واکنش دستگاه‌های اجرایی به اتهامات بعضی از نامزدهای ریاست جمهوری

برخی نامزدهای دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در دومین مناظره انتخاباتی مطالبی مطرح کردند که با واکنش دستگاه‌های اجرایی مربوط روبه رو شد.
دومین مناظره کاندیداهای دوازدهمین دوره ریاست جمهوری با موضوع سیاست و فرهنگ، با حضور 6 کاندیدا عصر جمعه 15 اردیبهشت ماه جاری برگزار شد.این مناظره، که بیشتر به نقدهای تند و تیز برخی کاندیداها از دولت همراه بود تا بیان راه حل‌هایشان برای حل مشکلات، حاشیه‌هایی داشت که هنوز مناظره تمام نشده بود، ازسوی نهادها و مسئولان مختلف، واکنش‌های متعددی بر خروجی رسانه‌ها و کانال‌های تلگرامی مسئولان قرار گرفت. در زیر بخش‌هایی از این واکنش‌ها آمده است:
وزارت خارجه: نامزدهای ریاست جمهوری از نبرد رسانه‌ای برای حمله به وزارت خارجه و سیاست خارجی سوءاستفاده نکنند
وزارت امور خارجه با توجه به اظهارات برخی از نامزدهای ریاست جمهوری در مناظره تلویزیونی گفت: از نامزدها درخواست می‌شود از نبرد رسانه‌ای کنونی با طرف آمریکایی برای حمله به وزارت امور خارجه و سیاست خارجی سوءاستفاده نکنند.


مرکز رسانه‌ای و دیپلماسی وزارت امور خارجه اعلام کرد: در پاسخ به ادعاهای نادرست و یک سویه درباره برجام که در مناظره تلویزیونی عصر امروز ازسوی برخی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مطرح شد، مواردی را به اطلاع مردم ایران می‌رسانیم.
«همه تحریم‌هایی که براساس برجام باید برداشته می‌شدند لغو و متوقف شده‌اند؛ برخی موانع و مشکلاتی که هنوز در حوزه بانکی وجود دارند ناشی از تحریم‌ها و مشکلاتی است که در خارج از برجام قرار دارند.»
وزارت امور خارجه تصریح کرده است: «همه درآمدهای نفتی و منابع مالی کشور که بر اثر تحریم‌های هسته‌ای مسدود شده بودند، آزاد شده و در دسترس بانک مرکزی قرار دارند؛ ضمن آنکه درآمدهای حاصل از فروش نفت به صورت کامل در اختیار کشور است و به نحو مقتضی از آن استفاده می‌شود.»
در اطلاعیه وزارت خارجه تصریح شده است: برنامه هسته‌ای کشور از جمله غنی سازی طبق برنامه عظیمی ازسوی سازمان انرژی اتمی ایران ادامه دارد؛ بطوری که راکتور آب سنگین اراک با امضای قرارداد میان ایران و چین درحال مدرن‌سازی است.
بتون ریزی مربوط به مخزن قدیمی اراک است
وزارت امور خارجه در ادامه به اظهارات مطرح شده درباره بتن ریزی در مخزن اراک اشاره و تاکید کرد: بار دیگر تکرار می‌کنیم، بتون ریزی که مربوط به مخزن قدیمی اراک است، فقط فضاسازی تبلیغاتی آمریکا بوده که متاسفانه توسط برخی تکرار می‌شود.
در ادامه این بیانیه آمده است: «وزارت امور خارجه در طول بیش از یک سال گذشته با همه بدعهدی‌ها و تعلل‌های آمریکا در اجرای برجام مقابله و منافع کشور را تامین کرده است.
وزیر دفاع: در دولت یازدهم شکوهمندترین دوره توسعه برنامه‌های موشکی و دفاعی کشور بوده است
سردار حسین دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، اظهارات یکی از نامزدهای ریاست جمهوری در مناظره روز جمعه در تلویزیون را نادرست خواند.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، سردار دهقان در واکنش به اظهارات یکی از نامزدهای ریاست جمهوری، گفت: در دولت یازدهم تا پایان سال 95 تامین اعتبارهای دفاعی تا دو و نیم برابر نسبت به دولت قبل افزایش داشته و این رقم در سال 96 به چهاربرابر نسبت به دولت قبل می‌رسد.
