شوک عراق به فوتبال ایران

آرمان‌ملی: تیم‌ملی کشورمان در چهارمین مسابقه خود در رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی 2022 و جام‌ملت‌های 2023 به مصاف تیم‌ملی عراق رفت و مقابل این تیم تن به شکست دو بر یک داد تا در رده سوم جدول این گروه قرار بگیرد و در دور برگشت کار سختی داشته باشد.این دومین باخت ایران از مسابقات است.
    شکست ایران
تیم‌های ملی ایران و عراق در اردن به میدان رفتند. بازی با سوت داور آغاز شد، ایران بازی با احتیاط‌تر و دفاعی‌تری از خود نشان داد که عراق با استفاده از این نوع بازی فشار بیشتری روی ایران وارد کرد و درنهایت در دقیقه ۱۱مهند علی گل اول عراق را وارد دروازه بیرانوند کرد. بازی در میانه‌های میدان جریان داشت تا در دقیقه ۲۴ روی پاس محمد محبی، احمدنوراللهی صاحب توپ شد و گل تساوی را به ثمر  رساند. دقیقه ۲۵ عراق بازی خطرناک انجام داد که باعث درگیری بین بازیکنان دو تیم شد و بعد از چند دقیقه مسابقه دوباره پیگیری شد. هر دو تیم برای زدن گل تلاش کردند، اما  بازی با نتیجه یک بر یک در نیمه اول به پایان رسید. به‌علت حساسیت بالای بازی عراق ریسک بیشتری برای حمله انجام داد اما نتیجه برای این تیم به‌همراه نداشت. بازی در نیمه دوم هیجانی نداشت و تیم‌ها به ندرت به دروازه یکدیگر نزدیک می‌شدند. ویلموتس تعویض‌هایی را انجام داد که هیچکدام نتوانستند تاثیرگذار باشند. دقیقه ۸۱ مسعود شجاعی کاپیتان تیم‌ملی روی بازی خطرناک و کارت زردی که از قبل داشت اخراج شد تا ایران ۱۰ نفره بازی را ادامه دهد. دقیقه ۹۱ علی عدنان با سانتی روی دروازه ایران کرد که با ضربه سر علی عباس توپ وارد دروازه ایران شد و این تیم با نتیجه دو بر یک تیم‌ملی ایران را شکست داد.
   نظر ویلموتس


مارک ویلموتس در نشست خبری پس از دیدار مقابل عراق عنوان کرد: ۱۵ دقیقه سخت را در ابتدای بازی داشتیم.سپس گل خوردیم و در ادامه بازی را به دست گرفتیم و کنترل کردیم، اما در نیمه دوم اشتباهاتی مرتکب شدیم و ۱۰ نفره هم شدیم‌‌.این شکست ما را ناگزیر می‌کند در بازی‌های بعدی ۱۲ امتیاز از ۱۲ امتیاز ممکن را بگیریم تا به مرحله بعد صعود کنیم. وی درباره اینکه چه نگاهی به صعود دارد، گفت: ما همه تلاش‌مان را برای بازی‌های خانگی و همچنین مسابقه خارج از خانه در برابر کامبوج می‌کنیم. سرمربی تیم‌ملی درباره دو شکست پیاپی عنوان کرد:  ما حداقل می‌توانستیم در 2 بازی مقابل بحرین و عراق 2 امتیاز بگیریم اما این اتفاق رخ نداد.شاید بهتر باشد بگویم در این‌باره بدشانسی آوردیم و این مسابقه می‌توانست مساوی شود‌. ویلموتس درباره توصیفش از شرایط بازی و اینکه آیا این شکست عواقب کارت‌قرمز برای کاپیتان ایران بود، اظهار داشت: من ۳۰ سال است در فوتبال هستم.هیچ‌وقت یک نفر را نباید مقصر قلمداد کرد. همه ما در شکست مقصریم و یک نفر مقصر نیست.اشتباهاتی در این بازی داشتیم.در هنگام یارگیری دچار اشتباهاتی شدیم.در کنار آن ۱۰ نفره هم شدیم‌. وی درباره اینکه گفته می‌شود رسانه‌های ایران این شکست را به‌دلیل غیبت جهانبخش و عزت‌اللهی ارتباط داده‌اند، تصریح کرد: اینطور نیست. جهانبخش و عزت‌اللهی مدتی است بازی نکرده‌اند.علاوه بر این حاج‌صفی را به‌دلیل آسیب‌دیدگی در این مسابقه در اختیار نداشتیم.
