از نشست مشترک هیئت ترکیه‌ای تا تفاهم‌نامه‌ مشترک میان سازمان مرکزی تعاون روستایی و بانک کشاورزی

اقدامات گسترده سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران
سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران اخیرا اقداماتی را در جهت بهبود عملکرد در دستور کار قرار داده است. توزیع نیم میلیون تن آرد روستایی در شش ماهه نخست امسال توسط شبکه تعاونی‌های روستایی کشور، ایجاد کریدور ویژه تجاری، گشایش خطوط اعتباری بانکی و تشکیل فدراسیون بذر و تامین مالی شرکت‌های کشت و صنعت خصوصی کوچک و متوسط مقیاس از طریق ایجاد خط اعتباری ویژه به میزان ۱۰ هزار میلیارد ریال از جمله اقداماتی است که می‌توان به آن اشاره کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع‏رسانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، توزیع آرد خبازی در بین ۲۷۰ هزار نفر در۱۶ هزار محدوده روستایی که عمدتا کوهستانی و مناطق کمتر برخوردار و توسعه نیافته در دورافتاده‌ترین مناطق روستایی، یکی از خدمات مردمی و ماندگار شبکه تعاونی‌های روستایی کشور طی بیش از نیم قرن گذشته بوده است. در این راستا حسین شیرزاد، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران ضمن اشاره به نقش تاریخی و بی‌بدیل شبکه مردمی تعاون روستایی کشور در خدمت‌رسانی به روستاییان طی ۵۰ سال گذشته اظهار کرد: «در شش ماهه نخست سال جاری رقمی بالغ بر ۴۲۴۳۷۸ تن آرد خبازی در مناطق روستایی ۳۲ استان کشور توسط شبکه ملی تعاونی‌های روستایی بین روستاییان توزیع شد».
معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین با تاکید بر وظایف اساسنامه‌ای، ماموریت‌های قانونی و اهداف و رسالت‌های سازمان متبوع در توزیع کالاهای اساسی نظیر آرد نانوایی در مناطق روستایی و عشایری کشور اعلام کرد: «در نیمه نخست سال گذشته، توزیع آرد روستایی توسط شبکه تحت پوشش سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران به میزان ۴۴۵۰۴۵ تن صورت پذیرفته و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری سرجمع آرد توزیعی در روستاها، به اندازه سال قبل انجام گیرد».


از دیگر اقدامات سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران نشست مشترک هیئت ترکیه‌ای متشکل از مدیران ارشد و روسای اتحادیه‌های کشاورزی کشور ترکیه (NCTU) با معاون وزیر و رئیس هیئت مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، معاونان فنی و اجرایی، توسعه تعاونی‌ها، تشکل‌ها و نظام‌های بهره‌برداری و همچنین جمعی از مدیران عامل اتحادیه‌های سراسری تعاونی‌های روستایی و کشاورزی در سالن جلسات این سازمان بود.
حسین شیرزاد در این دیدار ضمن با تاکید بر قرابت ساختاری میان شرکت‌های تعاونی ایران و ترکیه اظهار کرد: «بهره‌گیری از تجارب نهضت تعاون ترکیه، دستاوردهای سودمندی برای تعاونی‌های ایران دربر خواهد داشت چرا که کشاورزی ما در حال گذار از وضعیت «تولیدمحوری» به بازارمحوری بوده که کشور ترکیه با موفقیت این مرحله را پشت سر گذاشته است. سازمان مرکزی تعاون روستایی و شبکه اتحادیه‌های مرکزی و تخصصی تحت پوشش آن به آسانی می‌توانند در قالب تفاهم‌نامه‌های دو جانبه، مبادرت به ایجاد کریدور تجاری مبادلات کالایی و همچنین گشایش خطوط اعتباری مشترک از طریق بانک‌های مورد وثوق دو طرف کرده و با گسترش مراودات اقتصادی، بازی برد-بردی را با مشارکت هردو کشور راه‌اندازی می‌شود».
