مردم حق دارند بدانند 2 میلیارد و 700 میلیون دلار چه شد؟!

حسن روحانی در جلسه هیئت دولت با تاکید بر ضرورت حفظ وحدت و آرامش در کشور اظهار داشت: همه باید آستانه تحمل خود را بالا ببریم همانطور که وقتی به دولت و دستگاهی انتقادی می‌کنند آنها را تحمل می‌کنیم.
وی به وظایف رئیس جمهور طبق قانون اساسی اشاره کرد و گفت: ممکن است بعضی‌ها از اجرای این وظیفه خوشحال باشند و یا نباشند، از قدیم به ما گفتند، الحق مُر. حق مزه‌اش اول یک مقدار تلخ است اما مزه‌اش بعداً شیرین می‌شود.
رئیس جمهور افزود: ما می‌گوییم بیاییم در این مبارزه با فسادی را که از سال 92 شروع کردیم و الحمدالله بعضی دیگر هم آمدند و کمک می‌کنند، قاطعانه عمل کنیم و این مبارزه با فساد را تبدیل به اختلاف نکنیم؛ بلکه تبدیل به وحدت کنیم.
روحانی اظهار داشت: اگر دیده شود همه جناح‌ها، گروه‌ها و تفکرها و هر فردی که فساد کرده پای میز محاکمه است، این وحدت ایجاد می‌کند اما اگر ببینیم یک عده آن گوشه و کنار پرده‌ای رویشان کشیده‌اند و یک عده پای میز محاکمه‌اند، آن موقع دعوا می‌شود و نباید اجازه داد دعوا شود.


رئیس جمهوری با بیان اینکه باید متحد بوده و وحدت داشته باشیم، گفت: رئیس جمهور نمی‌تواند بگذرد و بحث این 2 میلیارد و 700میلیون دلار را بار دهم است که تکرار می‌کنم و طی چند سال گذشته مداوم گفته‌ام. مردم حق دارند که بدانند این 2 میلیارد و 700 میلیون دلار، سودش چه شد و پشت پرده چه کسانی بودند.
دکتر روحانی خاطرنشان کرد: این را 3 سال پیش در سخنرانی‌ام گفتم که اگر شما یکی را بگیرید و اعدام کنید کار درست نمی‌شود و ما دنبال اعدام نیستیم بلکه دنبال پول هستیم. این پول کجاست؟ این که بد نیست و همه باید خوشحال بشویم و فکر کردم این را بگویم همه خوشحال می‌شوند و می‌گویند این عیبی ندارد که رئیس جمهور که طبق قانون اساسی مسئول اجرای این قانون و احقاق حقوق مردم است، می‌گوید حساب و کتاب این پول‌ها روشن شود.
رئیس جمهور تصریح کرد: می‌گویند چرا رئیس جمهور تازه گفته است! ما تازه گفتیم؟ این 2میلیارد دلار را چند سال پیش در شورای امنیت
ملی تصویب کردیم و چند سال پیش وزیر اقتصاد زمان ما به قوه‌قضائیه نامه رسمی نوشته است. این تازه نیست بلکه همه تکرار مکررات است منتها گرفتاری‌های ما زیاد است و حافظه ما یک کم مشکل پیدا کرده، یادمان می‌رود!
دکتر روحانی اظهارداشت: خود من اینها را بارها و در سخنرانی‌های متعدد گفتم و باز هم خواهم گفت تا روزی که حل بشود. حل که شد آن وقت می‌آییم از همه آنهایی که مشکل را واقعاً حل کردند، تشکر می‌کنیم.
رئیس جمهور گفت: یکی 260 میلیون دلار و دیگری420 الی430 میلیون دلار از ما نفت برده پولش را نداده است. بیایید حساب پس بدهید این حدود 700 میلیون دلاری که نفت ما را بردید،چه کار کردید؟ این که عیبی ندارد. ممکن است بیایید حساب پس بدهید ما شما را تشویق کنیم و بگوییم شما کارهای خوبی کردید.
