفره 172هزار تومان و پنج نفره و بیشتر 205هزار تومان پرداخت خواهد شد. مهدی قمصریان، مدیر روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه در صفحه تویئتر خود نوشت: همانگونه که صراحتا اعلام شد طرح حمایت معیشتی دولت هیچ ارتباطی به یارانه 45500 تومانی ندارد. میزان پرداخت در طرح جدید براساس خانوار است.به خانوارهای تک نفره 55 هزار تومان، دو نفره 103 هزار تومان، 3نفره 138 هزار تومان، 4 نفره 172 هزار تومان و پنج نفره و بیشتر 205 هزار تومان پرداخت
خواهد شد.