توافقنامه مناطق کاهش تنش در سوریه اجرایی شد

توافقنامه آستانه در زمینه ایجاد مناطق "کاهش تنش" در سوریه دیروز اجرایی شد این در حالی است که منابع وابسته به مخالفان مدعی نقض آتش‌بس از سوی روسیه شدند.
به گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، سند ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه از دیروز (ششم ماه مه) اجرایی شد. این وزارتخانه افزود، جنگنده‌های روسی از ابتدای ماه مه در مناطق مشخص شده به پرواز در نیامده‌اند.
وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، کار گروه مشترکی از سوی کشورهای تضمین‌کننده برای تهیه نقشه‌ مرزهای مناطق کاهش تنش و مناطق امن ایجاد خواهد شد.
سرگئی رودسکوی، رئیس اداره عملیات کل در ستاد ارتش روسیه تاکید کرد، مناطق امن با هدف منع وقوع درگیری‌های نظامی بین طرف‌های درگیر شامل نقاطی برای نظارت بر تعهد گروه‌ها نسبت به آتش‌بس، ایست‌های بازرسی برای تضمین عبور غیرنظامیان، امدادرسانی انسانی و حمایت از فعالیت اقتصادی است.


وی گفت:‌ کشورهای ضامن، امور ایست‌های بازرسی و نقاط کنترل و مناطق امن را اداره می‌کنند. این سند اجازه ایجاد مناطق کاهش تنش بیشتری را در آینده می‌دهد. روسیه، ترکیه و ایران به تلاش‌های مشترک برای مقابله با تروریست‌ها در خاک سوریه ادامه خواهند داد.
رودسکوی تاکید کرد، این یادداشت تفاهم به ارتش سوریه قدرت بیشتر‌ی برای مقابله با داعش می‌دهد و نیروهای هوایی روسیه به حمایت از نیروهای ارتش سوریه برای نابودی داعش خواهند پرداخت و بر پیشروی در شرق پالمیرا و شکستن محاصره دیر الزور متمرکز خواهند بود و نیز تلاش می‌کنند مناطق هم‌جوار رود فرات در حومه شرقی حلب را آزاد کنند.
رودسکوی ادامه داد، در اولین فرصت با نظامیان آمریکایی درباره بازگشت روسیه به مشارکت کامل در یادداشت تفاهم مربوط به تضمین سلامت پروازها در جریان عملیات نظامی در حریم هوایی سوریه مذاکره خواهیم کرد. این یادداشت تفاهم شامل ممانعت از حوادث خطرناک در حریم هوایی سوریه می‌شود.
روسیه محدوده مناطق کاهش تنش را اعلام کرد
وزارت دفاع روسیه نقشه‌های مناطق چهارگانه کاهش تنش را منتشر کرد. رودسکوی تاکید کرد، این مناطق در شمال سوریه ایجاد شده که شامل حومه ادلب، مناطق هم‌جوار آن، مناطق شمال شرق حومه لاذقیه، حومه غربی حلب و حومه شمالی حماه هستند.
در منطقه اول بیش از یک میلیون تن زندگی می‌کنند و تشکیلات مسلح بر آن تسلط دارند.
منطقه دوم حومه شمالی حمص شامل دو شهر الرستن و تلبیسه و مناطق هم‌جوار آن تحت تسلط گروه‌های مسلح حدود 3000 تن است و در آن حدود 180 هزار تن زندگی می‌کنند.
منطقه سوم غوطه شرقی است که در آن حدود 690 هزار شهروند زندگی می‌کنند و رودسکوی تاکید کرد که این منطقه شامل القابون که النصره بر آن تسلط دارد، نیست. این منطقه عامل اصل بمباران به دمشق و اطراف سفارت روسیه است و روند مبارزه با تروریسم در این منطقه اجرایی خواهد شد.
اما منطقه چهارم در جنوب سوریه در مناطق هم‌جوار مرز اردن در حومه درعا و قنیطره کشیده شده و اکثر این مناطق تحت کنترل گروه موسوم به "جبهه جنوب" است که شامل 15 هزار فرد مسلح است و 800 هزار غیرنظامی ساکن آن هستند.
تعداد افراد مسلح در مناطق چهارگانه حدود 42 هزار نفر است.
رسانه‌های روسی به نقل از الکساندر لاورنتیف، فرستاده روسیه به مذاکرات صلح سوریه تصریح کرد: مناطق کاهش تنش در سوریه پرواز جنگنده‌های آمریکایی و ائتلاف ضد داعش را هم ممنوع می‌کند.