دکتر روحانی با اشاره به نامه نگاری‌هایی که از سال اول ریاست جمهوری دوره یازدهم برای مشخص شدن سرنوشت پول این نفت و سود آن نوشته است، گفت: مقام معظم رهبری به من فرمود اینهایی که شما می‌گویید حق شماست و اینها باید به شما جواب بدهند و بگویند چه کردند، این دستور آقا، اسلام و قانون است.
رئیس جمهور افزود: ممکن است طرف‌ها بیایند و بگویند این پول را در کجا و طبق قانون صرف کردیم. ما که نمی‌گوییم حتماً محکوم شوند، ما می‌گوییم روشن شود.
دکتر روحانی با بیان اینکه "رئیس جمهور در مسایل عمومی کشور یک وظیفه سنگینی دارد و ناراحت نشویم و من در مسئله انتخابات نمی‌توانم واقعیت‌ها را نگویم"، گفت: انتخابات سرنوشت مردم است. همه باید پای صندوق بیایند و اگر مشکلی را حس کنم، خواهم گفت، نامه خواهم نوشت و تذکر قانون اساسی خواهم داد. این تا روزی که هستم وظیفه من است.به گزارش ایرنا، رئیس جمهور اظهارداشت: بنابراین، همدیگر را تحمل کنیم. دوران، دوران وحدت و یگانگی و ایستادگی در برابر آمریکاست و همانطور که در یزد گفتم به مسئولین محترم و به وزیران نفت و اقتصاد، بانک مرکزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید می‌کنم موارد را به مردم دقیق اعلام کنند.
> سخنگوی دولت: دنبال روشن شدن
پول‌های نفت در دولت قبل هستیم
درهمین راستا علی ربیعی سخنگوی دولت نیز در نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره اظهارات اخیر رئیس جمهوری در جمع مردم مبلغ دومیلیاردی که دولت آمریکا مصادره کرد و همچنین اظهارات رئیس جمهوری درباره فساد 947 میلیون دلاری اظهار کرد: امروز در دولت تاکید شد که تمام دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌ربط در این رابطه اطلاع‌رسانی مشروحی انجام دهند. 1.8 میلیون دلار اوراق خریداری شده دردولت بعد از آقای خاتمی بوده و این اوراق نزد موسسه‌ای جهت سرمایه‌گذاری خریداری شده که آن موسسه اخطار داده که این پول را بردارید اما براساس این اخطار پول در زمان مربوطه برداشته نشده است؛ این که چرا این پول در زمان خود برداشته نشده است ابهامی بود که مورد نظر رئیس جمهوری بود و ما فکر می‌کنیم روشن شدن این ابهامات مورد نیاز امروز جامعه است. وی افزود: یکی از دیگر مباحثی که آقای روحانی مطرح کردند موضوع بابک زنجانی بود که فقط 800 میلیون دلار از بانک دریافت کرده بود؛ باید مشخص شود چه کسی دستور انتقال این پول را که جدا از پول حاصله از فروش نفت بوده صادر کرده است. سخنگوی دولت با تاکید بر این که بحث بر سر این نیست که چرا افراد بازداشت نشده‌اند بلکه بحث بر این است که این پول‌ها به کجا رفته است اظهار کرد: در یکی دیگر از مواردی که از سوی آقای روحانی مطرح شد، این بود که تحت عنوانی نفت از دولت گرفته شده اما معلوم نیست پول آن کجا رفته است در این خصوص اعداد قابل توجهی مطرح است. ربیعی با بیان این که ما به کسی اتهام نمی‌زنیم ادامه داد: موضع ما روشن شدن این اعداد و ارقام بوده است؛ مجددا تاکید می‌کنم که مبارزه با فساد باید حتما به صورت شفاف و اطمینان‌آور برای مردم انجام شود و همه جناح‌ها را در بر گیرد؛ اعتقاد ما این است که حتما باید مردم را راضی کنیم؛ اهتمام ما به فساد هیجانی، کوتاه مدت و یک سویه نیست. وی تصریح کرد: نظر دولت در موضوع مبارزه با فساد، فساد ستیزی ساختارمند و دراز مدت مبتنی بر جامعه محور بودن و افزایش نظارت مردم است. دولت در موارد دیگر از سایر قوا در این خصوص حمایت کرده است و تردیدی در حمایت دولت از موضوع مبارزه با فساد وجود ندارد؛ موضع ما این بود که در برخی موارد کسانی تصمیمات اداری گرفته‌اند و طی آن نه کسی پولی خورده و نه کسی پول برده بود و آن را به منزله یک فساد بزرگ به صورت مدام تکرار کردند. این در حالی است که امروز حتی یک دلار برای مردم اهمیت زیادی دارد.
