تا آخر دنبال بازگشت پول ٢ميليارد و٧٠٠ميليون دلار هستم

آرمان ملي: سخنراني روز چهارشنبه رئيس‌جمهور در هيأت دولت، همانند تمام سخنراني‌هاي جنجالي اين هفته حسن روحاني حاوي کدهايي بود که رمزگشايي از آن خود يک کتاب مجزا مي‌طلبد. رئيس‌جمهور روز گذشته بار ديگر از «مبارزه با فساد» گفت و با اشاره به شرايط سخت اقتصادي که تحريم باعث آن است از دستگاه‌هاي مسئول خواست «تا بازگرداندن کامل پول مردم به بيت‌المال» دست از پيگيري برندارند. روحاني که اين روزها بي‌پرده سخن گفتنش يادآور ايام انتخابات رياست جمهوري سال 1396 است، خطاب به برخي از منتقدين وضعيت اقتصادي کشور گفت که «مي‌دانيم حقوقتان چقدر است و خانه‌ و ماشين‌تان چيست و شما نمي‌خواهد اينطور حرف بزنيد». رئيس‌جمهور طي اين سخنراني، پاسخ اظهارات روزهاي گذشته سخنگوي دستگاه قضا را نيز داد و اعلام کرد که دولت هم مدارک را از مدت‌ها پيش براي قوه قضائيه ارسال کرده و هم از همان زمان بارها درخصوص فسادهاي ميليون دلاري و ميليارد دلاري صحبت شده است. در اين سخنراني رئيس‌جمهور گفت که «برويد از مردم بپرسيد از چه چيزي درخصوص انتخابات نگرانند». اهم اظهارات رئيس‌جمهور را در ادامه مي‌خوانيد:
از وزارت کشور، ستاد بحران و از همه دستگاه‌ها مي‌خواهم که براي اسکان زلزله زده‌ها به صورت استيجاري به فوريت عمل شود و بعد اقداماتي نظير آواربرداري، خاکبرداري و طراحي را انجام دهند و مردم بايد احساس کنند تنها نيستند و همه در کنارشان هستند و در اسرع وقت خانه‌هاي آنها بهتر از قبل ساخته مي‌شود.
همه بايد آستانه تحمل خود را بالا ببريم همانطور که وقتي به دولت و دستگاهي انتقادي مي‌کنند آنها را تحمل مي‌کنيم. رئيس‌جمهور طبق قانون اساسي وظايفي دارد. ممکن است بعضي‌ها از اجراي اين وظيفه خوشحال باشند و يا نباشند، از قديم به ما گفتند، الحق مُر. حق مزه‌اش اول يک مقدار تلخ است اما مزه‌اش بعداً شيرين مي‌شود.
ما مي‌گوييم بياييم در اين مبارزه با فسادي را که از سال 92 شروع کرديم و الحمدا... بعضي ديگر هم آمدند و کمک مي‌کنند، قاطعانه عمل کنيم و اين مبارزه با فساد را تبديل به اختلاف نکنيم؛ بلکه تبديل به وحدت کنيم. اگر ديده شود همه جناح‌ها، گروه‌ها و تفکرها و هر فردي که فساد کرده پاي ميز محاکمه است، اين وحدت ايجاد مي‌کند اما اگر ببينيم يک عده آن گوشه و کنار پرده‌اي رويشان کشيده‌اند و يک عده پاي ميز محاکمه‌اند، آن موقع دعوا مي‌شود و نبايد اجازه داد دعوا شود.


رئيس‌جمهور نمي‌تواند بگذرد و بحث اين 2 ميليارد و 700 ميليون دلار را بار دهم است که تکرار مي‌کنم و طي چند سال گذشته مداوم گفته‌ام. مردم حق دارند که بدانند اين 2 ميليارد و 700 ميليون دلار، سودش چه شد و پشت پرده چه کساني بودند. اين را 3 سال پيش در سخنراني‌ام گفتم که اگر شما يکي را بگيريد و اعدام کنيد کار درست نمي‌شود و ما دنبال اعدام نيستيم بلکه دنبال پول هستيم. اين پول کجاست؟ اينکه بد نيست و همه بايد خوشحال بشويم و فکر کردم اين را بگويم همه خوشحال مي‌شوند و مي‌گويند اين عيبي ندارد که رئيس‌جمهور که طبق قانون اساسي مسئول اجراي اين قانون و احقاق حقوق مردم است، مي‌گويد حساب و کتاب اين پول‌ها روشن شود.