وزیر دفاع افزود: دوره دولت یازدهم شکوهمندترین دوره در توسعه کمی و کیفی برنامه‌های موشکی و دفاعی کشور بوده است.
سازمان انرژی اتمی: هزاران سانتریفیوژ درحال غنی‌سازی اند
سازمان انرژی اتمی در بیانیه‌ خود اعلام کرد: اکنون هزاران سانتریفیوژ درحال غنی‌سازی اند؛ ‌چیزی که هیات حاکمه ‌آمریکا به خصوص شخص اوباما انتظار آن را نداشت.
به گزارش اداره کل دیپلماسی عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان انرژی اتمی، در این بیانیه آمده است: با شناخت از آقای میرسلیم به عنوان فردی متدین و با سابقه، اعلام نظر درباره موضوع‌های هسته‌ای به شکلی که وی در مناظره مطرح کردند، تعجب آور است؛ وی به توقف صنعت هسته‌ای اشاره کرد درحالی که آمار و دلایلی برای این موضوع ارائه نکردند.
این سازمان خاطرنشان ساخته است: به طور حتم به یاد می‌آوریم که اوباما اعلام کرد اگر می‌توانستم، پیچ و مهره‌های صنعت هسته‌ای ایران را باز می‌کردم. در کنار غنی سازی، تولید آب سنگین به میزان بیش از گذشته ادامه دارد؛ درحالی که ده‌ها تن محصولات آب سنگین خود را به همان کشوری که به دنبال تعطیلی کارخانه آب سنگین بود صادر کردیم.
«توجه شما را به گفته‌های دیوید آلبرایت جلب می‌کنیم که چگونه دولت آمریکا را به دلیل تسلیم شدن به ایران در نتیجه خرید آب سنگین مورد انتقاد قرار داده و می‌گوید با این خرید، هم ترس کشورهای دنیا را از خرید آب سنگین از ایران ریختید و هم باعث تبلیغ تجاری آب سنگین ایران شدید.»
سازمان انرژی اتمی در ادامه افزوده است: جناب آقای میرسلیم حتما شنیده اید که گاز یو.اف.6 (UF6) به ماشین پیشرفته آی.آر8 (IR-8) با حداقل 20 برابر قدرت آی.آر1(IR-1) تزریق شد؛ ماشینی که دولت آمریکا به دنبال از بین بردن آن بود.
در ادامه این بیانیه آمده است: ارائه ده‌ها دستاورد بزرگ در روز 20 فروردین، روز ملی فناوری هسته‌ای نمونه دیگری از حرکت پرشتاب و رو به جلو صنعت هسته‌ای ایران بود که اخبار آن به سمع و نظر مردم رسیده است.
این سازمان خطاب به این نامزد ریاست جمهوری اعلام کرد: جنابعالی به اخراج دانشمندان هسته‌ای اشاره کرده‌اید درحالی که هیچ دلیل و مدرکی نیز ارائه نکردید؛ متاسفانه این موضوع ترفند عده‌ای بود که به دنبال بحران آفرینی برای صنعت هسته‌ای کشور بودند که در کمیسیون‌های مختلف مجلس دوره گذشته مورد بررسی دقیق واقع گردید و نادرستی آن مشخص شد.
در ادامه این بیانیه خطاب به این نامزد ریاست جمهوری آمده است: سازمان انرژی اتمی ایران دارای بیش از 14 هزار نیرو به شکل رسمی، قراردادی،‌ پروژه‌ای و شرکتی است؛ هیچ دانشمندی و یا کارمند رسمی حتی یک نفر در طول دولت یازدهم اخراج نشده است. بدیهی است که در غالب شرکت‌ها و پروژه‌ها هنگامی که کار پروژه‌ای به پایان می‌رسد افراد درگیر در آن پروژه ممکن است در پروژه دیگری مشغول شده و یا به کار آنان خاتمه داده شود. این رویه جدیدی نبوده و در طول عمر صنعت هسته‌ای کشورمان به صورت یک روند طبیعی ادامه داشته است.
