فكر كردم ما مي‌ميريم

اعتماد| آنوشا از نخستين دانش‌آموزاني است كه در حادثه آسيب ديد. حالا در بخش اورژانس بيمارستان رسول اكرم خوابيده. چند دقيقه بيشتر نيست كه از زير دستگاه‌هاي اتاق سيتي‌اسكن بيرون آمده و چشم‌هايش را به زور باز مي‌كند. روي يكي از گونه‌هايش كبود شده و سرش را باندپيچي كرده‌اند. لباس فرم صورتي مدرسه به تن دارد و مادر، پدر و همكلاسي‌هايش دور تختش ايستاده‌اند. مادرش مي‌گويد: هنوز جواب سي تي اسكن نيامده تا ببينيم چي شده است. آنوشا مادرش را تماشا مي‌كند و دست در دست‌هايش مي‌گذارد. مادر با چشم‌هاي گريان بغضش را فرو مي‌دهد و به صورت رنگ پريده آنوشا لبخند مي‌زند. مادر يكي از بچه‌ها همراه با دخترش كنار تخت ايستاده‌اند و با چشم‌هاي نگران آنوشا را تماشا مي‌كنند. همكلاسي آن يكي دست آنوشا را گرفته و به مادرش مي‌گويد: به خير گذشت. تقريبا هيچ كدام از دانش‌آموزاني كه در حادثه اتوبوس بوده‌اند لحظه اتفاق را به ياد ندارند. اين دختربچه‌ها همه دانش‌آموزان يكي از مدارس ابتدايي رباط كريم هستند. ديروز قرار بود همراه با معلم‌شان براي بازديد از پارك ژوراسيك به تهران بيايند كه هنوز نرسيده به آنجا در اتوبان يادگار امام دچار حادثه شدند. پريسان يكي از دانش‌آموزان داخل اتوبوس مي‌گويد: «ما همه داخل اتوبوس همراه با معلم‌مان نشسته بوديم و شعر مي‌خوانديم و درباره اينكه قرار است آنجا چه چيزهايي ببينيم با هم صحبت مي‌كرديم كه يك دفعه راننده ترمز كرد. اما ترمزش نگرفت. ماشين‌هايي جلوي اتوبوس بودند و آخر سر راننده بعد از چند بار ترمز گرفتن ماشين را نگه داشت. همه بچه‌ها به عقب اتوبوس پرتاب شدند. آنهايي كه عقب اتوبوس بودند هم زير دست و پا له شدند. من چشم‌هايم را بستم. خيال كردم الان ماشين‌هاي ديگر به ما مي‌زنند و ما مي‌ميريم. الان هم چيزي يادم نيست. فقط مي‌ترسم يك‌بار ديگر آن لحظه را به ياد بياورم. اصلا يادم نيست بعدش چي شد. وقتي چشم‌هايم را باز كردم ديدم مردم دارند ما را از توي اتوبوس بيرون مي‌برند.» آتنا يكي ديگر از دانش‌آموزان هم مي‌گويد: «وقتي از رباط كريم به تهران آمديم راننده اتوبوس عوض شد. آقاي پيري ما را تا تهران رساند و بعد يك آقاي جوان سوار شد و پشت فرمان نشست. اما همه‌اش حواسش به موبايلش بود و داشت با آن صحبت مي‌كرد.» اين را آنوشا هم روي تخت بيمارستان تاييد مي‌كند و پدر آنوشا اين را مي‌شنود و عصباني مي‌شود. مي‌گويد چرا وقتي مديران مدرسه از ما رضايت‌نامه مي‌گيرند از راننده‌هاي مطمئن استفاده نمي‌كنند. اين ديگر به عهده مدرسه است. اين‌بار به خيرگذشت اما اين اتوبوس حتما نقص فني داشت. خداي نكرده حادثه بدتري اتفاق مي‌افتاد چه كسي جوابگو بود؟ آنوقت دوباره همه تقصير را به گردن هم مي‌انداختند و ما مي‌مانديم و بچه‌هاي‌مان.» مادر آنوشا مي‌گويد: «حتي بعد از اين اتفاق مسوولان مدرسه با ما تماس هم نگرفتند كه بگويند چه اتفاقي افتاد. برادرم توي يكي از كانال‌هاي تلگرام ديده بود كه اتوبوس دانش‌آموزان رباط كريم توي اتوبان يادگار تصادف كرده و به من زنگ زد. من هم با مدرسه تماس گرفتم و گفتند كه اتفاق خاصي نيفتاده داريم بچه‌ها را مي‌آوريم مدرسه. همان موقع با پدرش راه افتاديم سمت تهران و بعد از اينكه چند تا بيمارستان را گشتيم بچه‌ها را پيدا كرديم. آمدم اينجا و دخترم را روي تخت بيمارستان ديدم. داشتم سكته مي‌كردم.»
