حرف ها را خصوصی به هم بگوییم ، کام مردم را تلخ نکنیم

این روزها یکی از داغ ترین حواشی سیاسی به سخنرانی روز یک شنبه رئیس جمهور در یزد و بیان برخی پرونده های چند صد میلیون دلاری و چند میلیاردی مفاسد اقتصادی ارتباط دارد. در این زمینه به گزارش میزان، روز گذشته حجت‌الاسلام و المسلمین احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی  در همایش سراسری هیئت‌های نظارت بر انتخابات در مشهد با بیان این که دشمن دنبال ایجاد ناامیدی در مردم است و بستر‌های نفوذ در مردم را ایجاد می کند، تأکید کرد: ما باید امید را در جامعه بگسترانیم؛ مردم از فساد و اختلاس به تنگ آمده‌اند هرچند خیلی فراگیر نیست، اما در نظام اسلامی یک مورد هم زیاد است. وی تأکید کرد: الان فردی در قوه قضاییه با فساد و اختلاس برخورد می‌کند و امید در مردم ایجاد شده است؛ چرا برخی تخریب می‌کنند. مروی با تأکید بر این که در برخورد با مفاسد باید قوه قضاییه را کمک کنیم، گفت: در هر دوره‌ای زحمات زیادی کشیده شده است، اما امروز در شرایطی هستیم که مردم مطالبه به حقی از قوه قضاییه دارند؛ حالا یک سید بزرگواری آمده و این مطالبه را پیگیری می‌کند، اگر حرفی هم هست خصوصی به هم بگوییم نه این که کام مردم را تلخ کنیم. وی ادامه داد: آقای رئیس‌جمهور خبر خوش داد و گفت ذخایر نفتی بزرگی پیدا کردیم که خبر امیدبخشی است، چرا این خبر خوب را با یک موضوعی تلخ کنیم. باید شکرگزار این نعمت باشیم و وحدت و یکدلی را گسترش دهیم و اگر حرفی است در جلسه خصوصی بیان کنیم. وی افزود: بنده با رئیس قوه قضاییه رفاقت ۴۵ ساله دارم، شهادت می‌دهم که یک بار مسئله خطی یا شخصی در نگاه‌های قضایی آقای رئیسی ندیده‌ام؛ بنابراین باید این جریان را تقویت کنیم.
واعظی : چرا خبری از طبری و قضات فاسد نیست؟
درعین حال به گزارش خراسان محمودواعظی رئیس دفتر رئیس جمهور و از یاران نزدیک روحانی روز گذشته در حاشیه نشست هیئت دولت با بیان این که مبارزه با فساد فقط برای دولت نیست و باید برای همه دستگاه‌ها باشد، گفت: این مبارزه با فساد باید برای همه بخش‌ها، قوا و نهاد‌ها باشد ، در دولت باید باشد در قوه قضاییه هم باید باشد. قوه قضاییه به تازگی اعلام کرده که چندین قاضی فاسد اخراج شدند. البته این حق مردم است که بدانند چه کسانی هستند و محاکمه آن‌ها کجا انجام شده است. گفته شد آقای طبری را که ۱۸ سال فساد کرده گرفتیم، اما مدت‌هاست که هیچ اطلاعی درباره آن نیست. رئیس دفتر رئیس جمهور ادامه داد: (این حرف ها را) ربط می‌دهند به برادر رئیس جمهور، چه ارتباطی دارد؟ اگر ایشان می‌خواست درباره برادرش صحبت کند از قبل صحبت می‌کرد نه حالا که همه چیز تمام شده است.
ربیعی: آیا شیوه تبلیغات در مبارزه با فساد، دوقطبی کردن جامعه نبود؟


پس از واعظی، علی ربیعی سخنگوی دولت نیز در جمع خبرنگاران، با بیان این که سخن ما نحوه پیگیری پرونده و بررسی راهکار‌های بازگشت پول‌هاست، افزود: در یکی از موارد تحت یک عنوان نفت از دولت گرفته شده و مشخص نیست پولش کجا رفته و به دولت برگشت داده نشده است، عدد قابل توجهی هست که به نظر می‌رسد کالای دیگری خریداری شده ، البته ما اتهامی به کسی نمی‌زنیم بلکه به دنبال روشن شدن این ارقام و اعداد هستیم.
سخنگوی دولت اظهارکرد: یکی از اتهاماتی که به آقای روحانی می‌زنند این است که چرا فضا را دوقطبی کرده اید. آیا شیوه تبلیغات در مبارزه با فساد، دوقطبی کردن جامعه نبود؟ آیا جامعه احساس می‌کند شیوه مقابله با فساد همه گیر بوده است؟
ربیعی در پاسخ به سوال خراسان مبنی بر این که آیا دولت در شش سال گذشته شکایت حقوقی و قضایی از دستگاهی کرده است؟ تصریح کرد: بله؛ این شکوائیه‌ها را منتشر خواهیم کرد و شکی در این زمینه نداشته باشید.
وی در پاسخ به سوال دیگر خراسان مبنی بر این که آیا دستگاه قضایی اقدامی برای رسیدگی به شکایت‌های شما داشته است؟ گفت: اگر بود، تاکنون اعلام می‌شد.
جنیدی: وقتی پرونده ای جنبه کیفری دارد، قوه قضاییه باید راسا وارد شود
همچنین لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهور نیز در حاشیه جلسه هیئت دولت در پاسخ به سوالی در خصوص این که آیا دولت معتقد است کل بدهی‌های بابک زنجانی وصول شده، گفت: اعتقاد دولت و دستگاه‌های مربوط به هیچ وجه این نیست.  درباره پرونده‌های مفاسد اقتصادی که رئیس جمهور در سفر خود به یزد مطرح کرد، گفت: وقتی پرونده ای جنبه کیفری داشته باشد، قوه قضاییه باید راسا وارد شود و اطلاعات این پرونده ها در زمان خودش اعلام شده است.
کرباسچی: در شأن رئیس‌جمهور نیست
درعین حال به گزارش فارس کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران گفت: در شأن رئیس‌جمهور نیست که در محافل عمومی، به‌صورت کلی و مبهم از پرونده‌های فساد سخن بگوید. وی اظهار کرد: به نظر می‌رسد سخنان رئیس‌جمهور در جمع مردم یزد درباره برخورد با فساد، سخنانی ناشی از اعتقاد شخصی و نگرش وی نبود؛ شاید روحانی از فضا و اتفاقات رخ داده در محل سخنرانی عصبانی شده بود که چنین کلماتی را به زبان راند.