مذاکره تلفنی وزرای خارجه روسیه و آمریکا
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص نتایج نشست سوری آستانه مذاکره تلفنی کردند.
وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد: گفت وگوی تلفنی وزیران خارجه روسیه و آمریکا شامگاه جمعه به خواسته طرف آمریکایی انجام گرفت و حل و فصل مسائل سوریه در مرکز مذاکره دو طرف قرار داشت.
در این رایزنی تلفنی با توجه به نتایج نشست سوری آستانه، اقدامات برای کاهش تنش‌ها در سوریه، تحکیم آتش بس، تشدید مبارزه با تروریسم و افزایش کمک‌ها برای پیشبرد روند مذاکرات سوری - سوری مورد بحث قرار گرفت.
لاوروف و تیلرسون در خصوص برخی مسائل منطقه‌ای و دوجانبه نیز گفت و گو کردند.
به گزارش وزارت خارجه روسیه، دو طرف درباره برنامه تماس‌های آینده روسیه و آمریکا توافق کردند.
در همین حال سخنگوی پنتاگون با تاکید بر اینکه توافقنامه ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه هرگز بر روند عملیات ائتلاف ضد داعش در این کشور تاثیر نخواهد گذاشت، گفت: عملیات ائتلاف ضد داعش در سوریه و عراق ادامه خواهد یافت به طوریکه هیچ پناهگاهی برای داعش باقی نماند.
از سوی دیگر سخنگوی دبیرکل اتحادیه عرب اعلام کرد که احمد ابوالغیط با اهتمام بسیار اخبار رسانه‌های عربی و بین‌المللی را درباره توافقنامه آستانه جهت ایجاد مناطق "کاهش تنش" در سوریه دنبال می‌کند.
به گفته وی اتحادیه عرب نسبت به اینکه این توافقنامه به نفع ملت و دولت سوریه باشد و اینکه در چارچوب پایان دادن به رنج و سختی غیرنظامیان کارساز بیفتد، ابراز امیدواری کرد.
وی تصریح کرد که امید بسته شده این توافقنامه با ورود به فاز اجرایی و پایبندی به آن، گامی مهم در راه رسیدن به حل و فصل سیاسی بحران سوریه با تکیه بر قطعنامه 2254 شورای امنیت باشد.
کشته شدن 18 غیر نظامی در حملات جنگنده‌های آمریکایی در سوریه
جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی در جنایتی جدید در استان «الرقه» سوریه 18 عضو یک خانواده را به قتل رساندند.
به گزارش خبرگزاری مهر حملات ائتلاف مقابله با داعش به سرکردگی آمریکا به سوریه، بار دیگر فاجعه آفرین شد.
براساس این گزارش، جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی، شهر الطبقه واقع در حومه غربی استان الرقه را بمباران کردند.
طبق اعلام رسانه‌های عربی، به دنبال این حملات وحشیانه 18 عضو یک خانواده سوری به قتل رسیدند.
گفتنی است، حملات متعدد جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی به نقاط مختلف سوریه و عراق طی سالهای گذشته صدها کشته و زخمی برجا گذاشته که تعداد زیادی از آنها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.
سایر اخبار این روزنامه
مرحله دوم بخشودگی سود و جرایم تسهیلات بزودی ابلاغ می‌شود موگرینی: آمریکا نمی‌تواند به تنهایی برجام را کنار بگذارد وزیر کشور: اقدام یک نامزد انتخاباتی در ایجاد سامانه جمع آوری اطلاعات غیرقانونی است مخالفت جهاد اسلامی با ایجاد دولت فلسطین در مرزهای 1967 ابهامات توافق آستانه دفاع رئیس مجلس از توافق هسته‌ای و عملکرد وزارت نفت وزیر بهداشت: با وجود اقدامات گسترده دولت در همه حوزه‌ها به ما می‌گویند دولت اشرافی که اوج بی‌حیایی است توافقنامه مناطق کاهش تنش در سوریه اجرایی شد واکنش دستگاه‌های اجرایی به اتهامات بعضی از نامزدهای ریاست جمهوری واعظی: برخی برای تخریب دولت از هیچ بداخلاقی ابا ندارند واعظی: برخی برای تخریب دولت از هیچ بداخلاقی ابا ندارند درخواست وزیر آموزش و پرورش از رئیس صدا و سیما برای اعطای فرصت جهت پاسخگویی به اتهامات یکی از نامزدها پیام تسلیت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پی حادثه معدن آزاد شهر تجدید میثاق دو هزار سرباز با آرمان‌های امام خمینی (ره) جنجال «ایمیل‌های» حک شده «مکرون» ساعاتی قبل از انتخابات فرانسه