زن اينها را مي‌گويد و يكي درميان چشم در چشم آنوشا مي‌شود و بغضش را فرو مي‌خورد. يكي از كارمندان حراست آموزش و پرورش هم آمده و با والدين بچه‌ها مشغول صحبت كردن است. عموي آنوشا عكس اتوبوس حادثه ديده را كه در تلگرام گذاشته‌اند روي موبايل به آنوشا نشان مي‌دهد. مي‌خندد و مي‌گويد: «آنوشا عمو ببين شما اينجا بودين.» آنوشا لحظه‌اي عكس را تماشا مي‌كند و با دست رويش را مي‌پوشاند. نمي‌خواهد يادش بيايد كه كجا بوده. آتنا كنار تخت آنوشا ايستاده دست روي شانه همكلاسي‌اش مي‌گذارد. دوتايي توي يك نيمكت مي‌نشينند و وقت حادثه توي اتوبوس كنار هم بودند. آتنا از اينكه چند دقيقه روي آنوشا افتاده ناراحت است و غصه‌دار مي‌گويد: «چند دقيقه من روي آنوشا افتاده بودم و نمي‌توانست نفس بكشد. الان كه يادم مي‌آيد حالم بد مي‌شود.»
انتقال 24 دانش آموز به بيمارستان
پيرحسين كوليوند، رييس اورژانس كشور درباره اين حادثه گفت: در پي واژگوني يك دستگاه اتوبوس حامل دانش‌آموزان دبستاني در بزرگراه يادگار امام تهران بلافاصله آمبولانس‌هاي اورژانس ۱۱۵ به محل حادثه اعزام شدند و ۲۴ دانش‌آموز مصدوم اين حادثه را به بيمارستان‌هاي حضرت رسول(ص)، امام خميني(ره) و شريعتي منتقل كردند. وي با بيان اينكه اين اتوبوس حامل ۳۶ دانش‌آموز دختر دبستاني بوده است، افزود: خوشبختانه اين حادثه فوتي نداشته است و مصدوميت‌ها بيشتر سطحي بوده است كه امدادگران اورژانس ۱۱۵ به ۱۲ نفر از دانش‌آموزان مصدوم خدمات سرپايي ارايه دادند و ۲۴ مصدوم ديگر را براي ارايه خدمات تخصصي‌تر به بيمارستان منتقل كردند.
 
دانش‌آموزان آسيب‌ديده به بيمارستان منتقل شدند
 مركز اطلاع‌رساني پليس راهور تهران بزرگ از واژگوني اتوبوس سرويس مدرسه در محدوده اتوبان يادگار امام خبر داد و گفت: در اين حادثه سه دانش‌آموز مصدوم شدند. سرهنگ محمد رزاقي درباره جزييات اين حادثه افزود: ساعت 10:20 صبح شنبه حادثه واژگوني اتوبوس سرويس مدرسه در خيابان پرواز محدوده بزرگراه يادگار امام به سامانه ۱۱۰ اعلام شد و بلافاصله ماموران پليس راهور، اورژانس و عوامل آتش‌نشاني در محل حادثه حاضر شدند. وي ادامه داد: با حضور ماموران پليس در محل حادثه مشخص شد اتوبوس سرويس مدرسه به دليل عدم توانايي راننده در كنترل وسيله نقليه و عمل نكردن سيستم ترمز، دچار ليزخوردگي در سطح خيابان شده و پس از طي مسافتي، واژگون شده است. رزاقي گفت: اتوبوس شهاب حامل دانش‌آموزان مدرسه ابتدايي از شهرستان رباط كريم براي بازديد از پارك ژوراسيك عازم بودند كه در خيابان ايثارگران كه داراي شيب است، واژگون شد. وي با اعلام اينكه با مشاهده اين حادثه بلافاصله خودروهاي عبوري به كمك راننده و نجات دانش‌آموزان پرداختند،  افزود: اتوبوس از ناحيه كلاج دچار نقص فني بوده و راننده نتوانسته از عقب رفتن اتوبوس جلوگيري كند و عكس‌العمل مناسب داشته باشد. اين مساله باعث شده اتوبوس هنگام سرازير شدن به عقب با گاردريل برخورد و به كانال سقوط كرده است. رزاقي با اعلام اينكه با حضور عوامل آتش‌نشاني، بلافاصله اتوبوس به حالت اوليه برگشت و دانش‌آموزان از داخل آن خارج شدند، افزود: سه نفر از دانش‌آموزان در داخل اتوبوس مجروح شده بودند كه براي طي مراحل درماني به بيمارستان منتقل شده و حال عمومي آنها رضايت‌بخش است. رييس پليس مركز اطلاع‌رساني پليس راهور تهران بزرگ تصريح كرد: ترافيك در محل وقوع حادثه روان است و عوامل پليس راهور، اتوبوس حادثه‌ديده را به پاركينگ منتقل كردند.