در پایان این بیانیه آمده است: از جنابعالی به عنوان فردی متدین انتظار دارد با بررسی دقیق شنیده‌های خود از طرح موضوع‌هایی که می‌تواند باعث ایجاد شبهه در بین مردم شود خودداری فرمایید. ضمن اینکه سازمان انرژی اتمی آمادگی دارد چنانچه مدارک و مستنداتی ارائه کنید آن را رسیدگی کرده و نتیجه را به ملت ایران اعلام کند.
وزارت راه: اظهارات برخی کاندیداها به علت بی‌اطلاعی از صنعت هوایی است
«اصغر فخریه‌کاشان» قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل در یادداشتی نوشت: «آقای میرسلیم که چنین اظهاراتی دارد، قطعا اقتصاد صنعت هوایی را نمی‌شناسد».
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فخریه کاشان در این یادداشت نوشت: «ساخت 10 تا 20 درصد قطعات در ایران و استفاده در هواپیماهای خارجی مستلزم آن است که این توان در داخل وجود داشته باشد. دوم، این قطعه از نظر استانداردهای بین‌المللی مورد تایید قرار بگیرد؛ سوم، شرکت خارجی که می‌خواهد آن را استفاده کند، برای استفاده از آن، رضایت داشته باشد. چهارم، باید چنین کاری اجازه صادراتی از طرف کشورهای صادرکننده هواپیما داشته باشد. پنجم، این اقدام با زمان‌بندی‌ای که مد نظر ماست، سازگار باشد و قیمت تمام‌شده آن هم مناسب باشد. در کشور قطعا توان‌هایی برای ساخت هست؛ اما همه این قطعات، استاندارد بین‌المللی ندارد.»
«به‌همین‌دلیل در هواپیماهای داخلی خود هم که قرار بود بسازیم و تاکنون نساختیم، مجبور شدیم به سراغ افرادی برویم که دارای استاندارد باشند و آنها قطعات را برای ما تایید کنند. در‌حال‌حاضر هیچ‌کدام از آنها در کشور امکان‌پذیر نیست.»
«حتی اگر همه این شرایط فراهم باشد، حداکثر می‌توانید روی صد هواپیما، صد قطعه بگذارید. کجای دنیا برای صد هواپیما، سرمایه‌گذاری هنگفت می‌کنند، وقتی هیچ ‌تضمینی وجود ندارد که ایرباس یا یک هواپیماساز دیگر آن قطعه را بخرد. اطلاعات آقای میرسلیم متاسفانه کافی نبوده است.»
«ما به جای اینکه به ایرباس بگوییم صد قطعه می‌سازیم، شرکت‌های دانش‌بنیان را به ایرباس معرفی کرده‌ایم تا آنها را ارزیابی و بررسی کند کدامیک از آنها می‌تواند چه قطعه یا نرم‌افزار را بسازد و پس از آن، این قطعات یا نرم‌افزارها را در زنجیره تدارکات ایرباس قرار بدهد.»
«ممکن است این فرایند به 50 هواپیمای ما نرسد؛ اما وقتی به این مرحله رسید، شرکت‌های ایرانی یکی از ساپلایرهای(عرضه‌کننده های) ایرباس خواهیم بود و به جای اینکه برای صد هواپیما قطعه بسازیم، برای هزار هواپیما در سال، فعالیت خواهیم کرد.»
«با تشکیل کمیته مشترک با ایرباس و معاونت فناوری ریاست‌جمهوری، این اقدام را در دستور کار قرار داده‌ایم؛ بنابراین آقای میرسلیم که چنین اظهاراتی دارد، قطعا اقتصاد صنعت هوایی را نمی‌شناسد. اکنون برای خرید هواپیما از بزرگان هواپیمایی اقدام کرده‌ایم. وقتی این هواپیما را زودتر به‌ کشور وارد می‌کنیم، صرفه‌جویی ارزی کرده و اشتغال ایجاد می‌کنیم و با تعمیرات با کمک ایرباس، دانش را پله‌پله به داخل کشور منتقل می‌شود.»