   خوشحالی عراقی‌ها
عراقی‌ها بعد از برد بسیار خوشحالی کردند و یک جشن ملی براه انداختند. اکنون آنها یک گام دیگر به جام‌جهانی 2022 نزدیک شده‌اند که چنین واکنشی را در پی داشته است. عراق اولین و آخرین‌باری که به جام‌جهانی صعود کرد به سال 1986 برمی‌گردد. 35 سال است که عراقی‌ها طعم صعود به جام‌جهانی را نچشیده‌اند و این پیروزی مقابل ایران امتیاز عراق را به عدد 10 رساند تا در گروه سوم صدرنشین شود و یک گام دیگر به این دستاورد تاریخی نزدیک شود. هواداران تیم‌ملی عراق  در میدان تحریر بغداد و بعد از تماشای پیروزی تیم‌شان مقابل ایران جشن ملی به راه انداختند تا این میدان پس از اغتشاشات چند وقت اخیر، شاهد برگزاری جشن باشد. جشنی که مردم عراق را برای شکستن رکورد امیدوار کرده است.
   عذرخواهی فدراسیون
فدراسیون فوتبال با انتشار متنی به‌دلیل دو شکست اخیر تیم‌ملی برابر بحرین و عراق عذرخواهی کرد و در همین حال، برای کسانی که معتقد است  از فرصت استفاده کرده و اغراض شخصی را علیه فوتبال ملی بر زبان آوردند، خط و نشان کشید.
   بازتاب شکست ایران
     نشریه «چوسون»
 نکته خاص این بود که ایران در سال‌های اخیر قوی‌ترین در آسیا بود و بهترین رنکنیگ قاره آسیا را داشت. حالا ویلموتس با این چالش مواجه است که بتواند اعتبار گذشته را به تیم ایران بازگرداند.
     سایت نیوز1
در بازی تیم‌ملی عراق نه فقط مقابل همسایه‌اش بلکه بر بهترین تیم قاره آسیا در رنکینگ فیفا غلبه کرده است.
     سایت دونگا کره‌‌جنوبی
 در حقیقت بهترین تیم آسیایی شکست خورد.تیم بیست و هفتم رنکینگ بهترین‌های جهان مغلوب عراق شد. دونگا همچنین افزود: بعد از باخت مقابل بحرین، ایران که توسط مارک ویلموتس اداره می‌شود، 3 امتیاز دیگر در مقدماتی جام‌جهانی قطر از دست داد. به باور این نشریه این دو نتیجه کار صعود تیم‌ملی ایران را سخت خواهد کرد.
     نشریه اکیپ فرانسه
مارک ویلموتس سرمربی بلژیکی با تیم‌ملی فوتبال ایران به بحران رسیده است. تیم او در دومین بازی پیاپی خود در انتخابی جام جهانی نیز طعم شکست را چشید تا با دو امتیاز کمتر از بحرین در رده سوم قرار گیرد.این باخت به منزله قرارگرفتن ایران در یک بحران است. حالا ایران ۴ امتیاز از عراق صدرنشین گروه عقب افتاده است که از سال ۱۹۸۶ در جام جهانی حاضر نبوده است و فعلا صدرنشین گروه است.از جمله دیگر اتفاقات مهم می‌توان به شکست تیم‌ملی چین به سوریه اشاره کرد که باعث استعفای مارچلو لیپی از هدایت چینی‌ها شده است. جام‌جهانی ۲۰۲۲ برای اولین‌بار در خاورمیانه برگزار می‌شود و قطر میزبانی این رویداد را برعهده دارد و غیر از قطر که حضورش در این رقابت‌ها قطعی است، ۴ سهمیه مستقیم برای صعود به این رقابت‌ها به تیم‌های آسیایی تعلق گرفته است و یک تیم نیز راهی پلی‌آف می‌شود.