از بامداد 24 آبان نرخ و میزان بنزین سهمیه‌بندی شده ابلاغ شد شبِ بنزین

گروه تولید و تجارت- بعد از تمام اخبار و حواشی در خصوص افزایش نرخ بنزین و سهمیه‌بندی آن، این مسئله به پایان رسید و بنزین هم گران شد. براساس اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، قیمت بنزین معمولی سهمیه‌ای هر لیتر ۱۵۰۰ تومان و قیمت بنزین معمولی غیرسهمیه‌ای به ازای هر لیتر ۳ هزار تومان و همچنین قیمت بنزین سوپر هر لیتر ۳۵۰۰ تومان تعیین شده است.
در گذشته هنگامی که صحبت از نرخ بنزین به میان می‌آمد، بسیاری از کارشناسان افزایش قیمت را دارای تبعاتی می‌دانستند و دائما هشدار می‌دادند که اینگونه تغییرات باید با درنظرگرفتن تمامی جوانب اعمال شود تا مشکل و تنشی به وجود نیاید. این در حالی بود که برخی دیگر از صاحب‌نظران بر این باور بودند که افزایش نرخ بنزین امری ضروری است و دولت برای کنترل شرایط و مشکلات قاچاق، افزایش مصرف و... راهی جز افزایش قیمت بنزین ندارد. حال نرخ بنزین با تمام مخالفت‌ها و موافقت‌ها افزایش یافت و برخی از شهروندان را با نگرانی جدیدی روبه‌رو کرد.
البته باید اشاره کرد که برخی از تحلیلگران افزایش نرخ بنزین را راهی برای اصلاح یارانه‌های پنهان می‌دانند، اما در این میان شهروندان علاوه بر نگرانی در خصوص افزایش نرخ بنزین، سوالاتی درمورد افزایش قیمت سایر کالاها دارند. این نگرانی در حالی است که به دنبال افزایش قیمت بنزین، رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده است: «هرگونه افزایش قیمت کالاها به بهانه رشد نرخ بنزین ممنوع بوده و حتی برخی افزایش قیمت‌ها که طی چند هفته اخیر ایجاد شده است، باطل خواهد شد». درواقع بحث افزایش قیمت کالاهای اساسی و ایجاد تورم از جمله دلایلی بود که برخی از کارشناسان را مخالف افزایش نرخ بنزین قرار داده بود، اما آنطور که به نظر می‌رسد موافقان پیروز این نبرد شدند و در نهایت نرخ بنزین افزایش یافت. در این راستا نرسی قربان، کارشناس اقتصاد انرژی به افزایش میزان قاچاق اشاره کرد، وی افزایش نرخ بنزین را راهی برای جلوگیری از هدررفتن سرمایه ملی دانست و در این‌باره به «ابتکار» گفت: اگر بخواهیم این مسئله را از لحاظ کلی بررسی کنیم باید بگویم که قاچاق سوخت زمانی اتفاق می‌افتد که اختلاف قیمتی زیادی میان نرخ فرآورده‌های نفتی در ایران و دیگر کشورهای همسایه باشد. در گذشته اختلاف فاحشی وجود داشت و اکنون با افزایش قیمت بنزین این اختلاف کاهش پیدا کرده است، البته باید اشاره کرد که این اختلاف کاملا از بین نرفته اما همانگونه که مطرح کردم این اختلاف کاهش یافته است. از آنجایی که دست‌های متفاوتی در قاچاق سوخت وجود دارد این افزایش قیمت احتمالا میزان قاچاق را کاهش دهد، البته نمی‌توانیم بگوییم که قاچاق صفر می‌شود اما می‌توان امیدوار بود که میزان قاچاق کمتر شود. بنابراین تغییر نرخ سوخت در قاچاق تاثیرگذار خواهد بود.
وی با اشاره به دلیل مهم برای پذیرفتن نرخ جدید بنزین ادامه داد: مهم‌ترین دلیلی که می‌توان با توجه به آن افزایش نرخ بنزین را پذیرفت مکانیزمی است که برای اجرای عدالت به کار گرفته شده است. اما باید اشاره کنم که راه‌حل بهتر برای اصلاح قیمت و ایجاد عدالت این بود که کارت‌هایی را همانند کارت‌های سوخت فعلی برای خانوارهای ایرانی در نظر بگیرند و دولت مبلغی را ماهانه به آن واریز کند. در آن شرایط افراد می‌توانند از طریق کارت از بنزین استفاده کنند و یا هزینه‌های دیگری مانند گاز و برق و غیره را پوشش دهند، این طرح می‌توانست عدالت بیشتری را به وجود آورد. ما حدود 20 میلیون خودرو در کشور داریم، این در حالی است که 80 میلیون جمعیت در کشور بوده و این به معنای این است که تعداد زیادی از شهروندان خودرو نداشته بنابراین نگرانی برای بنزین ندارند و از طریق این طرح می‌توانستند هزینه‌های دیگری را پوشش دهند. در این شرایط دیگر نیاز نبود یارانه مستقیم به صورت نقدی که بسیار تورم‌زاست پرداخت شود. همانطور که گفتم تغییرات تا حدودی اختلافات را جبران می‌کند هرچند که ممکن است مشکلاتی را نیز در این میان به وجود آورد.


