این بار تهدید روحانی به محاکمه

آرمان ملي- حميد شجاعي: اين روزها حسن روحاني به نخستين سيبل تخريب و تهديدات جريانات تندرو و دلواپس تبديل شده است. عده‌اي در قم او را به استخر فرح تهديد مي‌کنند، برخي در مجلس از به زير کشيدن رئيس‌جمهور صحبت مي‌کنند و برخي ديگر از محاکمه او مي‌گويند. گويا سخنان اخير حسن روحاني در مورد مبارزه با فساد و لزوم توضيح به مردم براي برخي گران آمده است.
لزوم برخورد قانوني
دلواپسان که تا پيش از اين برنامه تهديد، تخريب و توهين را عليه رئيس‌جمهور و مجموعه دولت پي مي‌گرفتند طي چند ماه گذشته اين برنامه را منظم و انسجام يافته پيش برده‌اند و گويا درصددند که با ادامه‌دار کردن اين وضع دولت روحاني را به حاشيه ببرند، غافل از اينکه روحاني در مقابل آنها کوتاه نخواهد آمد. هرچند گفته مي‌شود که در شرايط فعلي نبايد به اين موضوعات دامن زد، اما اين جريانات بايد بدانند که قانون حد و مرز هر کسي را مشخص کرده و هر جريان يا فردي که بخواهد پا را فراتر از قانون بگذارد در هر جايگاهي با برخورد قانوني مواجه مي‌شود. گرچه مطابق قانون اساسي رئيس‌جمهور دومين مقام رسمي، اولين مقام اجرايي و مسئول اجراي قانون اساسي در کشور است و توهين به وي عواقب سنگيني از حبس، شلاق و جزاي نقدي را به همراه دارد، اما شاهديم که عده‌اي در قم به تهديد و تخريب رئيس‌جمهور مي‌پردازند و برخي در مجلس عليه وي شبنامه پخش مي‌کنند و علنا از به زير کشيدن رئيس‌جمهور مي‌گويند و برخي نيز از تقابل علني با رئيس‌جمهور منتخب مردم دم مي‌زنند. جالب است که اظهارات اخير رئيس‌جمهور به حدي اردوگاه دلواپسان را بهم ريخته که در يک سازماندهي عجيب همزمان در مجلس، خيابان و پشت تريبون‌ها به تهديد و تخريب رئيس‌جمهور منتخب مي‌پردازند. انگار امر به دلواپسان مشتبه شده از چنين قدرتي برخوردارند که هر کاري دلشان مي‌خواهد در کشور بکنند. البته اين نقد به دولت نيز وارد است که مقابل اين تحرکات انفعالي عمل مي‌کند، چرا که اگر محکم و مجدانه در مقابل برخي از اين تحرکات ايستادگي مي‌کرد، امروز عده‌اي خيال خام به زير کشيدن رئيس‌جمهور را در سر نمي‌پروراندند.
تهديد و تخريب علني


تخريب و تهديد رئيس‌جمهور ابعاد تازه‌اي يافته و اين بار يکي ديگر از چهره‌هاي تندرو مخالف دولت رئيس‌جمهور را مورد تهديد و تخريب قرار داده است. پس از داستان 13 آبان در قم، اخلال در سخنراني رئيس‌جمهور در يزد و پخش بيانيه غير قانوني عليه رئيس‌جمهور در مجلس اين بار تخريب روحاني در فضايي آکادميک و علمي از پشت تريبون دانشگاه صورت گرفت. در اين راستا ويدئويي در فضاي رسانه‌اي و شبکه‌هاي اجتماعي منتشر شد که طي آن حسن عباسي در دانشگاه آزاد اردبيل در حملاتي تند رئيس‌جمهور را به باد انتقاد و توهين گرفت و با فرافکني خواندن سخنان رئيس‌جمهور گفت: «آقاي روحاني به گفته مشاور عالي امنيت ملي اوباما 4 ماه قبل از تصويب برجام يعني در اول فروردين 1394 دنيس راس مشاور عالي امنيت ملي اوباما دوست آقاي روحاني در کتاب محکوم به موفقيتش اعلام کرده آقاي روحاني با اسرائيلي‌ها زدوبند داشته و دارد». عباسي با بيان اين ادعاها خطاب به رئيس‌جمهور گفت: «جنابعالي بايد در اين مملکت پاسخگو باشيد و به خاطر مکتب نئوکينزي دراين مملکت محاکمه شويد». وي در ادبياتي دور از شأن خطاب به رئيس‌جمهور ابراز داشت: «نظام با تو از سر رافت برخورد مي‌کند. اگر اينگونه جلو بري ما با تمام قوا در مقابلت مي‌ايستيم». وي با توهين آشکار به رئيس‌جمهور خطاب به وزراي دولت اظهار کرد: «شنيده شده که کسي به شما گفته اگر نجنبيد دور بعد دولت داعشي سر کار مي‌آيد، آن کسي که در کابينه اين حرف را به شما زده خودش داعشي است. عباسي با تهديد رئيس‌جمهور عنوان کرد: «جنابعالي بري بالا بياي پايين به دليل مذاکرات با اسرائيلي‌ها يک روز در حکومت جمهوري اسلامي محاکمه ميشي و مطمئن باش تا من زنده‌ام نمي‌گذارم از قضيه مذاکره با اسرائيل فرار کني.» وي که رياست انديشکده يقين را برعهده دارد تيرماه امسال به دليل ايراد اتهام به وزارت اطلاعات به ارتباط با کانال معاند آمدنيوز با شکايت وزارت اطلاعات به 7 ماه زندان محکوم شده بود که پس از گذراندن يک سوم از محکوميت خود مشمول آزادي مشروط از زندان شد. بايد ديد دولت چه واکنشي نسبت به ادعاهاي اين چهره دلواپس و تهديد علني رئيس‌جمهور خواهد داشت و آيا اين اظهارات مجددا منجر به شکايت معاونت حقوقي رئيس‌جمهور از عباسي خواهد شد؟
جنجال کيک تولد
پس از پايان سفر رئيس‌جمهور به کرمان و در راه بازگشت کادر خدمه هواپيماي مسافرتي در يک غافلگيري تولد 71 سالگي رئيس‌جمهور را در داخل هواپيما جشن گرفتند و عکس کيک تولد رئيس‌جمهور در فضاي مجازي پخش شد. همين سوژه کافي بود تا دلواپسان رو به تخريب بياورند و اين مساله را هم نماد اشرافي‌گري رئيس‌جمهور قلمداد کنند.