به گزارش ایرنا، سیدمصطفی میرسلیم از نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه در دومین مناظره نامزدهای این انتخابات، گفت: «در دولت قبل شاهد این بودیم که حدود 50 طرح پژوهشی پیش‌بینی‌شده بود و برای آن مبالغ هنگفت میلیاردی خرج شده بود که به نتیجه برسند؛ یکی از آن‌ها طرح هواپیمای ملی بود اما متاسفانه در دولت یازدهم همه این طرح‌ها تعطیل شد؛ ما این‌طور می‌خواهیم برای کشورمان کارکنیم. باید خوشحال شویم که هواپیما وارد می‌کنیم و جشن می‌گیریم و کار ایجاد می‌کنیم برای جوانان دیگر کشورها.»
وی افزود:« حداقل می‌توانستیم 10 تا 20 درصد قطعات هواپیمایی را که وارد می‌کنیم در داخل کشور تولید کنیم؛ مگر از کمتر از دولت ترکیه هستیم که همین کار را با شرکت‌های ایرباس و بوئینگ می‌کنند و قطعات هواپیما را خودشان می‌سازند و می‌فروشند.»
سیف: پس از برجام مبادله مالی با بانک‌های خارجی به خوبی انجام می‌گیرد
در مناظره دوم دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که بعضی کاندیداها به بی‌تاثیر بودن برجام در حوزه بانکی اشاره کردند، رئیس بانک مرکزی در واکنش به این اظهارات گفت: پس از برجام مبادله مالی با بانک‌های خارجی به خوبی انجام می‌گیرد.
به گزارش ایسنا، ولی‌الله سیف که در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان مازندران سخن می‌گفت، به دستاوردهای برجام برای نظام بانکی اشاره کرد و گفت: وجوه فروش نفت که صادرات آن با توجه به اجرایی شدن برجام برجام، دو برابر شده است درحال وصول شدن و مصرف بوده و در بخش‌های مختلف از جمله تامین واردات کشور استفاده می‌شود. سوال این است اگر این دستاورد حاصل نمی‌شد واردات کشور چگونه باید انجام می‌شد؟ چگونه بازار ارز را با ثبات نگه می‌داشتیم؟ اگرچه در مقاطعی شاهد بوده‌ایم که عده‌ای در تلاش برای هجوم به بازار ارز و ایجاد تلاطم و برهم زدن ثبات آن بوده‌اند و این روزها نیز بعضا چنین مواردی مشاهده می‌شود.
وی افزود: یکی از مباحثی که باید به آن توجه کرد دستاوردهای برجام برای نظام بانکی است. برخی مطرح می‌کنند که مزیت برجام برای نظام بانکی چه بوده است؟ و با بی‌انصافی کامل تمام ویژگی‌های مثبت برجام را نادیده می‌گیرند و به استناد برخی مشکلات مراودات بانکی و اظهارنظر بنده در شورای روابط خارجی امریکا در اوایل سال گذشته نتیجه می‌گیرند که برجام از اساس هیچ دستاوردی برای کشور و نظام بانکی نداشته است، درحالی که آن اظهارنظر در موقعیت و زمانی که اوج مطالبه گری بود، اظهار شد.
وی با بیان اینکه هدف برجام رفع تمام تحریم‌های هسته‌ای بود که خوشبختانه به این هدف نیز نائل آمد، افزود: دست یافتن به رفع تحریم‌های هسته‌ای به واسطه برجام دستاورد بسیار بزرگ وقابل توجه است و نباید این موضوع را فراموش کرد. البته باید یادآور شد که ما برای منتفع شدن نظام بانکی از ظرفیت‌های برجام، حتما روحیه مطالبه گری را ادامه خواهیم داد و تا زمانی که مطالبات به صورت صدرصدی فراهم شود این رویه تداوم خواهد یافت.