> واعظی: مردم حق دارند بدانند
چرا قضات فاسد اخراج شدند
محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور نیز در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره اظهارات رئیس جمهور اظهار کرد: آنچه رئیس جمهور گفت جدید نیست. اگر یاد همه ما باشد یکی‌از شعارهای انتخاباتی رئیس جمهور مبارزه با فساد بوده و وی تاکید کرده که در این زمینه هیچ خط قرمزی ندارد و انصافا در این شش سال هم بر روی قول خود ایستادگی کرده است.
وی ادامه داد: آنچه رئیس جمهور درباره اقلام بزرگ فساد مخصوصا دو میلیارد دلار مطرح کرد، چندین‌بار گفته شده است. حتی رئیس جمهور در شورای عالی امنیت ملی هم آن را مطرح کرد و طیب نیا وزیر وقت اقتصاد اطلاعات آن را به قوه‌قضائیه برای پیگیری فرستاد.
واعظی با بیان اینکه دولت از مبارزه با فساد استقبال می‌کند، خاطرنشان کرد: رئیس جمهور می‌گوید که این مبارزه باید برای همه بخش‌ها، قوا و نهادها باشد و نمی‌شود فقط با فساد در دولت مقابله کرد. این بدان معنا نیست که با فساد در دولت مبارزه نشود. با فساد در دولت هم باید مقابله شود. در قوه‌قضائیه هم باید مقابله شود. اخیرا گفتند پنج، شش قاضی فاسد اخراج شدند اما این حق مردم است که بدانند چه فسادی رخ داده و محاکمه این قضات کجا انجام شده است. گفته شد که طبری 16 سال فساد کرده است اما مدت‌هاست هیچ اطلاعاتی از وی نیست. موارد دیگری هم وجود دارد.
رئیس دفتر رئیس جمهور ادامه داد: صحبت رئیس جمهور روشن است. او می‌گوید از مبارزه با فساد استقبال می‌کنیم اما این باید در همه دستگاه‌ها باشد و خط و خطوطی برای آن وجود نداشته باشد. ما فکر می‌کردیم قوه‌قضائیه از این صحبت‌های رئیس جمهور استقبال می‌کند زیرا در راستای سیاست‌های رئیس قوه‌قضائیه است، اما برخی برآشفته شدند و این صحبت‌ها را به انتخابات مجلس یا برادر رئیس جمهور ربط می‌دهند اما اینها چه ربطی به هم دارد. اگر رئیس جمهور می‌خواست درباره برادرش صحبت کند از قبل صحبت می‌کرد نه الان که همه چیز تمام شده است. همان کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند دو قطبی ایجاد می‌کنند. این فضایی که مخالفان به راه انداخته‌اند هیچ مبنایی ندارد. همه باید با فساد مقابله کنیم. نه اینکه بگوییم اگر مبارزه با فساد از زبان کسی گفته شود، درست است اما اگر از زبان دیگری گفته شود، معنای دیگری دارد.