شیرزاد با اشاره به اینکه ترکیه بسیاری از محصولات مانند زیره را از مبادی دیگر تهیه می‌کند درحالی‏که ایران به لحاظ اقلیمی یکی از بهترین گونه‌های زیره را تولید می‌کند افزود: «شیرخشک دامی و زرشک از دیگر محصولات ایرانی است که می‌تواند از طریق شرکت‌های تعاونی ایرانی به ترکیه صادر شود».
از دیگر اقدامات سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران می‌توان به دومین جلسه مجمع موسس فدراسیون ملی بذر با مشارکت موسسات و شرکت‌های غیردولتی بذر کشور و با حضور شیرزاد رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران اشاره کرد. حسین شیرزاد خطاب به حاضران در این جلسه ضمن تاکید بر ضرورت حفظ هویت صنفی و غیردولتی فدراسیون‌ها خاطرنشان کرد: «در تعیین و تصویب اساسنامه و ارکان فدراسیون بذر، استقلال این تشکل از بخش دولتی مدنظر کامل قرار گرفته و اساسنامه‌ای منطبق با چارچوب‌های بین‌المللی تنظیم شود و دربرگیرنده تمامی مباحث مربوط به زنجیره تولید تامین، توزیع و تجارت در این صنعت باشد».
این مقام مسئول با یادآوری این اصل مهم که قطعا فدراسیون بذر می‌بایست از ارکانی توانمند و مسلط به نحوه تعامل در مذاکرات و چانه‌زنی‌های بین‌المللی برخوردار باشد تصریح کرد: «نهادینه‌سازی نظام حاکمیت شرکتی محکم می‌تواند فدراسیون را صاحب حیاتی ارزنده در سپهر فعالیت‌های بخش بذر کرده ضمن آنکه حمایت‌های حقوقی از اعضای فدراسیون نیز بدون شک یکی از اهداف مهم و شاید مهم‌ترین وظیفه فدراسیون بذر به شمار خواهد رفت».
از سوی دیگر تفاهم‌نامه‌ مشترکی میان سازمان مرکزی تعاون روستایی و بانک کشاورزی ایران کلید خورد است که بکارگیری بهینه منابع مالی در اختیار بانک به منظور حمایت از طرح‌های ایجاد کشت و صنعت‌های جدید، احیاء و توسعه شرکت‌های کشت و صنعت موجود خصوصی و کوچک‏مقیاس که از طریق تجمیع و یکپارچه‌سازی اراضی و با نصاب تعریف شده تشکیل شده باشند، موضوع اصلی این تفاهم‌نامه به حساب می‌آید. رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با اعلام این خبر افزود: «در راستای حمایت از گسترش فعالیت شرکت‌های کشت و صنعت کوچک و متوسط به عنوان یکی از الگوهای موفق نظام بهره‌برداری بخش کشاورزی و در چارچوب اجرای تصویب نامه موضوع مواد ۱ و ۶ جلوگیری از خرد شدن اراضی بند ج ماده ۴ دستورالعمل اصلاحی ماده ۱۲ آیین‌نامه اجرایی موضوع ماده ۶ قانون مذکور، بند ۳ و ۴ دومین جلسه کارگروه ملی یکپارچه‌سازی و جلوگیری از خرد شدن اراضی مورخ ۱۳۹۷/۱۲/۵ و ابلاغیه شماره ۰۲۰/۶۱۳۵ مورخ ۱۳۹۸/۴/۱ وزیر جهاد کشاورزی، تفاهم‏نامه همکاری بین سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران و بانک کشاورزی منعقد شده است».
