جلسه 3 ساعته هیئت دولت درباره بسته حمایتی

هادی محمدی – حاشیه اقتصادی این هفته دولت بیش از هرچیز متاثر از طرح جدید دولت برای کمک مالی به 18میلیون خانوار ایرانی بود و توضیحات سخنگوی دولت و رئیس دفتر رئیس جمهور نشان داد که در جلسه دیروز دولت، سه ساعت درباره این طرح بحث و بررسی صورت گرفته است.به گزارش خراسان، علی ربیعی سخنگوی دولت با بیان این که در جلسه دولت حدود سه ساعت درخصوص چگونگی حمایت اجتماعی و معیشتی از هفت دهک جامعه بحث شد، گفت :ترکیبی از درآمد و مولفه های برخورداری جزو شاخص‌های انتخاب هستند. برخی از مناطق کشور دارای محرومیت اند که شامل یارانه خواهند شد همچنین مددجویان کمیته امداد و بهزیستی، زنان سرپرست خانوار، کارگران و بازنشستگان، مشمول دریافت این یارانه‌ها خواهند شد.
وی افزود: این شمولیت نه تنها طبقات پایین، بلکه طبقات متوسط به پایین را دربرخواهد گرفت و دهک‌هایی که درآمد بالایی دارند حذف خواهند شد.
سخنگوی دولت گفت: بحث اصلی دولت، افزایش قدرت خرید این طبقات است. مبلغ هم در همان کارت‌ها خواهد بود، کارت‌های موجود یا کارت‌های جایگزینی که بانک مرکزی اعلام می‌کند. پول به این کارت‌ها واریز خواهد شد. کار‌ها نهایی شده، سناریو‌های مختلفی در این زمینه مطرح است که ما بتوانیم رقم قابل توجهی را به مردم اختصاص دهیم که بتواند کمک معیشتی و حمایتی برای اقشار خاص باشد.ربیعی افزود: بانک مرکزی آثار تورمی سناریو‌های مختلف را بررسی کرده است. ملاحظاتی خواهیم داشت که آثار تورمی با توجه به شیوه پرداخت و نحوه هزینه کرد به حداقل برسد. این طرح با کمترین آثار تورمی قطعا اجرا خواهد شد.
درآمد گران شدن هر کالایی در بسته حمایتی دولت قرار می‌گیرد


همچنین محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری نیز درباره منابع مالی بسته حمایتی دولت از ۱۸میلیون خانوار ایرانی، اظهار کرد: سازمان برنامه و بودجه جدای از این که این بسته ها را در بودجه لحاظ می کند باید از منابع انرژی یا بخش‌های دیگر با یک تغییراتی، بودجه ای برای این موضوع کنار بگذارد. گروهی که روی بسته حمایتی دولت کار می‌کنند یکی از راه‌های تامین منابع آن را بحث انرژی مانند: گاز، گازوئیل، نفت خام و پتروشیمی در نظر گرفته اند، اکنون در حال بررسی هستند، قطعا هر کالایی که قیمت آن افزایش پیدا کند همه آن ها در اختیار ۱۸ میلیون خانوار هدف، قرار می گیرد.
هفته آینده درباره سهمیه بندی بنزین توضیح می‌دهم
ربیعی در واکنش به سوالی مبنی بر این که آیا دولت تصمیم جدیدی درخصوص سهمیه بندی بنزین اتخاذ کرده است؟ ادامه داد: سناریو‌های مختلفی وجود دارد که تأمین منابع از کجا صورت گیرد و ما هنوز به نظر مشترکی نرسیده ایم. در نشست خبری هفته آینده در این باره توضیحات بیشتری را ارائه خواهم کرد.