سیف یکی از تاثیرات سو تحریم‌ها بر نظام بانکی را عقب ماندن بانک‌های کشور از استانداردهای بین‌المللی عنوان کرد و گفت: اشکال در صورت‌های مالی، یکی از مشکلات بانک‌هاست و اکنون بانک‌های دنیا درصورتی مایل به همکاری با بانک‌های ایرانی هستند که استانداردهای روز جهانی بر فعالیت آنها را مشاهده کنند؛ بر این اساس لازم است بانک‌های کشور در این مسیر گام بر دارند.
رئیس کل بانک مرکزی با طرح دو مشکل نظام بانکی در ارتباط با بانک‌های بین‌المللی در موقعیت پسابرجام خاطرنشان کرد: دو موضوع باید در شرایط پسابرجام مدنظر بانک‌ها قرار گیرد؛ اول آنکه استانداردهای ثبات و استحکام مالی بانک‌ها ترمیم یابد که یکی از این عوامل، نسبت کفایت سرمایه بانک هاست. استاندارد این کفایت در اروپا حداقل 12 درصد است درحالی که در ایران متوسط 4 درصد است. عدم توجه به این موضوع ریسک را بالا می‌برد و در نتیجه بانک‌های بزرگ بین‌المللی برای همکاری و تعامل با بانک‌های ایرانی رغبتی نخواهند داشت.
وی با تاکید بر دیپلماسی بانکی و اقدامات بانک مرکزی در این زمینه تصریح کرد: بعد از برجام دیپلماسی بانکی با همکاری وزارت امور خارجه تبیین و برنامه‌ریزی شد. در این برنامه، بستر بانکی مناسب برای پاسخگویی به نیازها ایجاد شد که خوشبختانه دستاوردهای مطلوبی در این زمینه حاصل شده است و نادیده گرفتن انها جز با دید بی‌انصافی، قابل تحلیل نیست.
سیف در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در نظام بانکی محدودیت‌هایی برای منابع وجود دارد و لازم است به آن توجه کنیم، گفت: منابع بانک‌ها، مولد نقدینگی و همان قدرت مانور نظام بانکی است لیکن بخشی از این منابع و دارایی‌ها تسهیلاتی است که وصول نمی‌شود. بخش دیگری از این منابع طلب بانک‌ها از دولت است البته این بدهی‌ها به دولت کنونی مربوط نمی‌شود، چرا که دولت یازدهم به انضباط پولی مقید است.
سیف، توجه به موضوع مبارزه با پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم را نکته دوم مورد توجه بانک‌ها در شرایط موجود برشمرد و تاکید کرد: نظام بانکی نباید بستری برای مباحث پولشویی و تامین مالی تروریسم باشد. البته یک تصور نادرست در داخل وجود دارد که با اجرای استانداردهای مبارزه با تامین مالی ترورسیم، اطلاعات محرمانه بانکی کشور در اختیار بیگانگان قرار می‌گیرد؛ درحالی که اینگونه نیست و این اظهارنظرها از اساس صحت ندارد.
رئیس شورای پول و اعتبار اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی را از دستاوردهای نظام بانکی در سال گذشته عنوان کرد و گفت: سال گذشته نظام بانکی با تمام محدودیت‌های خود 548هزار میلیارد تومان تسهیلات اعطا کرده است، این نسبت به سال گذشته 31.5 درصد افزایش نشان می‌دهد.
وی افزود: یکی دیگر از دستاوردهای نظام بانکی در سال گذشته اعطای تسهیلات به بنگاه‌های کوچک و متوسط بود. در ابتدای طرح تزریق منابع به واحدهای کوچک و متوسط 7500 واحد درنظر گرفته شد که با همت نظام بانکی تا کنون 17500 میلیارد تومان تسهیلات به 25 هزار واحد اعطا شده است.
روابط عمومی صندوق ذخیره فرهنگیان: صندوق ذخیره فرهنگیان، ابزار سیاسی نامزدهای انتخابات نیست
صندوق ذخیره فرهنگیان نیز با انتشار مطلبی اعلام کرد: صندوق ذخیره فرهنگیان ابزار دعواهای سیاسی نامزدهای انتخابات نیست.