برخلاف دفعات قبل جامعه دچار تشنج نشد
برخلاف وعده‌ها، نرخ بنزین افزایش یافت اما نکته‌ای که وجود دارد این است که شهروندان دیگر همانند گذشته واکنش تندی به این مسئله از خود نشان ندادند و جامعه شاهد تنش ناشی از افزایش قیمت بنزین نبود. در این راستا حسن مرادی، کارشناس انرژی نیز با بیان نحوه صحیح اطلاع‌رسانی افزایش نرخ بنزین به «ابتکار» گفت: درخصوص این ماجرا باید بگویم که در اعلام این خبر مدیریت بسیار خوبی اتفاق افتاد و برخلاف دفعات قبل که جامعه دچار تشنج شد، خیلی محرمانه در لحظه آخر خبر را اعلام کردند و کوچک‌ترین تنشی در جامعه به وجود نیامد. بنابراین می‌توان گفت از جهت اعلام موضوع بسیار هوشمندانه عمل شد.
وی در ادامه افزود: نکته بعدی که باید به آن اشاره کنم این است که بنزین از آب معدنی در کشور هم ارزان‌تر بود و همین امر دلیلی برای افزایش مصرف به حساب می‌آمد، چراکه ارزانی دلیل بود تا ما بیش از 100 میلیون لیتر مصرف سوخت داشته باشیم و در چند ماه گذشته 10 درصد به مصرف بنزین اضافه شده بود، این مسیر یک روند فاجعه‌آمیزی بود که احتمال داشت ما را به واردات بنزین محتاج کند. بنابراین تنها راه برای وضعیت این بود که دولت بنزین را با قیمت مناسب به فروش برساند. باید اشاره کنم که قیمت اعلام شده نرخ متعادلی است اما هنوز هم با قیمت جهانی بنزین و فوب خلیج فارس همخوانی ندارد و بنزین با قیمت کمتری به فروش می‌رسد.
مرادی در ادامه با اشاره به بحث گسترده قاچاق گفت: دولت وعده داده است منابعی که از فروش بنزین به دست می‌آورد را عینا و تماما به طبقات و اقشار پایین‌‏دست جامعه بپردازد. بنابراین اقشار ضعیف نباید نگرانی در این مورد داشته باشند چراکه این یارانه می‌تواند به آنها کمک شایانی کند. از طرفی دیگر ما دارای قاچاق گسترده بنزین در سراسر مرزهای کشور بودیم و این قاچاق گسترده موجب شده بود تا پول‌های هنگفتی در جیب قاچاقچیان ریخته شود. با این افزایش قطعا ما شاهد کاهش قاچاق خواهیم بود و در این مسیر خواهیم دید که سرمایه از جیب قاچاقچیان خارج و به جیب صاحبان واقعی سرازیر می‌شود.
وی افزود: با بررسی شرایط من گمان می‌کنم که دولت راهی به جز افرایش نرخ بنزین و مدیریت این وضعیت نداشت، چراکه از این راه می‌توان سدی بر سر راه تبعیض و نابرابری ساخت. قطعا زمانی که نرخ بنزین افزایش پیدا می‌کند شهروندان وضعیت را مدیریت می‌کنند و دیگر از خودرو به عنوان وسیله گردش و تفریح استفاده نمی‌کنند.
این کارشناس انرژی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به وضعیت تاکسی‌های اینترنتی اشاره کرد و در این‌باره گفت: این‌بار دولت با تدبیر دست به عمل زده و سهمیه مناسبی را برای تاکسی‌ها در نظر گرفته است، اما نکته‌ای که وجود دارد این است که سازمان‌های نظارتی تاکسی‌رانی باید نظارت جدی را درخصوص برخی کاستی‌ها اعمال کند تا از به وجود آمدن مشکلات جلوگیری کرده و رضایت شهروندان را در پی داشته باشد. درخصوص تاکسی‌های اینترنتی نیز دولت تصمیم دارد تا سهمیه‌ای جدایی را در نظر بگیرد، بنابراین نگرانی برای تاکسی‌های اینترنتی وجود ندارد و امیدواریم که قیمت کالاها به تبع افزایش نرخ بنزین رشد قیمتی نداشته باشند.در آن شرایط است که می‌توان به کنترل وضعیت دلخوش بود.
سایر اخبار این روزنامه
چرا در اکران برخی فیلم‌ها شاهد رفتارهای دوگانه هستیم؟ سینمای ملوک‌الطوایفی محمدعلی وکیلی تصمیمات با روش شوک‏درمانی‏ گمانه‌زنی‌ها از توافق سه جریان عمده لبنان بر سر نخست‌وزیری محمد الصفدی حکایت دارد «ابتکار» از ماجرای سرلیستی اصولگرایان و نیامدن شاخص‌ها گزارش می‌دهد اما و اگرهای آمدن لاریجانی گزارش «ابتکار» از چرایی پرخاشگر شدن ایرانیان به مناسبت روز جهانی صبر و بردباری چرا بی‌اعصاب شدیم؟ ظریف در گفت‌‌و‌گو با ایندیا تودی: ‌داعش در حال انتقال پایگاه‌های خود از عراق و سوریه به افغانستان است از نشست مشترک هیئت ترکیه‌ای تا تفاهم‌نامه‌ مشترک میان سازمان مرکزی تعاون روستایی و بانک کشاورزی از بامداد 24 آبان نرخ و میزان بنزین سهمیه‌بندی شده ابلاغ شد شبِ بنزین رهبر انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان نظام: علت مصائب امروز ضعف اتحاد اسلامی است رئیس‌جمهوری: اقدام دولت در افزایش نرخ بنزین به نفع مردم است رئیس دفتر رئیس‌جمهوری با اشاره به اتهام‌های کریمی‌قدوسی: مدعی‌العموم با تهمت‌زنندگان برخورد کند معیار حق در سیاست