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه شرکت‌های کشت و صنعت یکی از انواع نظام‌های بهره‌برداری هستند که با فراهم آوردن امکانات و تاسیسات بهره‌برداری مناسب از منابع آب و خاک نسبت به تولید، نگهداری و فرآوری محصولات کشاورزی و همچنین بازاریابی، توزیع و فروش آن در قالب سازمان و مدیریت واحد اقدام می‌کنند اظهار کرد: «بر اساس مفاد این تفاهم‌نامه متقاضیان تشکیل کشت و صنعت مالک زمین که مالک زمین به میزان ۷۰ الی ۳۰۰ هکتار و آب به میزان حداقل نیم لیتر در ثانیه به ازای هر هکتار بوده و قادر به تامین حداقل ۵۰ درصد ماده اولیه موردنیاز واحد فرآوری خود باشند می‌توانند از تسهیلات اعتباری بانک کشاورزی موضوع این تفاهم‏نامه برخوردار شوند».
این مقام مسئول در تشریح موضوع تفاهم‌نامه مذکور که برای مدت سه سال و قابل تمدید با توافق طرفین تنظیم شده، خاطرنشان کرد: «منابع مالی در اختیار بانک به منظور حمایت از طرح‌های ایجاد کشت و صنعت‌های جدید، احیاء و توسعه شرکت‌های کشت و صنعت موجود خصوصی کوچک و متوسط‏مقیاس که از طریق تجمیع و یکپارچه‌سازی اراضی و به رعایت نصاب تعریف شده تشکیل شده‌اند موضوع اصلی تفاهم‏نامه بوده، مشمولان و شرکت‌های واجد شرایط می‌توانند ضمن مراجعه به دفتر نظام‌های بهره‌برداری سازمان مرکزی تعاون روستایی نسبت به پیگیری امر اقدام کنند».
وی همچنین در ارتباط با تعهدات سازمان متبوع خود در متن تفاهم‏نامه مشترک با بانک کشاورزی تاکید کرد: «شناسایی متقاضیان واجد شرایط و معرفی آنها به بانک به منظور استفاده از ظرفیت‌های ایجاد شده، انجام حمایت‌های مشاوره‌ای و فنی لازم از طریق سازمان‌های جهاد کشاورزی و مدیریت تعاون روستایی استان‌ها از متقاضیان واجد شرایط، صدور مجوز فعالیت در قالب شرکت‌های کشت و صنعت و نظارت بر تمامی مراحل طرح و نیز پیگیری‌های لازم جهت ایجاد خط اعتباری ویژه بر اساس مکاتبات وزیر محترم جهاد کشاورزی با صندوق توسعه ملی به میزان ۱۰ هزار میلیارد ریال، به عنوان تعهدات سازمان تعاون روستایی کشور در این تفاهم‌نامه تعیین شده است».
سایر اخبار این روزنامه
چرا در اکران برخی فیلم‌ها شاهد رفتارهای دوگانه هستیم؟ سینمای ملوک‌الطوایفی محمدعلی وکیلی تصمیمات با روش شوک‏درمانی‏ گمانه‌زنی‌ها از توافق سه جریان عمده لبنان بر سر نخست‌وزیری محمد الصفدی حکایت دارد «ابتکار» از ماجرای سرلیستی اصولگرایان و نیامدن شاخص‌ها گزارش می‌دهد اما و اگرهای آمدن لاریجانی گزارش «ابتکار» از چرایی پرخاشگر شدن ایرانیان به مناسبت روز جهانی صبر و بردباری چرا بی‌اعصاب شدیم؟ ظریف در گفت‌‌و‌گو با ایندیا تودی: ‌داعش در حال انتقال پایگاه‌های خود از عراق و سوریه به افغانستان است از نشست مشترک هیئت ترکیه‌ای تا تفاهم‌نامه‌ مشترک میان سازمان مرکزی تعاون روستایی و بانک کشاورزی از بامداد 24 آبان نرخ و میزان بنزین سهمیه‌بندی شده ابلاغ شد شبِ بنزین رهبر انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان نظام: علت مصائب امروز ضعف اتحاد اسلامی است رئیس‌جمهوری: اقدام دولت در افزایش نرخ بنزین به نفع مردم است رئیس دفتر رئیس‌جمهوری با اشاره به اتهام‌های کریمی‌قدوسی: مدعی‌العموم با تهمت‌زنندگان برخورد کند معیار حق در سیاست