به گزارش ایرنا، در مطلب صندوق ذخیره فرهنگیان که روز شنبه انتشار یافته، آمده است: یکی از نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دومین مناظره زنده تلویزیونی ضمن طرح موضوع صندوق ذخیره فرهنگیان تلاش کرد تا از منافع معلمان عضو این صندوق به عنوان ابزاری در دعواهای سیاسی علیه نامزدهای رقیب استفاده کند.
«جای بسی تاسف است که نامزد محترم، بدون اطلاع از واقعیت موضوع، برای کسب آراء مردم و بویژه معلمان، صرفا به تکرار شایعاتی می‌پردازد که با اهداف سیاسی تولید شده و بزرگترین ضربه را به منافع فرهنگیان خواهد زد. بنابراین صندوق ذخیره فرهنگیان ضمن رد ادعاهای مطرح شده در مناظره مذکور، نامزدهای محترم انتخابات ریاست جمهوری را به حفظ منافع فرهنگیان دعوت می‌کند.»
در این مطلب آمده است: نامزد محترم درحالی از «به یغما رفتن صندوق ذخیره فرهنگیان و اختلاس هشت هزار میلیارد تومانی و سهم 8 تا 10 میلیون تومانی هر فرهنگی» سخن گفته که نه صندوق ذخیره فرهنگیان به یغما رفته، نه هشت هزار میلیارد تومان در صندوق اختلاس شده و نه پول مذکور ربطی به فرهنگیان دارد.
مطلب یادآورشده است: به نظر می‌رسد که اظهارات نامزد مذکور، تکرار اظهارات آیت‌الله سید‌احمد علم‌ الهدی در خطبه‌های نماز جمعه مشهد بوده است که به «دزیده شدن هشت هزار میلیارد از ثروت معلمان و سهم هشت میلیون و 800 هزار تومانی هر یک از آنها» اشاره کرده بود. این درحالی است که طبق آخرین صورت‌های مالی منتهی به 31 شهریور 1395 موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان، جمع مانده سهم الشرکه فرهنگیان عضو صندوق چهار هزار و 370 میلیارد تومان است.
صندوق ذخیره فرهنگیان در این مطلب آورده است: بانک سرمایه در سال 1384 تاسیس شده و به عنوان یکی از بانک‌های خصوصی کشور فعالیت دارد. 47 درصد سهام بانک سرمایه به بهای تمام شده 218 میلیارد تومان متعلق به شرکت‌های تابعه موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان از جمله شرکت لیزینگ و رفاه فرهنگیان، شرکت سرمایه‌گذاری فرهنگیان، شرکت ساختمانی معلم، شرکت سرمایه‌گذاری فرآیند و شرکت تامین مسکن فرهنگیان است که ارزش فعلی آن بیش از پنج برابر قیمت تمام شده برآورد می‌شود.
مطلب افزوده است: همچنین موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان از محل سهام خود در بانک سرمایه در مجموع بیش از 167 میلیارد تومان سود دریافت کرده و نسبت قیمت تمام شده خرید سهام صندوق در بانک سرمایه به نسبت کل دارایی‌های صندوق کمتر از سه درصد است.
در بخش دیگری از این مطلب آمده است: با این حال بانک سرمایه در طول ده سال گذشته و همانند سایر بانک‌های کشور در زمنیه ارائه تسهیلات به مشتریان خود فعالیت کرده که بخش عمده تسهیلات اعطایی این بانک به دلایل مختلف در سررسید خود تسویه نشده و به سرفصل مطالبات منتقل شده است. مجموع مطالبات سررسید گذشته این بانک که مبلغ هفت هزار و 800 میلیارد تومان است که چهار هزار و 260 میلیارد تومان آن مربوط به سال‌های1386تا 1392 و مبلغ سه هزار و 540 میلیارد تومان آن نیز مربوط به سال1392به بعد است که دو هزار میلیارد تومان ازآن جریمه تاخیر است.
این مطلب یادآورشده است: به گواه سخنگوی قوه قضاییه، در مجموع بدهکاران کلان این بانک 31 نفر اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی هستند که بدهی آنها از 200 میلیارد تومان تا یک هزار و 200 میلیارد تومان متغیر است. تعدادی از این افراد دستگیر شده و دستگاه قضایی نیز پیگیر این پرونده است.
