شش دقيقه سانسور «رييس‌جمهور»

گروه سياسي| عصر ديروز ميليون‌ها ايراني مستند انتخاباتي حسن روحاني را ديدند. مستندي 30 دقيقه‌اي كه 6 دقيقه آن با نظر اعضاي كميسيون تبليغات انتخابات از آن حذف شده بود. گيرايي مستند روحاني اما آنجايي بود كه او جز روايت سال‌هاي اخير و اعتقاداتش مساله ديگري را به تصوير نكشيده بود. «زنان» و «اقوام» ستاره‌ها و «محيط زيست» و «اقتصاد» هم سوژه‌هاي اصلي مستند انتخاباتي روحاني بودند. روايت چهار سالي كه بر حسن روحاني در دولتش گذشته بود و آنچه در پيش رو داشت اصل مستند انتخاباتي او را تشكيل مي‌دادند. روحاني از انتقادها به خودش شروع كرده بود. درست در روزهايي كه كانديداهاي اصولگرا او را متهم به بي‌تحملي در برابر منتقدان مي‌كنند او از انتقادات صريح دانشجويان به خودش شروع كرده بود. آنجا كه او را «انقلابي» ندانسته بودند و روحاني مي‌گفت: « ما كه به دنبال احقاق حقوق مردم و گرفتن پول مردم از امريكا هستيم را متهم به لبخند زدن مي‌كنند و آنها كه پول را به امريكايي‌ها دادند را انقلابي مي‌دانند» مستند روحاني همچون مناظره روز جمعه او نمادي از آرامشش بود. آرامشي كه در برابر سيل انتقادها و حملات در چهار سال اخير داشته است.
توجه ويژه به زنان و اقوام
نكته بارز مستند انتخاباتي روحاني توجه ويژه او به زنان بود. زناني كه روحاني معتقد است نيمي از جامعه هستند و مي‌پرسيد: «مگر مي‌شود نيمي از جامعه را در خانه نگه داشت؟» او تاكيد مي‌كرد كه: «ورزش ما ورزشي مردانه بود اما الان نيمي ديگر از جامعه وارد عرصه ورزش شده است. از ساره تا كيميا و... مگر مي‌شود نيمي از جامعه در خانه بماند؟... يعني بعد از اين همه سال انقلاب اسلامي؛ چنين تفكري هنوز در ما هست؟» زنان بخش بزرگي از مستند روحاني را تشكيل مي‌دادند و او بارها بر حقوق زنان تاكيد مي‌كرد. اما روحاني در مستند انتخاباتي‌اش همچون چهار سال اخير توجه ويژه‌اي به اقوام و مذاهب گوناگون داشت. بارها تاكيد كرد كه مذهب و قوميت و تفكر هيچ تفاوتي ميان افراد و چهره‌هاي مختلف ايجاد نمي‌كند. تمركز اصلي روحاني در نخستين مستند انتخاباتي‌اش بر مسائل اجتماعي بود. از درياچه اروميه و هامون گفت. از تلاش‌هاي دولت كه به دليل خطاهاي انساني سال‌هاي قبل به نتيجه رسيدنش كمي با تاخير مواجه شده است. از وضعيت اهواز گفت. از شرايط آب و هوايي مردم. در مستند انتخاباتي‌اش به جاي ساير كانديداها كه ترجيح مي‌دهند تفقد و ابراز علاقه مردم را به نمايش بگذارند اعتراض‌هاي مردمي را به وزرايش نشان داد. چيزي را پنهان نكرد و چيز بيشتري را نمايش نداد. روحاني اما از حرف‌هاي آيت‌الله هاشمي در روزهاي آخر حياتش به خودش هم گفت. از تعجب آيت‌الله هاشمي از تحمل روحاني در برابر انتقادها و تخريب‌ها.
كدام بخش‌ها سانسور شده بود؟
در مستند انتخاباتي روحاني اما بخش‌هايي هم بودند كه از سوي كميسيون تبليغات انتخاباتي حذف شده بود. حذفي كه بر اساس اعلام ستاد تبليغات انتخاباتي روحاني شش دقيقه بوده است. شش دقيقه‌اي كه گفته مي‌شود در آن تصاويري از رييس دولت اصلاحات و فريادهاي حمايتي حاميان روحاني از معترضان به نتايج انتخابات 88 به تصوير كشيده شده بود. روحاني ديروز در مستند انتخاباتي‌اش تبليغي براي خودش نكرد. 4 سال اخير را به روايت كشيد و به مردم يادآوري كرد كه در نيمه راه هستيم.