مي‌گويند چرا رئيس‌جمهور تازه گفته است! ما تازه گفتيم؟ اين 2 ميليارد دلار را چند سال پيش در شوراي امنيت ملي تصويب کرديم و چند سال پيش وزير اقتصاد زمان ما به قوه قضائيه نامه رسمي نوشته است. اين تازه نيست بلکه همه تکرار مکررات است منتها گرفتاري‌هاي ما زياد است و حافظه ما يک کم مشکل پيدا کرده، يادمان مي‌رود!
يکي 260 ميليون دلار و ديگري420 الي430 ميليون دلار از ما نفت برده پولش را نداده است. بياييد حساب پس بدهيد اين حدود 700 ميليون دلاري که نفت ما را برديد، چه کار کرديد؟ اينکه عيبي ندارد. ممکن است بياييد حساب پس بدهيد ما شما را تشويق کنيم و بگوييم شما کارهاي خوبي کرديد. نامه‌نگاري‌هايي از سال اول رياست جمهوري دوره يازدهم براي مشخص شدن سرنوشت پول اين نفت و سود آن داشتيم. مقام معظم رهبري به من فرمود اينهايي که شما مي‌گوييد حق شماست و اينها بايد به شما جواب بدهند و بگويند چه کردند، اين دستور آقا، اسلام و قانون است.
رئيس‌جمهور در مسائل عمومي کشور يک وظيفه سنگيني دارد و ناراحت نشويم و من در مسأله انتخابات نمي‌توانم واقعيت‌ها را نگويم. انتخابات سرنوشت مردم است. همه بايد پاي صندوق بيايند و اگر مشکلي را حس کنم، خواهم گفت، نامه خواهم نوشت و تذکر قانون اساسي خواهم داد. اين تا روزي که هستم وظيفه من است.
يک عده که وضع‌شان خيلي خوب است و قلم و بلندگو دست‌شان است هرگوشه تهران براي خودشان داد مي‌زنند و مي‌گويند وضع مردم خراب است. بله وضع مردم خوب نيست ولي اين حرف‌ها به شما نيامده است. مي‌دانيم حقوق‌تان چقدر است، خانه‌هايتان کجاست و سوابق‌تان را بلديم. شما نمي‌خواهد اينطور حرف بزنيد.
امروز به جايي رسيده‌ايم که همه دنيا با ما تماس مي‌گيرند که بياييد اين مسائل و گره‌هايي که وجود دارد را باز کنيم. اهلا و سهلاً ما که هميشه آماده بوديم براي بازکردن گره. گره را خودتان درست کرديد. خودتان هم بايد باز کنيد. مي‌گذريم. گرهي که شما درست کرديد، کمک مي‌کنيم که باز شود و اين کار، کار بزرگي است که ملت بزرگ و عزيز ما انجام مي‌دهد.
اين راهي است که پيامبر(ص) به ما ياد داده که با يک گوش فرامين خدا را بشنويم و عمل کنيم و با يک گوش ارشادات، نظرات، راهنمايي‌ها، انتقادات و حتي اعتراضات مردم را بشنويم و به آن توجه کنيم، اين همان الگو و درسي است که رسول خدا(ص) به ما آموخت. امام صادق(ع) سعه صدري دارد که وقتي در مسجد پيامبر(ص) سخن و درس مي‌گويد و هدايت مي‌کند، حتي سخن کفار را هم مي‌شنود. سخن منکرين را هم مي‌شنود و با صبر، متانت و منطق به آنها پاسخ مي‌دهد. حتي وقتي منکرين خدا در کنار خانه خدا با امام صادق(ع) به بحث پرداختند نگفت که اينها کافر و منحرفند و آنها را برانيد و دور و کور کنيد بلکه با سعه صدر با آنها حرف زد و استدلال کرد.