مطلب افزوده: لازم به ذکر است که تسهیلات پرداخت شده ازسوی بانک سرمایه همانند سایر بانک‌ها از محل اعتبارات نظام بانکی و با پشتوانه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بوده است، بنابراین مطالبات بانک سرمایه هیچ ربطی به دارایی معلمان در صندوق ذخیره فرهنگیان ندارد به طوری که دادستان تهران نیز تاکید کرده است که «عده‌ای می‌گویند هشت هزار میلیارد تومان در صندوق ذخیره فرهنگیان اختلاس شده است اما با بررسی‌ها مشخص شد که این مبلغ معوقات بانکی و تسهیلات بلاوصول و سررسید گذشته بانک سرمایه است.
مطلب ادامه داده است: اگر چه کمتر از نیمی از سهام بانک سرمایه متعلق به صندوق ذخیره فرهنگیان بوده و تسهیلات سررسید گذشته و مطالبات این بانک هیچ ربطی به دارایی معلمان در صندوق ندارد اما مدیران این موسسه ضمن سپاسگزاری از مسئولان قوه قضائیه، نهادهای امنیتی، نمایندگان شورای اسلامی که با دلسوزی و دقت لازم در زمینه استرداد مطالبات بانک سرمایه تلاش می‌کنند، از هیچ کوششی در جهت احقاق حقوق فرهنگیان عضو موسسه مضایقه نخواهند کرد. البته با تغییر مدیرعامل این بانک، امیدواریم ارزش سهام بانک سرمایه افزایش پیدا کرده و به جایگاه واقعی و شایسته خود برسد.
صندوق ذخیره فرهنگیان یادآورشده است: به اذعان مقامات و نهادهای رسیدگی‌کننده عمده مسائل مطرح شده مربوط به اتفاقات بانک سرمایه است. با این حال در تعداد معدودی از شرکت‌های وابسته به صندوق ذخیره فرهنگیان نیز ممکن است اتفاقاتی در دوره‌های مدیریتی گذشته افتاده باشد.
در این مطلب آمده است: به‌رغم اینکه ارتباطی با دوره مدیریتی فعلی ندارد اما از طریق مراجع قضایی آنها را پیگیری کرده و هیات تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی نیز درحال بررسی مدارک و مستندات است که امیدواریم با ارائه گزارش نهایی این هیات، فعالیت‌های صندوق ذخیره فرهنگیان در مسیر سودآوری برای معلمان عضو و همچنین ایفای نقش در اقتصاد، تولید و اشتغال کشور ادامه پیدا کند.
سایر اخبار این روزنامه
مرحله دوم بخشودگی سود و جرایم تسهیلات بزودی ابلاغ می‌شود موگرینی: آمریکا نمی‌تواند به تنهایی برجام را کنار بگذارد وزیر کشور: اقدام یک نامزد انتخاباتی در ایجاد سامانه جمع آوری اطلاعات غیرقانونی است مخالفت جهاد اسلامی با ایجاد دولت فلسطین در مرزهای 1967 ابهامات توافق آستانه دفاع رئیس مجلس از توافق هسته‌ای و عملکرد وزارت نفت وزیر بهداشت: با وجود اقدامات گسترده دولت در همه حوزه‌ها به ما می‌گویند دولت اشرافی که اوج بی‌حیایی است توافقنامه مناطق کاهش تنش در سوریه اجرایی شد واکنش دستگاه‌های اجرایی به اتهامات بعضی از نامزدهای ریاست جمهوری واعظی: برخی برای تخریب دولت از هیچ بداخلاقی ابا ندارند واعظی: برخی برای تخریب دولت از هیچ بداخلاقی ابا ندارند درخواست وزیر آموزش و پرورش از رئیس صدا و سیما برای اعطای فرصت جهت پاسخگویی به اتهامات یکی از نامزدها پیام تسلیت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پی حادثه معدن آزاد شهر تجدید میثاق دو هزار سرباز با آرمان‌های امام خمینی (ره) جنجال «ایمیل‌های» حک شده «مکرون» ساعاتی قبل از انتخابات فرانسه