عفو بی‌سابقه

«عفو بی‌سابقه»؛ این شاید بهترین عنوانی باشد که سخنگوی قوه قضائیه برای موافقت رهبری انقلاب با درخواست ابراهیم رئیسی داشته‎اند. اتفاقی که از این جهت صفت «بی‎سابقه» را به خود گرفته که محکومان امنیتی را هم شامل می‌شود، همان افرادی که در همه مناسبت‎هایی که پیشنهاد عفو داده می‎شده، جایی در لیست قوه قضائیه نداشته ‏اند. اما ویژگی دوم این عفو نیز تعداد محکومانی است که شامل آن می‎شوند. اگر پیش از این لیست 700 نفره و یا نهایتاً هزار نفره از محکومان برای عفو پیشنهاد داده می‎شد، این بار این تعداد به 3 هزار و 552 نفر رسیده است.
همزمان با میلاد پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق (ع)، لیستی از واجدین شرایط به مقام معظم رهبری تقدیم شد که به گفته غلامحسین اسماعیلی، تفاوت‌هایی با گذشته دارد. به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، غلامحسین اسماعیلی در حاشیه همایش فرصت‎های تحول در سازمان قضایی نیروهای مسلح در پاسخ به سؤالی در مورد عفو تعدادی از محکومان امنیتی گفت: خوشحالیم که در ایام میلاد پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق (ع) رهبر معظم انقلاب با پیشنهاد ریاست قوه قضائیه مبنی بر عفو تعدادی از محکومان موافقت کردند و این عفو با عفو‌های ادوار گذشته که لیست واجدین شرایط محضر مقام معظم رهبری تقدیم می‌شد، تفاوت‌هایی دارد. اسماعیلی در ادامه به بیان این تفاوت‌ها پرداخت و گفت: معمولاً در عفو‌های موردی که لیست تنظیم و تقدیم مقام معظم رهبری می‌شد، عدد مشمولین عفو بین 700 تا هزار نفر بود؛ اما در این مرحله عددی معادل 3 هزار و 552 نفر از محکومان دادگاه‌های عمومی، انقلاب، نظامی و تعزیرات حکومتی مورد عفو مقام معظم رهبری قرار گرفتند که در عفو‌های موردی این تعداد، یک عفو بی‎سابقه است.
سخنگوی قوه قضائیه به مشمول عفو شدن محکومان امنیتی هم اشاره کرد و گفت: برخلاف بسیاری از عفو‌های دیگر که معمولاً محکومان امنیتی مستثنا می‌شدند و سهمی در لیست عفو‌های پیشنهادی نداشتند با تدبیر خاص ریاست قوه قضائیه تعدادی از محکومان امنیتی، تعدادی از دانشجویانی که در حوادث سال‌های اخیر محکومیت پیدا کرده بودند، تعدادی از اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه که دوره‌های گذشته محکومیت پیدا کرده بودند و محکومیت آنها در حال اجرا و یا در آستانه اجرا بود، در لیست پیشنهادی قوه قضائیه گنجانده شد.
 اسماعیلی افزود: در درخواستی که تقدیم مقام معظم رهبری گردید، توضیح داده شد که برای تعدادی از این افراد هم درخواست عفو به عمل می‌آید که این عفو مورد موافقت مقام معظم رهبری قرار گرفت و عیدی بسیار مناسب و شایسته‌ای در شب هفدهم ماه ربیع‌الاول برای جمع کثیری از محکومان بود.


 دستور رئیسی برای رسیدگی ویژه به پرونده دو میلیارد دلاری
اسماعیلی اما توضیحاتی هم در مورد پرونده دو میلیارد دلاری که چندی پیش از سوی رئیس جمهوری مطرح و مورد انتقاد قرار گرفت، داد. او گفت: در سال ۱۳۹۵، این موضوع در شورای عالی امنیت ملی مطرح می‌شود و پیشنهاد دولت این بوده که با مصوبه شورای عالی امنیت ملی صرفاً متولیان بانک مرکزی دولت قبل از دوره آقای روحانی تحت تعقیب قرار گیرند و مؤاخذه شوند که چرا این اوراق را در فرصت مناسب از امریکا خارج نکردند، ولی مصوبه شورای عالی امنیت ملی این شده است که اگر قرار است تعقیب و بررسی انجام شود، باید نسبت به مسئولان بانک مرکزی و مقامات ذیربط در دولت فعلی، دولت قبل از دولت آقای روحانی و دولت ماقبل آن یعنی همه دولتمردانی که در این فرآیند نقش داشتند، امر بررسی انجام شود که این موضوع در دوره مسئولیت ریاست قبلی دستگاه قضا به قوه قضائیه منعکس شده است و به دادسرای عمومی و انقلاب تهران ارجاع
گردیده است.
اسماعیلی ادامه داد: پرونده‌ای صرفاً در راستای بررسی اینکه آیا دولتمردان و متولیان بانک مرکزی در دولت‌های مختلف که در این زمینه قصور و کوتاهی انجام داده‌اند یا خیر تشکیل شده ولی بازپرس گزارش ارسالی را ناکافی دانسته و استعلامات زیادی از بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، وزارت اطلاعات، مجمع تشخیص مصلحت نظام، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و بخش‌های مختلف انجام داده تا ماهیت موضوع برای وی روشن شود. برخی از دستگاه‌ها خیلی با تأخیر به استعلام‌ها پاسخ دادند به گونه‌ای که وزارت اطلاعات استعلام سال‌های قبل را در شهریور ۱۳۹۸ پاسخ داده است.
 او افزود: از مقطعی که در دوره جدید از این پرونده مطلع شدیم دستورات مؤکد از ناحیه ریاست قوه قضائیه صادر شده که این پرونده به صورت ویژه و در مورد همه کسانی که ممکن است قصور، تقصیر و اهمال آنها منجر به تضییع اموال بانک مرکزی شده باشد، بررسی شود.

بــــرش

به مناسبت میلاد پیامبر اعظم(ص) و امام جعفر صادق (ع)
 رهبر انقلاب با عفو و تخفیف مجازات تعدادی از محکومان موافقت کردند

به مناسبت حلول ماه ربیع الاول و فرارسیدن میلاد با سعادت حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص) و
امام جعفر صادق(ع) رهبر معظم انقلاب اسلامی با پیشنهاد عفو و تخفیف مجازات 3 هزار و 552 نفر از محکومان محاکم عمومی و انقلاب، سازمان قضایی نیروهای مسلح و تعزیرات حکومتی موافقت کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حجت‎الاسلام والمسلمین رئیسی، رئیس قوه قضائیه به مناسبت میلاد پیامبر اعظم(ص) و امام جعفر صادق(ع) طی نامه‌ای به رهبر انقلاب اسلامی، پیشنهاد عفو و تخفیف مجازات 3 هزار و 552 نفر از محکومان را که در کمیسیون مربوط، واجد شرایط لازم تشخیص داده شده‌اند، ارائه کرد که این پیشنهاد مورد موافقت رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار گرفت.